szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Május 12-étől új légirányítási rendszert vezetett be a HungaroControl. Az átállást heves vita előzte meg a cég vezetése és a szakmai szakszervezetek között. A viták felszínén a biztonságról folyt a szócsata, de a szakszervezeti okvetetlenkedés mögött valószínűleg az EU átlagától messze elmaradó bérek emeléséhez igyekeztek az érdekképviseletek jobb pozíciókat elfoglalni. Közben az új rendszer csendben és hibátlanul szolgálatba állt.

Az idén további 20 százalékos forgalomnövekedés
várható. Rendszerváltás lett a vége
© hvg.hu
A jelentősen bővülő légi forgalom irányítására a korábbi rendszer már nem felelt meg, ezért vált szükségessé az új légtérszerkezet és légi irányítási rendszer bevezetése, ami egyben nemzetgazdasági érdek is – jelentette ki Mudra István, a HungaroControl (HC) igazgatója. Az új rendszerre történő átállásnál a biztonság elsődlegességet élvezett, azaz a magyar légtér a május 12-i átállás óta is biztonságos, amit az elmúlt 36 óra tapasztalata is bizonyít – hangsúlyozta az igazgató.

Ezzel szemben a szakszervezetek azt kifogásolták, hogy nem jutott elég idő az új rendszer megismerésére, a szimulátorban eltöltött órák száma is kevesebb szerintük a szükségesnél, s az új munkarend sem képes szavatolni a biztonságot. A HC szakemberei ezzekkel a felvetésekkel nem értettek egyet, nagyobb kockázatot jelentett volna a régi gyakorlatot fenntartani, hiszen a tavalyi 25 százalékos forgalomnövekedést Mudra szerint a korábbi eljárásokkal már nem lehetett hatékonyan kezelni. Szerinte az átállással követték a forgalmi igényeket, hiszen az idén további 20 százalékos forgalom bővülésre lehet számítani. Az igazgató hangsúlyozta, hogy nem módszertani váltásról van szó, csak fejlettebb eszközök alkalmazásáról. Ezért is érthetetlennek nevezte az átállással összefüggésben kinyilvánított szakszervezeti aggályokat. Megerősítette, hogy az új rendszer bevezetése óta egyetlen „repülőesemény" sem történt, azaz az átállás zökkenőmentes volt.

Hangyál Gyula, a HC légiforgalmi igazgatóhelyettese emlékeztetett rá, hogy a le- és felszálló forgalom mellett az átrepülő forgalom is jelentősen megnőtt, naponta mintegy 2000 repülőgépmozgást regisztrálnak Ferihegyen. Hozzátette, hogy a légtér átalakításával a forgalom nagyobb és kevesebb „akadállyal" teletűzdelt térben oszlik meg. „Javítottuk az érkezési és indítási eljárásokat és kezdeményeztük a Budapest Airportnál (BA) a gurulópályák fejlesztését" – mondta. Hozzáfűzte, hogy a BA tájékoztatása szerint 2006 elején kezdődhetne meg a beruházás.

Pulics Gábor, a Malév repülési igazgatója elmondta, hogy a légitársaság is közreműködött az új rendszer bevezetésének előkészítésében és üdvözölte a légitársaságok számára kedvező változást. Az új rendszerben a gépek gyorsabban hagyhatják el a repülőtér környezetét, ami rövidebb repülési idővel, kevesebb üzemanyag-felhasználással, kisebb környezetterheléssel jár.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Kényszerleszállás Ferihegyen

Százöt utassal a fedélzetén kényszerleszállást hajtott végre szerdán a Ferihegyi repülőtéren az egyik diszkont légitársaság gépe; a repülőgép 10.11-kor rendben leszállt .

Gazdaság

Törölték a milliárdos ferihegyi fejlesztést

Nem kezdheti el a cargofejlesztést az állami tulajdonú Budapest Airport Rt., és a cégnek fel kell bontania az Airport Cargo Development Kft. tulajdonosaival kötött bruttó 4,7 milliárd forintos szerződést is - ez a döntés született a napokban.

MTI Itthon

Megnövekedik Ferihegy kapacitása

Május 12-én módosul a magyar légtér szerkezete, aminek eredményeként tovább nőhet a Budapest Ferihegy repülőtér légi kapacitása – tájékoztatta a HungaroControl.