szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A megszorító intézkedések ellenére az élelmiszerárak a 2006 augusztus-novemberi időszakban általában a négy évvel korábbi szinten mozogtak, míg a háztartási vegyiáruk árszintje ebben az időszakban 10 százalékkal csökkent - áll az ACNielsen legfrissebb felmérésében.

Az ACNielsen piackutató tapasztalatai szerint a kereskedelem koncentrációjának, a modern bolttípusok előretörésének, és az ezzel járó akcióknak köszönhető az átlagos fogyasztói árak stabilitása, sőt némi csökkenése.
 
Az ACNielsen által felmért élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma értékben 7 százalékkal 1000 milliárd forint fölé, a háztartási vegyiáruké 5 százalékkal nőtt tavaly. A bolttípusok közül élelmiszernél a diszkontok és a hazai láncok növelték piaci részesedésüket az önálló kis boltok rovására. A háztartási vegyiárunál a drogériák és a diszkontok erősítették piaci pozíciójukat. Itt viszont a hazai láncok és az önálló kis boltok részaránya csökkent 1-1 százalékponttal.
 
Az ACNielsen által felmért 86 élelmiszer kategória együttes évi forgalma meghaladja az 1050 milliárd forintot. Élelmiszerből a kiugróan legnagyobb növekedést a mélyhűtött, félkész, rántanivaló sajtból regisztrálták, 131 százalékkal, de forgalma még így sem érte el a fél milliárd forintot. Utána az energia- és sportital következik 43, a jégkrém 35 és a jegeskávé 34 százalékos növekedéssel. Az energia- és sportital, valamint a jégkrém a diszkont csatornában bővülő saját márkás kínálatnak és az alacsonyabb áraknak köszönheti az emelkedést. A mélyhűtött termékek gyorsütemű növekedésének fő oka szintén a diszkontok saját márkás offenzívája.
 
A legnagyobb forgalmú élelmiszer kategóriákban, - a top 10-re az összes bolti eladás több mint 50 százaléka jut - általában emelkedett az értékesítés, a szénsavas üdítőital kivételével.
 
A forgalom növekedését tekintve listavezető a feldolgozott húskészítmény 9 százalékkal, majd a sör következik 1, a sajt pedig 10 százalékkal. A szénsavas üdítő  mutatója mínusz 1 százalék, ami gyakorlatilag stagnálást jelent. Nőtt a kávé 1 százalékkal, a klasszikus gyümölcslé 8, az ásványvíz 11, a gyümölcsjoghurt 6, a hűtött szeletes édesség 10 és a száraz tészta forgalma 2 százalékkal.
 
Az ACNielsen által vizsgált 57 háztartási vegyiáru kategória együttes évi forgalma meghaladja a 250 milliárd forintot. A legnagyobb forgalmú mosópor piaca értékben 6 százalékkal bővült. A sorrendben következő toalett papíré és nadrágpelenkáé 9-9 százalékkal, a dezodoré és az általános tisztítóké 6-6, az öblítőé 11, a tusfürdőé 6, a samponé 4, a fogkrémé 1, a mosogatószereké pedig 3 százalékkal.
 
A háztartási vegyiáru értékben mért forgalmából a hipermarketek 38 százalékkal, élelmiszerből 28 százalékkal részesedtek 2005 november-2006 október között. A közlemény megjegyzi, hogy ezek az arányok csak minimálisan növekedtek, mivel az újabban nyitott üzletek a korábbi évekhez képest kisebb alapterületűek.
 
A diszkontok az élelmiszerek forgalmazásában erősítették pozíciójukat: 18 százalékra növelték piaci részesedésüket 2005 november-2006 októberben, az előző időszak 16 százalékával szemben, a növekedés elsősorban a Lidl piacra lépése okozta. Az Aldi várható piacra lépése tovább gerjeszti majd a versenyt - teszik hozzá.
 
Háztartási vegyiáruból és kozmetikumból az egy évvel korábbi 9 százalékos részesedésről kerekítve 10 százalékra lépett előre a diszkont. A "hard diszkontok" terjeszkedésének egyik következménye, hogy növekszik a kereskedelmi márkás termékek piaci részesedése. Az ACNielsen által felmért élelmiszerekből a diszkont eladás 33 százaléka jutott saját márkás termékekre 2004 december-2005 novemberben, egy év múlva pedig már 45 százalék.
 
A "non food" kategóriákban is erősödtek a diszkontok kereskedelmi márkái: értékben mért eladásuk a diszkontokban az előző évben még 36, de 2005 november-2006 októberben már 46 százalék.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Süth: a hazai élelmiszerek biztonságosabbak

Az ünnepek előtti időszakban végzett élelmiszerellenőrzések újra bebizonyították, hogy a hazai termékek biztonságosabbak a fogyasztók számára, mint a külföldről érkezettek - mondta Süth Miklós, főállatorvos.

hvg.hu Gazdaság

Élelmiszervásárlás: nagy áruház, nagy elvárás

Élelmiszer-beszerzéseik során a magyar vásárlók a legnagyobb jelentőséget az egyes üzletek által kínált áru minőségének, árának és a választéknak tulajdonítják. Idén kiemelkedő mértékben nőtt a készpénzkímélő – így bankkártyás – fizetési lehetőség fontossága – állapítja meg a GfK Hungária Shopping Monitor tanulmánya.

Trend

Élelmiszeripar - fogyóban

HVGAz élelmiszer- és dohányipar forgalmának mintegy kétharmadát adják az ötszázas toplistára felkerült cégek.