Varga Szabolcs
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?

Mit veszítenek az uberesek, mit veszítenek az utasok, kik a nyertesei a cég kivonulásának? Lesz-e uberesből taxis, mihez kezdenek a sofőrök hétfőtől? Az utóbbi napokban több uberes mellé is beültünk, hogy megtudjuk, merre visz az útjuk.

„Egyedül nevelem a kisfiam, reggel 8-kor lerakom az oviban, aztán délután négyig uberezek. Utána érte megyek, majd este, miután lefektettem aludni, ha még van energiám 9-től megint kimegyek a placcra és éjfélig-egyig nyomom” – osztja meg velünk egy hétköznapjának menetét Bernáth Gabriella, aki idén február óta uberezik. Még a Yarisát is lecserélte – baráti kölcsönből – egy nagyobb Ford Focusra. Kár volt. Hogy pontosan mihez kezd július 24. után, mikor az Uber felfüggeszti budapesti tevékenységét, még nem tudja, csak egy dologban biztos: taxizni nem fog.

Búcsú a kormánytól: Videó az uberesek utolsó napjairól

Utolsó kilométereiket róják az Uber-sofőrök, a közösségi megosztásra épülő világhódító szolgáltatás a hétvégén kényszerűségből kivonul Magyarországról. Riport az anyósülésből.

„A taxisoknál előbb-utóbb mindenki hiéna lesz”

Pedig, mint mondja, sok Uber-sofőrtől hallotta, hogy beáll majd taxisnak, amihez mindössze egy különbözetit kell letenniük, ugyanis az ubereseknek is van személyszállítói vizsgájuk, pályaalkalmasságijuk meg minden egyebük, ami a fuvarozáshoz kell – a kocsi sárga fóliázását leszámítva. Gabriellának mindent összevetve 200 ezer forintjába került, hogy uberezhesen, de semmi pénzért nem állna át a sárga oldalra: „annak nem olyan a feelingje, a taxisokat eleve utálják” – mondja, és hozzáteszi, hogy teljesen más közönség használja az Ubert és a taxikat. Az Ubert választók legtöbbje értelmiségi fiatal, akiket „öröm volt fuvarozni, fesztelen, barátságos emberek, akik mikor beültek, volt, hogy maguk bekapcsolták a rádiót is, mintha otthon lennének”.

Gabriella szerint a taxisoknál előbb-utóbb mindenki hiéna lesz, mert túl nagy a kísértés, hogy többet legomboljanak az utasról, amíg az Ubernél ez szóba sem jöhet, hiszen minden az applikáción keresztül, transzparensen zajlik. A cég az indulásnál is segített, átvállalta a sofőröktől az engedélyek beszerzésének költségét, ezzel szemben a taxitársaságoknál Gabriella tudomása szerint komoly összeget kell letenni a startnál.

Mindenesetre szeretne valami hasonló munkát találni. Beadta a jelentkezését az EZ Expresszhez is, ami az Uberhez hasonlóan működik, csak utasok helyett csomagokat kell szállítani. A cég gyorsan lecsapott a lehetőségre, hogy magához csábítson néhányat az Uber után itt maradó 1200 sofőr közül, de Gabriella eddig nem kapott visszajelzést jelentkezésére.

Közben megjön az első kapás, Éva kér egy autót az Aréna Plázához. Amíg kiérünk, Gabriella elmeséli, hogy jellemzően egymás után jönnek a fuvarok, most van csak olykor egy kis üresjárat, aminek szerinte az az oka, hogy az utolsó napokban minden sofőr autóba ült, hogy még utoljára kicsit megszedje magát. De azért így is akad fuvar szép számmal. Az applikáció statisztikájában gyorsan megnézi: az elmúlt 55 órában 106 utasa volt.

„Szemtelen módon elvárják a jattot”

A huszonéves Éva kicsit meglepődve fogadja, hogy a sofőrön kívül még egy riporter is várja a kocsiban, de miután megtudja, miről van szó, megnyílik: „Mindkettőt használom, céges ügyekben taxival, magánemberként Uberrel járok, és egyszerűen össze sem lehet hasonlítani a kettőt. Az Ubernél még soha nem volt panaszom a sofőrre, mindenki jófej volt, az autók tiszták, légkondival, kellemes benti hőmérséklettel, előre kalkulálható árakkal. Ezzel szemben a taxinál sosem lehet tudni a fuvar árát előre, mindig más összegért vittek ugyanazon az útvonalon, ráadásul szemtelen módon elvárják a jattot, ami olyan bevett szokás, mint a hálapénz” – fakad ki.

A legfontosabb neki is az ár, ami szerinte az Ubernél észszerű és megfizethető. „A agglomerációban laknak a szüleim, gyakran meglátogatjuk őket. Az Uber háromezer forintért kivisz, amíg egy taxi már inkább ötezerért, ami pont az a lélektani határ, amit már inkább nem fizetek ki, hanem megkérek egy ismerőst, hogy vigyen ki vagy buszra ülök” – szemlélteti a különbséget.

Hozzáteszi ugyanakkor, hogy a munkahelyén még mindig jobban bíznak a drágább, de jól bevált taxiban, és taxicsekkekkel fuvaroztatják az alkalmazottakat, ami szerinte rendben is van. Ez is azt bizonyítja, hogy a két szolgáltatás jól megférne egymás mellett. „Az Ubert inkább azok használták, akik korábban nem taxiztak, vagy csak nagyon ritkán, mert drágának találták a szolgáltatást. A taxisok törzsközönsége más, nekik megmaradnának a céges és más fuvarok, szerintem remekül megosztozhatnának a piacon, nem értem miért kell a szabályozást a valós igényekkel szemben erőltetni.”

"A különbségből már egy egész jó bort lehet venni"

„Egy óráig nem kaptunk taxit, ezért úgy döntöttem letöltöm az appot és kipróbálom. Negyedóra múlva itt volt értünk egy új típusú Merci, először azt hittük, valami félreértés” – ezt már a következő sashegyi utasunk, Balázs mondja, aki szerint nem csak az állandó várakozás frusztráló a taxinál, de a szolgáltatás is irgalmatlanul drága lett. „A munkahelyem 8 km-re van, ahova Uberrel 1500-2000 forintért elvisznek, taxival ugyanez már inkább 2500-3000 lenne. A különbségből már egy egész jó bort lehet venni” – mondja, és hozzáteszi: sajnálja, hogy kivonul a cég, innentől kezdve majd megint saját autójukkal járnak be a városba esténként, inkább vállalva, hogy ő vagy felesége nem iszik egy kortyot sem. Vagy ott van még lehetőségként a sofőrszolgálat.

Hiénák vagy angyalok? Kommentháború az Uber kivonulásáról

Az Uber szolgáltatásának felfüggesztésére jellemzően együttérzéssel reagáltak olvasóink, akik - ahogy azt kérdőívünkre leadott szavazatok is jól mutatják - 70 százalékban a kormányt, illetve a parlamenti többséget hibáztatják a történtek miatt, a kommentekben azonban inkább a taxisok kapják meg a magukét, akiket az olvasók 20 százaléka okol az Uber kivonulásáért.

Balázs szerint az uberezés megoldás volt azoknak is, akik részmunkaidőben akartak dolgozni. „Volt egy olyan sofőrünk egyszer, aki azt mesélte, azért uberezik, mert a családja vidéken él, ő pedig a munkája miatt Budapesten tölti a hétköznapokat, esténként egyedül unatkozik, utál tévézni, ezért inkább sofőrködik, így társaságot is talál, és pénzt is keres.”

Előszeretettel használták a külföldiek

A viteldíjak a külföldieknek aztán főleg kedvezőek voltak: „Volt, aki azt kérte, hogy mutassam meg neki a város nevezetességeit” – mondta Gabriella. Következő sofőrünk, Kormányos István mellett mi is megtapasztaltuk, hogy a külföldi utasok akár néhány méterre is hívnak egy autó: egy fiatal kanadai pár az Allétől kért egy fuvart a Gellért Szállóba. Kérdésünkre elmondták, hogy Torontóban is rendszeresen ubereznek a kedvezőbb árak miatt, külföldön még inkább kedvelik a szolgáltatást, mert így nem kell sem a pénzváltással, sem a nyelvvel bajlódniuk. Beütik az applikációba, hogy hova akarnak menni, ha pedig a sofőr nem tud angolul, egy Hello is megteszi. Attól sem kell tartaniuk, hogy átverik őket. 

 Csendes demonstrációra készülnek

István, aki egyébként főállásban az állami szférában dolgozik, felhívja a figyelmünket, hogy 23-án szombaton csendes autós felvonulásra készülnek, ahol az uberesek elköszönnek Budapesttől. „Tudjuk, hogy a demonstrációnak nem lesz semmilyen hatása a kormányzatra, inkább csak azt szeretnénk megmutatni, hogy milyen sokan szerettük ezt a szolgáltatást” – mondja. A szervezők a rendezvényre azokat a taxisokat is szeretettel várják, akik szerint nem az Uberrel, hanem a taxirendelettel van probléma. A Green Taxi már jelezte is a részvételét, bár ez  a cég korábban is kiállt az Uber mellett. Ráaádásul a demonstrációt toborzásra is fel tudja használni.  

Több utas is azt mondta, hogy szívesen kiáll a cég mellett. „Életemben nem voltam tüntetésen, de most úgy érzem, hogy lenne miért utcára vonulni” 

A munkásosztály megosztása

Jó, ha hozzá lehet jutni alkalmi munkákhoz, és nem az Uber a főgonosz - de milyen közösségről is beszélünk itt?

Az Uber másutt is indulatokat kavart. Egy francia srác a reptérre kér fuvart, és bár csak másodjára ül Uberben – korábban Párizsban használta – biztos benne, hogy rendszeres felhasználó lesz. Ha itt nem is, majd Franciaországban, ahol, mint mondja, szintén eléggé bedühödtek a taxisok, de még futnak az Uber autói. Egyelőre. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!