Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","shortLead":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","id":"20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7.jpg","index":0,"item":"aa2236b2-8811-46cd-b195-a6da039ab49c","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","timestamp":"2025. január. 02. 09:49","title":"Elég rosszul indult a MÁV-nak az új év első munkanapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Előbb gyengült, majd kissé erősödött a forint, de egyelőre 411 felett az euró árfolyama.","shortLead":"Előbb gyengült, majd kissé erősödött a forint, de egyelőre 411 felett az euró árfolyama.","id":"20250102_forint-arfolyama-euroarfolyam-valutapiac-devizapiac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"48e947b7-0d48-48e3-9f12-8001a9e11275","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_forint-arfolyama-euroarfolyam-valutapiac-devizapiac","timestamp":"2025. január. 02. 09:17","title":"Tétovázva futott neki az új esztendőnek a forint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"056a5183-9787-47b6-b63c-d0eae50ab355","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A koncessziós rendszer 2013-as bevezetése óta nem volt ilyen kevés dohánybolt, mint 2024-ben, a dohánybolt nélküli települések száma pedig megközelítette a 700-at.","shortLead":"A koncessziós rendszer 2013-as bevezetése óta nem volt ilyen kevés dohánybolt, mint 2024-ben, a dohánybolt nélküli...","id":"20250102_nemzeti-dohanyboltok-szama-csokken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/056a5183-9787-47b6-b63c-d0eae50ab355.jpg","index":0,"item":"f3775477-f1c6-4c51-be4d-469543a5639a","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_nemzeti-dohanyboltok-szama-csokken","timestamp":"2025. január. 02. 07:26","title":"Egyre kevesebb a dohánybolt, több száz településen már nincs is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Arról, hogy Ukrajnán keresztül nem érkezik már orosz gáz Európába, a The New York Times mellett a The Independent, a The Daily Telegraph és a The Times is beszámolt. Magyarország számára elszállt 1 milliárd eurónyi uniós támogatás, írja a Die Welt. Az ukrajnai béke Putyin végét jelentené, jelenti ki a Süddeutsche szerzője. A Nyugatnak hibrid ellentámadással kellene reagálnia az orosz hibrid hadviselésre, írja Max Boot a The Washington Postban. A közelgő Trump-elnökség elébe tekint a Financial Times.","shortLead":"Arról, hogy Ukrajnán keresztül nem érkezik már orosz gáz Európába, a The New York Times mellett a The Independent...","id":"20250102_nemzetkozi-lapszemle-ukrajna-oroszorszag-gaz-eu-penz-putyin-trump-hollandia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"ffca4e9d-a140-4b8c-a7e4-b61b1ffe83bc","keywords":null,"link":"/360/20250102_nemzetkozi-lapszemle-ukrajna-oroszorszag-gaz-eu-penz-putyin-trump-hollandia","timestamp":"2025. január. 02. 10:30","title":"Képtelen állapot ért véget – az Ukrajnán keresztül zajló orosz gázszállítás leállítását tárgyalja a világsajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a13ac0a5-0425-4a5b-938b-9e2ab3dbb06c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Gyászol az Osmond Brothers. ","shortLead":"Gyászol az Osmond Brothers. ","id":"20250103_Meghalt-Wayne-Osmond","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a13ac0a5-0425-4a5b-938b-9e2ab3dbb06c.jpg","index":0,"item":"b16250ee-36e6-468a-8f57-194d84964537","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_Meghalt-Wayne-Osmond","timestamp":"2025. január. 03. 11:59","title":"Meghalt Wayne Osmond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"827530dc-c210-4697-8d9b-f63d162cef1f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magyar adófizetők pénzéből jutott a kormánymédiának és a református egyháznak is.","shortLead":"A magyar adófizetők pénzéből jutott a kormánymédiának és a református egyháznak is.","id":"20250102_Szlovakia-magyar-kormany-kozpenz-foci-tamogatas-euro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/827530dc-c210-4697-8d9b-f63d162cef1f.jpg","index":0,"item":"7f72006a-8911-4860-acbd-bfe02696c50a","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Szlovakia-magyar-kormany-kozpenz-foci-tamogatas-euro","timestamp":"2025. január. 02. 10:47","title":"Ötmillió euróval támogatta a szlovák focit a magyar kormány 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cf19c83-465a-43c4-9d13-3b8002c4ec72","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A németek nem örültek túlzottan a <strong>látottaknak</strong>. ","shortLead":"A németek nem örültek túlzottan a <strong>látottaknak</strong>. ","id":"20250102_herbert-diess-vw-kinai-auto-nio-et9","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cf19c83-465a-43c4-9d13-3b8002c4ec72.jpg","index":0,"item":"7a58afe6-6082-4ee8-a6ef-c05525fef832","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_herbert-diess-vw-kinai-auto-nio-et9","timestamp":"2025. január. 02. 10:49","title":"Kínai autóról áradozik a Volkswagen elbocsátott vezére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d133cb51-c7fb-456b-8d96-967e295fa717","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Oroszország függetlenedne a nyugati technológiától, ezért saját játékkonzolokat kínálna. Moszkva állítja, nem csak a Tetris fut majd rajtuk.","shortLead":"Oroszország függetlenedne a nyugati technológiától, ezért saját játékkonzolokat kínálna. Moszkva állítja, nem csak...","id":"20250102_orosz-jatekkonzol-nyugati-technologia-szankcio-fog-play","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d133cb51-c7fb-456b-8d96-967e295fa717.jpg","index":0,"item":"2aad3014-3625-4693-8ccc-e4c7993159de","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_orosz-jatekkonzol-nyugati-technologia-szankcio-fog-play","timestamp":"2025. január. 02. 10:33","title":"Saját játékkonzolokat fejleszt Oroszország, fotón mutatjuk az egyiket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A diszkont-légitársaságok a jövőben is gyors fejlődésre számíthatnak: idén a külföldre utazni kívánó magyarok csaknem 14 százaléka választ fapados társaságot, szemben a tavalyi 5 százalékos aránnyal - írja jelentésében a KPMG. A diszkont-légitársaságok piaci részesedése Magyarországon a jelenlegi 15 százalékról 2010-re várhatóan 35 százalékra nő, ami 4 millió utast jelent majd.
„Felmérésünk is igazolta, hogy a fapadosokkal utazók nem feltétlenül ’diszkontutazók’, és a repülőjegyen megtakarított összeget gyakran más turisztikai szolgáltatásra, például drágább hotelre költik” – mondta a tanulmányt ismertető tájékoztatón Andrea Sartori, a KPMG partnere.
A magyar légi közlekedés felépülőben van a 2001-2002-es mélypont után. A Ferihegyi repülőtér tavaly, Bécs és Prága után, a régió harmadik legforgalmasabb légikikötőjévé vált: rekordszámú, 6,5 millió utast regisztráltak, ami 28 százalékos növekedést jelent a 2003-as utasforgalomhoz képest. Mindössze másfél évvel budapesti megjelenésük után a fapados társaságok, az utasszámot tekintve, immár a teljes piac 15 százalékát mondhatják magukénak, és a reptér tíz legnagyobb légitársasága közül öt fapados.
A KPMG tanulmánya is azt igazolja, hogy a diszkont-légitársaságok megjelenése Magyarországon új utazócsoportot hozott létre. „Felmérésünkben a turisták negyede, míg az üzleti utazók 8 százaléka mondta azt, hogy egyáltalán nem utazott volna, ha nem lett volna ilyen olcsó lehetőség” – idézte Andrea Sartori a tanulmány egyik megállapítását.
Az utazók többsége egyértelműen az olcsó repülőjegy miatt választja a fapadosokat. Ugyanakkor 24 százalékuk a rugalmasabb menetrend miatt döntött mellettük, míg 9 százalékuk azért repült diszkont-légitársasággal, mert csak nekik volt járatuk a kívánt célállomásra. Néhány, fapadost választó üzletember pedig azzal indokolta döntését, hogy egyre több üzleti partnere működik olyan reptér közelében, amelyet a fapadosok használnak.
A nagyvállalatok azonban továbbra is a hagyományos légitársaságokat részesítik előnyben – a válaszadók szerint ugyanis a cégvezetők más szolgáltatásokat is elvárnak: ilyen a rugalmasabb jegyfoglalás, az üzleti váró, a színvonalas ellátás a fedélzeten. Ráadásul a fapadosok által használt repterek gyakran messze esnek az üzleti negyedektől, városközpontoktól.
Összességében ugyanakkor elmondható: mivel Magyarországon mind a turisták, mind az üzleti utazók számára az ár az egyik legmeghatározóbb tényező, a diszkont-légitársaságok forgalma a közeljövőben is nőni fog. „Arra számítunk, hogy csökken a ma még jelentős különbség a Malév (49 százalékos) és többi hagyományos társaság piaci részesedése között, ugyanakkor a fapadosok 2010-re, mintegy 4 millió utasukkal, a piac 35 százalékát ellenőrzik majd” – hangsúlyozta Andrea Sartori.
Mivel próbálkoznak a hagyományos légitársaságok? (Oldaltörés)
A felmérésből az is kiderült, hogy a fapadosok megjelenése – a közhiedelemmel ellentétben – az egész szektorban növelte az utasforgalmat, azaz nemcsak a hagyományos légitársaságok utasainak „elszipkázása” volt jellemző. Ennek jele például, hogy számos hagyományos társaság, olcsóbb jegyek mellett, jelentősen növelte járatainak számát néhány útvonalon.
Sartori kiemelte, hogy az egyre erősebb verseny egyetlen nyertese az utazó. Szerinte a fokozódó verseny a Malévot és a többi hagyományos légitársaságot is arra kényszeríti, hogy újrafogalmazzák árképzési stratégiájukat és üzleti modelljüket.
Néhány nagyobb nemzetközi társaság már el is indult ezen az úton: egyesek átalakítják működésüket, mások a színvonalas szolgáltatásokat igénylő utasokra koncentrálnak (a British Airways és a Lufthansa prémium szolgáltatásokat kínál a „business class”-utazóknak, az SAS három utazóosztályt hozott létre), megint mások a szolgáltatás egyszerűsítésével próbálnak versenyelőnyt szerezni (például az ír Aer Lingus törölte a business-osztályt, és csak turistaosztályt üzemeltet járatain).
Magyarország könnyebb elérése légi úton – egyéb okok mellett – egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy a hazai szállodák tavaly rekordszámú vendéget regisztráltak: a vendégéjszakákat tekintve a három-, négy- és ötcsillagos hotelek 4,6 százalék, 6,2 százalék és 9,8 százalékos növekedést könyvelhettek el az előző évhez képest, míg bevételeik összességében csaknem 11 százalékkal nőttek egy év alatt.
A KPMG felméréséből is az derül ki, hogy a budapesti szállodák forgalmára jótékony hatással voltak a fapados légitársaságok. A megkérdezett szállodavezetők elmondták, hogy a korai és kései órákra kitolódtak a szállodai be- és kijelentkezések – ezt a fapadosokra jellemző kései érkezések és korai indulások egyértelmű következményének tekintik, és néhány hotel kiugró vendégszám-növekedést tapasztalt Nagy-Britanniából és Skandináviából –azokból az országokból, ahol a legnépszerűbbek a fapadosok. Ezenkívül nőtt a forgalom a négy- és ötcsillagos szállodákban az elő- és utószezonban (november-február), ami éves szinten javította a szállodák kihasználtságát is.
A KPMG felmérése arra figyelmeztet, hogy a jövőben a szállodaiparnak, illetve minden, a turizmusban érdekelt félnek jobban kell figyelnie a diszkont-légitársaságok utasaira, és e növekvő szegmens igényeinek megfelelően alakítani kínálatát. A szállodák például saját piaci helyzetüket javíthatják, ha a fapadosokkal közösen alakítanak ki kapcsolt ajánlatokat.
„A fokozódó verseny a reptérfejlesztőkre is kihat – komoly fejlesztésekre van szükség mind a Ferihegyi repülőtéren, mind a városközpontba irányul közlekedésben ahhoz, hogy Budapest profitálhasson a bővülő légi közlekedési piacból. Komoly lehetőségeik vannak a regionális repülőtereknek is, amelyek alacsonyabb díjaik miatt lehetnek vonzóak a diszkont-légitársaságok számára”- hangsúlyozta Andrea Sartori.
Az egyik vezető európai fapados légitársaság, a brit easyJet februárban 2,169 millió utast szállított, 16 százalékkal többet a tavaly februári 1,865 milliónál.
Az amerikai ATA Holdings a kihasználatlan kapacitások, a magas kerozinárak, a hurrikánok hatása és az olcsóbbodó jegyárak miatt volt kénytelen lehúzni a redőnyt.
Koppenhágába, Oslóba és Stockholmba is repül jövő februártól a Sterling norvég fapados légitársaság, amely múlt szerdán kezdte értékesíteni a jövő évi járataira szóló jegyeket.
Nem biztos, hogy az Eurotours volt az utolsó utazási iroda, amely bezár az utazási irodák között dúló egyre keményebb árharc miatt – véli Aszódi Eszter, a TUI Magyarország Kft. értékesítési igazgatója. Az irodák Európa-szerte komoly visszaesést élnek meg a fapados légitársaságok és az internetes rendelések előretörése miatt.
A régióban terjeszkedő európai légitársaságok körében máris vihart kavart a februártól induló új diszkont-légitársaság, a Centralwings megjelenése, amely a lengyel nemzeti légitársaság tulajdonában van.
Az ez ideig egyetlen olcsó repülőjáratokat üzemeltető lengyel légitársaság, az Air Polonia vasárnap beszüntette gépei indítását és a jegyeladást. A társaság egyik képviselője azzal indokolta a lépést, hogy az Air Polonia fő befektetője kivonul a vállalatból.
Utolsó vérig menő háborúba kezdtek a fapados légitársaságok, s ebben a célpont a múlt héten a Wizz Air lett. A legnagyobbak jóformán nullára olvasztott jegyárakkal hajszolják egymást a veszteségbe, így a piac mintegy hatvan szereplője közül csak a legtőkeerősebbek maradhatnak talpon.
Kilenc diszkont kégitársaság járataival 400 ezer külföldi vendég érkezett Magyarországra, s ezzel 108 millió euró közvetlen idegenforgalmi bevétel származott tavaly.
A tíz új EU-tagország körében Budapest vezet a fapados járatok sűrűségét tekintve: kilenc légitársaság több mint negyven európai nagyvárosba repíti az utasokat - mondta Kolber István, a regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter.