A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Ezentúl mobillal is vásárolhatunk négynapos autópálya-matricát, ha Pannon vagy T-Mobile előfizetők vagyunk. A szolgáltatás ára 100 forint lesz. Hamarosan bevezetik a forgalomarányos fizetést is, bár egyelőre csak a teherautóknál.
Péntektől sms-ben is ki lehet fizetni a négynapos autópályamatricát. Az új szolgáltatást a Pannon és a T-Mobile előfizetői vehetik igénybe, a harmadik szolgáltató, a Vodafone nem csatlakozott a rendszerhez. A telefonos fizetés könnyebbé és gyorsabbá teszi a sztrádadíj kifizetését – hangsúlyozták a rendszer kiépítésében részt vevők.
A mobiltelefonos matricavásárlás egyszerűen történik: az autósoknak egy megadott telefonszámra el kell küldeniük a rendszámot sms-ben. Ezután a vásárlás részleteit összegző válaszüzenet érkezik, amit jóvá kell hagyni. Majd az adatok feldolgozása után érkezik meg a mobilra a tranzakciót és vásárlást igazoló üzenet.
A díjat az előfizetéssel rendelkezők a havi számlával kapják meg, a kártyás előfizetők egyenlegéről pedig azonnal levonják a matrica árát. A szolgáltatás ára a matrica árán felül 100 forint alkalmanként. Az ellenőrzést a rendszám alapján végzik az autópályákon, az autók megállítása nélkül, elektronikusan.
Egyelőre csak a négynapos matricát lehet majd mobillal kifizetni. Nagy Attila, az Állami Autópálya Kezelő vezérigazgatója azonban jelezte, ha a próbaidőszak alatt sikeresen vizsgázik a rendszer, akkor kiterjesztik a többi kategóriára is. A rendszert egyébként a legnagyobb számban eladott kategóriában tesztelik, a négynapos matricák aránya az összes eladott matrica felét teszik ki.Egyelőre csak Pannon és T-Mobile előfizetők vehetik igénybe ezt a szolgáltatást. Nagy Attila elmondta, hogy nyílt pályázatot hirdettek, és ehhez bármikor lehet csatlakozni.
A hvg.hu kérdésére a Vodafone Magyarországnál elmondták, mobilfizetési megoldásokról jelenleg is zajlanak azok a munkafolyamatok, amelyek célja, hogy mind az ügyfelek igényeinek megfelelő, mind pedig a hazai piaci sajátosságait és üzleti potenciálját figyelembe vevő optimális megoldások szülessenek.
Elkészült az első olyan informatikai fejlesztés, amivel elektronizálni – és ezzel gyorsabbá és egyszerűbbé – tudják tenni a díjfizetést – jelentette ki Kóka János. A gazdasági miniszter szerint a következő lépés a forgalomarányos díjfizetés kialakítása lesz.
A tervek szerint 2007-től vezetik be, hogy az úthasználattal arányosan lehessen az autópályákon fizetni. Első menetben a teherautók számára teszik elérhetővé ezt a módszert. Az még nem dőlt el, hogy az Európában használt két módszer közül melyiket alkalmazzák majd.
A gazdasági miniszter tavaly februárban fogadta el azt a koncepciót, mely előkészítette az új rendszer bevezetését. Az azóta eltelt időszakban több vizsgálatot és kutatást tartottak. A forgalmi vizsgálatok során azt nézték meg, hogy milyen hatással lesz a díjrendszer módosítása a forgalomra. Az eredmények azt mutatták, hogy a legnagyobb hatást az intenzív autópálya használóknál lesz, ők várhatóan tudatosabban választanak útvonalat. A forgalomarányos díjfizetéssel megjelenhetnek az autópályát rövid időre igénybe vevők is.
Az úthasználók körében végzett kutatások szerint a lakosság és a vállalkozók támogatják az új rendszert.
A megvalósításhoz idén március elején írtak ki egy tanácsadói pályázatot. A pályázók közül kerül ki az a cég, mely a bevezetéséig hátralévő időben az eddig összegyűjtött kutatási eredmények alapján meghatározza az új rendszer műszaki, gazdasági és szolgáltatási paramétereit. Ezen kívül előkészíti a közbeszerzési eljárás kiírását.
Az még nem dőlt el, hogy milyen technológiát használnak majd a forgalomarányos díjszedéshez. A tervek szerint a módszert az ajánlatok összehasonlításával fogják kiválasztani.
A legtöbb országban mikrohullámon alapuló, úgynevezett DSRC technológiát alkalmaznak. Mintegy 40 országban szedik be így az autópályadíjakat. A módszer lényege, hogy minden autóba beszerelnek egy beltéri egységet (Európában 12 millió ilyen egységgel felszerelt autó van). Az út mentén lévő antennák mellett elhaladva vonják le a díjat. A rendszer hátránya, hogy az utak mentén nagyon sok ilyen leolvasó egységet kell építeni, és ez megdrágítja az útkezelőnek a rendszer kiépítését.
A másik módszer, melyet Németországban és Svájcban használnak, ennél fejlettebb. A díjakat műholdas rendszerrel állapítják meg. Az autókba szerelt egység drágább, mint az előző példánál említett egység, de a későbbiekben sokkal többre is használható majd (például közlekedési információ lekérdezése, navigáció, műholdas helymeghatározás).
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
Friss kutatások szerint a kismamáknak semennyi alkoholt sem szabadna fogyasztaniuk, mert ezzel súlyosan kockáztatják gyermekük egészségét.
Lopást kizáró rendszert nem lehet alkotni, de mi a helyzet a hazudozással? Vélemény.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az uniós külügyminiszterek brüsszeli tanácskozásának szóba került az Oroszországgal szembeni büntetőintézkedések újabb köre.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Fizikai és mentális megterhelésre figyelmeztetnek.