szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A sárga hiénák kormányzati támogatással kicsinálták a XXI. század megoldásaira építő, felhasználóbarát Ubert. Felháborító! A törvényeket minden cégnek be kell tartania, adózási trükkökkel senki sem kerülhet versenyelőnybe. Felháborító! Így látják az uberes-taxis háborút a hvg.hu olvasói.

Az Uber szolgáltatásának felfüggesztésére jellemzően együttérzéssel reagáltak olvasóink, akik – ahogy azt kérdőívünkre leadott szavazatok is jól mutatják – 70 százalékban a kormányt, illetve a parlamenti többséget hibáztatják a történtek miatt, a kommentekben azonban inkább a taxisok kapják meg a magukét, akiket az olvasók 20 százaléka okol az Uber kivonulásáért.

 A csalódottak hangja

„Inkább csonkig lejárom a lábam, mint, hogy egy fillért fizessek a sárga kocsis t@knyoknak!”

„Mostantól kezdve nem taxizom csak életveszély esetén, ha végképp nincs más megoldás” – írják az elkeseredett kommentelők, és olyan is akad, aki egyből bojkottot hirdet:

„Semmi baj, én meg betiltottam a taxikat. Kezdem rögtön szombaton: lett volna egy hosszabb utam, amit a kényelem miatt taxival tettem volna meg, de akkor inkább más megoldást választok.”

Mások konstruktív javaslatokat is megfogalmaztak:

„Akkor mostantól rá lehet szállni a taxisokra és aki csak 1 forinttal is átveri az utast, attól engedélyt, jogsit, autót elvenni és 10 évig vissza se adni.”

A sárgák védelmében

„Ideje feladni a béna szélmalomharcot a becsületes taxisok ellen! Az adócsaló, embercsempész Uber ideje lejárt! Mondhatnak akármit a prolik, akiket vakítani lehet az olcsósággal és a mobilalkalmazással!”

Persze olyan is akadt, akit nem ragadták el ennyire érzelmei és higgadtan értékelt:

„Nekem végül is mindegy, hogy taxis vagy uberes fuvaroz, amíg én vagyok a fontos, tudok kártyával fizetni, amire taxis részről nem az a reakció, hogy "szar gépet adnak ezért nem biztos hogy működik", és olyan tarifája van, amit tisztességesnek érzek, például azért, mert ki is tudom kalkulálni, ahogy erre az Ubernél van/volt lehetőség.

Korábban is csak céges taxikba ültem be, amiket legtöbbször telefonon rendeltem, tehát rajtam egy hiéna sem nyerészkedett. Ezen kívül a taxisoknak sincs megtiltva, hogy felzárkózzanak a 21. századhoz. Én mindenesetre eldöntöttem, hogy kártyával fogok fizetni ha esetleg bérfuvarozásra szorulnék, mert a szabály ezt kötelezővé teszik nekik, ha pedig valamiért nem megy, hívjon rendőrt, de készpénzt tőlem nem lát!”

Fülöp Máté

A kormányzatnak is kijutott:

„Egy olyan politikai-gazdasági elit esetében, amely a harácsolás őrületében él, a megosztott gazdaság elképzelései, gyakorlata annyira lehet érthető, mint egysejtűnek a relativitáselmélet. A megosztott gazdaság ráadásul - szerintem a hatalom birtokosai számára politikai szempontból sem kívánatos. Nem jó az nekik, ha az emberek közvetlenül kapcsolódnak egymáshoz, és nem úgy, hogy az ilyen kapcsolatok közé beékelődik a hatalom valamilyen módon.”

Voltak, akik más, a hatékony érdekérvényesítés hiányától szenvedő területeken is alkalmaznák a taxis módszert.

„Kiment néhány kopasz kigyúrt taxis, egy párszor lezárták a várost és máris törvénybe iktatják a kérésüket. Sajnos se az oktatásban se az egészségügyben se a nyugdíjasok között nincsenek ilyen hatékony lobbisták.”

„Most, hogy ezt elérték a taxisok, akkor kezdjenek ilyen elánnal tüntetni az egészségügyben folyó állapotokért is. Ha ilyen ügyesek, akkor ott is maximum pár hónap alatt rendet tesznek.”

Mások szerint a taxirendeletnél kell a hibát keresni, azt kellene újragondolni, lazítani és a piaci versenynek megfelelőbb szabályozást hozni. Amihez, a kommentelő szerint „A 2018-as országgyűlési választáskor innovatívabban kell X-elni.”

NFM közlemény: Ki beszél itt tisztességes versenyről?

„A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tudomásul veszi az Uber döntését, miszerint a cég inkább kivonul Magyarországról, mint hogy vállalja a törvényes működést, az adófizető magyar taxisokkal való tisztességes piaci versenyt és az adófizetést.”

Ez volt az a mondat a minisztériumi közleményben, ami leginkább megmozgatta a hozzászólók fantáziáját. Különösen az utalás az „adófizető magyar taxisokkal való tisztességes piaci versenyre”. Többen arra hívják fel a figyelmet, hogy a sárga taxisok nem jeleskednek számlaadásban. Van, aki ezért arra kíváncsi, hogy vajon mekkora támogató tábora lenne a „Minden taxistól kérjünk áfás számlát” mozgalomnak. Mások már részletesebben fejtik ki, hogy éppen a tiszta piaci verseny érdekében mit várnának el a legálisan működő személyfuvarozóktól.

Nem csak áfás számlát kérek, hanem GPS-alapú útdíjszámítást, egy emailt az út végén arról, hogy pontosan milyen útvonalon mentünk mennyiért, valós-idejű nyomkövetést az általam (app-el) hívott, már úton lévő taxiról, lehetőséget közvetlenül felvenni a kapcsolatot a taxi sofőrjével, készpénz nélküli fizetést egy független fél által üzemeltetett app-en keresztül, előre tárolt kártya adattal. Ja, és nem óhajtok borravalót adni. Ez így kezdésnek jó lesz.”

A sárga taxisok szövetségének vezetője, Metál Zoltán a hvg.hu-nak azt mondta a szakma megtisztításáról, a törvényalkotók érezhetően szigorúbban akarják szabályozni és ellenőrizni a személyszállítást, így a hiénák is nagyobb eséllyel buknak majd le.

Túry Gergely

Mennyit is adózott az Uber?

„Az Uber adóelkerüléssel és a magyar jogszabályok semmibevételével, engedély nélkül végzett személyszállító tevékenységet, és így tett szert versenyelőnyre, emiatt más országokban be is tiltották vagy korlátozzák tevékenységét.”

A közlemény másik sarkalatos mondata. Olvasóink is bekapcsolódtak abba a számháborúba, hogy a sárga taxisokhoz képest mennyi adót is fizetett az Uber. Támpontként egyik korábbi cikkünket ajánlják egymás figyelmébe. A Főtaxi 2010 és 2015 között 6,7 milliárd forintnyi bevételre tett szert, társasági adóként azonban csak 28 millió forintot fizetett be a költségvetésbe. A cég bevételéhez viszonyítva ez 0,4 százalék. Az Uber magyar leányvállalata 2014-től fejt ki érdemi tevékenységet, bár csak az utolsó negyedévben indult el a rendszerük Budapesten. 2015-öt 164 millió forintos árbevétellel és 13 millió forintos adózott eredménnyel zárta, amely után 2,1 millió forint társasági adót fizetett be a költségvetésbe. Ez 1,3 százalékos társaságiadó-árbevételi arány.

Az Uber bedobta a törölközőt: kivonul Magyarországról

A július 24-én hatályba lépő jogszabállyal sikerült sarokba szorítani a kormányzatnak az Ubert, ami ideiglenesen felfüggeszti tevékenységét Magyarországon. Fekete Zoltán, az Uber magyarországi ügyvezetője ma délelőtt tartott sajtótájékoztatót, „az Uber jövője Magyarországon a július 24-én hatályba lépő jogszabály után" címmel, amin a szolgáltatás ideiglenes felfüggesztését jelentették be.

Az uberesek sem angyalok

„Ezzel az egész történettel az Uber járt a legkevésbé rosszul. Marad a többi 479 városban és jót röhög az ilyen aparatcsikos ökölrázásokon” – írja egyik olvasónk. A helyzet azonban nem ilyen egyértelmű, az Uber a világ több pontján komoly ellenállásba ütközött, különösen ott, ahol rigorózus szabályok szerint alakították ki a taxizás rendjét. Egyik olvasónk a businessinsider.com cikkét ajánlja a többiek figyelmébe, megemlítve, hogy számos országban keményen visszaszorítják azokat a vállalkozásokat, amelyek adóelkerülési trükközéssel próbálnak versenyelőnyre szert tenni. Például az Ubert.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!