Tetszett a cikk?

Lesznek iskolára felkészítő óvodai csoportok.

Az ügy háttere az, hogy a BM az év elején véleményezésre bocsátott egy a rendelettervezetet, amelyben külön, fejlesztő pedagógiai tevékenység szervezését írta le a nagycsoportos gyermekek számára, a legalább három csoporttal működő óvodákban az iskolakezdés előtt álló gyerekeket külön csoportokba kellett volna tenni, ha a létszámuk eléri a köznevelési törvényben meghatározott 13 fős minimumot. Ez a bírálók szerint az óvodák „iskolásítását” jelentette volna, ami épp ellentétes a kívánatos változtatásokkal, azaz, hogy az iskolák első éveinek szellemiségét igazítsák az óvodákhoz. A Szülői Hang petíciót is indított a tervezet ellen, amit több mint 18 ezren alá is írtak.

Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára nemrég közölte: „Az óvoda szervezése továbbra is a fenntartók és az igazgatók döntéskörébe fog tartozni. Akik úgy látják jónak, hogy vegyes csoportban tudják jobban megoldani a munkát, azok vegyes csoportban fognak dolgozni, akik a »homogén irányban«, tehát az azonos életkor mellett teszik le a voksukat, akkor ők abban tudnak dolgozni”.

A kedd este megjelent kormányrendelet az óvodai nevelés országos alapprogramjáról végül ezt tartalmazza: A gyermekek a tanköteles korukat megelőző nevelési évben vagy ha tanköteles korúként még óvodába járnak, „a későbbi eredményes iskolai előrehaladáshoz fontos képességeik és készségeik fejlesztése érdekében az óvodai csoportokban naponta összesen 45 perces időkeretben, a feladatra differenciált, a gyermek egyéni terhelhetőségéhez igazodó – amennyiben az infrastrukturális adottságok lehetővé teszik, külön térben szervezett – iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenységben vesznek részt”.

Az óvodai nevelés pedagógiai alapelveit egyébként egyebek közt így határozza meg a jogszabály melléklete: „a gyermeket – mint fejlődő személyiséget – szeretetteljes gondoskodás és különleges védelem illeti meg, a gyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelessége, és ebben az óvodák kiegészítő, esetenként hátránycsökkentő szerepet töltenek be. Az óvodai nevelésnek a gyermeki személyiség teljes kibontakozásának elősegítésére kell irányulnia – az emberi jogok és a gyermeket megillető jogok tiszteletben tartásával – oly módon, hogy minden gyermek egyenlő eséllyel részesülhessen színvonalas nevelésben”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!