szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Stockton Rush bár tudta, hogy a hajója nem felel meg a szabványoknak, úgy gondolta, hogy iparági szereplők csak az innovációt próbálták megállítani a biztonsági érvekkel.

Stockton Rush feltaláló, az OceanGate vezérigazgatója újítóként akart ismert lenni, de úgy tűnt, nem nagyon számított, hogy ezt hogyan érte el. A megnyilatkozásaiból egy olyan ember képe rajzolódik ki, aki nehezen viseli, ha a bürokrácia hátráltatja, a szabályok megszegését pedig az innováció lényegének tartja. A BBC portréja szerint Rush gazdagnak született, de emellett okos és céltudatos is volt, és az volt az álma, hogy ő legyen az első ember, aki eljut a Marsra. Amikor rájött, hogy ez belátható időn belül valószínűleg nem fog megtörténni, a tenger felé fordította a figyelmét.

A szabad szellemisége vonzotta az embereket, az ügyfelei és a befektetői is csodálták. A szárnyaló ambícióit azonban az iparági szakértők gyanakodva és aggódva figyelték, és arra figyelmeztették, hogy ha az innovációt a biztonság elé helyezi, akkor potenciális katasztrófát kockáztat.

Stockton Rush ezt nem volt hajlandó elfogadni, és Douglas MacArthur amerikai tábornokot idézve azt mondogatta:

Azokról a szabályokról fognak emlékezni rád, amelyeket megszegsz.

A Titannal kapcsolatban is elismerte, hogy megszegett néhány szabályt, de úgy vélte, hogy ezt a logika mentén tette, és biztos mérnöki háttérrel. Az egyik legnagyobb ilyen szabályszegés a hajótest felépítése volt, ugyanis az merülőhajó esetében szokatlan és nagyrészt még nem tesztelt anyagból épült: szénszálból, titán véglemezekkel. Rush tudta, hogy a szénszálat sikeresen használják a jachtoknál és a repülőknél, és úgy vélte, hogy ez lehetővé teszi, hogy merülőhajója olcsóbban készüljön, mint az ipari szabványos acélból készültek. „Van egy szabály, hogy ilyet nem teszel – mondta 2021-ben. – Nos, én megtettem.”

AFP / OceanGate Expeditions / Handout

Az OceanGate tanácsadójaként a felfedező Ron McCallum arra figyelmeztette, hogy aggályos, ha nem szerez hivatalos tanúsítványt a merülőhajónak. „Ön egy nem minősített technológia prototípusát akarja használni egy nagyon veszélyes helyen. Bármennyire is értékelem a vállalkozói szellemet és az innovációt, ön potenciálisan egy egész iparágat tesz kockára.

4000 méter mélyen az Atlanti-óceán közepe nem az a hely, ahol spórolni lehet

– írta Rushnak 2018 márciusában. Stockton Rush felháborodva válaszolt, és azt írta, belefáradt abba, hogy iparági szereplők biztonsági érvekkel próbálják megállítani az innovációt. Szerinte egy darab papír nem garantálja a tengeralattjáró biztonságát, és az OceanGate nagyon komolyan veszi a biztonsági követelményeket.

A Titan búvárhajó roncsait múlt csütörtökön találta meg egy, a felszínről irányítható kanadai mélytengeri kutatóeszköz a tenger fenekén, csaknem 4 ezer méteres mélységben, és mintegy 500 méterre a Titanic roncsaitól. A szerencsétlenül járt búvárhajón öten tartózkodtak, akik közelről szerették volna megnézni az 1912-ben elsüllyedt Titanic roncsait. Az áldozatok között volt Stockton Rush mellett Hamish Harding, egy kalandvágyó brit üzletember, Paul-Henry Nargeolet, egy francia Titanic-kutató, valamint Shahzada Dawood vállalkozó, Pakisztán egyik leggazdagabb embere és fia, Suleman.

Már öt évvel ezelőtt részletesen leírta, miért fog összeroppanni a Titan - másnap kirúgták

David Lochridge minőségellenőr 2018-ban a kulcsadatok nélkül is meg tudta állapítani, hogy a Titanic roncsaihoz merülő búvárhajóba kódolva van a katasztrófa. A teljes körű vizsgálathoz szükséges dokumentumokat nem is láthatta, azokat elzárták előle. A cégvezetéssel közös utolsó megbeszélésükön rögtön ki is derült, hogy miért.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!