Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58f1b90b-d32c-4da1-97aa-27a31c0cf98c","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"A Bournemouth és a Liverpool már Kerkez Milos pontos átigazolási összegéről tárgyal Fabrizio Romano szerint, az angol bajnok pedig már ahhoz is közel van, hogy megegyezzen a magyar válogatott védőjével.","shortLead":"A Bournemouth és a Liverpool már Kerkez Milos pontos átigazolási összegéről tárgyal Fabrizio Romano szerint, az angol...","id":"20250519_Kozel-a-megallapodas-Kerkez-Milos-hamarosan-Szoboszlai-Dominik-csapattarsa-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58f1b90b-d32c-4da1-97aa-27a31c0cf98c.jpg","index":0,"item":"b6f4ff4f-d9b7-4a80-bdde-a3023b371f84","keywords":null,"link":"/sport/20250519_Kozel-a-megallapodas-Kerkez-Milos-hamarosan-Szoboszlai-Dominik-csapattarsa-lehet","timestamp":"2025. május. 19. 10:58","title":"Közel a megállapodás, Kerkez Milos hamarosan Szoboszlai Dominik csapattársa lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90ddb931-c8b3-418a-b36b-77a566cd3214","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Szabó Bálintnak 23 napot kell a szombathelyi börtönben töltenie, amiért nem fizetett be egy 150 ezres bírságot, amit azért kapott, mert megpróbálta trombitaszóval megzavarni Hszi Csin-ping kínai elnök budapesti látogatását tavaly májusban. Elmondása szerint éhségsztrájkra készül a rácsok mögött.","shortLead":"Szabó Bálintnak 23 napot kell a szombathelyi börtönben töltenie, amiért nem fizetett be egy 150 ezres bírságot, amit...","id":"20250520_szabo-balint-trombita-borton-hszi-csin-ping-erdogan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90ddb931-c8b3-418a-b36b-77a566cd3214.jpg","index":0,"item":"5f8b7992-8869-4d34-bfb1-c841881cc32c","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_szabo-balint-trombita-borton-hszi-csin-ping-erdogan","timestamp":"2025. május. 20. 11:40","title":"„Önként és trombitaszóra” börtönbe vonul Szabó Bálint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b97a4668-0da1-4c99-a4bb-240a0b3e29e7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A magas infláció kiszámíthatatlanságot okoz és rontja a versenyképességet, de a Magyar Közgazdasági Társaság kerekasztalának résztvevői szerint az árrésstop alkalmatlan az infláció letörésére.","shortLead":"A magas infláció kiszámíthatatlanságot okoz és rontja a versenyképességet, de a Magyar Közgazdasági Társaság...","id":"20250519_mkt-kerekasztal-inflacio-arresstop-gki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b97a4668-0da1-4c99-a4bb-240a0b3e29e7.jpg","index":0,"item":"1eda38b1-f7a4-408f-af51-c314bf33de55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_mkt-kerekasztal-inflacio-arresstop-gki","timestamp":"2025. május. 19. 16:21","title":"„Az infláció oka maga a kormány” – az árrésstopról tartottak kerekasztalt a közgazdászok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4dea3fa-afa2-4afb-ae62-fe5cac11b484","c_author":"Varga Ferenc - Onozó Róbert (Cannes)","category":"kultura","description":"Egymás sarkát taposták a sztárok hétvégén a cannes-i vörös szőnyegen. Helyszíni podcast tudósításunkból kiderül, hogy Jennifer Lawrence, Kristen Stewart, Robert Pattinson, Tom Hanks, Scarlett Johansson újdonságai közül melyek lesznek ott az év filmjei között. Az igazi mozivarázst azonban német és izlandi rendezők filmjeiben találtuk meg.","shortLead":"Egymás sarkát taposták a sztárok hétvégén a cannes-i vörös szőnyegen. Helyszíni podcast tudósításunkból kiderül...","id":"20250519_cannes-filmfesztival-jennifer-lawrence-wes-anderson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4dea3fa-afa2-4afb-ae62-fe5cac11b484.jpg","index":0,"item":"50888ae1-08f9-4341-a364-b26a9c010689","keywords":null,"link":"/kultura/20250519_cannes-filmfesztival-jennifer-lawrence-wes-anderson","timestamp":"2025. május. 19. 14:45","title":"Jennifer Lawrence felperzselte a vásznat Cannes-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e","c_author":"Parászka Boróka","category":"vilag","description":"Külföldi beavatkozásra és illegális kampányfinanszírozásra hivatkozva óvja meg a román elnökválasztás eredményét George Simion szélsőjobboldali jelölt.","shortLead":"Külföldi beavatkozásra és illegális kampányfinanszírozásra hivatkozva óvja meg a román elnökválasztás eredményét George...","id":"20250520_Alkotmanybirosagnal-ovja-meg-George-Simion-a-roman-elnokvalasztas-eredmenyet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e.jpg","index":0,"item":"eefd91db-6330-4927-a12d-c9c0a4eb7d46","keywords":null,"link":"/vilag/20250520_Alkotmanybirosagnal-ovja-meg-George-Simion-a-roman-elnokvalasztas-eredmenyet-ebx","timestamp":"2025. május. 20. 20:19","title":"Alkotmánybíróságnál tiltakozik George Simion a román elnökválasztás eredménye miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fcf17a7-5d6f-4c50-b057-5b184b180463","c_author":"Tiszai Balázs","category":"kkv","description":"A kínai akkumulátorgyártó óriás várhatóan az év legnagyobb részvénykibocsátását hajtja végre, amikor belép a hongkongi tőzsdére. A remélt beáramló tőke nagy része Debrecenbe menne. A gyárhoz a kormány is bőkezű támogatást ígért, A cellagyártás tesztüzeme még ősszel beindul, több száz Fülöp-szigeteki vendégmunkás segítségével.","shortLead":"A kínai akkumulátorgyártó óriás várhatóan az év legnagyobb részvénykibocsátását hajtja végre, amikor belép a hongkongi...","id":"20250519_CATL-Hongkong-tozsde-reszvenykibocsatas-IPO-Debrecen-akkumulatorgyar-ezermilliard-forint-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fcf17a7-5d6f-4c50-b057-5b184b180463.jpg","index":0,"item":"a159ff4f-45dc-407e-bf6c-b126ab03a06c","keywords":null,"link":"/kkv/20250519_CATL-Hongkong-tozsde-reszvenykibocsatas-IPO-Debrecen-akkumulatorgyar-ezermilliard-forint-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 10:16","title":"1,3-1,5 ezer milliárd forintot akar a CATL, hogy továbbépítse a debreceni akkugyárat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"beacad31-b425-4a41-adf0-aa74c62ed2c5","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Megtette hatását Orbán Viktor tihanyi beszéde: a magyarok lakta megyék egyértelműen álltak ki a magyar miniszterelnök által nem támogatott jelölt mellett az elnökválasztás második fordulójában. A magyarok mellett a fiatalok, a nők, az Ukrajnával határos körzetekben élők és a városlakók szavazták meg Nicusor Dant, a szélsőjobbos George Simion kihívóját.","shortLead":"Megtette hatását Orbán Viktor tihanyi beszéde: a magyarok lakta megyék egyértelműen álltak ki a magyar miniszterelnök...","id":"20250520_romania-valasztas-dan-simion-orban-moszkva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/beacad31-b425-4a41-adf0-aa74c62ed2c5.jpg","index":0,"item":"3f7b0c0f-1814-405c-84b9-0a62c102627d","keywords":null,"link":"/360/20250520_romania-valasztas-dan-simion-orban-moszkva","timestamp":"2025. május. 19. 09:01","title":"Bukarest nem Moszkva: az Európa-párti szavazók söpörték le a Fidesz által támogatott szuverenistákat Romániában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"551acd2f-9b4e-477f-b25a-35aa6d8ba291","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A drogügyi kormánybiztos, Horváth László közölte, hogy a férfi már nem tagja az önkéntes csoportjuknak.","shortLead":"A drogügyi kormánybiztos, Horváth László közölte, hogy a férfi már nem tagja az önkéntes csoportjuknak.","id":"20250519_pedofil-Harcosok-klubja-Horvath-Laszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/551acd2f-9b4e-477f-b25a-35aa6d8ba291.jpg","index":0,"item":"217b0922-900b-4472-99f2-5b9ed0c3d370","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_pedofil-Harcosok-klubja-Horvath-Laszlo","timestamp":"2025. május. 19. 21:58","title":"Kitették a Harcosok klubjából az elítélt pedofilt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megszűnik a matricás díjfizetés, de mi lesz utána?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Három éven belül megszűnik a matricás díjfizetés a teherautónak az autópályákon, helyette elektronikusan kell fizetni majd a használati díjat. Az új rendszer előnye az lesz, hogy mindenki annyit fizet, amennyi utat megtett. Elképzelhető, hogy a teherautók után később a személygépkocsikat is ily módon fizetnek az autópályáért.
A gazdasági miniszter február végén fogadta el azt a koncepciót, mely az új rendszer bevezetését készíti elő, jelenleg az egyeztetések folynak az érdekvédelmi és szakmai szervekkel. A hvg.hu úgy tudja, hogy a minisztérium nyolc hónapos csúszásban van, s a közelgő parlamenti választások akár még nagyobb késést idézhetnek elő. Az Állami Autópályakezelő Rt.-nél mindenesetre optimisták, és azt állítják, hogy időre kiépül a rendszer.
Magyarországon 2004 tavasza óta egységes a díjfizetés az autópályákon. A matricás rendszer nagy előnye, hogy egységes a díjszint, illetve nem kell megállni a díjfizető kapuknál, tehát folyamatos a közlekedés. Hátránya azonban, hogy igazságtalan. Aki négynapos matricát vásárolva minden nap megteszi a Budapest-Balaton közötti szakaszt, annak olcsó a matrica, de ugyanez a négynapos egyszeri, ötven kilométeres szakaszra, már drágának tűnik.
Az elektronikus díjbeszedés bevezetésének másik oka, hogy a matricás rendszer hosszú távon nem tudja finanszírozni az újonnan épülő szakaszok üzemeltetését és fenntartását, illetve a már meglévők karbantartását. A matricák árai nem emelkedhetnek állandóan minden átadott szakasz után, és aki csak az M7-est használja, az igazságtalannak érezheti, hogy az M5-ös meghosszabbítása miatt neki is többet kell fizetnie – magyarázta a hvg.hu-nak Winkler-Virág András, az Állami Autópályakezelő Rt. kommunikációs vezetője. Ráadásul európai uniós alapelv, hogy mindenkinek csak a megtett útért kell fizetnie.
Jövőre írják ki a tendert
A gazdasági tárca tervei szerint 2008 januárjától a matricás díjfizetés helyett a használattal arányos elektronikus díjszedési rendszert vezetnék be a magyarországi autópályákon. A tárca várhatóan még idén elkészítteti a megvalósítási pályázatot, majd 2006 közepén kiírja a tendert. Ezen több külföldi konzorcium pályázik.
Szakmán belül eddig mindenki úgy tudta, hogy a tenderen a Németországban és az Ausztriában honos, ám egymástól lényegesen eltérő rendszert építtető konzorciumok versengenek majd egymással, de a hvg.hu információ szerint már egy svájci konzorcium is lobbizik egy harmadik, Svájcban bevált modell mellett.
Úgy tudjuk, jelenleg a német lobbi a legerősebb, noha a Németországban januártól működő aToll Collect nevű cég által kifejlesztett szisztémával a bevezetés előtt sok technikai gond volt, az átállást is többször el kellett halasztani. Eredetileg 2003 augusztusában kellett volna üzembe állítani a rendszert. A késlekedés leginkább annak volt köszönhető, hogy vontatottan haladt a fedélzeti egységek beépítése. A késés többmilliárd euró veszteséget okozott a német államnak. Winkler-Virág András szerint azonban ez már a múlt és ami történt, nem rontja a német lobbi esélyét. Mint mondja, szemben az osztrák rendszerrel, ami olcsó és alacsonyabb színvonalú technológiát alkalmaz, a német rendszer úttörőként egy teljesen új technológiát alkalmaz.
„Igaz, hogy nem sikerült időre kiépíteni, de a szakemberek egyetértenek abban, hogy hosszútávon Európában ez lehet a megoldás” – állítja. „A GO nevű osztrák rendszernél a fedélzeti egységet a kocsiba be kell tenni. Ez a kis doboz mikrohullámon kommunikál az út mentén kiépített adóvevőkkel. Díjszedésre jó, másra nem. A német rendszer azonban műholdas és GSM-alapú kommunikáción alapszik. Elviekben nagyon sok mindent tud a díjfizetésen túl is, például közlekedési információt szolgáltat, így ha torlódás, baleset van, időben eljut az információ a vezetőhöz.” Ugyanakkor sokkal drágább, mint az osztrák.
Ausztriában csak az autópálya használatáért szednek díjat, míg a német rendszer az országútra is kiterjed. A kérdés az – állítja Winkler-Virág András - , hogy idehaza hol szedjenek díjat? „Ha mindenhol, akkor a német rendszer tűnik racionálisnak, de ha csak az autópályán, akkor az osztrák megoldás. Minden országnak a saját úthálózatát figyelembe véve érdemes döntenie, hogy melyik rendszert veszi át. És itt gazdasági szempontok játsszák a főszerepet: meg kell vizsgálni, hogy az adott úthálózaton az adott informatikai háttér segítségével mennyibe kerül kiépíteni a rendszert” – mondta.
Hol szedjenek díjat? (Oldaltörés)
Már a svájciak is lobbiznak
Nemrég a svájci Ascom-Fela konzorcium is érdeklődött a magyar piacon és úgy tudjuk, a cég – a német és az osztrák versenytársaihoz hasonlóan – szakembereket hívott meg a gazdasági tárcától Svájcba, hogy a helyszínen mutassák be, mit tud az általuk kínált TRIPON nevű rendszer. Ami, állítják, lényegesen olcsóbb, mint az osztrák és a német, és kevesebb infrastruktúrát igényel, ráadásul a teljes úthálózatot lefedi. Ezt a rendszert fokozatosan is ki lehet építeni, kevesebb ellenőrző pont kiépítése a rendszer működését nem, csak az ellenőrzés hatékonyságát befolyásolja.
A svájciak esélyét növelheti ugyanakkor, hogy bő egy éve készült egy független szakértőkből álló összehasonlító elemzés a német, osztrák és svájci rendszerről, melyet a VOLÁN Vállalatok vezetéknélküli mozgószolgálati hálózatainak egykori rendszergazdája, az ALBAFUNK Kft. készített és juttatott el a gazdasági tárcához, azzal a szándékkal, hogy egy politikamentes szakmai összegzést adjon a döntés-előkészítéshez. Ez az elemzés a hazai viszonyokra a svájci rendszert tartja a legmegfelelőbbnek.
Átlagosan 15 százalékkal nőnek januártól az autópályadíjak: a személygépkocsikra érvényes D1-es kategória 4 napos matricája 1 120 forintba, a 10 napos 2 300 forintba, a 31 napos 3 900 forintba, az éves pedig 35 000 forintba fog kerülni.
Az M5-ös autópálya matricás rendszerbe való bevonása után a matricaköteles autópályák hossza 22 százalékkal nőtt, így a díjak is ekkora mértékben növekedhetnek - szól a kormány érvelése. Az áremelésre várhatóan nyár végén kerül sor.
A nyári turisztikai időszak kezdetével, május 1-jétől a csak személyautókra vonatkozó négynapos autópálya-matrica ára 1120 forintról 1460 forintra emelkedik - közölte Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kommunikációs irodájának vezetője.