Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"afcc2aa1-7f7c-45fc-b84f-1c6dbf645ba8","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a magyarországi összefoglaló 4. része.","shortLead":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a magyarországi összefoglaló 4...","id":"20241230_2024-kronikaja-Magyarorszag-4-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afcc2aa1-7f7c-45fc-b84f-1c6dbf645ba8.jpg","index":0,"item":"bf7a5e7e-6243-43e8-8a9b-75f3b4d27ea6","keywords":null,"link":"/360/20241230_2024-kronikaja-Magyarorszag-4-resz","timestamp":"2024. december. 30. 15:00","title":"Huzakodás a budapesti városházán, lopakodó honvédségi reform, a választási körzethatárok megbuherálása – 2024 krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76e0f70f-e167-4254-9661-a813b86bfec5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Koreai kutatóknak sikerült megfejteniük, hogy miként lehet a tumorsejteket újra normál sejtekké alakítani. Ha bevezetik az eljárást, az jelentősen csökkentheti a kezelések mellékhatásait is.","shortLead":"Koreai kutatóknak sikerült megfejteniük, hogy miként lehet a tumorsejteket újra normál sejtekké alakítani. Ha bevezetik...","id":"20241230_rakkutatas-rakterapia-daganatos-sejt-megvaltoztatasa-normal-sejt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76e0f70f-e167-4254-9661-a813b86bfec5.jpg","index":0,"item":"d5d3e533-863e-4226-8262-08abc5f49f5a","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_rakkutatas-rakterapia-daganatos-sejt-megvaltoztatasa-normal-sejt","timestamp":"2024. december. 30. 13:03","title":"Visszaváltoztatták a daganatos sejteket, forradalom jöhet a rákterápiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48009400-4663-45ed-81ca-ea8259d457ca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több Chrome-bővítményt is rosszindulatú kóddal módosítottak a hackerek decemberben, miután egy adathalász kampány során több adminisztrátori fiókhoz is hozzáférést szereztek.","shortLead":"Több Chrome-bővítményt is rosszindulatú kóddal módosítottak a hackerek decemberben, miután egy adathalász kampány során...","id":"20241230_google-chrome-bovitmenyek-fertozes-elterites-jelszavak-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48009400-4663-45ed-81ca-ea8259d457ca.jpg","index":0,"item":"14154691-7c6c-410f-a6d3-e12bf504b315","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_google-chrome-bovitmenyek-fertozes-elterites-jelszavak-ellopasa","timestamp":"2024. december. 30. 19:03","title":"Veszélyben lehetnek a jelszavai, ha ezeket a Chrome-bővítményeket használja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0593c5b7-0627-44a2-8ff2-418b0adee5c3","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Sulyok Tamás nem mond újévi beszédet, Magyar Péter igen, Gyurcsány Ferenc pedig így már csak azért sem, úgyhogy december 30-án kaptuk meg a DK elnökének jókivánságait. Érti, aki érti. ","shortLead":"Sulyok Tamás nem mond újévi beszédet, Magyar Péter igen, Gyurcsány Ferenc pedig így már csak azért sem, úgyhogy...","id":"20241230_Gyurcsany-Ferenc-ujev-elotti-beszede-Lazadjanak-a-fiatalok-az-idosek-legyenek-normalisak-gorcsbol-pedig-legyen-kevesebb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0593c5b7-0627-44a2-8ff2-418b0adee5c3.jpg","index":0,"item":"eef51f1e-a085-41b3-995b-0fa5bdc8d3fc","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_Gyurcsany-Ferenc-ujev-elotti-beszede-Lazadjanak-a-fiatalok-az-idosek-legyenek-normalisak-gorcsbol-pedig-legyen-kevesebb","timestamp":"2024. december. 30. 16:40","title":"Gyurcsány Ferenc újév előtti beszéde: Lázadjanak a fiatalok, az idősek legyenek normálisak, görcsből pedig legyen kevesebb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f50c94c7-3454-46f2-8b05-a772a581e0b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kézfogások sokasága, békemenet, Trump, Hszi Csin-ping, Erdogan, Putyin, Patrióták, árvíz, béke, Ferenc pápa, van itt minden.","shortLead":"Kézfogások sokasága, békemenet, Trump, Hszi Csin-ping, Erdogan, Putyin, Patrióták, árvíz, béke, Ferenc pápa, van itt...","id":"20241231_orban-video-2024-evosszefoglalo-ukran-metal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f50c94c7-3454-46f2-8b05-a772a581e0b8.jpg","index":0,"item":"49a505e9-9986-493a-b5fa-0f64ec64522a","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_orban-video-2024-evosszefoglalo-ukran-metal","timestamp":"2024. december. 31. 12:20","title":"Ukrán metálra foglalta össze az évet Orbán egy videóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e929376-586d-4a3d-98e6-1f3b1e24b7b3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az orosz Caviar nevű cég újabb verziót készített a Huawei Mate XT Ultimate-ből, állítólag egy amerikai megrendelő számára.","shortLead":"Az orosz Caviar nevű cég újabb verziót készített a Huawei Mate XT Ultimate-ből, állítólag egy amerikai megrendelő...","id":"20241230_huawei-mate-xt-ultimate-hajlithato-kijelzos-telefon-caviar-luxusmobil","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e929376-586d-4a3d-98e6-1f3b1e24b7b3.jpg","index":0,"item":"e23da130-126f-4928-9f49-6106d46070f8","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_huawei-mate-xt-ultimate-hajlithato-kijelzos-telefon-caviar-luxusmobil","timestamp":"2024. december. 30. 16:08","title":"Videón a Huawei 39,4 millióba kerülő luxusmobilja, ami 1 kg-ot nyom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8982bab-9a2a-4f16-9165-bf9458b670f1","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A mulasztás súlyosbító körülmény volt a bírságösszeg megállapításánál.","shortLead":"A mulasztás súlyosbító körülmény volt a bírságösszeg megállapításánál.","id":"20241230_275-milliora-birsagolta-Meszaros-Lorinc-bankjat-es-annak-leanyceget-az-MNB-MBH-Befektetesi-Bank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8982bab-9a2a-4f16-9165-bf9458b670f1.jpg","index":0,"item":"d3726228-f55c-45ff-bbf8-a5eac4f3978f","keywords":null,"link":"/kkv/20241230_275-milliora-birsagolta-Meszaros-Lorinc-bankjat-es-annak-leanyceget-az-MNB-MBH-Befektetesi-Bank","timestamp":"2024. december. 30. 09:15","title":"Javításra kötelezték őket, hiába - 27,5 millióra bírságolta Mészáros Lőrinc bankját és annak leánycégét az MNB","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"153c914a-e635-48ff-935a-6e5ca9203cf3","c_author":"Kovács István","category":"elet","description":"Más is akart már Budapestre nagykörúti Duna-ágat, nem csak az MKKP, ráadásul a kutyapártnak komoly konkurenciája van, ha végignézünk a nagyot álmodó városépítészek tervein. Elbontott Gellért-hegy, két kilométeres <strong>holland</strong> magaslat és 182 méteres szobor egy indiai faluban. Na jó, az utolsót tényleg megépítették.","shortLead":"Más is akart már Budapestre nagykörúti Duna-ágat, nem csak az MKKP, ráadásul a kutyapártnak komoly konkurenciája van...","id":"20241231_budapest-tervek-piramis-akropolisz-gellert-hegy-berlin-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/153c914a-e635-48ff-935a-6e5ca9203cf3.jpg","index":0,"item":"9c7d7de8-4c6c-458c-9d75-95bc0fa0152c","keywords":null,"link":"/elet/20241231_budapest-tervek-piramis-akropolisz-gellert-hegy-berlin-ebx","timestamp":"2024. december. 31. 17:30","title":"Piramist Budára, akropoliszt a Gellért-hegyre, ezerméteres szeméthegyet Berlinbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megszűnik a matricás díjfizetés, de mi lesz utána?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Három éven belül megszűnik a matricás díjfizetés a teherautónak az autópályákon, helyette elektronikusan kell fizetni majd a használati díjat. Az új rendszer előnye az lesz, hogy mindenki annyit fizet, amennyi utat megtett. Elképzelhető, hogy a teherautók után később a személygépkocsikat is ily módon fizetnek az autópályáért.
A gazdasági miniszter február végén fogadta el azt a koncepciót, mely az új rendszer bevezetését készíti elő, jelenleg az egyeztetések folynak az érdekvédelmi és szakmai szervekkel. A hvg.hu úgy tudja, hogy a minisztérium nyolc hónapos csúszásban van, s a közelgő parlamenti választások akár még nagyobb késést idézhetnek elő. Az Állami Autópályakezelő Rt.-nél mindenesetre optimisták, és azt állítják, hogy időre kiépül a rendszer.
Magyarországon 2004 tavasza óta egységes a díjfizetés az autópályákon. A matricás rendszer nagy előnye, hogy egységes a díjszint, illetve nem kell megállni a díjfizető kapuknál, tehát folyamatos a közlekedés. Hátránya azonban, hogy igazságtalan. Aki négynapos matricát vásárolva minden nap megteszi a Budapest-Balaton közötti szakaszt, annak olcsó a matrica, de ugyanez a négynapos egyszeri, ötven kilométeres szakaszra, már drágának tűnik.
Az elektronikus díjbeszedés bevezetésének másik oka, hogy a matricás rendszer hosszú távon nem tudja finanszírozni az újonnan épülő szakaszok üzemeltetését és fenntartását, illetve a már meglévők karbantartását. A matricák árai nem emelkedhetnek állandóan minden átadott szakasz után, és aki csak az M7-est használja, az igazságtalannak érezheti, hogy az M5-ös meghosszabbítása miatt neki is többet kell fizetnie – magyarázta a hvg.hu-nak Winkler-Virág András, az Állami Autópályakezelő Rt. kommunikációs vezetője. Ráadásul európai uniós alapelv, hogy mindenkinek csak a megtett útért kell fizetnie.
Jövőre írják ki a tendert
A gazdasági tárca tervei szerint 2008 januárjától a matricás díjfizetés helyett a használattal arányos elektronikus díjszedési rendszert vezetnék be a magyarországi autópályákon. A tárca várhatóan még idén elkészítteti a megvalósítási pályázatot, majd 2006 közepén kiírja a tendert. Ezen több külföldi konzorcium pályázik.
Szakmán belül eddig mindenki úgy tudta, hogy a tenderen a Németországban és az Ausztriában honos, ám egymástól lényegesen eltérő rendszert építtető konzorciumok versengenek majd egymással, de a hvg.hu információ szerint már egy svájci konzorcium is lobbizik egy harmadik, Svájcban bevált modell mellett.
Úgy tudjuk, jelenleg a német lobbi a legerősebb, noha a Németországban januártól működő aToll Collect nevű cég által kifejlesztett szisztémával a bevezetés előtt sok technikai gond volt, az átállást is többször el kellett halasztani. Eredetileg 2003 augusztusában kellett volna üzembe állítani a rendszert. A késlekedés leginkább annak volt köszönhető, hogy vontatottan haladt a fedélzeti egységek beépítése. A késés többmilliárd euró veszteséget okozott a német államnak. Winkler-Virág András szerint azonban ez már a múlt és ami történt, nem rontja a német lobbi esélyét. Mint mondja, szemben az osztrák rendszerrel, ami olcsó és alacsonyabb színvonalú technológiát alkalmaz, a német rendszer úttörőként egy teljesen új technológiát alkalmaz.
„Igaz, hogy nem sikerült időre kiépíteni, de a szakemberek egyetértenek abban, hogy hosszútávon Európában ez lehet a megoldás” – állítja. „A GO nevű osztrák rendszernél a fedélzeti egységet a kocsiba be kell tenni. Ez a kis doboz mikrohullámon kommunikál az út mentén kiépített adóvevőkkel. Díjszedésre jó, másra nem. A német rendszer azonban műholdas és GSM-alapú kommunikáción alapszik. Elviekben nagyon sok mindent tud a díjfizetésen túl is, például közlekedési információt szolgáltat, így ha torlódás, baleset van, időben eljut az információ a vezetőhöz.” Ugyanakkor sokkal drágább, mint az osztrák.
Ausztriában csak az autópálya használatáért szednek díjat, míg a német rendszer az országútra is kiterjed. A kérdés az – állítja Winkler-Virág András - , hogy idehaza hol szedjenek díjat? „Ha mindenhol, akkor a német rendszer tűnik racionálisnak, de ha csak az autópályán, akkor az osztrák megoldás. Minden országnak a saját úthálózatát figyelembe véve érdemes döntenie, hogy melyik rendszert veszi át. És itt gazdasági szempontok játsszák a főszerepet: meg kell vizsgálni, hogy az adott úthálózaton az adott informatikai háttér segítségével mennyibe kerül kiépíteni a rendszert” – mondta.
Hol szedjenek díjat? (Oldaltörés)
Már a svájciak is lobbiznak
Nemrég a svájci Ascom-Fela konzorcium is érdeklődött a magyar piacon és úgy tudjuk, a cég – a német és az osztrák versenytársaihoz hasonlóan – szakembereket hívott meg a gazdasági tárcától Svájcba, hogy a helyszínen mutassák be, mit tud az általuk kínált TRIPON nevű rendszer. Ami, állítják, lényegesen olcsóbb, mint az osztrák és a német, és kevesebb infrastruktúrát igényel, ráadásul a teljes úthálózatot lefedi. Ezt a rendszert fokozatosan is ki lehet építeni, kevesebb ellenőrző pont kiépítése a rendszer működését nem, csak az ellenőrzés hatékonyságát befolyásolja.
A svájciak esélyét növelheti ugyanakkor, hogy bő egy éve készült egy független szakértőkből álló összehasonlító elemzés a német, osztrák és svájci rendszerről, melyet a VOLÁN Vállalatok vezetéknélküli mozgószolgálati hálózatainak egykori rendszergazdája, az ALBAFUNK Kft. készített és juttatott el a gazdasági tárcához, azzal a szándékkal, hogy egy politikamentes szakmai összegzést adjon a döntés-előkészítéshez. Ez az elemzés a hazai viszonyokra a svájci rendszert tartja a legmegfelelőbbnek.
Átlagosan 15 százalékkal nőnek januártól az autópályadíjak: a személygépkocsikra érvényes D1-es kategória 4 napos matricája 1 120 forintba, a 10 napos 2 300 forintba, a 31 napos 3 900 forintba, az éves pedig 35 000 forintba fog kerülni.
Az M5-ös autópálya matricás rendszerbe való bevonása után a matricaköteles autópályák hossza 22 százalékkal nőtt, így a díjak is ekkora mértékben növekedhetnek - szól a kormány érvelése. Az áremelésre várhatóan nyár végén kerül sor.
A nyári turisztikai időszak kezdetével, május 1-jétől a csak személyautókra vonatkozó négynapos autópálya-matrica ára 1120 forintról 1460 forintra emelkedik - közölte Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kommunikációs irodájának vezetője.