Nem a regisztrációs díjtábla változásai fogták vissza a hazai gépkocsi-értékesítés ütemét az év elején - állítják a hvg.hu által megkérdezett autóimportőrök. A visszaesés oka inkább az, hogy sok vevő az EU-csatlakozás utáni alacsonyabb autóárakra számítva kivár.

A gépjárművek fogyasztási adóját felváltó, február eleje óta már negyedik változatában hatályba lépő regisztrációs adó bevezetésével járó kötelezettségek az autóimportőrök számára elsősorban technikai-adminisztratív problémát jelentettek – állítják egybehangzóan a disztribútorok. „A torlódást nyilván az is előidézte, hogy az autók üzembe helyezéséhez szükséges újabb okmányok beszerzésének, s az adó-visszaigénylésnek mechanizmusa nem alakult ki elég gyorsan” – véli Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója.

A Belügyminisztérium okmányirodái és a vámszervek közt az átmenettel jelentkező problémák azonban jobbára csak a gépkocsik üzembe helyezését hátráltatták. „Így az értékesítési statisztika inkább csak eltolódott, hiszen ez a csúszás nem a gépkocsik megrendelését akadályozta, csak a kiszállításukat és átadásukat” – mondja Bodor Csaba, a Mazda Motor Hungary PR-igazgatója.

Az első negyedévben Magyarországon csökkentek az autóeladások – ismerik el a szakemberek -, a pangás azonban minden bizonnyal nem a regisztrációs adó számlájára írható. Oka sokkal inkább a hagyományos év eleji forgalomcsökkenésben keresendő, s abban, hogy a vevők kivártak.

Sokan még mindig azt remélik, hogy az uniós csatlakozás árcsökkenést hozhat majd – magyarázzák a szakemberek, akik szerint azonban a vágyott árcsökkenés elmarad. „A regisztrációs adó okozta ármérséklődést a valuta- és euróárfolyam, a gyári árkorrekció, valamint az EU árharmonizáció jócskán ellensúlyozza” – mondja Verten Sándor, hozzátéve: a regisztrációs adó legújabb változata a hazánkban legkeresettebb kis- és alsó-középkategóriás gépkocsik 100-200 ezres árnövekedését okozza majd.

Önmagában tehát az uniós csatlakozás nem változtat az autóárakon; a csatlakozásra jó előre fel lehetett készülni, az autógyárak árharmonizációs tárgyalásai már korábban lezajlottak, így az új árlistákat már januárban kiadták. A disztribútorok azt mondják: tavaszi reklámhadjárataikat, melyekben a cégek rendkívül kedvező hitelkonstrukciókkal ajánlják termékeiket, a regisztrációs adótábla körüli bizonytalanság nem befolyásolta, hiszen a kampánytervezés előző év végén zajlott. „Csak az kampányol, aki biztosan csökkenti árait” – állítja egy, lapunknak nyilatkozó szakember, „sok piaci szereplő azonban még kivár és figyeli a versenytársak lépéseit”.

A jelenleg futó kampányokban az autóimportőrök éppen azt kívánják hangsúlyozni, hogy ők már előre hozták a csatlakozást, áraik már uniósak. „A most futó Seat plakát- és rádiókampány, s az Audi direct marketing-kampánya azt kommunikálja, hogy a csatlakozástól remélt árcsökkenés már végbe is ment” – magyarázza Vérten Sándor. A Citroen Hungária Eurostyle névre keresztelt limitált szériáját hirdeti a sajtóban, televízióban és óriásplakáton. „A Mazda a televízióban, rádióban, sajtóban és nyílt hétvégén népszerűsíti az európai árait” – mondja a cég PR-igazgatója. A hirdetések tehát úgy hivatkoznak és utalnak az uniós csatlakozásra, hogy közben valójában azt kívánják jelezni: az autóárak nincsenek szoros összefüggésben az ország EU-integrációjával.

Az importőrök szerint eladási mutatóik április folyamán normalizálódhatnak ugyan, ez azonban messze nem jelenti azt, hogy 2004-ben is elérik a tavalyi 20 százalékos forgalombővülést. Az autóárak változását pedig a továbbiakban is elsősorban az árharmonizáció és az euró-forint árfolyam ingadozás befolyásolja majd.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Felüljárónak rohant egy vonat Ankarában

Felüljárónak rohant egy vonat Ankarában

Őrület volt az Ajax–Bayern, kikapott a Juventus és a Manchester United

Őrület volt az Ajax–Bayern, kikapott a Juventus és a Manchester United

Pintér: Rég nem látott támadás érte a rendőröket szerdán a Kossuth téren

Pintér: Rég nem látott támadás érte a rendőröket szerdán a Kossuth téren

Forradalmi megoldással állt elő az Intel, amivel képesek leküzdeni a fizikát

Forradalmi megoldással állt elő az Intel, amivel képesek leküzdeni a fizikát

5 megható történet arról, hogy adni valóban öröm

5 megható történet arról, hogy adni valóban öröm

Ádernek üzentek Strasbourgból: Ne írja alá!

Ádernek üzentek Strasbourgból: Ne írja alá!