Tetszett a cikk?

Nem a regisztrációs díjtábla változásai fogták vissza a hazai gépkocsi-értékesítés ütemét az év elején - állítják a hvg.hu által megkérdezett autóimportőrök. A visszaesés oka inkább az, hogy sok vevő az EU-csatlakozás utáni alacsonyabb autóárakra számítva kivár.

A gépjárművek fogyasztási adóját felváltó, február eleje óta már negyedik változatában hatályba lépő regisztrációs adó bevezetésével járó kötelezettségek az autóimportőrök számára elsősorban technikai-adminisztratív problémát jelentettek – állítják egybehangzóan a disztribútorok. „A torlódást nyilván az is előidézte, hogy az autók üzembe helyezéséhez szükséges újabb okmányok beszerzésének, s az adó-visszaigénylésnek mechanizmusa nem alakult ki elég gyorsan” – véli Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója.

A Belügyminisztérium okmányirodái és a vámszervek közt az átmenettel jelentkező problémák azonban jobbára csak a gépkocsik üzembe helyezését hátráltatták. „Így az értékesítési statisztika inkább csak eltolódott, hiszen ez a csúszás nem a gépkocsik megrendelését akadályozta, csak a kiszállításukat és átadásukat” – mondja Bodor Csaba, a Mazda Motor Hungary PR-igazgatója.

Az első negyedévben Magyarországon csökkentek az autóeladások – ismerik el a szakemberek -, a pangás azonban minden bizonnyal nem a regisztrációs adó számlájára írható. Oka sokkal inkább a hagyományos év eleji forgalomcsökkenésben keresendő, s abban, hogy a vevők kivártak.

Sokan még mindig azt remélik, hogy az uniós csatlakozás árcsökkenést hozhat majd – magyarázzák a szakemberek, akik szerint azonban a vágyott árcsökkenés elmarad. „A regisztrációs adó okozta ármérséklődést a valuta- és euróárfolyam, a gyári árkorrekció, valamint az EU árharmonizáció jócskán ellensúlyozza” – mondja Verten Sándor, hozzátéve: a regisztrációs adó legújabb változata a hazánkban legkeresettebb kis- és alsó-középkategóriás gépkocsik 100-200 ezres árnövekedését okozza majd.

Önmagában tehát az uniós csatlakozás nem változtat az autóárakon; a csatlakozásra jó előre fel lehetett készülni, az autógyárak árharmonizációs tárgyalásai már korábban lezajlottak, így az új árlistákat már januárban kiadták. A disztribútorok azt mondják: tavaszi reklámhadjárataikat, melyekben a cégek rendkívül kedvező hitelkonstrukciókkal ajánlják termékeiket, a regisztrációs adótábla körüli bizonytalanság nem befolyásolta, hiszen a kampánytervezés előző év végén zajlott. „Csak az kampányol, aki biztosan csökkenti árait” – állítja egy, lapunknak nyilatkozó szakember, „sok piaci szereplő azonban még kivár és figyeli a versenytársak lépéseit”.

A jelenleg futó kampányokban az autóimportőrök éppen azt kívánják hangsúlyozni, hogy ők már előre hozták a csatlakozást, áraik már uniósak. „A most futó Seat plakát- és rádiókampány, s az Audi direct marketing-kampánya azt kommunikálja, hogy a csatlakozástól remélt árcsökkenés már végbe is ment” – magyarázza Vérten Sándor. A Citroen Hungária Eurostyle névre keresztelt limitált szériáját hirdeti a sajtóban, televízióban és óriásplakáton. „A Mazda a televízióban, rádióban, sajtóban és nyílt hétvégén népszerűsíti az európai árait” – mondja a cég PR-igazgatója. A hirdetések tehát úgy hivatkoznak és utalnak az uniós csatlakozásra, hogy közben valójában azt kívánják jelezni: az autóárak nincsenek szoros összefüggésben az ország EU-integrációjával.

Az importőrök szerint eladási mutatóik április folyamán normalizálódhatnak ugyan, ez azonban messze nem jelenti azt, hogy 2004-ben is elérik a tavalyi 20 százalékos forgalombővülést. Az autóárak változását pedig a továbbiakban is elsősorban az árharmonizáció és az euró-forint árfolyam ingadozás befolyásolja majd.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!