Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f1c9f47b-03b0-42ca-9080-53617e1a4ab1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fényhidat kapott és egyedi gúnyába bújt az új Skoda Octavia legerősebb verziója.","shortLead":"Fényhidat kapott és egyedi gúnyába bújt az új Skoda Octavia legerősebb verziója.","id":"20250310_ime-a-legujabb-skoda-octavia-rs-rendorauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1c9f47b-03b0-42ca-9080-53617e1a4ab1.jpg","index":0,"item":"f4864d5d-4837-4f63-8fd3-6263b6a98f96","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_ime-a-legujabb-skoda-octavia-rs-rendorauto","timestamp":"2025. március. 10. 07:21","title":"Íme a legújabb Skoda Octavia RS rendőrautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a3edaec-c4c6-4b99-acc9-7fad23fe0888","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A pénzt a tervezett fejlesztésekre fordítanák.","shortLead":"A pénzt a tervezett fejlesztésekre fordítanák.","id":"20250310_tiz-szazalek-jegyarelemes-budapesti-kozlekedesi-kozpont-bkk-javaslat-fejlesztesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a3edaec-c4c6-4b99-acc9-7fad23fe0888.jpg","index":0,"item":"8b7a3025-1a4b-4b44-86db-d78ab0fe500d","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_tiz-szazalek-jegyarelemes-budapesti-kozlekedesi-kozpont-bkk-javaslat-fejlesztesek","timestamp":"2025. március. 10. 07:24","title":"Tíz százalékkal emelné a jegyek árát a BKK","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3af4db17-d700-4042-8622-a51a90595c43","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nemrég leköszönt amerikai nagykövet a CNN-nek adott interjút.","shortLead":"A nemrég leköszönt amerikai nagykövet a CNN-nek adott interjút.","id":"20250308_david-pressman-volt-amerikai-nagykovet-interju-cnn","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3af4db17-d700-4042-8622-a51a90595c43.jpg","index":0,"item":"cbe2fa14-6256-48a3-a52f-f0f03d47de4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_david-pressman-volt-amerikai-nagykovet-interju-cnn","timestamp":"2025. március. 08. 17:09","title":"David Pressman: A magyar kormány stratégiai hibát követett el velem szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8ee045d-de8f-4f5f-9c5a-fa79d065a6ac","c_author":"G. M.","category":"itthon","description":"Milliárdokat spórolna meg Magyarország, ha Orbán Viktor nem erőltetné a véleménynyilvánító szavazást, hiszen a Medián friss mérése szerint a helyzet egyértelmű: a felnőtt lakosság 56 százaléka elutasítja Ukrajna EU-tagságát. A svájci népszavazások azonban azt tanítják: volna értelme beszélni róla.","shortLead":"Milliárdokat spórolna meg Magyarország, ha Orbán Viktor nem erőltetné a véleménynyilvánító szavazást, hiszen a Medián...","id":"20250310_median-felmeres-magyarok-tobbsege-elutasitja-Ukrajna-EU-tagsagat-kozvelemeny-Orban-kormany-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8ee045d-de8f-4f5f-9c5a-fa79d065a6ac.jpg","index":0,"item":"e7d6ff4d-d5fe-4639-97a9-acbc8bf7ae61","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_median-felmeres-magyarok-tobbsege-elutasitja-Ukrajna-EU-tagsagat-kozvelemeny-Orban-kormany-ebx","timestamp":"2025. március. 10. 06:01","title":"A magyarok többsége elutasítja Ukrajna EU-tagságát, erről szavazni csak akkor érdemes, ha érvek is elhangzanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal több ennél. Egy komplex folyamat, amely számos fizikai és érzelmi változást hozhat magával: a hormontermelés lassú leállása nemcsak az életminőségre, de egészségünkre is hatással lehet. Ugyanakkor, ha tudjuk, mire van szüksége szervezetünknek ezekben a kritikus években, azzal nagyon sokat tehetünk azért, hogy egészségesen, csinosan és kiegyensúlyozottan éljük meg ezt az időszakot.","shortLead":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal...","id":"20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4.jpg","index":0,"item":"e2e84bee-af89-4016-8465-6b0f2707d9c2","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","timestamp":"2025. március. 08. 11:30","title":"Ezért nem mindegy, mit eszünk a változókor alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"79b37bf6-e60b-428c-a000-ca3b42d3673c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az önkormányzatok mellett az OTP Bank és az MBH Bank lehet a legnagyobb vesztese annak az új kormányzati ötletnek, amely szerint a településeknek a Magyar Államkincstárnál kell majd tartaniuk a pénzük nagy részét. A bankok 900-1000 milliárd forintnyi bankbetétet veszíthetnek el, emiatt viszont az önkormányzatoknak is drágulhat a bankolás. A Magyar Önkormányzatok Szövetsége szerint alkotmányellenes lehet az intézkedés, ami ráadásul akadályozná a napi munkát is. ","shortLead":"Az önkormányzatok mellett az OTP Bank és az MBH Bank lehet a legnagyobb vesztese annak az új kormányzati ötletnek...","id":"20250310_onkromanyzat-allamkincstar-mbh-otp-betet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79b37bf6-e60b-428c-a000-ca3b42d3673c.jpg","index":0,"item":"f588c019-b41b-46fc-8418-2a716834da39","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_onkromanyzat-allamkincstar-mbh-otp-betet-ebx","timestamp":"2025. március. 10. 05:30","title":"Drágább számlavezetést, a bankoknak ezermilliárdnyi betétkiesést és az önkormányzati munka akadozását okozhatja a kormány új terve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem nevezett ferencvárosi ingatlanra cserélték, szerintük azonos értékben.","shortLead":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem...","id":"20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a.jpg","index":0,"item":"d284c03b-550e-4c63-a736-860967045adb","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","timestamp":"2025. március. 09. 13:40","title":"Reagáltak Balog Zoltánék az ingatlanmutyis vádakra: pénz helyett kapták a hegyvidéki telket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2329c71f-4519-4dde-a3a4-7e9a92d4e330","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"kultura","description":"Szélhámosok mindig is voltak, az internetnek, pontosabban a közösségi oldalaknak köszönhetően pedig talán aktívabbak, mint valaha. Belle Gibsont a róla szóló dokumentumfilmben az Instagram legborzasztóbb csalójának nevezik: azt állította, halálos betegséget diagnosztizáltak nála, és közben hamis reményt adott olyanoknak, akik a legsebezhetőbbek közé tartoznak. ","shortLead":"Szélhámosok mindig is voltak, az internetnek, pontosabban a közösségi oldalaknak köszönhetően pedig talán aktívabbak...","id":"20250309_belle-gibson-atveres-sorozat-dokumentumfilm-netflix-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2329c71f-4519-4dde-a3a4-7e9a92d4e330.jpg","index":0,"item":"1e63ac4a-8949-45c0-9cb8-31b4df58ac67","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_belle-gibson-atveres-sorozat-dokumentumfilm-netflix-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 18:25","title":"Gyógyíthatatlan agydaganatot hazudott magának, ezzel lett az egészséginfluenszerek mérgező prototípusa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A gázolaj jövedéki adójának 10 forintos csökkentését követelik a kormánytól a demonstrációval fenyegetőző fuvarozók, ám a Pénzügyminisztérium inkább velük vállalja a konfliktust, semhogy kiváltsa az EU neheztelését az államháztartás hiányának növelése miatt.
Alig egy hónappal a fuvarozók számára ígéretesen indult tárgyalások után a jelek szerint a kormány visszavonulót fújt: a múlt pénteki megbeszélésen már szóba sem került a gázolaj jövedéki adójának literenként 10 forintos csökkentése, holott azt az érdek-képviseleti szervezeteknek néhány hete beígérték. Ehelyett a gazdasági tárca politikai államtitkárai - Szanyi Tibor és Dióssy Gábor -, valamint a Pénzügyminisztérium (PM) főcsoportfőnöke, Csobánczy Péter egy sebtében összeállított versenyképesség-növelő "ajándékcsomaggal" igyekeztek leszerelni a magas üzemanyagárak miatt május 17-én útlezárásokkal, a benzinkutak eltorlaszolásával fenyegetőző fuvarozókat. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) és a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) követelésük nyomatékosítására nem csupán erre, hanem az adócsökkentés elrendeléséig a hazai benzinkutak bojkottjára is felszólította tagjait.
Az újonnan felvillantott kedvezményeket a kormány képviselői lapzártánk után, szerdán sorolják fel tételesen; a lehetőségek között szerepel a súlyadó csökkentése, különböző illetékek - mint például a járművek regisztrációs és vizsgáztatási díjának - lefaragása. Biztosra azonban a kormányzati oldal semmit sem ígért, az előzetes elképzelések szerint a kedvezmények fejében előbb a fuvarozóknak kellene bizonyítaniuk a hajlandóságukat hazai gázolajfogyasztásuk növelésére, ami jövedékiadó-többletet jelentene a központi költségvetésben. Füle László, a NiT Hungary alelnöke a HVG-nek megjegyezte: egyelőre nem zárkóznak el a "csereprogramtól", de mielőtt a demonstráció szervezését leállítanák, összevetik a konkrétan megismert kedvezmények hatását a gázolaj adójának általuk követelt csökkentéséével.
A közúti fuvarozóknál a cérna az uniós csatlakozás után tapasztalt, vártnál keményebb piaci verseny miatt szakadt el. Azóta mind a vállalkozások, mind pedig a járművek száma megduplázódott: az előbbi 2 ezerről 4 ezerre, az utóbbi 10 ezerről 20 ezerre nőtt. Továbbá a nemzetközi piacokon mozgó hazai cégek versenyhátrányba kerültek az EU-hoz szintén frissen csatlakozott országok fuvarozóival szemben, mivel az ottani, összességükben alacsonyabb adók miatt például Szlovákiában, Csehországban vagy Lengyelországban is olcsóbb az üzemanyag (lásd ábránkat a 100. oldalon), mint Magyarországon. Márpedig ez utóbbi adja költségeik 35-40 százalékát. Így míg riválisaik kilométerenként 55-60 eurócentért vállalják a fuvart, addig ugyanazért a magyar cégek 70-75 centet kérnek. A versenyképességüket javító adócsökkentés Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára szerint már csak azért is indokolt volna, mivel a kormány a jelenlegi, literenként 85 forintos jövedéki adóval túlteljesíti az EU-minimumot. Az unió ugyanis ezer literre 302 euró kiszabását írja elő, ami literenként nagyjából 75 forintnak felel meg. Ebből adódóan volna "hely" és esély a jövedéki adó csökkentésére, de az EU illetékesei már tavaly májusban felhívták a figyelmet, hogy a tagállamok ne kezdjenek egymással ilyen értelmű árversenyt. Az akkori energetikai biztos, Loyola de Palacio figyelmeztette a kormányokat: ha egy ország túl messzire menne az adócsökkentésben, az unió bírósága előtt köthet ki.
Az viszont a büdzsének sem jó - érvelnek a fuvarozók -, hogy a kamionokat az árkülönbség miatt inkább külföldön, a határ menti benzinkutaknál tankolják meg. A teljes magyarországi gázolajfogyasztás évi mintegy 2,2 milliárd liter, az érdekvédelmi szervezetek kalkulációja szerint további 700-800 millió litert pedig az országhatáron túl vásárolnak meg a fuvarozók. Számításaikhoz az összes, mintegy 440 ezerre tehető, dízelüzemanyaggal működő haszonjármű átlagos futásteljesítményét, valamint 100 kilométerenkénti, átlagosan 30 literes üzemanyag-fogyasztását vették figyelembe: ennek alapján a hazai dízelfelhasználásnak szerintük 2,7-2,8 milliárd literre kellene rúgnia. A hiányzó mennyiségből hozzávetőleg évi plusz 200 millió liter gázolajat lehetne "visszacsatornáztatni" - állítják a szervezetek -, ha hasonló áron tankolhatnának a magyarországi benzinkutaknál, mint a szomszédos államokban. Egyrészt a határ menti "ingázók" - azaz csaknem 230 ezer jármű (teherautók, buszok) tulajdonosai - már csak az általános forgalmi adó egyszerűbb és gyorsabb visszaigénylése miatt is inkább itthon vásárolnák meg az évi 240 millió liternyi dízelt. Továbbá számítani lehetne a nemzetközi piacokra szállító cégek nagyobb hazai fogyasztására is; a kamionosok a jelenlegi gyakorlat szerint a tankolást többnyire úgy időzítik, hogy jövet-menet a határszélen töltsék meg a járművek 600-1200 literes tankját. Ebből az évi 200 millió literes többletvásárlásból pedig 15-17 milliárd forintnyi jövedéki adót kasszírozhatna a büdzsé - állítják a szervezetek a PM-nek eljuttatott tanulmányukban.
Bár az érvelés jól hangzik, a PM mégis másként számol. Szerinte a jövedéki adó 10 forintos mérséklése - változatlan, évi 2,2 milliárd liter gázolajfogyasztással kalkulálva - több mint 20 milliárd forinttal csökkentené a büdzsé bevételeit, s ezzel szemben csupán 15 milliárd forint körüli bevételt hozna a konyhára, ha beigazolódna a fuvarozók jóslata a forgalom növekedéséről. Talán ez játszott közre abban, hogy Veres János is változtatott álláspontján. Pénzügyminiszter-jelöltként az Országgyűlés költségvetési és pénzügyi bizottsága előtt április 21-én még azt állította, hogy a kormány érdekelt az üzemanyag-fogyasztás növelésében és így az árak csökkentésében, ezért a jövedéki adót illetően "el fog hangzani a javaslat kifejezetten a magas üzemanyagárak, a világpiaci árak által Magyarországon kialakult magas fogyasztói árak kezelésére". Miniszterként azonban máris szűkíteni igyekezett a kedvezményezettek körét, miszerint az adócsökkentés csak a nagyobb, 7,5 tonna össztömegű járművek után járt volna. Az ötlet azonban hamvában holt. A PM előzetes puhatolózására Kovács László, az Európai Bizottság adó- és vámügyeket felügyelő biztosa május elején jelezte, az EU nem nézné jó szemmel ezt a diszkriminatív döntést.
A kormány ezt követően társat keresett a bajban, és ezt a hazai üzemanyag-nagykereskedelem 80 százalékát a magáénak mondó Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt.-ben vélte megtalálni. A PM azzal érvelt, hogy az adócsökkentés kockázatát a kormány nem vállalhatja egyedül, az adó 10 forintos mérséklése önmagában ugyanis kevés ahhoz, hogy a benzinkutaknál olyan versenyképes árak alakuljanak ki, amelyek hazai tankolásra ösztönzik a fogyasztókat. Ezért csak akkor hajlandó az adócsökkentésre, ha a forgalmazó cégek, főként persze a Mol, hasonló mértékben mérséklik a gázolaj árát - mondta Veres János a HVG-nek. A tárcánál kimondatlan aggály volt az is, hogy az adó csökkentésével nem is a fuvarozók versenyképességét javítanák - és így a forgalom sem növekedne -, hanem extraprofithoz juttatnák a Molt, amely apránként elnyelné a kedvezményt.
A Mol az extraprofitra utaló vádaknak május elején sajtóközleményben ment elébe. Eszerint a kormány jövedékiadó-csökkentésének hatálybalépését követően azt azonnal érvényesíteni fogja áraiban, ha pedig az esetleges többletforgalomból valóban plusznyeresége származna, azt megosztaná a vele szerződésben álló vevőkkel (amivel persze vélhetően tovább növelhetné piaci részesedését). Árengedményre azonban nem hajlandó. A Mol név nélkül nyilatkozó szakértői a HVG-nek megjegyezték, hogy a cégnél nem is értik, az 1990 óta szabadáras üzemanyagpiacon érvényesített árképzésüket milyen megfontolás alapján kívánná befolyásolni a kormány, és miért kellene nekik saját nyereségük terhére támogatniuk a kabinet - most éppen a fuvarozóknak szóló - politikai gesztusát.
A kormány által óhajtott árcsökkentésre a Mol szerint lehetőségük sincs: ha megtennék, uniós büntetésre számíthatnának. Versenytorzító dömpingár címén ugyanis az importőrök eljárást kezdeményezhetnének ellenük. Az árcsökkentés ráadásul üzletnek sem lenne valami fényes: a Mol által forgalmazott, évi mintegy 1,6-1,8 milliárd liter gázolaj árának 10 forintos mérséklésével hozzávetőleg 16-18 milliárd forint bevételtől esne el, szemben a remélt, 200-300 millió literes pluszforgalomból származó - a kiskereskedelemben literenként 10 forintos, a nagykereskedelemben 3-4 forintos árréssel számolva - 4-6 milliárd forintnyi "extrahaszonnal".
Az elmúlt hetekben folytatott tárgyalások mindezek tükrében inkább csak időhúzó taktikának tűnnek. Már csak azért is, mivel a PM az első pillanattól tisztában lehetett azzal, valójában nincs is lehetőség az adócsökkentésre. Az EU túlzottdeficit-eljárás alá vonta Magyarországot, idén március óta pedig az uniós szakértők az elvárások teljesítését fokozott figyelemmel kísérik. A PM-nek július 8-áig adatokkal alátámasztva kell bizonyítania, hogy hathatósan csökkenti az államháztartás hiányát, ellenkező esetben szankcióként akár a kohéziós alapokból kifizethető uniós támogatások felfüggesztésére is sor kerülhet. Bár ez utóbbi inkább csak papíron létező veszély: e szabály alkalmazására ugyanis még nem volt precedens az EU történetében.
A történész szerint abszurd és jogellenes elvnek az érvényesítése, hogy egy adott állam(párt) önkényesen eldöntheti, hogy kiktől és miért akar megszabadulni.