Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"63e8dd52-e7d1-4578-903a-eb16f1cb6f7c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az egyik legnehezebb feladat hanggal is karaktert adni egy villanyautónak. ","shortLead":"Az egyik legnehezebb feladat hanggal is karaktert adni egy villanyautónak. ","id":"20250415_Ilyen-hangja-lesz-a-debreceni-BMW-nek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63e8dd52-e7d1-4578-903a-eb16f1cb6f7c.jpg","index":0,"item":"1fccd1fd-135a-43c7-868a-b4a94df29847","keywords":null,"link":"/cegauto/20250415_Ilyen-hangja-lesz-a-debreceni-BMW-nek","timestamp":"2025. április. 15. 08:03","title":"Ilyen hangjuk lesz a debreceni BMW-knek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0107f18d-91d3-4c1c-9858-aa1a3c70c2ee","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"A mesterséges intelligenciával működő arcfelismerő programok rendvédelmi használata Amerikától Kínáig számos ellentmondást szül. Az EU alapvetően korlátozza a módszert, ám a rendészeti és nemzetbiztonsági célra kiskaput hagy, és ezzel a lehetőséggel egyre többen szemezgetnek.","shortLead":"A mesterséges intelligenciával működő arcfelismerő programok rendvédelmi használata Amerikától Kínáig számos...","id":"20250414_ai5-arcmemoria-kerdese-arcfelismeres-rendorseg-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0107f18d-91d3-4c1c-9858-aa1a3c70c2ee.jpg","index":0,"item":"d3fc49d4-84a6-4556-9f5c-00e04783bca9","keywords":null,"link":"/360/20250414_ai5-arcmemoria-kerdese-arcfelismeres-rendorseg-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 14. 09:30","title":"Mire (nem) használhatja a rendőrség az arcfelismerést?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dde57620-7116-4093-8cd7-38c11469ffad","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Schmidt Mária sztálinistázására reagálnak. ","shortLead":"Schmidt Mária sztálinistázására reagálnak. ","id":"20250415_Akademiai-Dolgozok-Foruma-A-kormany-valodi-szandeka-az-MTA-vagyonanak-megszerzese-es-a-kutatohalozat-lerombolasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dde57620-7116-4093-8cd7-38c11469ffad.jpg","index":0,"item":"a43a764c-3bc8-47c7-a0bb-eeef42642a08","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Akademiai-Dolgozok-Foruma-A-kormany-valodi-szandeka-az-MTA-vagyonanak-megszerzese-es-a-kutatohalozat-lerombolasa","timestamp":"2025. április. 15. 07:33","title":"Akadémiai Dolgozók Fóruma: A kormány valódi szándéka az MTA vagyonának megszerzése és a kutatóhálózat lerombolása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c89984f5-b72a-4a2c-8eeb-71aee45b4ca3","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A szakemberek március végén régészeti felügyelet mellett eltávolították a környezetre veszélyes növényeket, amelyeket vélhetően valaki kiültetett a természetbe.","shortLead":"A szakemberek március végén régészeti felügyelet mellett eltávolították a környezetre veszélyes növényeket, amelyeket...","id":"20250415_invaziv-kaktusz-matra-cserteri-var","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c89984f5-b72a-4a2c-8eeb-71aee45b4ca3.jpg","index":0,"item":"9a132875-fede-40b5-8dc5-62f8c38e1254","keywords":null,"link":"/zhvg/20250415_invaziv-kaktusz-matra-cserteri-var","timestamp":"2025. április. 15. 11:55","title":"Annyi invazív kaktuszt találtak a Mátrában, hogy a kiirtásuk után egy utánfutó tele lett velük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95351630-b98d-4c32-bbfe-03140ccf9b34","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"2008 óta nem látott helyzet alakulhat ki az amerikai tőzsdéken, ha a recesszió, a magas infláció és az alacsony részvényárfolyamok hatása úgy igazán megjelenik.","shortLead":"2008 óta nem látott helyzet alakulhat ki az amerikai tőzsdéken, ha a recesszió, a magas infláció és az alacsony...","id":"20250415_tozsde-zuhanas-sp500-concorde-elemzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95351630-b98d-4c32-bbfe-03140ccf9b34.jpg","index":0,"item":"cb073814-a5ca-448f-b714-352e5e073d82","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_tozsde-zuhanas-sp500-concorde-elemzo","timestamp":"2025. április. 15. 11:04","title":"125 év alatt ötször zuhant ekkorát az amerikai vezető részvényindex, mint áprilisban, ebből kétszer Trump alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f039159-7876-4239-af63-3541adb0f2d3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hétfőn kora reggel Kisújszállásra riasztották a tűzoltókat, miután egy Pillangó utcai ingatlanban korábban keletkezett tűz nyomait találták.","shortLead":"Hétfőn kora reggel Kisújszállásra riasztották a tűzoltókat, miután egy Pillangó utcai ingatlanban korábban keletkezett...","id":"20250414_Lakastuzben-vesztette-eletet-egy-idos-kisujszallasi-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f039159-7876-4239-af63-3541adb0f2d3.jpg","index":0,"item":"a8ad1beb-623c-4236-a1cc-5c0705b27b25","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_Lakastuzben-vesztette-eletet-egy-idos-kisujszallasi-ferfi","timestamp":"2025. április. 14. 08:57","title":"Lakástűzben vesztette életét egy idős kisújszállási férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e23b05a-1ca9-4aac-93a8-c237c1322955","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nagyszombaton lehet vásárolni.","shortLead":"Nagyszombaton lehet vásárolni.","id":"20250414_husveti-nyitva-tartas-boltok-uzletek-szupermarketek-Lidl-Tesco-CBA-Penny-Aldi-Spar-Auchan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e23b05a-1ca9-4aac-93a8-c237c1322955.jpg","index":0,"item":"84fe24d5-db6a-4e8f-b7f6-dcff1e977eb7","keywords":null,"link":"/kkv/20250414_husveti-nyitva-tartas-boltok-uzletek-szupermarketek-Lidl-Tesco-CBA-Penny-Aldi-Spar-Auchan","timestamp":"2025. április. 14. 11:48","title":"Így tartanak nyitva húsvétkor a boltok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4961cc77-c8ff-4a17-8825-b5af74ff0995","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hétfőn lett volna Bánki Erik tanúkihallgatása a Szekszárdi Törvényszéken a Volvo-gate-ügyben, de a fideszes országgyűlési képviselő megint nem ment el. Megpróbálta magát kimenteni, de a bíró ezúttal ezt nem fogadta el, ezért 300 ezer forintos bírságot szabott ki rá.","shortLead":"Hétfőn lett volna Bánki Erik tanúkihallgatása a Szekszárdi Törvényszéken a Volvo-gate-ügyben, de a fideszes...","id":"20250414_banki-erik-volvo-tanuskodas-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4961cc77-c8ff-4a17-8825-b5af74ff0995.jpg","index":0,"item":"c95f5549-da47-4425-bce3-25b5d27f46f8","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_banki-erik-volvo-tanuskodas-birsag","timestamp":"2025. április. 14. 12:17","title":"Bánki Erik 300 ezres bírságot kapott, amiért megint nem ment el tanúskodni a túlárazott buszok ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A gázolaj jövedéki adójának 10 forintos csökkentését követelik a kormánytól a demonstrációval fenyegetőző fuvarozók, ám a Pénzügyminisztérium inkább velük vállalja a konfliktust, semhogy kiváltsa az EU neheztelését az államháztartás hiányának növelése miatt.
Alig egy hónappal a fuvarozók számára ígéretesen indult tárgyalások után a jelek szerint a kormány visszavonulót fújt: a múlt pénteki megbeszélésen már szóba sem került a gázolaj jövedéki adójának literenként 10 forintos csökkentése, holott azt az érdek-képviseleti szervezeteknek néhány hete beígérték. Ehelyett a gazdasági tárca politikai államtitkárai - Szanyi Tibor és Dióssy Gábor -, valamint a Pénzügyminisztérium (PM) főcsoportfőnöke, Csobánczy Péter egy sebtében összeállított versenyképesség-növelő "ajándékcsomaggal" igyekeztek leszerelni a magas üzemanyagárak miatt május 17-én útlezárásokkal, a benzinkutak eltorlaszolásával fenyegetőző fuvarozókat. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) és a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) követelésük nyomatékosítására nem csupán erre, hanem az adócsökkentés elrendeléséig a hazai benzinkutak bojkottjára is felszólította tagjait.
Az újonnan felvillantott kedvezményeket a kormány képviselői lapzártánk után, szerdán sorolják fel tételesen; a lehetőségek között szerepel a súlyadó csökkentése, különböző illetékek - mint például a járművek regisztrációs és vizsgáztatási díjának - lefaragása. Biztosra azonban a kormányzati oldal semmit sem ígért, az előzetes elképzelések szerint a kedvezmények fejében előbb a fuvarozóknak kellene bizonyítaniuk a hajlandóságukat hazai gázolajfogyasztásuk növelésére, ami jövedékiadó-többletet jelentene a központi költségvetésben. Füle László, a NiT Hungary alelnöke a HVG-nek megjegyezte: egyelőre nem zárkóznak el a "csereprogramtól", de mielőtt a demonstráció szervezését leállítanák, összevetik a konkrétan megismert kedvezmények hatását a gázolaj adójának általuk követelt csökkentéséével.
A közúti fuvarozóknál a cérna az uniós csatlakozás után tapasztalt, vártnál keményebb piaci verseny miatt szakadt el. Azóta mind a vállalkozások, mind pedig a járművek száma megduplázódott: az előbbi 2 ezerről 4 ezerre, az utóbbi 10 ezerről 20 ezerre nőtt. Továbbá a nemzetközi piacokon mozgó hazai cégek versenyhátrányba kerültek az EU-hoz szintén frissen csatlakozott országok fuvarozóival szemben, mivel az ottani, összességükben alacsonyabb adók miatt például Szlovákiában, Csehországban vagy Lengyelországban is olcsóbb az üzemanyag (lásd ábránkat a 100. oldalon), mint Magyarországon. Márpedig ez utóbbi adja költségeik 35-40 százalékát. Így míg riválisaik kilométerenként 55-60 eurócentért vállalják a fuvart, addig ugyanazért a magyar cégek 70-75 centet kérnek. A versenyképességüket javító adócsökkentés Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára szerint már csak azért is indokolt volna, mivel a kormány a jelenlegi, literenként 85 forintos jövedéki adóval túlteljesíti az EU-minimumot. Az unió ugyanis ezer literre 302 euró kiszabását írja elő, ami literenként nagyjából 75 forintnak felel meg. Ebből adódóan volna "hely" és esély a jövedéki adó csökkentésére, de az EU illetékesei már tavaly májusban felhívták a figyelmet, hogy a tagállamok ne kezdjenek egymással ilyen értelmű árversenyt. Az akkori energetikai biztos, Loyola de Palacio figyelmeztette a kormányokat: ha egy ország túl messzire menne az adócsökkentésben, az unió bírósága előtt köthet ki.
Az viszont a büdzsének sem jó - érvelnek a fuvarozók -, hogy a kamionokat az árkülönbség miatt inkább külföldön, a határ menti benzinkutaknál tankolják meg. A teljes magyarországi gázolajfogyasztás évi mintegy 2,2 milliárd liter, az érdekvédelmi szervezetek kalkulációja szerint további 700-800 millió litert pedig az országhatáron túl vásárolnak meg a fuvarozók. Számításaikhoz az összes, mintegy 440 ezerre tehető, dízelüzemanyaggal működő haszonjármű átlagos futásteljesítményét, valamint 100 kilométerenkénti, átlagosan 30 literes üzemanyag-fogyasztását vették figyelembe: ennek alapján a hazai dízelfelhasználásnak szerintük 2,7-2,8 milliárd literre kellene rúgnia. A hiányzó mennyiségből hozzávetőleg évi plusz 200 millió liter gázolajat lehetne "visszacsatornáztatni" - állítják a szervezetek -, ha hasonló áron tankolhatnának a magyarországi benzinkutaknál, mint a szomszédos államokban. Egyrészt a határ menti "ingázók" - azaz csaknem 230 ezer jármű (teherautók, buszok) tulajdonosai - már csak az általános forgalmi adó egyszerűbb és gyorsabb visszaigénylése miatt is inkább itthon vásárolnák meg az évi 240 millió liternyi dízelt. Továbbá számítani lehetne a nemzetközi piacokra szállító cégek nagyobb hazai fogyasztására is; a kamionosok a jelenlegi gyakorlat szerint a tankolást többnyire úgy időzítik, hogy jövet-menet a határszélen töltsék meg a járművek 600-1200 literes tankját. Ebből az évi 200 millió literes többletvásárlásból pedig 15-17 milliárd forintnyi jövedéki adót kasszírozhatna a büdzsé - állítják a szervezetek a PM-nek eljuttatott tanulmányukban.
Bár az érvelés jól hangzik, a PM mégis másként számol. Szerinte a jövedéki adó 10 forintos mérséklése - változatlan, évi 2,2 milliárd liter gázolajfogyasztással kalkulálva - több mint 20 milliárd forinttal csökkentené a büdzsé bevételeit, s ezzel szemben csupán 15 milliárd forint körüli bevételt hozna a konyhára, ha beigazolódna a fuvarozók jóslata a forgalom növekedéséről. Talán ez játszott közre abban, hogy Veres János is változtatott álláspontján. Pénzügyminiszter-jelöltként az Országgyűlés költségvetési és pénzügyi bizottsága előtt április 21-én még azt állította, hogy a kormány érdekelt az üzemanyag-fogyasztás növelésében és így az árak csökkentésében, ezért a jövedéki adót illetően "el fog hangzani a javaslat kifejezetten a magas üzemanyagárak, a világpiaci árak által Magyarországon kialakult magas fogyasztói árak kezelésére". Miniszterként azonban máris szűkíteni igyekezett a kedvezményezettek körét, miszerint az adócsökkentés csak a nagyobb, 7,5 tonna össztömegű járművek után járt volna. Az ötlet azonban hamvában holt. A PM előzetes puhatolózására Kovács László, az Európai Bizottság adó- és vámügyeket felügyelő biztosa május elején jelezte, az EU nem nézné jó szemmel ezt a diszkriminatív döntést.
A kormány ezt követően társat keresett a bajban, és ezt a hazai üzemanyag-nagykereskedelem 80 százalékát a magáénak mondó Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt.-ben vélte megtalálni. A PM azzal érvelt, hogy az adócsökkentés kockázatát a kormány nem vállalhatja egyedül, az adó 10 forintos mérséklése önmagában ugyanis kevés ahhoz, hogy a benzinkutaknál olyan versenyképes árak alakuljanak ki, amelyek hazai tankolásra ösztönzik a fogyasztókat. Ezért csak akkor hajlandó az adócsökkentésre, ha a forgalmazó cégek, főként persze a Mol, hasonló mértékben mérséklik a gázolaj árát - mondta Veres János a HVG-nek. A tárcánál kimondatlan aggály volt az is, hogy az adó csökkentésével nem is a fuvarozók versenyképességét javítanák - és így a forgalom sem növekedne -, hanem extraprofithoz juttatnák a Molt, amely apránként elnyelné a kedvezményt.
A Mol az extraprofitra utaló vádaknak május elején sajtóközleményben ment elébe. Eszerint a kormány jövedékiadó-csökkentésének hatálybalépését követően azt azonnal érvényesíteni fogja áraiban, ha pedig az esetleges többletforgalomból valóban plusznyeresége származna, azt megosztaná a vele szerződésben álló vevőkkel (amivel persze vélhetően tovább növelhetné piaci részesedését). Árengedményre azonban nem hajlandó. A Mol név nélkül nyilatkozó szakértői a HVG-nek megjegyezték, hogy a cégnél nem is értik, az 1990 óta szabadáras üzemanyagpiacon érvényesített árképzésüket milyen megfontolás alapján kívánná befolyásolni a kormány, és miért kellene nekik saját nyereségük terhére támogatniuk a kabinet - most éppen a fuvarozóknak szóló - politikai gesztusát.
A kormány által óhajtott árcsökkentésre a Mol szerint lehetőségük sincs: ha megtennék, uniós büntetésre számíthatnának. Versenytorzító dömpingár címén ugyanis az importőrök eljárást kezdeményezhetnének ellenük. Az árcsökkentés ráadásul üzletnek sem lenne valami fényes: a Mol által forgalmazott, évi mintegy 1,6-1,8 milliárd liter gázolaj árának 10 forintos mérséklésével hozzávetőleg 16-18 milliárd forint bevételtől esne el, szemben a remélt, 200-300 millió literes pluszforgalomból származó - a kiskereskedelemben literenként 10 forintos, a nagykereskedelemben 3-4 forintos árréssel számolva - 4-6 milliárd forintnyi "extrahaszonnal".
Az elmúlt hetekben folytatott tárgyalások mindezek tükrében inkább csak időhúzó taktikának tűnnek. Már csak azért is, mivel a PM az első pillanattól tisztában lehetett azzal, valójában nincs is lehetőség az adócsökkentésre. Az EU túlzottdeficit-eljárás alá vonta Magyarországot, idén március óta pedig az uniós szakértők az elvárások teljesítését fokozott figyelemmel kísérik. A PM-nek július 8-áig adatokkal alátámasztva kell bizonyítania, hogy hathatósan csökkenti az államháztartás hiányát, ellenkező esetben szankcióként akár a kohéziós alapokból kifizethető uniós támogatások felfüggesztésére is sor kerülhet. Bár ez utóbbi inkább csak papíron létező veszély: e szabály alkalmazására ugyanis még nem volt precedens az EU történetében.