Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"86ab35cc-3ea2-473c-a893-34e59c5b5f6c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A BYD Dolphin Surf 88 lóerős alapmodellje 220 kilométeres hatótávolságot ígér, ami városban akár a 356 kilométert is elérheti.","shortLead":"A BYD Dolphin Surf 88 lóerős alapmodellje 220 kilométeres hatótávolságot ígér, ami városban akár a 356 kilométert is...","id":"20250521_ledobta-az-arbombat-a-byd-dolphin-surf-olcso-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86ab35cc-3ea2-473c-a893-34e59c5b5f6c.jpg","index":0,"item":"26049b21-f186-4d5f-bd10-f5f264bf2d9e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250521_ledobta-az-arbombat-a-byd-dolphin-surf-olcso-uj-villanyauto","timestamp":"2025. május. 21. 14:40","title":"Ledobta az árbombát a BYD: 7,99 millió forintos új villanyautó jött Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eddff3ca-2d85-44d4-af1e-77d76e00a760","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Pótlóbuszok járnak majd. ","shortLead":"Pótlóbuszok járnak majd. ","id":"20250522_Jon-a-nagy-nyari-felfordulas-jon-a-koruton-leall-a-4-6-os","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eddff3ca-2d85-44d4-af1e-77d76e00a760.jpg","index":0,"item":"a19046cf-ae8f-491a-a4c2-55e52fa53fe8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_Jon-a-nagy-nyari-felfordulas-jon-a-koruton-leall-a-4-6-os","timestamp":"2025. május. 22. 08:46","title":"Jön a nyári felfordulás a nagykörúton – leáll a 4-6-os egy szakaszon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"214aba48-9066-4098-a6db-303c8a4993ad","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A céges díjakról és a pénzforgalmi költségekről akar tárgyalni a jegybankelnök a bankokkal.","shortLead":"A céges díjakról és a pénzforgalmi költségekről akar tárgyalni a jegybankelnök a bankokkal.","id":"20250522_bankok-varga-mihaly-hitel-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/214aba48-9066-4098-a6db-303c8a4993ad.jpg","index":0,"item":"c8616562-6e75-499e-85bc-b06b49d372be","keywords":null,"link":"/kkv/20250522_bankok-varga-mihaly-hitel-dijak","timestamp":"2025. május. 22. 10:34","title":"Összeszorulhat a bankvezetők gyomra, Varga Mihály újabb egyeztetésre hívja össze őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04218dd5-e5ca-49e5-af51-9bd0d3d28594","c_author":"Balogh Csaba ","category":"tudomany","description":"Nem nehéz kitalálni, mit csinál 1400 kisebb-nagyobb technológiai vállalat, több mint 600 befektető és 100 ország, köztük 35 európai állam képviselője egy helyen: megmutatják, megnézik, megbeszélik, hol tart és merre halad a világ. Szerdán megkezdődött a berlini GITEX Europe konferencia: fejlődésről, nyitottságról és magyar szemmel nézve elképesztő összegű befektetésekről.","shortLead":"Nem nehéz kitalálni, mit csinál 1400 kisebb-nagyobb technológiai vállalat, több mint 600 befektető és 100 ország...","id":"20250521_gitex-europe-2025-technologia-nyitottsag-innovacio-kazahsztan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04218dd5-e5ca-49e5-af51-9bd0d3d28594.jpg","index":0,"item":"969fd791-8fc2-4d42-8da3-3fee0c182d0e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_gitex-europe-2025-technologia-nyitottsag-innovacio-kazahsztan","timestamp":"2025. május. 21. 16:43","title":"Nyitott és bátor Európát emlegetve elindult a GITEX: „a tőke, a kód és a tehetség gyorsan beporozzák egymást”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54fd70af-cae9-47d2-aca4-9d9e0b9e4836","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A párt érdemben nem válaszolt Gaal Gergely bírálataira.","shortLead":"A párt érdemben nem válaszolt Gaal Gergely bírálataira.","id":"20250522_kdnp-gaal-gergely-orszagos-elnoksegi-tag-lemondas-reakcio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54fd70af-cae9-47d2-aca4-9d9e0b9e4836.jpg","index":0,"item":"9f3c2148-a121-4f83-a283-23832e1ef384","keywords":null,"link":"/itthon/20250522_kdnp-gaal-gergely-orszagos-elnoksegi-tag-lemondas-reakcio-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 21:23","title":"A KDNP egyéni ambíciókat emlegetve reagált az országos elnökségi tag lemondására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a49284a7-68f4-4911-9c9b-dff207ccfe02","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az újbudai alpolgármester szerint a kerületnek a pofátlan parkolás árt, nem az, ha valaki arra egy geggel reagál.","shortLead":"Az újbudai alpolgármester szerint a kerületnek a pofátlan parkolás árt, nem az, ha valaki arra egy geggel reagál.","id":"20250521_delhusa-gjon-nika-se-parkolo-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a49284a7-68f4-4911-9c9b-dff207ccfe02.jpg","index":0,"item":"f8828017-bb72-4353-9588-60d643e26f0c","keywords":null,"link":"/elet/20250521_delhusa-gjon-nika-se-parkolo-nyomozas","timestamp":"2025. május. 21. 19:48","title":"Nyomoz a rendőrség, mert valaki Delhusa Gjon szabálytalan parkolásán gúnyolódott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d28e124-c4c6-48f0-9eca-b993b9854c30","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ebben az ütemben a villamosvonal a Szent Gellért tér felől a Műegyetem rakparton végigvezetve elérné a Kopaszi-gát térségét.","shortLead":"Ebben az ütemben a villamosvonal a Szent Gellért tér felől a Műegyetem rakparton végigvezetve elérné a Kopaszi-gát...","id":"20250522_adminisztrativ-hiba-budai-fonodo-villamos-tender-visszavonas-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d28e124-c4c6-48f0-9eca-b993b9854c30.jpg","index":0,"item":"3d86b801-f9a3-46ac-ba38-bb8b9e299ad8","keywords":null,"link":"/itthon/20250522_adminisztrativ-hiba-budai-fonodo-villamos-tender-visszavonas-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium","timestamp":"2025. május. 22. 09:04","title":"Adminisztratív hiba miatt vonta vissza Lázár minisztériuma a budai fonódó villamos tenderét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14479973-fddf-4d57-a9ec-208c1e9c4061","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Éppen ezért a javaslat visszavonására szólítanak fel.","shortLead":"Éppen ezért a javaslat visszavonására szólítanak fel.","id":"20250521_maszsz-cenzuratorveny-allasfoglalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14479973-fddf-4d57-a9ec-208c1e9c4061.jpg","index":0,"item":"3199cbe3-5fe4-41bf-933a-c99a1fdedda8","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_maszsz-cenzuratorveny-allasfoglalas","timestamp":"2025. május. 21. 16:04","title":"„Magyarország szégyene” – a szakszervezetek is kiakadtak az „átláthatósági” törvény miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem is csak az erőhiánnyal van gond. Szépen elautóztam a 116d-vel, nem versenyeztem, csak a célra tartottam, kényelmesen, finoman, nyugodtan. Amivel inkább elégedetlen voltam, az a takarékosság volt. Keveset fogyaszt a BMW 116d, szó se róla. Ám, nem csapott az asztalra, csupán egy jó eredmény a többi között az 5,5 literes (2 tizeddel volt jobb, mint a 184 lovas 120d) átlagfogyasztás (100 kilométerenként). Szerettem volna 5 liter alá vinni, ezért a fájdalom. Ha csak városban, elővárosban közlekedek, összejött volna, még a télies körülmények ellenére is. Bennem azonban viszketett az ösztön, hogy erdélyi barátaimmal együtt üvöltsük bele az éjszakába, hogy Van-e szándék? és leugrottam Szegedre Kiscsillag koncertre. Azt nem kellett volna. A fogyasztás miatt. Autópályán 120-130 kilométer/órás sebességnél szertefoszlott a remény, bár a kocsi átlagfogyasztása ekkor sem ment 6-7 liter fölé, de látszott, hogy oda az igazság. Az autópálya kemény falat, ott haladni kell. Kár, hogy nincs még nálunk 90 kilométer/órás sebességhatár a pályán. Akkor sikerült volna a tervem. Csak az nyugtatott meg, hogy 6,3 literes átlaggal vettem át a gépet – magyar mentalitás: másnak sem sikerült.
A vidéki Magyarország – Szatymaz és környéke – megmutatta a BMW 1-es sorozat másik gyengeségét: a rossz úton elviselhetetlenül rázós futóművét. Ami pályán, kanyarban és új aszfalton áldás, az a kátyús, rögös magyar valóságban átok. De ott legalább alig kért enni a kocsi. A pedálok elrendezése nem tetszett, bakancsban vezetve néha a kuplung mellett a féket is lenyomtam.
Lehet, hogy túlzásba pörgettem a takarékosság iránt érzett kötelességem. Aki egy közel tízmilliós (extrákkal) alsó-középkategóriás autót vesz, azt nem elsősorban ez motiválja, hanem az a tudat, hogy ha lett volna még pár milliója, akkor mennyivel nagyobb és erősebb BMW-t tudott volna venni. A lényeg – és ez megnyugtatja -, hogy ha előveszi a zsebéből a kulcsot, a kék-fehér logó ott virít rajta, jelezve, hogy a kiváltságosok közé tartozik. Mert autós nyelven a bömöstudat ezt jelenti.
Kétliteres, változó turbinageometriájú turbófeltöltéssel és közvetlen befecskendezéssel szerelt dízelmotorja (maximális befecskendezési nyomás 1600 bar) 116 lóerős, nyomatékmaximuma 260 Nm, maximális sebessége 200 kilométer/óra, gyorsulása nulláról 100 kilométer/órás sebességre 10,3 másodpercig tart. Ez mind szép, az élménykapcsoló sport állásában érezzük is. Tesztünk alatt megvontuk magunktól ezt az élvezetet, az öko fokozat volt a jellemző. Ez az élménykapcsoló ugyanaz, mint amiről a 120d kapcsán beszámoltunk, annyi különbséggel, hogy nincs sport plusz fokozat, azaz egy olyan, az autó dinamizmusát maximumra hangoló funkció, amely kikapcsolja az ESP előszobájának számító DTC-t, a trakciót (kipörög a kerék, de az oldalirányú csúszást megfogja az elektronikus menetstabilizáló). A BMW élménykapcsolónak hívja a váltó melletti előválasztót, a 116d-ben inkább élményfosztó kapcsolónak éreztem, igaz, az aszkézist én választottam. Eco pro módban lágyabb a kormányzás és lefojtva üzemel a motor (a gázpedál reakciója visszafogottabb). A lebutítás révén 100 lóerősnek érezzük a kocsi teljesítményét, azonban megnyugtató tartalék ébred fel, ha odalépünk neki. Városban és országúton haladva, 10-15 százalékot spórolhatunk a gázolajon, ennyivel nő a kocsi hatótávja, 1000 kilométer garantáltan megtehető egy tankolással. Ha azonban autópályán is közlekedünk, illetve nem használjuk az eco pro módot, akkor 800-900 kilométerrel kell beérnünk.
Első utamon, a BMW-től a HVG-ig, 38 kilométer alatt 5,8 kilométeres hatótáv-növekedést értem el, ami igazán biztatónak tűnt. Amikor az autópályán – oda a 116d ereje bőségesen elég - a városban felépített előnyöm percek alatt elillant, utánajártam, mit is számol a számítógép. A kulcs a határérték. A fedélzeti menüben beállíthatjuk azt az értéket, amely fölött büntet, és amely alatt jutalmaz a rendszer. Én 93 kilométer/órára állítottam be, ezért fogyott el a kockacukor az autópályán. Később, amikor rájöttem a trükkre, már 130-ra állítottam a határértéket, csakhogy lássam a megtakarított kilométerek gyarapodását. Tiszta néphülyítés, de működik. Ha nem nyomod a gázt, nem fogyaszt az autó. Egyszerűnek tűnik, mégis alig élünk ezzel, ám ha folyamatosan látjuk az eredményt, ösztönzőleg hat ránk. Végeredmény: lassan járj, tovább érsz.
100 kilométer/órás sebességnél 1400-at forog a főtengely percenként, alapvetően mindig 2000-es fordulat alatt üzemel, a turbónak alig van munkája. A csikorgó hidegben a start-stop sem dolgozott, a kisebb erőhatások miatt az ESP is szabadságon volt a teszt alatt, csak néhány 90 fokos erőltetett kanyarodás során láttam, hogy beavatkozott, farolni nem tudtam vele. Ötvennel hatodikban, gázadás nélkül 1000-es fordulaton megy a motor, a pillanatnyi fogyasztás 2,5 liter/100 kilométer körüli. 120-nál 2000-es fordulaton 3,5-4 literes az átlagfogyasztás, 130-on állva a gázpedálon 5 liter körüli az átlag, 2200-as fordulaton pörög a moci. 140-nél 2400-at forog a motor, a fogyasztás felugrik 6 literesre.
Kipróbáltam, a kapcsoló milyen hatással van a pillanatnyi fogyasztásra: 130 kilométer/órás sebességnél, azonos gázpedálállásnál eco pro módban 6 litert, komfortban az autó picit megugrik, a fogyasztás 7,1 literre emelkedik (135-tel megyünk), sport módban már 140-nel száguldunk, a fogyasztás 9 literre nő.
Míg a 120d sport line felszereltséggel ejtett ámulatba, a 116d urban line cuccban feszít. A kék-fekete szövet- és bőrkárpitozású ülések mellett bőrbevonatú sportkormány, elcsúsztatható kartámasz, háromdimenziós hatást keltő akrilüveg belső díszítőelemek szerepelnek. Stílusos fényhatásokról gondoskodik a hangulat- és üdvözlőfények LED királykék változata. A B oszlopokra szerelt további fényforrások a belső világítás hatékonyságát növelik. Egyedi 16 hüvelykes V küllős könnyűfém keréktárcsákat, valamint a hátsó lökhárító fehér betétjeit foglalja még magában. Elöl a BMW-vesék krómdíszítésű fehér lamellákkal, a középső légbeömlő nyílás pedig szintén fehér bordázattal jelenik meg, miközben a szélső légbeömlők a karosszéria színével megegyező árnyalatú szegélyt kapnak. Az urban line együttesét BMW Urban feliratú küszöblécek, illetve fehér díszítésű kulcs teszi teljessé, extrafelszerelésként a külső visszapillantó tükrök fehér házzal is rendelhetők.
BMW-hez képes szerény a felszereltsége, de minden lényeges van benne, kivéve navigáció. Ez megbosszulta magát Szegeden, úgy elvesztem, mint szürke szamár a ködben. Mentségemre: nagy köd volt. Tempomat nincs, sebességhatároló viszont igen, ha benyomjuk 130-ra, nem megyünk gyorsabban, hiába tapossuk a gázt. Bixenon lámpái jól láttatnak, LED angyalszemei jól látszódnak (a karikák fölött fehérben izzó szemöldök fénycsík teszi egyedivé az egyes arcát). Az ülésfűtés, az osztottan dönthető hátsó ülés, az USB-csatlakozó, az automatikus távfény és még néhány apróság 2-2,4 millió forinttal dobja meg a legolcsóbb 1-es árát, így a 7,5 milliós indulóból 9,5-9,9 milliós közepesen felszerelt modell nyújtja be a számlát.
Korábbi, 120d-ről írt cikkünkből megtudhatják mekkorát nőtt az egyes BMW (a csomagtartó térfogata 30 literrel, összesen 360 literre növekedett; a csomagtér a hátsó üléstámlák lehajtásával - opcióként 40:20:40 arányban osztva - 1200 literig bővíthető).
Biró Csongor
Műszaki adatok
BMW 116d
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3)
1995
Környezetvédelmi besorolás
Euro 5
Max. teljesítmény lóerő
116 lóerő 4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm
260 Nm 1750-2500-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm)
2690
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
4324 / 1765 / 1421
Csomagtér
360-1200 liter
Saját tömeg (kg)
1385
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)
200
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h
10,3
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi
5,4
Országúti
3,9
Vegyes
4,5
Tesztfogyasztás
5,5
CO2 kibocsátás (g/km)
117
ÁRA
7,59 millió forinttól a tesztautó ára kb. 9,5 millió forint