szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Együttműködési megállapodást kötött a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, valamint a Magyar Bormarketing Kht. (MBM Kht.) a 15. Budapesti Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivál hivatalos megnyitója előtt szerdán. A literenként nyolc forintos járulékból - becslések szerint - évi hatszázmillió forint juthat bormarketingre.

A megállapodást Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter nagy jelentőségűnek nevezte, mivel ennek értelmében a közösségi bormarketingre fordítható pénzt nem a minisztérium, hanem a Magyar Bormarketing Kht. osztja majd el a borászok között. A szakmai szervezet  azokat a pénzösszegeket oszthatja el, amely a belföldön forgalomba hozott borok után befizetett nyolc forint literenkénti forgalomba hozatali járulékból származik.

Ez az összeg éves szinten - a miniszter becslése szerint - 1,0-1,4 milliárd forint. Ugyanezt az összeget a borászok éves szinten 1,0-1,2 milliárd forintra becsülik. A miniszter szerint a magyar bor közösségi promóciója így a jövő év elejétől megoldódhat, mivel várhatóan ekkortól állnak rendelkezésre a kht. működéséhez szükséges anyagi források. Ezeket a forrásokat technikai okokból egyelőre az agrártárca kezeli, de a kht. használhatja fel az utolsó fillérig - jelezte a miniszter. Hozzátette: várhatóan 1,5-2 év múlva vonul ki a minisztérium teljesen ebből a tevékenységből. 

Kiss László, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) elnöke elmondta: a borászok számára a megállapodással egy hosszú, szakmai vita végére került pont. Elmondta még: az éves rendelkezésre álló forrás 60 százalékát a közösségi bormarketing támogatására, míg 40 százalékát borellenőrzésre lehet majd fordítani. Az agrártárca irányítója ugyancsak utalt arra, hogy a közösségi bormarketing alapba történő befizetéseket egyebek között úgy lehet növelni, ha visszaszorítják a szőlő- és borágazatban a feketegazdaság jelenlétét és a számlanélküli forgalmazást.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap

BORMARKETING-EGYEZSÉG

Megegyezett a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) a borászati szakmai szervezetekkel a korábbi...

MTI Gazdaság

Ötvenkétezer eurót kap hazánk az EU-tól bormarketingre

Tizennégy EU-tagországban 25 programot összesen 25,5 millió euróval támogat csütörtöki döntése értelmében az Európai Bizottság annak érdekében, hogy mezőgazdasági termékeiket népszerűsítsék és így növeljék azok eladásait. Magyarország a borértékesítés segítésére 52 312 eurót kap.