Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7ed99315-92f8-4359-b784-6016d66f8a55","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A taglétszám azóta nem volt ilyen magas, hogy a Die Linke létrejött a keletnémet utódpárt és egy másik baloldali tömörülés egyesülésével 2007-ben.","shortLead":"A taglétszám azóta nem volt ilyen magas, hogy a Die Linke létrejött a keletnémet utódpárt és egy másik baloldali...","id":"20250211_nemetorszag-valasztas-linke-baloldal-afd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ed99315-92f8-4359-b784-6016d66f8a55.jpg","index":0,"item":"e9ec5b2d-a811-46e5-b44d-9e3f173c7686","keywords":null,"link":"/vilag/20250211_nemetorszag-valasztas-linke-baloldal-afd","timestamp":"2025. február. 11. 10:26","title":"Tízezrek csatlakoztak a német szélsőbalhoz az év kezdete óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2841f1c1-8145-4979-ab4c-0e8ff204740e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A jelenet, amelyet a januárban aktivált Instagram-oldalán is megosztott, nagy felháborodást váltott ki.","shortLead":"A jelenet, amelyet a januárban aktivált Instagram-oldalán is megosztott, nagy felháborodást váltott ki.","id":"20250211_meghan-markle-invictus-udvariatlan-gesztus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2841f1c1-8145-4979-ab4c-0e8ff204740e.jpg","index":0,"item":"2492c1b6-cc8d-4ca1-a183-47ef3c4d602f","keywords":null,"link":"/elet/20250211_meghan-markle-invictus-udvariatlan-gesztus","timestamp":"2025. február. 11. 15:13","title":"Meghan Markle nem bírt magával, és odébb tolt egy kerekesszékes sportolót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5dd9aef0-e18d-46e0-9294-f344936626e1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ferenci Tamás abból a közadatigénylésre adott kissé homályos válaszból kiindulva készített modellt a mentők érkezési idejéről, amit Kunetz Zsombor egészségügyi szakember kért ki az Országos Mentőszolgálattól.","shortLead":"Ferenci Tamás abból a közadatigénylésre adott kissé homályos válaszból kiindulva készített modellt a mentők érkezési...","id":"20250212_Minden-tizedik-kiemelten-surgos-ellatast-igenylo-beteg-23-percnel-is-tobbet-varhat-a-mentore-egy-biostatisztikus-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5dd9aef0-e18d-46e0-9294-f344936626e1.jpg","index":0,"item":"ba6a9903-4954-459f-abf1-fb8742139e6a","keywords":null,"link":"/itthon/20250212_Minden-tizedik-kiemelten-surgos-ellatast-igenylo-beteg-23-percnel-is-tobbet-varhat-a-mentore-egy-biostatisztikus-szerint","timestamp":"2025. február. 12. 08:57","title":"Minden tizedik kiemelten sürgős ellátást igénylő beteg 23 percnél is többet várhat a mentőre egy biostatisztikus szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1800ab02-34e9-4d95-9772-b836ab7a0a70","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újabb módon próbálnak pénzt kicsalni a gyanútlan MVM-ügyfelekből ismeretlenek. Ezúttal nem számlaelmaradással riogatják őket, hanem pénzvisszafizetéssel kecsegtetnek, ám végig az illető bankkártyájának adataira utaznak.","shortLead":"Újabb módon próbálnak pénzt kicsalni a gyanútlan MVM-ügyfelekből ismeretlenek. Ezúttal nem számlaelmaradással riogatják...","id":"20250212_mvm-next-csalas-adathalasz-email-penzvisszafizetes-tulfizetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1800ab02-34e9-4d95-9772-b836ab7a0a70.jpg","index":0,"item":"65fcf720-fff1-4a1a-a86e-96c2ab6295cf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250212_mvm-next-csalas-adathalasz-email-penzvisszafizetes-tulfizetes-ebx","timestamp":"2025. február. 12. 12:42","title":"Aki ilyen levelet kap az MVM-től, annak a pénze bánhatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Lázár János alá tartozó MÁV kitart amellett, hogy az, hogy bizonyos munkákat otthonról is el lehet végezni, még nem jelent otthoni munkavégzést.","shortLead":"A Lázár János alá tartozó MÁV kitart amellett, hogy az, hogy bizonyos munkákat otthonról is el lehet végezni, még nem...","id":"20250211_mav-home-office-lazar-janos-informatika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7.jpg","index":0,"item":"f755a041-e03d-4bbe-99f4-faed0a6f1742","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_mav-home-office-lazar-janos-informatika","timestamp":"2025. február. 11. 06:19","title":"Most is van home office a MÁV-nál, csak nem úgy hívják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c97962c-b889-4262-8493-cd7c6bf7fce4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Párjukat keresve gyakrabban tévednek rá az autóutakra, ahol könnyen elüthetik őket.","shortLead":"Párjukat keresve gyakrabban tévednek rá az autóutakra, ahol könnyen elüthetik őket.","id":"20250211_vadmacska-parzas-autosok-allatvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c97962c-b889-4262-8493-cd7c6bf7fce4.jpg","index":0,"item":"e365c223-bd68-4180-9ada-968509e8fd6c","keywords":null,"link":"/elet/20250211_vadmacska-parzas-autosok-allatvedelem","timestamp":"2025. február. 11. 14:55","title":"Szerelemtől fűtött vadmacskákra figyelmezteti az autósokat a Budakeszi Vadaspark","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cbfc510-3e05-40e8-a69e-4404dfc5fc7b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy másik jármű a villamossíneken rekedt.","shortLead":"Egy másik jármű a villamossíneken rekedt.","id":"20250212_arpad-hid-baleset-atrepult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cbfc510-3e05-40e8-a69e-4404dfc5fc7b.jpg","index":0,"item":"7c116527-04e9-425f-9d26-094c7c550c4b","keywords":null,"link":"/itthon/20250212_arpad-hid-baleset-atrepult","timestamp":"2025. február. 12. 18:01","title":"Átrepült egy autó a szemközti sávba az Árpád hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f5a5b37-1e94-4b0b-8d2b-4c2044499c53","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A gyémánt sokkal jobb hővezető, mint a réz, így ideális megoldás lehet az elektronikus eszközök, például a grafikus processzorok hőelvezetésére – állítja egy amerikai cég. Annyira reménykeltő a megoldása, hogy óriási összegekhez juthat az Egyesült Államok kormányának finanszírozásában.","shortLead":"A gyémánt sokkal jobb hővezető, mint a réz, így ideális megoldás lehet az elektronikus eszközök, például a grafikus...","id":"20250211_grafikus-vezerlo-gpu-gyemanthutes-technologia-elonyei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f5a5b37-1e94-4b0b-8d2b-4c2044499c53.jpg","index":0,"item":"e77e1047-e20c-45e5-b985-58f0780f7f9d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250211_grafikus-vezerlo-gpu-gyemanthutes-technologia-elonyei","timestamp":"2025. február. 11. 14:03","title":"Ragyogó megoldás, méghozzá szó szerint: gyémánt hűti a chipet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Repüljön ingyen - a fapados légitársaságok megjelenése óta gyakran találkozunk hasonló hirdetésekkel. De azok, akik már utaztak tudják, hogy az ingyenes repülőjegy mellé még ki kell fizetni a reptéri illetéket, ami akár 10-15 ezer forint is lehet. De mi is az a reptéri illeték?
Repülőjegy nulla forintért, repülőjegy ezer forintért – manapság nem ritka az ehhez hasonló hirdetés. Az utazni vágyók azonban már jól tudják, hogy ennyiért még nem lehet utazni, a jegyek árán kívül ugyanis illetéket és adókat kell fizetni. Ez az összeg sokszor a jegy árának a többszörösére is rúghat.
Mi a reptéri illeték?
Az alapdíjon, vagyis az utaskiszolgálási díjon felül általában különböző felárakat állapítanak meg, mint például a biztonsági díj, biztosítási díj, poggyászkezelési díj, üzemanyag felár, reptérfejlesztési díj, kezelési díj, repülési díj.
A repülőtéri illeték az az összeg, amit a légitársaságok a repülőtereknek fizetnek az igénybe vett szolgáltatásokért, vagyis az utazással kapcsolatos járulékos költségek gyűjtőneve. Ez repülőterenként eltérő. A repülőtéri illetéket teljes mértékben az utas fizeti, a légitársaság csupán egyéni döntés alapján, értékesítési akciók keretén belül vállalja át az illeték egy részét – tájékoztatták lapunkat a SkyEurope diszkont légitársaságnál. A Malévtól is azt a választ kaptuk, hogy a reptéri illetékeknél a légitársaság csak közvetítő szerepet tölt be, az utastól beszedett illetéket továbbítja a repülőtérnek. Az utazáskor a jegy mellett fizetendő illeték az indulási repülőtér illetékét jelenti. Tehát minél olcsóbb repteret találnak a fapadosok, annál kevesebbet kell fizetni az utasoknak.
A Ferihegyi repülőtér használatáért több tételben fizetnek a légitársaságok. Fizetni kell a repülőtér kifutópályáinak és gurulóútjainak használatáért. Ezt a repülőgép felszállási súlya alapján számítják ki: 30 ezer kilogrammig 10,3 eurót kell fizetni tonnánként, 30 001- 200 000 kilogramm között 9,2 euró/tonna, e fölött pedig 7 euró/tonna a díj. Az első évben 50, a második évben 25 százalékos kedvezményt kapnak azok a társaságok, melyek új célállomásra indítanak menetrendszerinti járatokat.
Parkolási díj
Fizetni kell még a repülőgépek parkolásáért is. Ennek mértéke változhat aszerint, hogy közvetlenül a terminálhoz kapcsolódó úgynevezett utashíddal rendelkező állóhelyet vagy a termináltól távolabbi állóhelyet vesz igénybe a repülőgép. Ezt is súly alapján számítják ki.
Utashíddal nem rendelkező helyeken (vagyis ott, ahol busszal jutnak el az utasok a repülőgépig) minden megkezdett ezer kilogramm után 2,18 eurót kell fizetni naponta. Azok a légitársaságok, melyek Ferihegyet bázisrepülőtérként használják, 4 napig ingyen parkolhatnak a repülőtéren. Minden egyéb esetben a három órát meg nem haladó parkolás díjmentes. Az utashíddal rendelkező kapuknál napszakok szerint számítják ki a díjakat.
Utaskiszolgálási díj
Fizetni kell utaskiszolgálási díjat (ez a szűken vett reptéri illeték), mely gyakorlatilag a terminál használatért fizetendő díj. A 2-es terminálokon ez 13,35 euró, az 1-es terminálon 9,15 euró.
A Budapest Airport biztonsági díjat is felszámít, ez utasonként 3,50 euró, átszálló utasonként 1,5 euró. Illetve van a zajvédelmi díj is, mely géptípustól, repülési időtől függően alakul.
Olcsó vagy drága Ferihegy? (Oldaltörés)
Ezek a hivatalosan meghirdetett díjak, melyeket a Ferihegyi repülőtér termináljainak használatakor kell megfizetni, de a különböző légitársaságok ettől eltérő szerződéseket is köthetnek. Általában az alapdíjban nincs nagy eltérés, a különbség inkább a felárakban mutatkozik meg – tudtuk meg a SkyEurope diszkont légitársaság képviselőjétől.
Célállomás
Retéri illeték (EUR)
Budapest
12,65
Athén
26,40
Amszterdam
24,86
Barcelona
5,44
Miláno
11,35
Bologna
10,10
Burgasz
8
Koppenhága
24,1
Dubrovnik
12
Róma
11,49
Nápoly
10,53
Nizza
19,19
Párizs
21,51
Split
12
London
12,45
Várna
8
Velence
12,43
A légitársaságtól kapott adatokból (lásd. táblázat) kiderül, hogy cég által használt repterek közül Athén, Amszterdam és Koppenhága a legdrágább, Budapest a középmezőnyben van. A táblázatból kiderül, hogy a bolgár repterek, Burgasz és Várna a legolcsóbbak.
Az easyJet hálózatán belül Amszterdam a legdrágább reptér, de Budapest is az első tízben található. A cég, más légitársaságokhoz hasonlóan, nem hozza nyilvánosságra a megállapodás szerinti reptéri díjak részleteit – közölték a hvg.hu kérdésére Európa egyik legnagyobb diszkont légitársaságánál. Annyit azonban elárultak, hogy az easyJet minden egyes Budapestről induló utasa után 4000 forintot fizet, amely magában foglalja az utasokkal kapcsolatos reptéri kezelési költséget; ez a díj továbbá a standard költségekből, a leszállásért fizetett díjakból és a kormányzatnak befizetett adókból tevődik össze.
Európa szerte eltérőek a reptéri díjak, de a budapesti költségek a legmagasabbak közé tartoznak azon 68 európai reptér közül, ahová az esyJet gépei közlekednek. Ugyanakkor Budapest Airport február közepén nyilvánosságra hozta, hogy április 1-től csökkenti a légitársaságokat terhelő költségeket. Az easyJet szerint ez egy igen szerencsés döntés volt.
Fenyegetés, árcsökkentés (Oldaltörés)
A Magyarországon jelen lévő diszkont légitársaságok tavaly nyáron kivonulással fenyegetőztek, mert szerintük irreálisan magasak voltak a Ferihegyi repülőtereken alkalmazott díjak. Az 1-es terminál megnyitása előtt a légitársaságok csak 2A és 2B terminált tudták használni, ha Budapestre akartak menetrendszerinti járatot, ami nem feltétlenül illett a fapadosok üzleti modelljébe.
Ferihegyi forgalom
A Budapest Airport forgalma tavaly 23,8 százalékkal nőtt, elsősorban a diszkont légitársaságoknak köszönhetően. A ferihegyi forgalom utasforgalma elérte a 8 millió 131 ezret. Az év első hónapjában 13 százalékkal növelték forgalmukat a diszkont légitársaságok, összesen 149 604 utast szállítottak, ez az összforgalom 29 százaléka. Az elmúlt 12 hónap során a diszkontok megduplázták utasforgalmukat.
A fapados légitársaságok ugyanis jellemzően nem központi reptereket használnak, hanem a költségek csökkentése érdekében inkább a kisebb és olcsóbb reptereket választják. Ezért volt nagy a várakozás az 1-es terminál felújítása előtt, hiszen a cégek vezetői úgy gondolták, hogy fapadosabb 1-es terminálnál sokkal kisebbek lesznek a költségek.
A költségek azonban nem csökkentek olyan mértékben, ahogyan azt a fapadosok elvárták volna. Ráadásul az alapilletéken felül még plusz költségek is felmerülhettek, ha a légitársaságok kedvezőbb időpontban (tehát nem kora hajnalban, vagy késő este) akarták indítani a járatokat.
Novemberben az easyJetnél felmerült (igaz, csak mint egy "lehetséges legrosszabb forgatókönyv"), hogy a magas díjak miatt ritkítja budapesti járatait. Akkor azt nyilatkozták a légitársaság vezetői, hogy a Budapest Airport díjszabása közelíti a párizsi Charles de Gaulle repülőtérét.
Azóta a Budapest Airport bejelentette, hogy január elsejéig visszamenőlegesen csökkenti árait. A hvg.hu azon kérdésére, hogy a közeljövőben az easyJet tervezi-e bővíteni Magyarországról induló járatainak bővítését, azt válaszolták, hogy bár Kelet-Európa remek növekedési lehetőségekkel kecsegtet, a sikeres működéshez elengedhetetlenek a reálisan megállapított díjtételek és a helyi szinten is költséghatékony megoldások.
Az üzemanyag árának emelkedése miatt csődhullám előtt állnak a diszkont légitársaságok. Iparági elemzők szerint a piac átrendeződése már a következő hetekben felgyorsulhat, s csak a tőkeerős társaságok tudnak talpon maradni - nyilatkozta a Die Welt hétfői számában Dieter Schneiderbauer, a Mercer tanácsadó cég légügyi szakértője.
A spanyol Ferrovial már korábban jelezte, hogy megszerezné a brit repülőtér-üzemeltetőt, a BAA-t. A tranzakcióban a szingapúri kormány és egy kanadai alapkezelő is részt venne. Így hamarosan új tulajdonosa lehet a decemberben elkelt Budapest Airportnak.
A Sky Europe magyarországi járatainak utaslétszáma megkétszereződött és szeptember óta a tőzsdén is jegyzik a céget. A Wizz Air - tervei szerint - nyárra megduplázza eddigi kapacitását.
Spórolhatnak a ferihegyi repülőtér használatán a légitársaságok, a Budapest Airport átlagosan 5 százalékkal csökkenti a repülőtéri leszállási díjat és reptéri illetéket.
Már most látszik, hogy Donald Trump érdekérvényesítése nehéz helyzetbe hozza a magyar gazdaságot. De akkor milyen károkat tudna okozni, ha Németország érvényesítené velünk szemben erőfölényét?