Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hivatalos tájékoztatást nem kaptak.","shortLead":"Hivatalos tájékoztatást nem kaptak.","id":"20250408_szaj-es-koromfajas-szarvasmarha-tetem-babolna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6.jpg","index":0,"item":"38e699b9-dbad-4280-ae86-523c6b672473","keywords":null,"link":"/itthon/20250408_szaj-es-koromfajas-szarvasmarha-tetem-babolna","timestamp":"2025. április. 08. 17:56","title":"Bábolna a hírekből tudta meg, hogy hozzájuk viszik a 3500 leölt szarvasmarha tetemét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ec04ae2-412e-4bb3-880f-318df4379737","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rádiós szerint a nagy nyomás miatt szakadt ki Hajósból a bocsánatkérő szerenád.","shortLead":"A rádiós szerint a nagy nyomás miatt szakadt ki Hajósból a bocsánatkérő szerenád.","id":"20250408_Igy-reagalt-Bochkor-Gabor-arra-hogy-Hajos-Andras-dalban-kert-bocsanatot-Balazs-Klaritol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ec04ae2-412e-4bb3-880f-318df4379737.jpg","index":0,"item":"15e092f1-6fa2-408d-b847-0c2fc26edded","keywords":null,"link":"/elet/20250408_Igy-reagalt-Bochkor-Gabor-arra-hogy-Hajos-Andras-dalban-kert-bocsanatot-Balazs-Klaritol","timestamp":"2025. április. 08. 08:55","title":"Így reagált Bochkor Gábor arra, hogy Hajós András dalban kért bocsánatot Balázs Kláritól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e198abcd-56bd-46e0-b56d-b0218978eef6","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"A Fidesz országlása odáig jutott, hogy a legrosszabb minőségű emberállománnyal töltöttek fel minden pozíciót. Ezek már nem az eszmét védik, de nem is elsősorban a zsákmányt. A rendszert, amiben nem a legkisebb királyfiból lesz elnök, hanem egy szatyor fingból. És ezzel áll szemben mindenki, aki ennél többre tartja magát és a hazáját. ","shortLead":"A Fidesz országlása odáig jutott, hogy a legrosszabb minőségű emberállománnyal töltöttek fel minden pozíciót. Ezek már...","id":"20250409_hvg-Tota-W-Arpad-Sulyok-Tamas-indian-neve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e198abcd-56bd-46e0-b56d-b0218978eef6.jpg","index":0,"item":"cc74d6e5-db12-44ce-a508-8a5ce29b62b2","keywords":null,"link":"/360/20250409_hvg-Tota-W-Arpad-Sulyok-Tamas-indian-neve","timestamp":"2025. április. 09. 12:51","title":"Tóta W. Árpád: Egy fingszagú szatyor az egész országunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c3e4785-d5bd-4d6c-8400-9ee9d55b0f26","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Zuhannak a tőzsdék, elszálló inflációtól és recessziótól fél az USA, világválságtól a bolygó többi része – de mi lehet a logika abban, amit Donald Trump csinál? Bemutatjuk, miben bízik az amerikai elnök, amikor épp felrúgja a teljes világrendet, és mi a célja mindezzel.","shortLead":"Zuhannak a tőzsdék, elszálló inflációtól és recessziótól fél az USA, világválságtól a bolygó többi része – de mi lehet...","id":"20250408_trump-vamhaboru-usa-vamok-celok-munkahely-ipar-inflacio-dollar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c3e4785-d5bd-4d6c-8400-9ee9d55b0f26.jpg","index":0,"item":"b9f6d2ee-1ee6-4ef0-bdd1-852af90ccb59","keywords":null,"link":"/360/20250408_trump-vamhaboru-usa-vamok-celok-munkahely-ipar-inflacio-dollar","timestamp":"2025. április. 08. 09:30","title":"Lehet olyan forgatókönyv, amitől pár év múlva majd azt mondjuk, zseniális ötlet volt Trumptól a vámháború?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc967551-fb53-4a46-969b-b5d0e1c9b2f4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szépen becsapdázták a kocsijukat. ","shortLead":"Szépen becsapdázták a kocsijukat. ","id":"20250408_autokat-tort-fel-budapesti-banda-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc967551-fb53-4a46-969b-b5d0e1c9b2f4.jpg","index":0,"item":"f564f380-d901-4902-9175-5e4109e16ddf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250408_autokat-tort-fel-budapesti-banda-video","timestamp":"2025. április. 08. 08:24","title":"Kilenc autót tört fel három férfi, az autójukból rángatták ki őket a rendőrök – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c3e4785-d5bd-4d6c-8400-9ee9d55b0f26","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Trump szerint a kínaiak alkut akarnak kötni, csak nem tudják, hogyan tegyék.","shortLead":"Trump szerint a kínaiak alkut akarnak kötni, csak nem tudják, hogyan tegyék.","id":"20250408_A-Kinaval-szembeni-vamok-szerdan-legalabb-104-szazalekra-emelkednek-kozolte-a-Feher-Haz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c3e4785-d5bd-4d6c-8400-9ee9d55b0f26.jpg","index":0,"item":"f1149b6a-f093-48e4-a361-0e77097356b8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_A-Kinaval-szembeni-vamok-szerdan-legalabb-104-szazalekra-emelkednek-kozolte-a-Feher-Haz","timestamp":"2025. április. 08. 20:12","title":"A Kínával szembeni vámok szerdán legalább 104 százalékra emelkednek – közölte a Fehér Ház","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e240b951-a310-40ac-aaf3-32bb2126c956","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Miután a megütött férfi eszméletét vesztette, a támadók kereket oldottak.","shortLead":"Miután a megütött férfi eszméletét vesztette, a támadók kereket oldottak.","id":"20250409_Ugy-megutotte-a-baratnojet-sertegeto-ferfit-egy-techno-partin-hogy-az-majdnem-belehalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e240b951-a310-40ac-aaf3-32bb2126c956.jpg","index":0,"item":"027a6a1e-1530-45be-8707-46da571b8447","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Ugy-megutotte-a-baratnojet-sertegeto-ferfit-egy-techno-partin-hogy-az-majdnem-belehalt","timestamp":"2025. április. 09. 10:07","title":"Úgy megütötte a barátnőjét sértegető férfit az Arénában egy technopartin, hogy az majdnem belehalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbbcb58e-ee25-470e-ac50-c1a57db0f8bb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Bill Ackman három hónapos tűzszünetet javasolt.","shortLead":"Bill Ackman három hónapos tűzszünetet javasolt.","id":"20250408_donald-trump-vam-bill-ackman-vamhaboru-wall-street-tozsde","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbbcb58e-ee25-470e-ac50-c1a57db0f8bb.jpg","index":0,"item":"adc2406a-1090-4f4f-890a-9235198c44d5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_donald-trump-vam-bill-ackman-vamhaboru-wall-street-tozsde","timestamp":"2025. április. 08. 11:43","title":"Gazdasági atomháborúval érnek fel a vámok Trump milliárdos támogatója szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem is csak az erőhiánnyal van gond. Szépen elautóztam a 116d-vel, nem versenyeztem, csak a célra tartottam, kényelmesen, finoman, nyugodtan. Amivel inkább elégedetlen voltam, az a takarékosság volt. Keveset fogyaszt a BMW 116d, szó se róla. Ám, nem csapott az asztalra, csupán egy jó eredmény a többi között az 5,5 literes (2 tizeddel volt jobb, mint a 184 lovas 120d) átlagfogyasztás (100 kilométerenként). Szerettem volna 5 liter alá vinni, ezért a fájdalom. Ha csak városban, elővárosban közlekedek, összejött volna, még a télies körülmények ellenére is. Bennem azonban viszketett az ösztön, hogy erdélyi barátaimmal együtt üvöltsük bele az éjszakába, hogy Van-e szándék? és leugrottam Szegedre Kiscsillag koncertre. Azt nem kellett volna. A fogyasztás miatt. Autópályán 120-130 kilométer/órás sebességnél szertefoszlott a remény, bár a kocsi átlagfogyasztása ekkor sem ment 6-7 liter fölé, de látszott, hogy oda az igazság. Az autópálya kemény falat, ott haladni kell. Kár, hogy nincs még nálunk 90 kilométer/órás sebességhatár a pályán. Akkor sikerült volna a tervem. Csak az nyugtatott meg, hogy 6,3 literes átlaggal vettem át a gépet – magyar mentalitás: másnak sem sikerült.
A vidéki Magyarország – Szatymaz és környéke – megmutatta a BMW 1-es sorozat másik gyengeségét: a rossz úton elviselhetetlenül rázós futóművét. Ami pályán, kanyarban és új aszfalton áldás, az a kátyús, rögös magyar valóságban átok. De ott legalább alig kért enni a kocsi. A pedálok elrendezése nem tetszett, bakancsban vezetve néha a kuplung mellett a féket is lenyomtam.
Lehet, hogy túlzásba pörgettem a takarékosság iránt érzett kötelességem. Aki egy közel tízmilliós (extrákkal) alsó-középkategóriás autót vesz, azt nem elsősorban ez motiválja, hanem az a tudat, hogy ha lett volna még pár milliója, akkor mennyivel nagyobb és erősebb BMW-t tudott volna venni. A lényeg – és ez megnyugtatja -, hogy ha előveszi a zsebéből a kulcsot, a kék-fehér logó ott virít rajta, jelezve, hogy a kiváltságosok közé tartozik. Mert autós nyelven a bömöstudat ezt jelenti.
Kétliteres, változó turbinageometriájú turbófeltöltéssel és közvetlen befecskendezéssel szerelt dízelmotorja (maximális befecskendezési nyomás 1600 bar) 116 lóerős, nyomatékmaximuma 260 Nm, maximális sebessége 200 kilométer/óra, gyorsulása nulláról 100 kilométer/órás sebességre 10,3 másodpercig tart. Ez mind szép, az élménykapcsoló sport állásában érezzük is. Tesztünk alatt megvontuk magunktól ezt az élvezetet, az öko fokozat volt a jellemző. Ez az élménykapcsoló ugyanaz, mint amiről a 120d kapcsán beszámoltunk, annyi különbséggel, hogy nincs sport plusz fokozat, azaz egy olyan, az autó dinamizmusát maximumra hangoló funkció, amely kikapcsolja az ESP előszobájának számító DTC-t, a trakciót (kipörög a kerék, de az oldalirányú csúszást megfogja az elektronikus menetstabilizáló). A BMW élménykapcsolónak hívja a váltó melletti előválasztót, a 116d-ben inkább élményfosztó kapcsolónak éreztem, igaz, az aszkézist én választottam. Eco pro módban lágyabb a kormányzás és lefojtva üzemel a motor (a gázpedál reakciója visszafogottabb). A lebutítás révén 100 lóerősnek érezzük a kocsi teljesítményét, azonban megnyugtató tartalék ébred fel, ha odalépünk neki. Városban és országúton haladva, 10-15 százalékot spórolhatunk a gázolajon, ennyivel nő a kocsi hatótávja, 1000 kilométer garantáltan megtehető egy tankolással. Ha azonban autópályán is közlekedünk, illetve nem használjuk az eco pro módot, akkor 800-900 kilométerrel kell beérnünk.
Első utamon, a BMW-től a HVG-ig, 38 kilométer alatt 5,8 kilométeres hatótáv-növekedést értem el, ami igazán biztatónak tűnt. Amikor az autópályán – oda a 116d ereje bőségesen elég - a városban felépített előnyöm percek alatt elillant, utánajártam, mit is számol a számítógép. A kulcs a határérték. A fedélzeti menüben beállíthatjuk azt az értéket, amely fölött büntet, és amely alatt jutalmaz a rendszer. Én 93 kilométer/órára állítottam be, ezért fogyott el a kockacukor az autópályán. Később, amikor rájöttem a trükkre, már 130-ra állítottam a határértéket, csakhogy lássam a megtakarított kilométerek gyarapodását. Tiszta néphülyítés, de működik. Ha nem nyomod a gázt, nem fogyaszt az autó. Egyszerűnek tűnik, mégis alig élünk ezzel, ám ha folyamatosan látjuk az eredményt, ösztönzőleg hat ránk. Végeredmény: lassan járj, tovább érsz.
100 kilométer/órás sebességnél 1400-at forog a főtengely percenként, alapvetően mindig 2000-es fordulat alatt üzemel, a turbónak alig van munkája. A csikorgó hidegben a start-stop sem dolgozott, a kisebb erőhatások miatt az ESP is szabadságon volt a teszt alatt, csak néhány 90 fokos erőltetett kanyarodás során láttam, hogy beavatkozott, farolni nem tudtam vele. Ötvennel hatodikban, gázadás nélkül 1000-es fordulaton megy a motor, a pillanatnyi fogyasztás 2,5 liter/100 kilométer körüli. 120-nál 2000-es fordulaton 3,5-4 literes az átlagfogyasztás, 130-on állva a gázpedálon 5 liter körüli az átlag, 2200-as fordulaton pörög a moci. 140-nél 2400-at forog a motor, a fogyasztás felugrik 6 literesre.
Kipróbáltam, a kapcsoló milyen hatással van a pillanatnyi fogyasztásra: 130 kilométer/órás sebességnél, azonos gázpedálállásnál eco pro módban 6 litert, komfortban az autó picit megugrik, a fogyasztás 7,1 literre emelkedik (135-tel megyünk), sport módban már 140-nel száguldunk, a fogyasztás 9 literre nő.
Míg a 120d sport line felszereltséggel ejtett ámulatba, a 116d urban line cuccban feszít. A kék-fekete szövet- és bőrkárpitozású ülések mellett bőrbevonatú sportkormány, elcsúsztatható kartámasz, háromdimenziós hatást keltő akrilüveg belső díszítőelemek szerepelnek. Stílusos fényhatásokról gondoskodik a hangulat- és üdvözlőfények LED királykék változata. A B oszlopokra szerelt további fényforrások a belső világítás hatékonyságát növelik. Egyedi 16 hüvelykes V küllős könnyűfém keréktárcsákat, valamint a hátsó lökhárító fehér betétjeit foglalja még magában. Elöl a BMW-vesék krómdíszítésű fehér lamellákkal, a középső légbeömlő nyílás pedig szintén fehér bordázattal jelenik meg, miközben a szélső légbeömlők a karosszéria színével megegyező árnyalatú szegélyt kapnak. Az urban line együttesét BMW Urban feliratú küszöblécek, illetve fehér díszítésű kulcs teszi teljessé, extrafelszerelésként a külső visszapillantó tükrök fehér házzal is rendelhetők.
BMW-hez képes szerény a felszereltsége, de minden lényeges van benne, kivéve navigáció. Ez megbosszulta magát Szegeden, úgy elvesztem, mint szürke szamár a ködben. Mentségemre: nagy köd volt. Tempomat nincs, sebességhatároló viszont igen, ha benyomjuk 130-ra, nem megyünk gyorsabban, hiába tapossuk a gázt. Bixenon lámpái jól láttatnak, LED angyalszemei jól látszódnak (a karikák fölött fehérben izzó szemöldök fénycsík teszi egyedivé az egyes arcát). Az ülésfűtés, az osztottan dönthető hátsó ülés, az USB-csatlakozó, az automatikus távfény és még néhány apróság 2-2,4 millió forinttal dobja meg a legolcsóbb 1-es árát, így a 7,5 milliós indulóból 9,5-9,9 milliós közepesen felszerelt modell nyújtja be a számlát.
Korábbi, 120d-ről írt cikkünkből megtudhatják mekkorát nőtt az egyes BMW (a csomagtartó térfogata 30 literrel, összesen 360 literre növekedett; a csomagtér a hátsó üléstámlák lehajtásával - opcióként 40:20:40 arányban osztva - 1200 literig bővíthető).
Biró Csongor
Műszaki adatok
BMW 116d
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3)
1995
Környezetvédelmi besorolás
Euro 5
Max. teljesítmény lóerő
116 lóerő 4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm
260 Nm 1750-2500-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm)
2690
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
4324 / 1765 / 1421
Csomagtér
360-1200 liter
Saját tömeg (kg)
1385
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)
200
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h
10,3
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi
5,4
Országúti
3,9
Vegyes
4,5
Tesztfogyasztás
5,5
CO2 kibocsátás (g/km)
117
ÁRA
7,59 millió forinttól a tesztautó ára kb. 9,5 millió forint