szerző:
hvg.hu

Második alkalommal készült olyan kutatás, amely a hazai e-sportolói szokásokat vizsgálja, a kérdőívet 1814-en töltötték ki – ebből többek közt kiderült, hogy a e-sport-játékokban érintett magyar fiatalok 44%-a játszik vagy tervez versenyszerűen játszani.

Az e-sport hazai bázisa még viszonylag kicsi: ha az e-sport-játékokat játszókat, a versenyzőket, e-sport-nézőket és az „offline” versenyekre járókat e tábor részének tekintjük, akkor a számukat kb. 200 ezer főre tehetjük. Míg a tágan értelmezett videojátékot (digitális eszközökön való játék) játszók között csak kicsivel több a férfi, mint a nő (52-48% a férfiak javára), addig az e-sport-játékosok táborában ez a szám közel 95% a férfiak javára. A professzionális videojáték elsősorban a fiatalokat szippantja be: ötből négyen 25 év alattiak, az e-sport-gamerek harmada pedig 18 év alatti. Az elmúlt egy évben a játékkal töltött idő nem mutat jelentős változást: hétköznap átlagosan 3, hétvégén 5 órát játszanak az e-sport-játékok szerelmesei.

A professzionálisan űzött videojáték elsődleges platformja továbbra is a PC; a laptopon való játék csak az e-sport-gamerek negyedére jellemző, míg mindössze 10% alatti azok aránya, akik konzolon játszanak e-sport játékokat. Egyre nagyobb teret hódítanak azonban a mobil e-sport játékok, a válaszadók 12%-a játszik ezen a platformon. A három legnépszerűbb e-sport játék nem változott az elmúlt évben, továbbra is a Counter-Strike: Global Offensive, a League of Legends és a Hearthstone állnak az élen.

A kutatásban részt vevő e-sport-gamerek 16%-a játszik versenyszerűen, és további 28% jelezte, hogy tervez a jövőben versenyezni. A versenyszerűen játszó e-sportolók leginkább a versenyszellem és a fejlődési lehetőség miatt játszanak, de hosszú távon pénzkereseti lehetőségnek is tartják az iparágat. Jelenleg csupán kb. 150-200-an vannak, akik pénzt keresnek az e-sporttal, de ez a szám évről évre nő. De nem csak profiként rejlik lehetőség a játékokban: tízből négyen jelezték, hogy fizetnének azért, hogy valaki foglalkozzon velük annak érdekében, hogy fejlődjenek az általuk játszott játékban.

(null)

(null)

A kutatásról: az eNET 1814 fő, 14 évnél idősebb e-sport-játékot játszó bevonásával, 2016 novemberében végezte kutatását. A felmérés az Esport1.hu és az Egymillióan a magyar esportért közreműködésével, e-sport-játékos-csoportokban és szakmai oldalakon megosztott kérdőív segítségével készült. A kutatás feltáró jellegű, a szakmai szervezetek támogatásával minden jelentős hazai e-sport-oldalra és -közösségbe eljutott, de statisztikailag elvárhatóan nem reprezentálja az e-sporttal játszók csoportját a klasszikus demográfiai jellemzők (nem, kor, iskolai végzettség, településtípus) mentén.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!