szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A feltörekvő piacok londoni elemzői a magyar választási kampány "populista" jellegének újabb jeleként értékelték Orbán Viktor Fidesz-elnök nyilatkozatát a Budapest Airport esetleges visszavételéről, amit ugyanakkor valószínűtlennek minősítettek.

A City egyik legnagyobb befektetési háza, a Barclay’s Capital által kiadott átfogó napi európai feltörekvő piaci helyzetelemzés pénteki kiadása azt írta: a választások előtti "populista ígéretek legújabb darabja" a Fidesztől ered, miután Orbán Viktor miniszterelnök-jelölt megígérte a budapesti repülőtér privatizációjának visszafordítását, ha erre mutatkozik esély.

A Fidesz vezetője a héten, a Heti Válasz című lapnak azt mondta, a Budapest Airport ügyében meg fogják nézni az adásvételi papírokat, "és ha egyszázaléknyi esély kínálkozik a reptér visszaszerzésére, kezdeményezni fogjuk a visszavételt".

A Barclay’s Capital pénteki elemzése szerint azonban "erősen valószínűtlen", hogy ez lehetséges lenne, és a piac helyesen jár el, ha figyelmen kívül hagyja ezt a megjegyzést. Orbán Viktor nyilatkozata mindazonáltal újabb bizonyítéka annak, hogy a szoros küzdelmet hozó magyarországi választási kampány "populista verseny lesz" véli a londoni befektetési bank.

A brit BAA, a világ legnagyobb, nem pénzügyi befektetői jellegű, magánkézben lévő repülőtér-üzemeltetője, amely egyebek mellett a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterét, a londoni Heathrow-t is működteti, decemberben - londoni iparági elemzők szerint világrekord áron, adóssággal együtt több mint 1,3 milliárd fontért, a magyar cég becsült tavalyi EBITDA-eredményének 30-szorosáért - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vett a ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airportban.

Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója az ügylet tavaly decemberi zárásának napjaiban, Londonban azt mondta: a BAA "nagyon jól fogja működtetni (ezt) a vagyont Magyarország javára", és arra számít, hogy ez "minden párt és kormány" megelégedésére szolgál majd.  

A szakember hozzátette, mindkét nagy párt hangot adott a közvetlen külföldi befektetések fontosságának Magyarország jövője szempontjából. "Nem hiszem, hogy bárki olyan jelzést akarna adni, amely szerint ezeket (a befektetéseket) nem fogják tiszteletben tartani" - tette hozzá decemberi nyilatkozatában a brit cég vezetője.

A BAA vezérigazgatója ugyanakkor kijelentette azt is, ha ilyesmi mégis megtörténne, "visszakapnánk a pénzünket, 11 százalékos kamattal együtt".

Clasper még november végén, egy londoni előadásában azt mondta, a BAA csak akkor indít a Budapest Airporthoz hasonló méretű beruházásokat, ha bízik a jelenlegi és a jövendő kormányok szándékaiban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Az ÁPV Rt. megerősítette a BA-eladásról született döntést

Az ÁPV Rt. igazgatósága megtárgyalta a Budapest Airport (BA) Rt. privatizációjával kapcsolatos szerződés tervezeteket. A vagyonkezelő csütörtöki közleménye szerint ennek alapján az ÁPV Rt. megerősítette múlt heti döntését a BA privatizációs pályázatán résztvevő pályázók között kialakult sorrendről.

MTI Itthon

Megegyezett a Budapest Airport a szakszervezetekkel

Megegyezés született szerdán a Budapest Airport menedzsmentje és a ferihegyi repülőtér öt reprezentatív szakszervezete között a társaság bérfejlesztéséről és átszervezéséről - közölték a felek. A vállalat humánusan bocsátja el munkatársait: június 30-ig nem rúg ki senkit.

HVG English version

The new CEO of Budapest Airport

Budapest Airport is the least competitive airport in the region, but its growth opportunities are all the greater, according to the 46-year-old Briton, whose company BAA International has paid HUF465bn for a 75-year contract to operate the airport.

MTI Gazdaság

ÁPV Rt.: nincs háttéralku a BA-privatizációnál

A Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavat részvényére, a 75 évre szóló üzemeltetési jogra és bizonyos állami tulajdonú eszközök megvételére szóló ajánlatot november 14-én kötelező érvénnyel adták be a pályázók és semmilyen háttéralku megkötésére lehetőség sincs - mondta el Oravecz Péter az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) kommunikációs igazgatója.

MTI Itthon

A Fidesz tovább piszkálgatja a Budapest Airport-ügyet

A Fidesz azt javasolja a kormánynak, hogy a Budapest Airport Rt. privatizációjával kapcsolatos összes dokumentumot mielőbb hozza nyilvánosságra, illetve az eladásból származó összeg felhasználásáról adjon tájékoztatást az Országgyűlés költségvetési bizottságának - mondta a nagyobbik ellenzéki párt gazdaságpolitikai kabinetjének vezetője sajtótájékoztatón szombaton. Az ÁPV Rt közölte: bár a dokumentumokba eddig is betekinthetett minden parlamenti képviselő, ezzel senki nem próbálkozott.

MTI Gazdaság

Budapest Airport-privatizáció: aláírták a szerződést

Aláírták a szerződést a brit BAA International Ltd.-vel a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatnyi tulajdoni hányadának eladásáról - jelentette be Mészáros Tamás, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV Rt.) igazgatóságának elnöke. A brit repülőtér-üzemeltető társaság 75 évre kapta meg a repülőtér üzemeltetési jogát. A BAA a részvénycsomagért és a vagyonkezelési megállapodásért 464,5 milliárd forintot fizet. A tranzakció pénzügyi zárásának tervezett időpontja december 23., ekkor kerülhet sor a tranzakció ellenértékének megfizetésére is.

Gazdaság

Pert indítottak a Budapest Airport ellen

Százmilliárd forint értékű pert indított a Ferihegy Utasterminál Fejlesztő Kft. (FUF Kft.) a Budapest Airport (BA) ellen - közölte szombati számában egy napilap. Az információt a Pénzügyminisztérium nem tudta megerősíteni az MTI-nek.

hvg.hu English version

Budapest Airport sold out!

That there was heavy competition to buy Budapest airport is no surprise. European air traffic liberalisation has led to increased rivalry, and airport operators have benefited from the appearance of budget airlines on the scene.