Tetszett a cikk?

Kétséges, lesz-e bármiféle, számokban is mérhető hatása a november 26-i Ne vásárolj semmit napnak. Ám ha akciójával a hazai kereskedelmet nem is rázza meg alapjaiban, a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) abban bízik, az egyszeri vevőt még felrázhatja.



Ezt remélik az akció hazai szervezői, amelyek között olyan szervezeteket találunk, mint a Védegylet, az Energia Klub, vagy a Hulladék Munkaszövetség. A Ne vásárolj semmit napot a világ számos helyén megrendezik - már feltéve, ha az ilyesmit lehetséges egyáltalán rendezni. A TVE részéről Gulyás Emese a hvg.hu-nak arról beszélt, hogy nem próbálják meg pénzben lemérni kampányuk hatását. Annak legfőbb célja inkább, hogy elgondolkodtassák az embereket a fogyasztás mértékének következményeiről.

A fogyasztási böjtöt, a vásárlói önmegtartóztatás napját a túlfogyasztás veszélyeivel indokolják. A nyolcvanas években alapanyag-hatékonysági számítások "melléktermékeként" öltöttek formát azok az adatok, amelyek a fogyasztást kivetítve a Föld teljesítőképességét illusztrálták. Az Ökológiai Lábnyom azt mutatja meg, fogyasztói életmódunk fenntartásához a Föld mekkora részét vesszük igénybe. E számítások szerint ha bolygónkon mindenki úgy élne, annyi energiát fogyasztana, olyan mennyiségű szemetet termelne, mint itt, mi, magyarok, akkor három földgolyóra volna szükség, hogy eltarthassuk az emberiséget. Ha az Egyesült Államok átlagfogyasztásához mérjük mindezt, akkor pedig hat bolygóra. A TVE tehát éppen a "nagy lábon élés" ellen irányozza akcióját.

Kétséges, hogy november 26-án vajon mi magyarok, otthon maradunk-e és megtagadjuk-e a vásárlást, s tényleg nem fogy el aznap egyetlen pillepalacknyi üdítő és egyetlen új személygépkocsi sem. Főként, hogy a fogyasztás és túlfogyasztás kérdése egy olyan országban, amely a hiánygazdaság évtizedein éppen csak túljutott, egész mást jelent, mint a gazdagabb országokban. Nem mondunk újdonságot: nálunk a fogyasztó korú népesség legfőbb problémája jelenleg inkább az, hogy keressen elégséges pénzt ahhoz, hogy meg tudja vásárolni az áhított - vagy akár csak a feltétlenül szükséges - termékeket.

Michael Smith-t, a 2002-es brit Buy Nothing Day szervezőjét a The Guardian idézi:"Az üzenet egyszerű; vásárolj kevesebbet és élj többet! A feladat annyi, hogy egyetlen napot élj egyszerűen, töltsd el a családoddal és a barátaiddal, ahelyett, hogy a pénzedet költenéd."

"Megtagadjuk a részvételt" - áll a kezdeményezők nyilatkozatában, s azt ígérik: "... páran közülünk mennek és csinálnak egy kis felfordulást", ám nem valószínű, hogy a Ne vásárolj semmit napot megérzik a kereskedelem kasszái. A gondolkodásra azonban alkalmas lehet: a konszumerizmus üdvtana rendel minket a fogyasztás templomaiba, vagy a valódi szükségleteink. Épp aznap, amikor már kezdődik az év végi vásárlási boom, az üzletek az évről-évre visszatérő karácsonyi melódiáktól hangosak. Persze, nem éppen ebből van elegünk minden karácsony előtt?
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!