Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"35bd7592-db99-456f-b3f6-83e0a9b079b5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ferenc pápa halála óta egyre többen kerestek rá Erdő Péter bíboros nevére, a temetés után pedig soha nem látott mértékűre nőtt az érdeklődés.","shortLead":"Ferenc pápa halála óta egyre többen kerestek rá Erdő Péter bíboros nevére, a temetés után pedig soha nem látott...","id":"20250428_google-kereses-erdo-peter-papavalasztas-esely-katolikus-egyhaz-konklave","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35bd7592-db99-456f-b3f6-83e0a9b079b5.jpg","index":0,"item":"c24ddf78-8e48-4120-ae54-a2d00337d6bb","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_google-kereses-erdo-peter-papavalasztas-esely-katolikus-egyhaz-konklave","timestamp":"2025. április. 28. 12:27","title":"A Google-keresések is azt mutatják, hogy Erdő Pétert tartják a pápaválasztás egyik esélyesének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az állatvédőknek kellett közbelépniük.","shortLead":"Az állatvédőknek kellett közbelépniük.","id":"20250427_horrornyul-husvet-sarvar-allatvedok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72.jpg","index":0,"item":"c7249367-ad14-4c01-b567-3e163ae9515a","keywords":null,"link":"/elet/20250427_horrornyul-husvet-sarvar-allatvedok","timestamp":"2025. április. 27. 20:43","title":"Horrorisztikus körülmények között tartottak egy húsvétra kapott nyuszit Sárváron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a0711ec-5941-4736-982e-5847327fe379","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Kristi Noem szerint a tolvaj egy külföldi bűnöző volt, aki évek óta illegálisan tartózkodik az Egyesült Államokban.","shortLead":"Kristi Noem szerint a tolvaj egy külföldi bűnöző volt, aki évek óta illegálisan tartózkodik az Egyesült Államokban.","id":"20250428_tolvaj-amerikai-belbiztonsagi-miniszter-taska-kristi-noem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a0711ec-5941-4736-982e-5847327fe379.jpg","index":0,"item":"f11750fd-1574-43c9-b88a-94f75d6abf1e","keywords":null,"link":"/vilag/20250428_tolvaj-amerikai-belbiztonsagi-miniszter-taska-kristi-noem","timestamp":"2025. április. 28. 10:40","title":"Elkapták a tolvajt, aki ellopta az amerikai belbiztonsági miniszter táskáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1adb1342-1eea-4b4e-8376-7c937935e6aa","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A boltlánc 100 új munkahelyet teremt a nyári szezonra a tó menti egységeiben.","shortLead":"A boltlánc 100 új munkahelyet teremt a nyári szezonra a tó menti egységeiben.","id":"20250428_Aldi-Balaton-nyari-szezonalis-munka-brutto-kozel-600-ezres-fizetes-hosszabb-nyitvatartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1adb1342-1eea-4b4e-8376-7c937935e6aa.jpg","index":0,"item":"6f45ff7d-a7b2-4865-bf4e-70e4a36fe2d8","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_Aldi-Balaton-nyari-szezonalis-munka-brutto-kozel-600-ezres-fizetes-hosszabb-nyitvatartas","timestamp":"2025. április. 28. 11:26","title":"Bruttó 595 200 forintot is lehet majd keresni nyáron az Aldi balatoni üzleteiben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A férfi vasárnap este tömegbe hajtott és 11 embert megölt a helyi filippínó közösség által szervezett fesztiválon.","shortLead":"A férfi vasárnap este tömegbe hajtott és 11 embert megölt a helyi filippínó közösség által szervezett fesztiválon.","id":"20250428_Megvadoltak-a-vancouveri-gazolot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f.jpg","index":0,"item":"5b753ff0-5d4e-4e90-9b64-ac6ee23ae035","keywords":null,"link":"/vilag/20250428_Megvadoltak-a-vancouveri-gazolot","timestamp":"2025. április. 28. 07:11","title":"Megvádolták a vancouveri gázolót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"980a383e-b197-46e9-916c-906110b75812","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A mozdonyvezető kezdte el oltani a tüzet. ","shortLead":"A mozdonyvezető kezdte el oltani a tüzet. ","id":"20250427_Kigyulladt-a-morotvonat-Mezotarkanyon-kozel-otven-utasnak-kellett-leszallnia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/980a383e-b197-46e9-916c-906110b75812.jpg","index":0,"item":"1de9756c-6a3f-4617-a82f-14056c4b7f04","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_Kigyulladt-a-morotvonat-Mezotarkanyon-kozel-otven-utasnak-kellett-leszallnia","timestamp":"2025. április. 27. 16:18","title":"Kigyulladt a morotvonat Mezőtárkányon, közel ötven utasnak kellett leszállnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Május végén várható döntés az ügyben.","shortLead":"Május végén várható döntés az ügyben.","id":"20250428_nagy-marton-arresstop-kiterjesztes-meghosszabbitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1.jpg","index":0,"item":"ec981736-d629-4f63-a9ef-8f16db8e32f4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_nagy-marton-arresstop-kiterjesztes-meghosszabbitas","timestamp":"2025. április. 28. 12:07","title":"Nagy Márton szerint nagy az esély arra, hogy a kormány meghosszabbítja az árrésstopot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a34ca2ac-803b-45f6-96f7-63646505d671","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A sportrészleg saját fejlesztési platformjára épül. ","shortLead":"A sportrészleg saját fejlesztési platformjára épül. ","id":"20250428_Jon-a-Mercedes-AMG-valasza-a-Taycanra-tobb-mint-1000-loerovel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a34ca2ac-803b-45f6-96f7-63646505d671.jpg","index":0,"item":"5f5bd02c-58ce-4db5-9067-3895590aa00a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_Jon-a-Mercedes-AMG-valasza-a-Taycanra-tobb-mint-1000-loerovel","timestamp":"2025. április. 28. 20:50","title":"Jön a Mercedes-AMG válasza a Taycanra - több mint 1000 lóerővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megszűnik a matricás díjfizetés, de mi lesz utána?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Három éven belül megszűnik a matricás díjfizetés a teherautónak az autópályákon, helyette elektronikusan kell fizetni majd a használati díjat. Az új rendszer előnye az lesz, hogy mindenki annyit fizet, amennyi utat megtett. Elképzelhető, hogy a teherautók után később a személygépkocsikat is ily módon fizetnek az autópályáért.
A gazdasági miniszter február végén fogadta el azt a koncepciót, mely az új rendszer bevezetését készíti elő, jelenleg az egyeztetések folynak az érdekvédelmi és szakmai szervekkel. A hvg.hu úgy tudja, hogy a minisztérium nyolc hónapos csúszásban van, s a közelgő parlamenti választások akár még nagyobb késést idézhetnek elő. Az Állami Autópályakezelő Rt.-nél mindenesetre optimisták, és azt állítják, hogy időre kiépül a rendszer.
Magyarországon 2004 tavasza óta egységes a díjfizetés az autópályákon. A matricás rendszer nagy előnye, hogy egységes a díjszint, illetve nem kell megállni a díjfizető kapuknál, tehát folyamatos a közlekedés. Hátránya azonban, hogy igazságtalan. Aki négynapos matricát vásárolva minden nap megteszi a Budapest-Balaton közötti szakaszt, annak olcsó a matrica, de ugyanez a négynapos egyszeri, ötven kilométeres szakaszra, már drágának tűnik.
Az elektronikus díjbeszedés bevezetésének másik oka, hogy a matricás rendszer hosszú távon nem tudja finanszírozni az újonnan épülő szakaszok üzemeltetését és fenntartását, illetve a már meglévők karbantartását. A matricák árai nem emelkedhetnek állandóan minden átadott szakasz után, és aki csak az M7-est használja, az igazságtalannak érezheti, hogy az M5-ös meghosszabbítása miatt neki is többet kell fizetnie – magyarázta a hvg.hu-nak Winkler-Virág András, az Állami Autópályakezelő Rt. kommunikációs vezetője. Ráadásul európai uniós alapelv, hogy mindenkinek csak a megtett útért kell fizetnie.
Jövőre írják ki a tendert
A gazdasági tárca tervei szerint 2008 januárjától a matricás díjfizetés helyett a használattal arányos elektronikus díjszedési rendszert vezetnék be a magyarországi autópályákon. A tárca várhatóan még idén elkészítteti a megvalósítási pályázatot, majd 2006 közepén kiírja a tendert. Ezen több külföldi konzorcium pályázik.
Szakmán belül eddig mindenki úgy tudta, hogy a tenderen a Németországban és az Ausztriában honos, ám egymástól lényegesen eltérő rendszert építtető konzorciumok versengenek majd egymással, de a hvg.hu információ szerint már egy svájci konzorcium is lobbizik egy harmadik, Svájcban bevált modell mellett.
Úgy tudjuk, jelenleg a német lobbi a legerősebb, noha a Németországban januártól működő aToll Collect nevű cég által kifejlesztett szisztémával a bevezetés előtt sok technikai gond volt, az átállást is többször el kellett halasztani. Eredetileg 2003 augusztusában kellett volna üzembe állítani a rendszert. A késlekedés leginkább annak volt köszönhető, hogy vontatottan haladt a fedélzeti egységek beépítése. A késés többmilliárd euró veszteséget okozott a német államnak. Winkler-Virág András szerint azonban ez már a múlt és ami történt, nem rontja a német lobbi esélyét. Mint mondja, szemben az osztrák rendszerrel, ami olcsó és alacsonyabb színvonalú technológiát alkalmaz, a német rendszer úttörőként egy teljesen új technológiát alkalmaz.
„Igaz, hogy nem sikerült időre kiépíteni, de a szakemberek egyetértenek abban, hogy hosszútávon Európában ez lehet a megoldás” – állítja. „A GO nevű osztrák rendszernél a fedélzeti egységet a kocsiba be kell tenni. Ez a kis doboz mikrohullámon kommunikál az út mentén kiépített adóvevőkkel. Díjszedésre jó, másra nem. A német rendszer azonban műholdas és GSM-alapú kommunikáción alapszik. Elviekben nagyon sok mindent tud a díjfizetésen túl is, például közlekedési információt szolgáltat, így ha torlódás, baleset van, időben eljut az információ a vezetőhöz.” Ugyanakkor sokkal drágább, mint az osztrák.
Ausztriában csak az autópálya használatáért szednek díjat, míg a német rendszer az országútra is kiterjed. A kérdés az – állítja Winkler-Virág András - , hogy idehaza hol szedjenek díjat? „Ha mindenhol, akkor a német rendszer tűnik racionálisnak, de ha csak az autópályán, akkor az osztrák megoldás. Minden országnak a saját úthálózatát figyelembe véve érdemes döntenie, hogy melyik rendszert veszi át. És itt gazdasági szempontok játsszák a főszerepet: meg kell vizsgálni, hogy az adott úthálózaton az adott informatikai háttér segítségével mennyibe kerül kiépíteni a rendszert” – mondta.
Hol szedjenek díjat? (Oldaltörés)
Már a svájciak is lobbiznak
Nemrég a svájci Ascom-Fela konzorcium is érdeklődött a magyar piacon és úgy tudjuk, a cég – a német és az osztrák versenytársaihoz hasonlóan – szakembereket hívott meg a gazdasági tárcától Svájcba, hogy a helyszínen mutassák be, mit tud az általuk kínált TRIPON nevű rendszer. Ami, állítják, lényegesen olcsóbb, mint az osztrák és a német, és kevesebb infrastruktúrát igényel, ráadásul a teljes úthálózatot lefedi. Ezt a rendszert fokozatosan is ki lehet építeni, kevesebb ellenőrző pont kiépítése a rendszer működését nem, csak az ellenőrzés hatékonyságát befolyásolja.
A svájciak esélyét növelheti ugyanakkor, hogy bő egy éve készült egy független szakértőkből álló összehasonlító elemzés a német, osztrák és svájci rendszerről, melyet a VOLÁN Vállalatok vezetéknélküli mozgószolgálati hálózatainak egykori rendszergazdája, az ALBAFUNK Kft. készített és juttatott el a gazdasági tárcához, azzal a szándékkal, hogy egy politikamentes szakmai összegzést adjon a döntés-előkészítéshez. Ez az elemzés a hazai viszonyokra a svájci rendszert tartja a legmegfelelőbbnek.
Átlagosan 15 százalékkal nőnek januártól az autópályadíjak: a személygépkocsikra érvényes D1-es kategória 4 napos matricája 1 120 forintba, a 10 napos 2 300 forintba, a 31 napos 3 900 forintba, az éves pedig 35 000 forintba fog kerülni.
Az M5-ös autópálya matricás rendszerbe való bevonása után a matricaköteles autópályák hossza 22 százalékkal nőtt, így a díjak is ekkora mértékben növekedhetnek - szól a kormány érvelése. Az áremelésre várhatóan nyár végén kerül sor.
A nyári turisztikai időszak kezdetével, május 1-jétől a csak személyautókra vonatkozó négynapos autópálya-matrica ára 1120 forintról 1460 forintra emelkedik - közölte Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kommunikációs irodájának vezetője.