Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f058e29e-70f0-4115-ac0a-708beadb09f6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az épp új gazdára váró Bugatti Veyron Super Sport Royale-lal eddig csak pár száz kilométert tettek meg.","shortLead":"Az épp új gazdára váró Bugatti Veyron Super Sport Royale-lal eddig csak pár száz kilométert tettek meg.","id":"20250331_mindenki-utana-fordul-1200-loeros-sarga-fekete-bugatti-veyron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f058e29e-70f0-4115-ac0a-708beadb09f6.jpg","index":0,"item":"b31639e3-f4b0-45eb-9202-7fe362276509","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_mindenki-utana-fordul-1200-loeros-sarga-fekete-bugatti-veyron","timestamp":"2025. március. 31. 06:41","title":"Mindenki utána fordul ennek az 1200 lóerős sárga-fekete Bugattinak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f2a0441-254d-4e7e-a7d3-9419dd94f8d6","c_author":"HVG","category":"360","description":"Ez a Brody nem az a Brody, de mindkettőnek vannak magyar gyökerei.","shortLead":"Ez a Brody nem az a Brody, de mindkettőnek vannak magyar gyökerei.","id":"20250330_Bauhaus-Hosszulepes-Sarolta-utca-villa-Alexander-Brody","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f2a0441-254d-4e7e-a7d3-9419dd94f8d6.jpg","index":0,"item":"f1599884-d296-4740-93f8-3b1aea37c299","keywords":null,"link":"/360/20250330_Bauhaus-Hosszulepes-Sarolta-utca-villa-Alexander-Brody","timestamp":"2025. március. 30. 13:45","title":"A brutalista világát megtalálni Budapesten, Brody is szerepel benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28c3c1e6-5b88-4f7a-bf3e-2efe5f9ad9d7","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A Nemzetközi Olimpiai Bizottság tizedik elnöke a zimbabwei Kirsty Coventry, egyben az első afrikai, egyúttal az első nő a sportvilág legfontosabb posztján. 2008-ban Egerszegi Krisztina 17 éves világcsúcsát múlta felül.","shortLead":"A Nemzetközi Olimpiai Bizottság tizedik elnöke a zimbabwei Kirsty Coventry, egyben az első afrikai, egyúttal az első nő...","id":"20250330_kirsty-coventry","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28c3c1e6-5b88-4f7a-bf3e-2efe5f9ad9d7.jpg","index":0,"item":"1d77ae47-3054-4534-b856-4c4d9e0d67bb","keywords":null,"link":"/360/20250330_kirsty-coventry","timestamp":"2025. március. 30. 10:30","title":"Egerszegihez hasonlóan hátúszó specialista volt a NOB első elnöknője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a39565f-a07d-4e65-94e0-4dc93f2657c7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Legalább 1700 ember vesztette életét a pénteki földrengésben, ami 7,7-es erősséggel rázta meg Mianmart. A túlélők utáni kutatást jelenleg is folytatják.","shortLead":"Legalább 1700 ember vesztette életét a pénteki földrengésben, ami 7,7-es erősséggel rázta meg Mianmart. A túlélők utáni...","id":"20250330_mianmar-foldrenges-tulelok-kereses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a39565f-a07d-4e65-94e0-4dc93f2657c7.jpg","index":0,"item":"9b1f2fd9-b248-4842-929f-dc27e6e834b5","keywords":null,"link":"/vilag/20250330_mianmar-foldrenges-tulelok-kereses","timestamp":"2025. március. 30. 19:12","title":"Újabb négy embert mentettek ki a romok alól Mianmarban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"767e3ad6-bbd6-4e97-a12e-497b31dc77c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Negyven másodperccel az indulás után visszazuhant a fölre az első, a kontinentális Európából indított orbitális rakéta vasárnap a norvégiai sarkvidéki Andoya űrbázison.","shortLead":"Negyven másodperccel az indulás után visszazuhant a fölre az első, a kontinentális Európából indított orbitális rakéta...","id":"20250330_orbitalis-raketa-baleset-europa-isar-aerospace-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/767e3ad6-bbd6-4e97-a12e-497b31dc77c6.jpg","index":0,"item":"6b7d12f9-46f8-4bf5-99da-51ad8d27672f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_orbitalis-raketa-baleset-europa-isar-aerospace-video","timestamp":"2025. március. 30. 14:23","title":"Lezuhant az első, a kontinentális Európából indított orbitális rakéta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ffba775-d965-418f-a0d0-047c36fbe177","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"sport","description":"Azzal, hogy az FTC döntetlent játszott, a listavezető Puskás Akadémia előnye négy pontra nőtt.","shortLead":"Azzal, hogy az FTC döntetlent játszott, a listavezető Puskás Akadémia előnye négy pontra nőtt.","id":"20250330_ferencvaros-fradi-diosgyor-dontetlen-bajnoksag-varga-pesic-saldanha","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ffba775-d965-418f-a0d0-047c36fbe177.jpg","index":0,"item":"f793bcda-0bf5-4da5-a964-e79cf56bdd54","keywords":null,"link":"/sport/20250330_ferencvaros-fradi-diosgyor-dontetlen-bajnoksag-varga-pesic-saldanha","timestamp":"2025. március. 30. 20:31","title":"Nem tudott győzni a Fradi Diósgyőrben, Varga és Pesic összekapott a büntetőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d9a0979-c49a-460e-8b40-8c51ab7a7f3b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Erős, 7,1-es erősségű földrengés rázta meg vasárnap a Csendes-óceán déli részén fekvő Tonga szigetállam térségét, aminek nyomán szökőárriadót rendeltek el.","shortLead":"Erős, 7,1-es erősségű földrengés rázta meg vasárnap a Csendes-óceán déli részén fekvő Tonga szigetállam térségét...","id":"20250330_tonga-eros-foldrenges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d9a0979-c49a-460e-8b40-8c51ab7a7f3b.jpg","index":0,"item":"1edf564f-1a36-46c5-afc8-cfe17375d268","keywords":null,"link":"/vilag/20250330_tonga-eros-foldrenges","timestamp":"2025. március. 30. 16:34","title":"Erős földrengés rázta meg Tonga térségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: az első magyarországi levélbombás merénylet.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250330_Elvitelre-levelbombas-rejtely-Szazadfordulos-bunugyek-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"21ca435c-064a-4d28-9ad6-b0c2fd482c12","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_Elvitelre-levelbombas-rejtely-Szazadfordulos-bunugyek-podcast","timestamp":"2025. március. 30. 06:00","title":"A nagy levélbombás rejtély, amely lázban tartotta Magyarországot │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A PULSE Projekt határokon átívelő újságírói együttműködés, amelynek keretében a HVG és az EUrologus csapata 12 másik
európai szerkesztőséggel közösen dolgozik elemző és tényfeltáró cikkeken. A projekt az Európai Bizottság támogatásával jött
létre.
A Duna két partját tíz ország 2800 kilométerén 133 híd köti össze. Románia és Bulgária között ebből mindössze két híd vezetett át eddig, noha a két ország 406 kilométernyi Duna-menti közös határa van. A legelső román-bolgár Duna-híd, a Barátság-híd 70 éve épült. Ezt előbb a román oldalon újították fel, majd idén a bolgárok is megkezdték a renoválását. A két ország azonban érhető okokból ennél jobb és több összeköttetést szeretne egymás között, ezért 2024-ben a hídépítési láz magasabb szintre lépett náluk is az Európai Unió, Connecting Europe Facility (CEF) finanszírozásának köszönhetően. Románia az 7 millió eurónyi CEF támogatásra alapozva, pályázatot írt ki a két országot összekötő harmadik híd megtervezésére.
A CEF az Európai Zöld Megállapodás (European Green Deal) egyik finanszírozási ága, mely a fenntarthatósághoz hozzájáruló infrastrukturális fejlesztések, közlekedési és digitális befektetések kivitelezésében támogatja a tagállamokat.
De miért éppen ide?
A Bulgária és Románia között elsőként épített átkelő ugyanazt a két várost, Giurgiut és Ruszét köti össze, ahová a tervezett legújabb konstrukció is épül, de a pontos lokáció kijelölése még hátra van. Nem is csoda, hiszen a projektet vezető cég kiválasztása, a szerződés aláírása és az egyéb dokumentációk nyélbeütése jelenleg még csak korai előkészítő szakaszban van, ahogyan azt a kormányzati lelkesedés nyomán a tényeknek utánajáró román HotNews híroldal tisztázta. A legoptimistább szcenárió szerint 2027-re jut odáig a projekt, hogy Románia megkezdje a kivitelezést, míg a bolgárok saját térfelükön dönthetik el, hogyan kötik be úthálózatukba a Giurgiu – Rusze 2 hidat. Ebben további nehezítő tényezővé válhat, hogy Bulgária kizárólag az Európai Bizottságon keresztül jelezheti problémáit és észrevételeit a Románia által vezetett építési folyamatokról a HotNews beszámolója szerint.
A fenti menetrend természetesen nem azt jelenti, hogy a közeljövőben kész konstrukció lesz a tervekből, hiszen egy átlagos hídépítési munkálat a koncepció elkészítésétől a megvalósításig és az átadásig legalább tíz évet vesz igénybe. Ezt támasztja alá a Vidin–Calafat híd és a Brăilai Duna-híd építési munkálatainak alakulása is. A Vidin–Calafat vegyes, közúti-vasúti kábelhíd terveit már a 2000 elején elkezdték pedzegetni. Az első megvalósíthatósági tanulmányokat 2003-ban prezentálták a bolgárok. A hidat azonban csak tíz évvel később, majdnem egészében Európai Uniós forrásokból megvalósítva 2013-ban adták végül át.
A másik konstrukció a Brăilai függőhíd, amely a Duna-deltánál szolgálta volna a forgalmat 2023 nyara óta. A 523,9 millió eurós beruházást 85 százalékban uniós forrásból finanszírozta a román kormány, mégsem volt zökkenőmentes a kivitelezés. Európa harmadik lehosszabb hídjának terveit a 2000-es években kezdték el kidolgozni. Ezután évekkel később, csak 2015-2017 között aktualizálták és 2018-ban írták alá a megépüléséhez szükséges megbízási szerződést. 2023 júniusára sem a híd, sem a hozzákapcsolódó forgalmat kiszolgáló úthálózat nem épült meg teljesen. Ráadásul sajtóbeszámolók szerint 2023 őszére kezdett szó szerint szétesni a 1974,3 méter hosszú dunai átkelő. A történtek ismeretében a beruházás sem a ráfordított idő, sem a befektetés- és a közlekedés-biztonsági szempontok alapján nem tekinthető Románia építészeti sikertörténetének.
Kihívásokkal teli közös munka
A fentiek ismeretében a román-bolgár közös munka a harmadik Duna-híd kapcsán előreláthatón nem lesz idilli a két ország között, annak ellenére sem, hogy mindkettőjük érdeke, hogy az újabb fizikai összeköttetés mielőbb valósággá váljon. A bolgárok nem tartották teljesen logikusnak, hogy a Romániával közös, többszáz kilométernyi Duna-szakaszon éppen ott épüljön híd, ahol már korábban is állt egy. Bulgáriának elemibb érdeke lett volna az ország északi, infrastrukturálisan leginkább elmaradott régióját becsatornázni Románia felé. A háborús krízis eshetőségét is áttekintette a két ország, és a Giurgiu – Rusze 2 megépítése katonai stratégiai szempontból sem logikus döntés egy esetleges orosz támadás esetén.
Románia azonban azzal érvelt hogy a Giurgiu és Rusze a két legfejlettebb település Románia és Bulgária Dunával elválasztott országhatárán, illetve a román főváros, Bukarest is rövid távon elérhető innen. Az egyre növekvő forgalom pedig megköveteli, hogy a már meglévő egysávos és egyre romló állapotú, korábban épült híd funkcióit kiegészítse a kettes számú átkelő. Egyébként a bolgárok számára sem lesz teljesen hátrányos a helyszínválasztás, ugyanis Rusze és Veliko Tarnovo között terveznek autópályát építeni a transzeurópai IX-es folyosó részeként. Ez az EU kezdeményezése, amellyel a tagállamok közlekedési, infrastrukturális összeköttetéseit, ezáltal gazdasági potenciáljuk maximális kihasználását is szeretnék elősegíteni.
Magyarország jól áll Duna-hidakkal
Idén nem csak Magyarország déli szomszédja jelentette be, hogy munkálkodnak Európa második legnagyobb folyója felett: júniusban adták át Magyarország 20., Paksot és Kalocsát összekötő hídját, amit Tomori Pálról neveztek el, ennek megépítése 92 milliárd forintba (kb. 240 millió euróba) került.
A történelmi jelentőségű hídépítést követően nem állt meg a magyar kormány, már az átadón bejelentették, hogy Mohácson az előbbi összeget jelentősen felülmúló, 390 milliárd forintos ráfordítással 2031-ig bezárólag bővítik Magyarország dunai átkelőinek számát. Magyarországon jelenleg 20 darab Duna-híd van, közülük nyolc Budapesten segíti a közlekedést a folyó felett.
Összehasonlításképpen, Ausztriában 30 fontosabb Duna-híd van üzemben míg a Duna-forrásától Passauig tartó németországi Duna-szakaszon közel 60.
Ez a cikk az európai PULSE projekt keretében készült Victor Cozmei (HotNews, Románia), Lily Granicka (Mediapool, Bulgária) és Kuglics Sarolta (EUrologus/HVG, Magyarország) közreműködésével.
Miközben a sajtó eltökélten igyekszik feltárni, hogyan vesztették el százmilliárd forintok a közpénzjellegüket, mintha veszendőbe menne a politikai felelősség.