szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A védjegyhamisítás miatt évente négyszer annyi kár éri az Európai Unió cégeit, mint amennyi az unió éves költségvetése – mondta Almási Gyula, a VPOP osztályvezetője egy konferencián Budapesten csütörtökön.

FBI poló. Nem minden az, aminek
látszik
© shirtcity.com
A védjegyek utánzásáról, hamisításáról és bitorlásáról a Magyar Védjegy Egyesület által rendezett konferencián Almási Gyula kiemelte, hogy az utóbbi három évben folyamatosan nőnek a vámhatóságok által felfedezett esetek, ugyanakkor a lefoglalt termékek száma csökken. Például az unióban 2004-ben 22 ezer esetben 103 millió darab terméket foglaltak le, míg 2005-ben 26 ezer esetben 75 milliót és ez a tendencia folytatódott 2006-ben is. Ebből arra lehet következtetni, hogy a kisebb mennyiségben bonyolult útvonalakon utaztatják a hamisított termékeket.

Évente 550-600 milliárd euró kár éri védjegyhamisítás miatt az EU cégeit. Ez az adat annak fényében értelmezhető, hogy az Unió éves költségvetése 160 milliárd euró. A leggyakrabban fennakadt termékek a cigaretta, a ruhanemű, a játék, valamint a CD és DVD lemezek.

Egyre gyakoribb a hamis termékek unión belüli gyártása, sőt tavaly az elfogott árú mennyiségét tekintve – Ázsia után – Svájc lett a második (egy évvel korábban Ghana volt ebben a pozícióban).

A védjegybitorlás egy speciális esetét, a domain-nevek bitorlását elemezte Csóti Tamás, a Fővárosi Bíróság bírája. Egy példán mutatta be a probléma lényegét: egy magánszemély „t-pont” néven regisztrált egy domain nevet, amely csak egy betűvel különbözik a távközlő multi „t-point” nevétől. A kérdés az, hogy gazdasági célra akarta-e használni a magánszemély a nevet és a honlapot, vagy sem? Ebben eltérő állásponton volt az ügyben az első fokú bíróság és a másodfokon eljáró tábla-bíróság. Az első fokú fórum úgy vélte, hogy a magánszemély is a gazdaság szereplője, hiszen például bármikor eladhatja a honlapot a domain névvel együtt, márpedig ha így van, akkor megsértette a védjegytörvényt. Ezzel szemben a másodfokú bíróság úgy döntött – miután egy non-profit találka honlapot akart működtetni a regisztráló személy – nem szereplője a gazdaságnak, és mint ilyen, nem hat a tevékenysége negatívan a távközlő cégre.

A vitában elhangzott, hogy emiatt nem a cégek, hanem valamelyik tulajdonosuk –magánszemélyként – elenti be a védjegyként szereplő cégnevet domain névként. Szóba került az is, hogy az európai joggyakorlat más úton halad, mint a magyar.

A konferencián szó volt még –többek közt – védjegyhamisítás fogyasztói hatásáról is. Például kopaszodott meg már vásárló hamisított sampontól és ment szemműtétre az eltört –szintén hamis –napszemüveg miatt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Gazdaság

Végleges védettséget nyert a magyar „Tokaji” márka

Az olasz borászok végleg le kell, hogy mondjanak a „Tocai” márkanév használatáról, a magyar borászok viszont 2007 áprilisától teljes védelmet élvezhetnek „Tokaji” márkanevükre – így döntött az Európai Legfelsőbb Bíróság. A mostani döntés ellen már nem lehet fellebbezni.

hvg.hu Vállalkozás

Serkentheti az eladásokat az áfa-védjegy

Ingyenesen igényelhet áfa-védjegyet valamennyi hazai kereskedő és szolgáltató és ezáltal tájékoztathatja a fogyasztót csökkenő árai érvényesítéséről. A védjeggyel ellátott plakát, vagy matrica akár növelheti is az eladásokat .

Trend

Mit üzen a márkanév?

A márkák az árcédula nélkül is eligazítanak némiképp a minőségről és az árról: azonos gyártók ugyanis gyakran többféle...

MTI Itthon

Hétmillió forintnyi hamis márkajelzésű ruhát találtak

Hétmillió forint értékű hamis márkajelzésű ruhát találtak egy magyar kamionban a vámosok Nagylaknál; az árut lefoglalták, s az áru hamis megjelölése miatt ismeretlen tettes ellen feljelentést tettek – tájékoztatott a vám- és pénzügyőrség

MTI Világ

A németek márkanosztalgiában szenvednek

A németek többsége szeretné, ha még ma is inkább a márka lenne a nemzeti fizetőeszköz, és nem az euró, legalábbis egy szerdán megjelent reprezentatív felmérés szerint.

hvg.hu Gazdaság

A Coca-Cola a legértékesebb márkanév

Coca-Cola, Microsoft, IBM, General Electric, Intel és Nokia - az idén is ezek a világ legértékesebb márkanevei. A BusinessWeek és az Interbrand százas listájában többségben vannak az amerikai cégek.

hvg.hu Tech

Még mindig a Yahoo! a legnagyobb márka az interneten

A Nielsen NetRatings közzétette a leglátogatottabb weboldalak listáját, amelynek élén minden várakozással ellentétben még mindig a Yahoo áll az első helyen, méghozzá elég nagy fölénnyel az MSN és a Google előtt.