szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A magánszféra bevonásával megvalósuló fejlesztések, a PPP (public private partnership) projektek jogszabályi hátterének kialakításában még nagy a lemaradás, ezért célravezető lenne egy ezzel kapcsolatos törvény megalkotása - mondta a PPP Kht. projektmenedzsere egy konferencián.

Major-Bene Rita, a Világgazdaság és az IBC Hungary konferenciáján a PPP előnyei közül kiemelte a közszolgáltatások színvonalának emelését az adósság növekedése nélkül, illetve a jól tervezhető és évről-évre közel állandó költségvetési kifizetések mértékét amellett, hogy a beruházás idején fizetési kötelezettség az államot nem terheli.

A magánszféra bevonásával megvalósuló fejlesztések lehetséges veszélyei között említette a hosszú tendereljárást és a szükséges garanciák beépítése nélkül fellépő konfliktusokat.

Felhívta a figyelmet arra, hogy az önkormányzati beruházásoknál a PPP programok megvalósulását az önkormányzati törvény korlátozza, mivel a törzsvagyont forgalomképtelen, illetve korlátozottan forgalomképes vagyonelemek alkotják. Szerinte megoldást jelenthet, ha a beruházások tulajdonjoga ugyan az önkormányzatoknál marad, ám a vagyonkezelési jog átkerülne a magánbefektetőhöz.

Leiner Vera, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium PPP titkárságának vezetője beszámolt arról, hogy a tárca tervei szerint az önkormányzati törvény lehetséges módosításával segítik a PPP alkalmazását ezen a területen is.

Az M6-os autópálya magánberuházással megvalósuló építkezését ismertetve Leiner Vera elmondta, hogy az államnak jelenértéken számolva 117 milliárd forintot kell a megvalósítást végző konzorciumnak kifizetnie 22 év alatt.

"Az építkezés idején díjfizetési kötelezettség nincs, az állam ugyanis nem infrastruktúrát, hanem szolgáltatást vásárol, a forgalomba helyezést követően pedig rendelkezésre állási díjat kell havonta fizetnie" - mondta. Hozzátette, hogy a rendelkezésre állási díjat csökkentheti egyebek között a sávlezárás miatti forgalomkorlátozás, vagy a nem előírt színvonalú szolgáltatás. Beszámolt arról is, hogy az M6-os beruházás költsége 120 milliárd forint, ebből az építés finanszírozási igénye 100 milliárd forint.

"Az építő hiteleire az állam garanciát nem vállal, de belépési szerződést köt bankokkal, annak érdekében, hogy a beruházás megvalósulását biztosítsa szükség esetén új építő, üzemeltető társaságok megbízásával" - mondta.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Állami cég kezébe kerülnek az autópálya-beruházások

A kormány szerdai ülésén döntött arról, hogy a jövőben a Nemzeti Autópálya Rt. helyett az Állami Autópályakezelő (ÁAK) Rt. kezében összpontosul az autópályák építtetése, és az azokhoz szükséges pénzügyi források megszervezése - mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a kormányülést követő szerdai sajtótájékoztatón.

Itthon

Egységes magyar autópálya rendőrség alakul

A július elsején megalakuló Rendészeti Biztonsági Szolgálaton belüli szervezetet uniós minták alapján kívánják létrehozni, és első körben kilenc alosztállyal kezdi meg működését.

hvg.hu Világ

M3-as autópálya Nagyváradig?

Kósa Lajos, Debrecen polgármestere szerint az M3-as autópályát Nagyváradig kellene meghosszabítani. A városvezető egyéni törvénytervezetet nyújt be az ügyben.