Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cbe85382-5a31-4b9c-a81f-1effaddec931","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sebessége és haladásának nyomai alapján is egy csigára emlékeztet a Curiosity, amiről most a NASA egy másik műszere készített képet. ","shortLead":"Sebessége és haladásának nyomai alapján is egy csigára emlékeztet a Curiosity, amiről most a NASA egy másik műszere...","id":"20250429_nasa-curiosity-marsjaro-foto-hirise","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbe85382-5a31-4b9c-a81f-1effaddec931.jpg","index":0,"item":"07c51ba3-22d2-4c1c-bf76-313edc282ef1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250429_nasa-curiosity-marsjaro-foto-hirise","timestamp":"2025. április. 29. 22:03","title":"Páratlan kép jött a Marsról: sikerült a magasból lefotózni az éppen költözködő Curiosityt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79aae86d-e222-4631-b2b4-fede4d8be8a1","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"A tárca 150-re bővíti az Orbán Viktor által bejelentett 100 új gyár programot.","shortLead":"A tárca 150-re bővíti az Orbán Viktor által bejelentett 100 új gyár programot.","id":"20250430_NGM-gyaszos-GDP-adat-Brusszel-haboru-150-uj-gyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79aae86d-e222-4631-b2b4-fede4d8be8a1.jpg","index":0,"item":"554d2844-8a78-48ac-9ef4-9fb0418cd30c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_NGM-gyaszos-GDP-adat-Brusszel-haboru-150-uj-gyar","timestamp":"2025. április. 30. 09:50","title":"Az NGM szerint azért zuhan a magyar gazdaság, mert Ukrajnának adja a pénzt az EU","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5cbe2dcc-d0a3-4413-863b-e38b1446a4d9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Megszakadt a kapcsolat a grönlandi szolgáltató spanyol berendezéseivel, így több helyen is szünetelt a netszolgáltatás.","shortLead":"Megszakadt a kapcsolat a grönlandi szolgáltató spanyol berendezéseivel, így több helyen is szünetelt a netszolgáltatás.","id":"20250429_gronlan-spanyol-aramszunet-telefon-internet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cbe2dcc-d0a3-4413-863b-e38b1446a4d9.jpg","index":0,"item":"eaf8a899-b9bc-4748-b8cb-e5ad54b34794","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250429_gronlan-spanyol-aramszunet-telefon-internet","timestamp":"2025. április. 29. 14:06","title":"Grönlandig ért a spanyol áramszünet, több régióban is elment a telefon és az internet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b06351c2-f5fc-43a2-9353-0c4a05de9424","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Rómába érkező bíborosokat a Szent Márta-házban szállásolják el, ahol a pápa haláláig lakott.","shortLead":"A Rómába érkező bíborosokat a Szent Márta-házban szállásolják el, ahol a pápa haláláig lakott.","id":"20250429_konklave-vatikan-biborosok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b06351c2-f5fc-43a2-9353-0c4a05de9424.jpg","index":0,"item":"a618e719-3566-4006-bf20-aaecbd8d7f6a","keywords":null,"link":"/elet/20250429_konklave-vatikan-biborosok","timestamp":"2025. április. 29. 18:53","title":"Két bíboros egészségi okokból nem vesz részt a konklávén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80a525c8-601b-4a1c-8897-1217d64dd34d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Áprilisban még lassul a pénzromlás, utána az infláció várhatóan 4 százalék körül fog ingadozni. A vámháborús környezetben sok a bizonytalanság, jósolni is nehéz, marad a jegybanki szigor, beleértve a 6,5 százalékos alapkamatot.","shortLead":"Áprilisban még lassul a pénzromlás, utána az infláció várhatóan 4 százalék körül fog ingadozni. A vámháborús...","id":"20250429_Varga-Mihaly-Vege-az-inflaciocsokkenesnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80a525c8-601b-4a1c-8897-1217d64dd34d.jpg","index":0,"item":"91a7f6c5-0bd7-447f-bafb-6f01b9614a25","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250429_Varga-Mihaly-Vege-az-inflaciocsokkenesnek","timestamp":"2025. április. 29. 16:03","title":"Varga Mihály: Vége az infláció csökkenésének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70e98930-7948-44bd-b9a3-3c8cae023005","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Uppsala belvárosában dördültek el lövések.","shortLead":"Uppsala belvárosában dördültek el lövések.","id":"20250429_svedorszag-uppsala-lovoldozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70e98930-7948-44bd-b9a3-3c8cae023005.jpg","index":0,"item":"973a473e-88d9-44b0-9b53-c39d2c2e0429","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_svedorszag-uppsala-lovoldozes","timestamp":"2025. április. 29. 19:31","title":"Lövöldözés volt Svédországban, hárman meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2524708b-7042-4f30-b772-0ecec249ee5c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Gyárfás Tamás állítása szerint még a családjának se árulta el, mikor kell börtönbe vonulnia, de azt már tudja, hogy milyen könyvet fog bevinni magával.","shortLead":"Gyárfás Tamás állítása szerint még a családjának se árulta el, mikor kell börtönbe vonulnia, de azt már tudja...","id":"20250430_gyarfas-tamas-bortonbe-vonulas-agyi-poloska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2524708b-7042-4f30-b772-0ecec249ee5c.jpg","index":0,"item":"213f3dad-458d-4378-af4b-e2825f7d3d03","keywords":null,"link":"/elet/20250430_gyarfas-tamas-bortonbe-vonulas-agyi-poloska","timestamp":"2025. április. 30. 10:40","title":"Gyárfás Tamás: Az ágyi poloskákhoz jobb, ha már most hozzászokom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d58190b4-b686-4715-a1fc-4cd6313d44af","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Donald Trump korábban optimistán nyilatkozott arról, hogy hamarosan megszülethet Indiával a megállapodás.","shortLead":"Donald Trump korábban optimistán nyilatkozott arról, hogy hamarosan megszülethet Indiával a megállapodás.","id":"20250430_usa-vamalku-howard-lutnick","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d58190b4-b686-4715-a1fc-4cd6313d44af.jpg","index":0,"item":"ea080646-82c1-44e5-8af2-87145a257a26","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_usa-vamalku-howard-lutnick","timestamp":"2025. április. 30. 10:36","title":"Az amerikai pénzügyminiszter szerint vámalkut kötöttek egy meg nem nevezett nagy országgal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem is csak az erőhiánnyal van gond. Szépen elautóztam a 116d-vel, nem versenyeztem, csak a célra tartottam, kényelmesen, finoman, nyugodtan. Amivel inkább elégedetlen voltam, az a takarékosság volt. Keveset fogyaszt a BMW 116d, szó se róla. Ám, nem csapott az asztalra, csupán egy jó eredmény a többi között az 5,5 literes (2 tizeddel volt jobb, mint a 184 lovas 120d) átlagfogyasztás (100 kilométerenként). Szerettem volna 5 liter alá vinni, ezért a fájdalom. Ha csak városban, elővárosban közlekedek, összejött volna, még a télies körülmények ellenére is. Bennem azonban viszketett az ösztön, hogy erdélyi barátaimmal együtt üvöltsük bele az éjszakába, hogy Van-e szándék? és leugrottam Szegedre Kiscsillag koncertre. Azt nem kellett volna. A fogyasztás miatt. Autópályán 120-130 kilométer/órás sebességnél szertefoszlott a remény, bár a kocsi átlagfogyasztása ekkor sem ment 6-7 liter fölé, de látszott, hogy oda az igazság. Az autópálya kemény falat, ott haladni kell. Kár, hogy nincs még nálunk 90 kilométer/órás sebességhatár a pályán. Akkor sikerült volna a tervem. Csak az nyugtatott meg, hogy 6,3 literes átlaggal vettem át a gépet – magyar mentalitás: másnak sem sikerült.
A vidéki Magyarország – Szatymaz és környéke – megmutatta a BMW 1-es sorozat másik gyengeségét: a rossz úton elviselhetetlenül rázós futóművét. Ami pályán, kanyarban és új aszfalton áldás, az a kátyús, rögös magyar valóságban átok. De ott legalább alig kért enni a kocsi. A pedálok elrendezése nem tetszett, bakancsban vezetve néha a kuplung mellett a féket is lenyomtam.
Lehet, hogy túlzásba pörgettem a takarékosság iránt érzett kötelességem. Aki egy közel tízmilliós (extrákkal) alsó-középkategóriás autót vesz, azt nem elsősorban ez motiválja, hanem az a tudat, hogy ha lett volna még pár milliója, akkor mennyivel nagyobb és erősebb BMW-t tudott volna venni. A lényeg – és ez megnyugtatja -, hogy ha előveszi a zsebéből a kulcsot, a kék-fehér logó ott virít rajta, jelezve, hogy a kiváltságosok közé tartozik. Mert autós nyelven a bömöstudat ezt jelenti.
Kétliteres, változó turbinageometriájú turbófeltöltéssel és közvetlen befecskendezéssel szerelt dízelmotorja (maximális befecskendezési nyomás 1600 bar) 116 lóerős, nyomatékmaximuma 260 Nm, maximális sebessége 200 kilométer/óra, gyorsulása nulláról 100 kilométer/órás sebességre 10,3 másodpercig tart. Ez mind szép, az élménykapcsoló sport állásában érezzük is. Tesztünk alatt megvontuk magunktól ezt az élvezetet, az öko fokozat volt a jellemző. Ez az élménykapcsoló ugyanaz, mint amiről a 120d kapcsán beszámoltunk, annyi különbséggel, hogy nincs sport plusz fokozat, azaz egy olyan, az autó dinamizmusát maximumra hangoló funkció, amely kikapcsolja az ESP előszobájának számító DTC-t, a trakciót (kipörög a kerék, de az oldalirányú csúszást megfogja az elektronikus menetstabilizáló). A BMW élménykapcsolónak hívja a váltó melletti előválasztót, a 116d-ben inkább élményfosztó kapcsolónak éreztem, igaz, az aszkézist én választottam. Eco pro módban lágyabb a kormányzás és lefojtva üzemel a motor (a gázpedál reakciója visszafogottabb). A lebutítás révén 100 lóerősnek érezzük a kocsi teljesítményét, azonban megnyugtató tartalék ébred fel, ha odalépünk neki. Városban és országúton haladva, 10-15 százalékot spórolhatunk a gázolajon, ennyivel nő a kocsi hatótávja, 1000 kilométer garantáltan megtehető egy tankolással. Ha azonban autópályán is közlekedünk, illetve nem használjuk az eco pro módot, akkor 800-900 kilométerrel kell beérnünk.
Első utamon, a BMW-től a HVG-ig, 38 kilométer alatt 5,8 kilométeres hatótáv-növekedést értem el, ami igazán biztatónak tűnt. Amikor az autópályán – oda a 116d ereje bőségesen elég - a városban felépített előnyöm percek alatt elillant, utánajártam, mit is számol a számítógép. A kulcs a határérték. A fedélzeti menüben beállíthatjuk azt az értéket, amely fölött büntet, és amely alatt jutalmaz a rendszer. Én 93 kilométer/órára állítottam be, ezért fogyott el a kockacukor az autópályán. Később, amikor rájöttem a trükkre, már 130-ra állítottam a határértéket, csakhogy lássam a megtakarított kilométerek gyarapodását. Tiszta néphülyítés, de működik. Ha nem nyomod a gázt, nem fogyaszt az autó. Egyszerűnek tűnik, mégis alig élünk ezzel, ám ha folyamatosan látjuk az eredményt, ösztönzőleg hat ránk. Végeredmény: lassan járj, tovább érsz.
100 kilométer/órás sebességnél 1400-at forog a főtengely percenként, alapvetően mindig 2000-es fordulat alatt üzemel, a turbónak alig van munkája. A csikorgó hidegben a start-stop sem dolgozott, a kisebb erőhatások miatt az ESP is szabadságon volt a teszt alatt, csak néhány 90 fokos erőltetett kanyarodás során láttam, hogy beavatkozott, farolni nem tudtam vele. Ötvennel hatodikban, gázadás nélkül 1000-es fordulaton megy a motor, a pillanatnyi fogyasztás 2,5 liter/100 kilométer körüli. 120-nál 2000-es fordulaton 3,5-4 literes az átlagfogyasztás, 130-on állva a gázpedálon 5 liter körüli az átlag, 2200-as fordulaton pörög a moci. 140-nél 2400-at forog a motor, a fogyasztás felugrik 6 literesre.
Kipróbáltam, a kapcsoló milyen hatással van a pillanatnyi fogyasztásra: 130 kilométer/órás sebességnél, azonos gázpedálállásnál eco pro módban 6 litert, komfortban az autó picit megugrik, a fogyasztás 7,1 literre emelkedik (135-tel megyünk), sport módban már 140-nel száguldunk, a fogyasztás 9 literre nő.
Míg a 120d sport line felszereltséggel ejtett ámulatba, a 116d urban line cuccban feszít. A kék-fekete szövet- és bőrkárpitozású ülések mellett bőrbevonatú sportkormány, elcsúsztatható kartámasz, háromdimenziós hatást keltő akrilüveg belső díszítőelemek szerepelnek. Stílusos fényhatásokról gondoskodik a hangulat- és üdvözlőfények LED királykék változata. A B oszlopokra szerelt további fényforrások a belső világítás hatékonyságát növelik. Egyedi 16 hüvelykes V küllős könnyűfém keréktárcsákat, valamint a hátsó lökhárító fehér betétjeit foglalja még magában. Elöl a BMW-vesék krómdíszítésű fehér lamellákkal, a középső légbeömlő nyílás pedig szintén fehér bordázattal jelenik meg, miközben a szélső légbeömlők a karosszéria színével megegyező árnyalatú szegélyt kapnak. Az urban line együttesét BMW Urban feliratú küszöblécek, illetve fehér díszítésű kulcs teszi teljessé, extrafelszerelésként a külső visszapillantó tükrök fehér házzal is rendelhetők.
BMW-hez képes szerény a felszereltsége, de minden lényeges van benne, kivéve navigáció. Ez megbosszulta magát Szegeden, úgy elvesztem, mint szürke szamár a ködben. Mentségemre: nagy köd volt. Tempomat nincs, sebességhatároló viszont igen, ha benyomjuk 130-ra, nem megyünk gyorsabban, hiába tapossuk a gázt. Bixenon lámpái jól láttatnak, LED angyalszemei jól látszódnak (a karikák fölött fehérben izzó szemöldök fénycsík teszi egyedivé az egyes arcát). Az ülésfűtés, az osztottan dönthető hátsó ülés, az USB-csatlakozó, az automatikus távfény és még néhány apróság 2-2,4 millió forinttal dobja meg a legolcsóbb 1-es árát, így a 7,5 milliós indulóból 9,5-9,9 milliós közepesen felszerelt modell nyújtja be a számlát.
Korábbi, 120d-ről írt cikkünkből megtudhatják mekkorát nőtt az egyes BMW (a csomagtartó térfogata 30 literrel, összesen 360 literre növekedett; a csomagtér a hátsó üléstámlák lehajtásával - opcióként 40:20:40 arányban osztva - 1200 literig bővíthető).
Biró Csongor
Műszaki adatok
BMW 116d
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3)
1995
Környezetvédelmi besorolás
Euro 5
Max. teljesítmény lóerő
116 lóerő 4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm
260 Nm 1750-2500-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm)
2690
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
4324 / 1765 / 1421
Csomagtér
360-1200 liter
Saját tömeg (kg)
1385
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)
200
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h
10,3
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi
5,4
Országúti
3,9
Vegyes
4,5
Tesztfogyasztás
5,5
CO2 kibocsátás (g/km)
117
ÁRA
7,59 millió forinttól a tesztautó ára kb. 9,5 millió forint