Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8faecd1a-f4a3-4a3b-8658-9f37531cf6f2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"A francia elnök pár hónapon belül eredményt remél.","shortLead":"A francia elnök pár hónapon belül eredményt remél.","id":"20250611_franciaorszag-emmanuel-macron-kozossegi-media-tiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8faecd1a-f4a3-4a3b-8658-9f37531cf6f2.jpg","index":0,"item":"374ddacf-4a74-44a3-ba17-513dc9c456db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250611_franciaorszag-emmanuel-macron-kozossegi-media-tiltas","timestamp":"2025. június. 11. 11:31","title":"Macron kitiltaná a közösségi oldalakról a 15 év alatti gyerekeket az egész EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98f3db2c-1ed5-4cc2-9306-b2424eb36093","c_author":"Lengyel Tibor ","category":"itthon","description":"Egy fontos dologról elfeledkeztek a kormányrendelet megalkotásánál.","shortLead":"Egy fontos dologról elfeledkeztek a kormányrendelet megalkotásánál.","id":"20250611_granatrobbanasban-megserult-kormanytisztviselo-hosi-juttatas-kesik-kormanyrendelet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98f3db2c-1ed5-4cc2-9306-b2424eb36093.jpg","index":0,"item":"542bf83e-6c56-4179-abba-35658490311b","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_granatrobbanasban-megserult-kormanytisztviselo-hosi-juttatas-kesik-kormanyrendelet-ebx","timestamp":"2025. június. 11. 18:49","title":"Megvan, miért késik a gránátrobbanásban megsérült tisztviselőnek járó „hősi juttatás” kihirdetése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"625c00c9-9bcc-4855-aa02-f47318c90bdf","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"Nem volt meglepetés: 243 igen szavazat, 210 nem.","shortLead":"Nem volt meglepetés: 243 igen szavazat, 210 nem.","id":"20250611_A-lengyel-parlament-bizalmat-szavazott-Donald-Tusk-kormanyanak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/625c00c9-9bcc-4855-aa02-f47318c90bdf.jpg","index":0,"item":"3b79dfdc-8303-451c-bb4d-c1007738de8c","keywords":null,"link":"/vilag/20250611_A-lengyel-parlament-bizalmat-szavazott-Donald-Tusk-kormanyanak-ebx","timestamp":"2025. június. 11. 17:09","title":"A lengyel parlament bizalmat szavazott Donald Tusk kormányának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f6210dd-4688-401a-86e4-3907059af4cd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Mindez megfelel az európai előírásoknak, állítja a MÁV. ","shortLead":"Mindez megfelel az európai előírásoknak, állítja a MÁV. ","id":"20250610_mav-szekesfehervari-vonal-vonatszam-vonatinfo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f6210dd-4688-401a-86e4-3907059af4cd.jpg","index":0,"item":"700aa2eb-7e1f-4b29-8693-8745912c4172","keywords":null,"link":"/itthon/20250610_mav-szekesfehervari-vonal-vonatszam-vonatinfo","timestamp":"2025. június. 10. 17:25","title":"A székesfehérvári vonalon történtek miatt egyes járatok vonatszámot váltottak, így nem látszódtak a vonatinformációs rendszerben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c065a959-a3ef-4e16-ae1d-1618593a3706","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A természet érdekes ellentmondása, hogy míg a daganatos megbetegedés kockázata az életkor előrehaladtával növekszik, egy bizonyos kor elérése után már csökkenni kezd. Egy kutatás ennek okára derített fényt.","shortLead":"A természet érdekes ellentmondása, hogy míg a daganatos megbetegedés kockázata az életkor előrehaladtával növekszik...","id":"20250611_rak-kockazata-csokken-nagyon-idos-korban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c065a959-a3ef-4e16-ae1d-1618593a3706.jpg","index":0,"item":"f0657a62-edcd-49fb-be92-048d35163361","keywords":null,"link":"/tudomany/20250611_rak-kockazata-csokken-nagyon-idos-korban","timestamp":"2025. június. 11. 20:03","title":"A rák nagy ellentmondása: miért van az, hogy bizonyos idő után már kevésbé fenyeget?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1acb79cc-ee3b-4efa-be06-d4d2f9a5b7cc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az egyik olimpiai aranyéremhez segítette Szilágyi Áront. ","shortLead":"Az egyik olimpiai aranyéremhez segítette Szilágyi Áront. ","id":"20250611_penge-podcast-mentalis-gyakorlat-fokusz-osszpontositas-szilagyi-aron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1acb79cc-ee3b-4efa-be06-d4d2f9a5b7cc.jpg","index":0,"item":"18a8b71d-ea62-4432-a47a-ba43f2232630","keywords":null,"link":"/elet/20250611_penge-podcast-mentalis-gyakorlat-fokusz-osszpontositas-szilagyi-aron","timestamp":"2025. június. 11. 09:16","title":"Íme két pofonegyszerű módszer, hogy visszanyerjük az irányítást a figyelmünk fölött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e634d49f-b122-4f7f-b7d0-cd1ea6ee354a","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Vádat emeltek az Egyesült Államokban két kínai állampolgár ellen azzal a gyanúval, hogy egy veszélyes, akár az agroterrorizmusban fegyverként is alkalmazható gombafajt csempésztek be az ország területére.","shortLead":"Vádat emeltek az Egyesült Államokban két kínai állampolgár ellen azzal a gyanúval, hogy egy veszélyes, akár...","id":"20250610_fusarium-graminearum-veszelyes-gomba-mezogazdasag-terrorizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e634d49f-b122-4f7f-b7d0-cd1ea6ee354a.jpg","index":0,"item":"3961449d-889f-4c76-9396-a12b29702363","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_fusarium-graminearum-veszelyes-gomba-mezogazdasag-terrorizmus","timestamp":"2025. június. 10. 13:03","title":"Veszélyes, akár fegyverként is alkalmazható gombafajt csempésztek be Amerikába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1cb4d48-3851-42fd-bf04-f94064613a93","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A színész a szinte szállóigévé vált „nem gyalog” kifejezéssel posztolt egy reptéri fotót. ","shortLead":"A színész a szinte szállóigévé vált „nem gyalog” kifejezéssel posztolt egy reptéri fotót. ","id":"20250610_Nemeth-Kristof-Instagram-poszt-repter-Meszaros-Lorinc-nem-gyalog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1cb4d48-3851-42fd-bf04-f94064613a93.jpg","index":0,"item":"7bc44f2c-fb19-4212-a04a-c9b2797a175f","keywords":null,"link":"/elet/20250610_Nemeth-Kristof-Instagram-poszt-repter-Meszaros-Lorinc-nem-gyalog","timestamp":"2025. június. 10. 14:58","title":"„Te eddig a kormány seggét nyaltad, úgyhogy ne mémeskedj” – beleállt egy kommentelő Németh Kristófba, miután Mészáros Lőrinctől idézett, a válasz sem maradt el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megszűnik a matricás díjfizetés, de mi lesz utána?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Három éven belül megszűnik a matricás díjfizetés a teherautónak az autópályákon, helyette elektronikusan kell fizetni majd a használati díjat. Az új rendszer előnye az lesz, hogy mindenki annyit fizet, amennyi utat megtett. Elképzelhető, hogy a teherautók után később a személygépkocsikat is ily módon fizetnek az autópályáért.
A gazdasági miniszter február végén fogadta el azt a koncepciót, mely az új rendszer bevezetését készíti elő, jelenleg az egyeztetések folynak az érdekvédelmi és szakmai szervekkel. A hvg.hu úgy tudja, hogy a minisztérium nyolc hónapos csúszásban van, s a közelgő parlamenti választások akár még nagyobb késést idézhetnek elő. Az Állami Autópályakezelő Rt.-nél mindenesetre optimisták, és azt állítják, hogy időre kiépül a rendszer.
Magyarországon 2004 tavasza óta egységes a díjfizetés az autópályákon. A matricás rendszer nagy előnye, hogy egységes a díjszint, illetve nem kell megállni a díjfizető kapuknál, tehát folyamatos a közlekedés. Hátránya azonban, hogy igazságtalan. Aki négynapos matricát vásárolva minden nap megteszi a Budapest-Balaton közötti szakaszt, annak olcsó a matrica, de ugyanez a négynapos egyszeri, ötven kilométeres szakaszra, már drágának tűnik.
Az elektronikus díjbeszedés bevezetésének másik oka, hogy a matricás rendszer hosszú távon nem tudja finanszírozni az újonnan épülő szakaszok üzemeltetését és fenntartását, illetve a már meglévők karbantartását. A matricák árai nem emelkedhetnek állandóan minden átadott szakasz után, és aki csak az M7-est használja, az igazságtalannak érezheti, hogy az M5-ös meghosszabbítása miatt neki is többet kell fizetnie – magyarázta a hvg.hu-nak Winkler-Virág András, az Állami Autópályakezelő Rt. kommunikációs vezetője. Ráadásul európai uniós alapelv, hogy mindenkinek csak a megtett útért kell fizetnie.
Jövőre írják ki a tendert
A gazdasági tárca tervei szerint 2008 januárjától a matricás díjfizetés helyett a használattal arányos elektronikus díjszedési rendszert vezetnék be a magyarországi autópályákon. A tárca várhatóan még idén elkészítteti a megvalósítási pályázatot, majd 2006 közepén kiírja a tendert. Ezen több külföldi konzorcium pályázik.
Szakmán belül eddig mindenki úgy tudta, hogy a tenderen a Németországban és az Ausztriában honos, ám egymástól lényegesen eltérő rendszert építtető konzorciumok versengenek majd egymással, de a hvg.hu információ szerint már egy svájci konzorcium is lobbizik egy harmadik, Svájcban bevált modell mellett.
Úgy tudjuk, jelenleg a német lobbi a legerősebb, noha a Németországban januártól működő aToll Collect nevű cég által kifejlesztett szisztémával a bevezetés előtt sok technikai gond volt, az átállást is többször el kellett halasztani. Eredetileg 2003 augusztusában kellett volna üzembe állítani a rendszert. A késlekedés leginkább annak volt köszönhető, hogy vontatottan haladt a fedélzeti egységek beépítése. A késés többmilliárd euró veszteséget okozott a német államnak. Winkler-Virág András szerint azonban ez már a múlt és ami történt, nem rontja a német lobbi esélyét. Mint mondja, szemben az osztrák rendszerrel, ami olcsó és alacsonyabb színvonalú technológiát alkalmaz, a német rendszer úttörőként egy teljesen új technológiát alkalmaz.
„Igaz, hogy nem sikerült időre kiépíteni, de a szakemberek egyetértenek abban, hogy hosszútávon Európában ez lehet a megoldás” – állítja. „A GO nevű osztrák rendszernél a fedélzeti egységet a kocsiba be kell tenni. Ez a kis doboz mikrohullámon kommunikál az út mentén kiépített adóvevőkkel. Díjszedésre jó, másra nem. A német rendszer azonban műholdas és GSM-alapú kommunikáción alapszik. Elviekben nagyon sok mindent tud a díjfizetésen túl is, például közlekedési információt szolgáltat, így ha torlódás, baleset van, időben eljut az információ a vezetőhöz.” Ugyanakkor sokkal drágább, mint az osztrák.
Ausztriában csak az autópálya használatáért szednek díjat, míg a német rendszer az országútra is kiterjed. A kérdés az – állítja Winkler-Virág András - , hogy idehaza hol szedjenek díjat? „Ha mindenhol, akkor a német rendszer tűnik racionálisnak, de ha csak az autópályán, akkor az osztrák megoldás. Minden országnak a saját úthálózatát figyelembe véve érdemes döntenie, hogy melyik rendszert veszi át. És itt gazdasági szempontok játsszák a főszerepet: meg kell vizsgálni, hogy az adott úthálózaton az adott informatikai háttér segítségével mennyibe kerül kiépíteni a rendszert” – mondta.
Hol szedjenek díjat? (Oldaltörés)
Már a svájciak is lobbiznak
Nemrég a svájci Ascom-Fela konzorcium is érdeklődött a magyar piacon és úgy tudjuk, a cég – a német és az osztrák versenytársaihoz hasonlóan – szakembereket hívott meg a gazdasági tárcától Svájcba, hogy a helyszínen mutassák be, mit tud az általuk kínált TRIPON nevű rendszer. Ami, állítják, lényegesen olcsóbb, mint az osztrák és a német, és kevesebb infrastruktúrát igényel, ráadásul a teljes úthálózatot lefedi. Ezt a rendszert fokozatosan is ki lehet építeni, kevesebb ellenőrző pont kiépítése a rendszer működését nem, csak az ellenőrzés hatékonyságát befolyásolja.
A svájciak esélyét növelheti ugyanakkor, hogy bő egy éve készült egy független szakértőkből álló összehasonlító elemzés a német, osztrák és svájci rendszerről, melyet a VOLÁN Vállalatok vezetéknélküli mozgószolgálati hálózatainak egykori rendszergazdája, az ALBAFUNK Kft. készített és juttatott el a gazdasági tárcához, azzal a szándékkal, hogy egy politikamentes szakmai összegzést adjon a döntés-előkészítéshez. Ez az elemzés a hazai viszonyokra a svájci rendszert tartja a legmegfelelőbbnek.
Átlagosan 15 százalékkal nőnek januártól az autópályadíjak: a személygépkocsikra érvényes D1-es kategória 4 napos matricája 1 120 forintba, a 10 napos 2 300 forintba, a 31 napos 3 900 forintba, az éves pedig 35 000 forintba fog kerülni.
Az M5-ös autópálya matricás rendszerbe való bevonása után a matricaköteles autópályák hossza 22 százalékkal nőtt, így a díjak is ekkora mértékben növekedhetnek - szól a kormány érvelése. Az áremelésre várhatóan nyár végén kerül sor.
A nyári turisztikai időszak kezdetével, május 1-jétől a csak személyautókra vonatkozó négynapos autópálya-matrica ára 1120 forintról 1460 forintra emelkedik - közölte Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kommunikációs irodájának vezetője.
Az első nyári hétvégén letérdelt a MÁV, a főváros pedig kis híján csődbe rohant. A két helyzetben közös, hogy még egyiket sem sikerült megoldani. Mit gondol Vitézy a Pride betiltásáról?