szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az ACNielsen által mért, legnagyobb hat élelmiszer kategória együttes éves forgalma meghaladja a 450 milliárd forintot Magyarországon a 2005 július és 2006 június között regisztrált adatok szerint. A piackutató a húskészítmények, a sörök, a sajtok, az üdítőitalok, a gyümölcslevek és a kávék forgalmát vizsgálta.

A felmérés eredményeiről szóló közlemény szerint kiemelkedő termékcsoport a feldolgozott friss húskészítmény, amelynek kiskereskedelmi forgalma értékben 7 százalékkal nőtt 2005 július-2006 június között, az egy évvel korábbihoz képest, és immár meghaladja a 170 milliárd forintot.

Sörből értékben 6 százalékos csökkenést mértek, így az éves forgalom 100 milliárd forint alá mérséklődött. Mennyiségben is hasonló mértékű visszaesés volt tapasztalható. Sajtból a 10 százalék plusz következtében 60 milliárd felé közeledik az éves forgalom. A sajtok bolti eladása a vizsgált időszakban 10 százalékkal emelkedett.

A szénsavas üdítőitalok forgalma értékben 4 százalékkal csökkent, mennyiségben azonban 3 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. Az eladások a visszaesés ellenére azonban így is 50 milliárd forint felett maradnak. A gyümölcslé forgalma értékben 7 százalékkal nőtt, 40 milliárd forint fölé. Az eladott mennyiséget tekintve a gyümölcslevek forgalma 4 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva. A kávépiac 40 milliárd forintot meghaladó szinten stagnált, az eladott mennyiség 2 százalékkal csökkent.

A vizsgált kategóriák összes - mennyiségi - kiskereskedelmi forgalmából a 401 négyzetméteresnél kisebb, hagyományos boltok részesedése a szénsavas üdítőitalnál és a húskészítménynél a legnagyobb, 45-45 százalék. A 401-2500 négyzetméter közötti modern szegmensben kiemelkedik a sajt 35, és a gyümölcslé 30 százalékos részaránnyal. A hipermarketek részaránya legnagyobb a sajtoknál, ahol 40 százalékos, a feldolgozott friss húskészítményeknél és a kávéknál, ahol 29-29 százalék a részesedés.

A változások között szembetűnik a sajt és a gyümölcslé térnyerése a 401-2500 négyzetméter közötti bolttípusban, ahol részesedésük egyaránt 3 százalékponttal emelkedett; sajtnál a hipermarket, gyümölcslénél a kis boltok rovására. Nőtt e bolttípus piacrésze a sör eladásokban is, 2 százalékponttal. A szénsavas üdítőitaloknál 4 százalék mínuszt regisztráltak a kis boltok részesedésében, 2-2 pluszt pedig a modern bolttípusok szegmenseiben. A kávé eladásából a 200 négyzetméteres és kisebb üzletek piaci részesedéséből 3 százalékpontot szereztek meg a hipermarketek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Bor, sajt, gyümölcs promócióját támogatja az EU

Az Európai Bizottság mezőgazdasági termékek népszerűsítését célzó programot indít - írja az EU hivatalos honlapja. Brüsszel most a bor, a sajt, a gyümölcs, az olajbogyó és néhány más, minőségi mezőgazdasági termék promócióját támogatja.

Gazdaság

Dráguló élelmiszerek

Immár fél éve, hogy az élelmiszerek az átlagos inflációt meghaladó mértékben drágulnak, és ez a közeli jövőben is így lesz. Vége annak az időszaknak, amikor az olcsó import letörte a hazai termékek árát, ráadásul a tervezett áfaemelést teljes mértékben a fogyasztóknak kell majd megfizetniük.

MTI Gazdaság

Nőtt az élelmiszerbiztonsági bejelentések száma az EU-ban

Az Európai Unióban az élelmiszer-biztonsági kockázatokról szóló tagállami bejelentések száma 2005-ben 22 százalékkal növekedett az előző évihez viszonyítva - közölte a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal az Európai Bizottság élelmiszer és takarmány gyors veszély jelzési rendszerérének (RASFF) 2005. évi adatait pénteken az MTI-vel.