szerző:
euractiv.hu
Tetszett a cikk?

Az Európai Bizottság várhatóan napokon belül meghozza dömpingellenes intézkedéseit a Kínából és Vietnamból származó bőr-sportcipők ügyében. A rendkívüli illeték nagysága kiszivárgott hírek szerint akár 20 százalék is lehet.

Az Európai Bizottság 12 hónap áruforgalmát vizsgáló átfogó kutatás alapján hozza meg döntését. Az elkészült jelentés szerint a kínai és vietnami lábbeliipar állami támogatást élvez, ezért forgalmazhatja termelési ár alatt (átlagosan 8,50 euróért) a termékeit. A kutatás eredményeit ismerő bizottsági források szerint a feltárt tények alapján nincs más lehetőség, mint az illeték bevezetése.

Az új illetéket kiszivárgott értesülések szerint április 7-ével vezetnék be, s az nem csak az ázsiai, hanem magukra a sok esetben délkelet-ázsiai alvállalatokat foglalkoztató európai termelőkre is érvényes lesz. Becslések szerint a Deichmann német cipőtermelő óriásnak két évre lesz szüksége, hogy kiheverje az új díjszabást, ami az EU-ban forgalmazott cipők 8 százalékát érinti majd.

A tagállamoknak még jóvá kell hagyniuk a rendelkezést, amire leghamarabb az illetékes vezetők február 27-i találkozóján kerülhet sor. A jelentős cipőiparral rendelkező dél-európai és kelet-közép-európai országok - így például Spanyolország, Olaszország és Magyarország - már jó ideje sürgetik az intézkedést. 

Peter Mandelson kereskedelmi EU-biztos igyekszik elkerülni a 2005-ös „melltartóvitához” hasonló helyzet kialakulását, akkor a kínai termékek hónapokon át az EU raktáraiban vesztegeltek. A kereskedelmi biztosnak egyeztetnie kell az ázsiai alvállalkozókkal dolgoztató, az olcsó árukból nagy készleteket felhalmozó brit és dán kereskedők érdekeit az olasz, francia, spanyol, magyar cipőtermelőkével. A britek egyébként máris protekcionistának minősítették a tervezett büntetőintézkedést. A kereskedelmi bizottság erre úgy reagált, hogy csupán a tisztességtelen versenyhelyzet megszüntetéséről van szó.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

15 év múlva az autónk is kínai lesz

A Jiangling Landwind kínai terepjáró töréstesztjének gyalázatos eredménye megrengette a világsajtót. A ma még gyatra minőségű autók azonban pár éven belül komoly versenytársai lesznek az európai, az amerikai és az ázsiai autógyártóknak. A legmerészebb elképzelések szerint 2020-ra Kína a világ vezető autógyártójává válik. Hamarosan az autónkon is ez áll majd: Made in China.

Folk György (hvg.hu) Világ

A kínaiak már a spájzban vannak

Fokozódó bizonytalanság keríti hatalmába Kelet-Oroszországot az elkövetkező évtizedben, mert miközben a moszkvai kormány nem sokat tud vagy akar tenni hátországáért, addig a minden téren szédületes ütemben terjeszkedő Kína egyre inkább feni a fogát a gyéren lakott orosz sztyeppékre.

MTI Gazdaság

Az EU vizsgálja a kínai cipődömpinget

Az Európai Bizottság kereskedelmi biztosa már folytatja a kínai cipők állítólagos uniós dömpingje ellen a vizsgálatot, de nem tudni, mikorra várható a dömpingvámok kivetése.