Sok vásárlónak még mindig az egyik legfontosabb kérdés elektromos autó választásakor, hogy egy feltöltéssel hány kilométert tud megtenni az autó.
A német autóklub, az ADAC, most egy nagyobb kutatásban több mint 480 elektromos modellt hasonlított össze, és azt nézték meg, hogy mennyibe kerül 1 kilométer hatótávolság. Ez alapján kiderült, hogy leginkább a kisebb és alsó-középkategóriás autók nyújtanak jó ár-érték arányt. Például a Tesla Model 3 az összes kategóriát nézve kiemelkedik: 45 ezer eurónál olcsóbb, mégis több mint 700 kilométeres hatótávot tud a WLTP-szabvány szerint, így egy kilométerre csak 64 euró jut. De a Kia EV3 (68 €/km) és a Hyundai Inster (69 €/km) is nagyon kedvező ajánlatnak számít.
A kutatásból az is kiderül, hogy már a családi kategóriában is lehet találni jó árú, nagy hatótávú modelleket. Például a VW ID.7 Pro S 59 ezer euróért kínál több mint 700 kilométeres hatótávolságot, ami 83 euró kilométerenként – ez ezen a szinten kifejezetten jó érték.
A kínai márkák is megjelentek minden szegmensben, de nem mindenhol számítanak olcsónak. A kisautók között a Leapmotor T03 jó helyen áll (71 €/km), a középkategóriában az XPeng P7 Long Range a második legjobb (86 €/km), viszont a többi kategóriában kevés kínai modell tudott bekerülni a legjobb tíz közé.
10 leggazdaságosabb elektromos autó (euró/km szerint)
Helyezés | Márka | Modell | Alapár (euró) | Hatótávolság (km, WLTP) | Euró/km |
1. | Tesla | Model 3 Maximális hatótáv | 44 990 | 702 | 64 |
2. | Kia | EV3 (81,4 kWh) | 41 390 | 605 | 68 |
3. | Hyundai | Inster | 25 400 | 370 | 69 |
4. | Mercedes-Benz | CLA Coupé 250+ EQ | 55 859 | 791 | 71 |
5. | Leapmotor | TO3 | 18 900 | 265 | 71 |
6. | Citroën | e-C3 | 23 300 | 326 | 71 |
7. | Opel | Corsa Electric (54 kWh) | 31 490 | 429 | 73 |
8. | Dacia | Spring Electric 45 | 16 900 | 225 | 75 |
9. | Peugeot | e-3008 230 Long Range | 52 750 | 698 | 76 |
10. | Škoda | Elroq 85 | 43 900 | 580 | 76 |
A prémium- és luxusautóknál viszont már jóval gyengébb a költség-hatótáv arány. Az Audi S e-tron GT Quattro például 208 euróba kerül kilométerenként, a Ford Tourneo Custom minibusznál ez 218 euró, a Lotus Evija pedig egészen extrém: több mint kétmillió euró az ára, miközben csak 345 kilométert tud megtenni – ez több mint 5800 eurót jelent kilométerenként.
10 legdrágább elektromos autó (euró/km szerint)
Helyezés | Márka | Modell | Alapár (euró) | Hatótávolság (km, WLTP) | Euró/km |
1. | Lotus | Evija | 2 010 947 | 345 | 5829 |
2. | Rolls-Royce | Spectre | 389 000 | 530 | 734 |
3. | Maserati | GranCabrio Folgore Automata | 207 154 | 455 | 455 |
4. | Maserati | GranTurismo Folgore Automata | 198 654 | 455 | 437 |
5. | Mercedes-Benz | G 580 EQ Station-Wagen hosszú | 142 622 | 468 | 305 |
6. | Maserati | Grecale Folgore Automata | 111 422 | 501 | 222 |
7. | Ford | E-Tourneo Custom 340 L1 BEV | 66 819 | 306 | 218 |
8. | Audi | S e-tron GT Quattro | 126 000 | 605 | 208 |
9. | VW Haszonjármű | T7 e-Caravelle rövid | 66 271 | 322 | 206 |
10. | NIO | EL8 Long Range (akkumulátorral) | 103 900 | 510 | 204 |
Az ilyen modelleknél tehát egyértelműen nem a hatótáv, hanem a dizájn, a teljesítmény vagy a presztízs van a fókuszban.