szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A 18-35 éves fiatalok körében 2006-ra már nem a vodka alapú, hanem a rumos koktélok a legnépszerűbbek. Például a Sex on the beach már korántsem annyira csábító, mint tavaly – derült ki egy nemrégiben készített tanulmányból.

Készül a koktél. Társasági
attrakció lett belőle
© AP
A koktélok immár 200 éve töretlen népszerűségnek örvendenek, de hazánkban csak pár éve váltak igazán keresetté. Mára egyetlen jól menő szórakozóhely, vagy buli sem képzelhető el koktélok nélkül, sőt mostanra már koktélfogyasztási szokások, trendek is kialakultak. A fiatalok jelentős része – a tanulmányban megkérdezettek szerint már 31 százaléka – havi rendszerességgel fogyaszt koktélokat. A rajongótábor – a fogyasztók 5,5 százaléka – pedig hetente legalább egyszer legurít egy mixet (a férfiaknál az arány 7, a nőknél 4 százalék).

A koktélt kedvelők életkora egyre lejjebb tolódik. Bár még mindig a 25-30 év közötti korosztály áll az élen a koktélfogyasztásban, azonban a tavalyi kutatási eredményekkel ellentétben idén már a fiatalabbak (18-24) vették át a második helyet. A koktálkeverés ma még férfias dolog. A Bols és a Coca-Cola által közösen rendezett szeptember 5-i országos mixerverseny elődöntőjén az 52 indulóból csupán volt 5 lány. A színes italok népszerűségét alátámasztja, hogy a legtöbb koktél éttermekben, pubokban, kocsmákban fogy (40,6 százalék). Az előző években szinte kizárólag a szórakozóhelyek és klubok kínáltak ilyen italt, mára már a házibulikon is egyre népszerűbbek lettek. A koktélok fogyasztása iránti kedv nőtt, és ezzel együtt a tömény alkoholok tisztán fogyasztása visszaszorult.

Nők és férfiak egyaránt sokkal gyakrabban részesítik előnyben a kisebb alkoholtartalmú italokat (ilyenek például a koktélok), mint régen. Ennek a folyamatnak köszönhetik az úgynevezett long drinkek is az egyre növekvő népszerűségüket. A long drink lényege ugyanis pontosan abban rejlik, hogy a tömény alkoholhoz valamilyen üdítőitalt adunk hozzá (a legismertebb példa a Cuba Libre, amely rum és Coca-Cola felhasználásával készül). A fogyasztási trend azon túl, hogy az alacsonyabb alkoholtartalmú italok irányába tolódik el, az alapanyagok használatában is sokat változott. Míg korábban a rétegzett koktélok voltak a nyerők kis napernyővel és óriás díszekkel a pohár szélén, mára a minimalista irány kerekedett felül, egyre nagyobb teret kapnak a friss és természetes alapanyagok és a díszítés is egyre jobban leegyszerűsödik.

A kutatás még egy érdekességre fényt derített. Úgy tűnik, mi magyarok komolyan vesszük, hogy „csak az ökör iszik magában”. A legtöbben ugyanis (68 százalék) baráti társaságban szeretnek koktélozni. Az ilyen összejöveteleken kívül továbbra is a kollégákkal és párjukkal poharaznak legszívesebben az emberek, bár az arányok némileg az otthoni fogyasztás javára módosultak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a mixeriskolák látogatottsága az utóbbi öt évben ugrásszerűen megnőtt. A lelkes fogyasztók szeretik maguk elkészíteni kedvenc italukat, és szívesen elvégzik az ehhez szükséges tanfolyamokat. Míg a két nemet szemlélve nem látható különbség az édes kettesben fogyasztás tekintetében, annál nagyobb a szórás, ha a céges összejöveteleket szemléljük. A nők mindössze 8, míg a férfiak 19 százaléka fogyaszt az ilyen eseményeken koktélokat.

A koktélkeverés napjainkra népszerű foglalkozássá vált és egyben egy látványos eleme is a társasági életnek. Ezért egyre jellemzőbb, hogy már nem csak azok járnak mixeriskolákba, akik hivatásuknak választják az italkeverést, hanem azok is, akik mint hobbi mixerek otthon, a baráti társaságuknak akarnak koktélokat keverni. Tavaly a legkedveltebb italok sorrendben a Sex on the Beach, a Gin Tonic, a Screwdriver, a Bloody Mary és a Pina Colada voltak. Ez az idén azonban átrendeződött, a vezetést egy trópusi koktél, a Pina Colada vette át. A dobogóra még a Sex on the beach, illetve a Mojito fért fel és immáron 3 éve őrzi negyedik helyét a Bloody Mary. Az első öt helyezettet egy új belépő a Cuba Libre zárja.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

euractiv.hu Gazdaság

Nőhet az alkohol adója

Az Európai Bizottság szeretné növelni az alkoholra kivetett adó alsó határát. A javaslat vélhetően megosztja a tagállamokat.

Világ

Tömeges alkoholmérgezések Oroszországban

Hivatalos adatok szerint Oroszországban évente több mint harmincezer embert ölnek meg a hamisított szeszesitalok. A kisebb kiterjedésű, néhány embert érintő mérgezések hétköznapi esetnek számítanak, ám az utóbbi napokban több mint háromszázan kerültek kórházba, és napról napra nő a halálos áldozatok száma is.

MTI Gazdaság

Alkoholhiány lehet Oroszországban

Nem árulhatnak alkoholt nagyon sok orosz üzletben július elsejétől, mert nem nyomtak elegendő jövedéki jegyet. Így az importtermékek teljesen kiszorulhatnak a piacról.

MTI Plázs

Kamaszkori ivászat: trambulin az alkoholizmushoz

A korai alkoholizálás veszélyeire figyelmeztetnek amerikai kutatók, akik szerint az iddogáló kamaszok közül lényegesen többen válnak később a szesz rabjává, mint az első pohár italt csak felnőtt fejjel elfogyasztó emberek közül.