szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A jövő év októberére készül el az észak-erdélyi autópálya első szakasza, a tervek szerint akkor adják át a Kolozsvár-Aranyosgyéres közti 54 kilométeres pályarészt a forgalomnak.

Az amerikai Bechtel építőipari óriásvállalat munkásai jelenleg két szakaszon, a Románia nyugati határától induló Bors és Berettyószéplak (Suplacu de Barcau), illetve a Kolozsvár és Aranyosgyéres (Cluj-Napoca - Campia Turzii) közötti részen dolgoznak. E két szakasz technikai kivitelezési terveit már a román Országos Autópálya Rt. (CNADNR) is jóváhagyta. Ezekből kiderült, hogy a két útszakasz az eredeti elképzeléshez képest 53-57 százalékkal többe kerül.

Az amerikai Bechtelnek 2012-re kell befejeznie az autópályát. Az idei évre a cég 184 millió eurós költségvetést állított be, jövőre ez 400 millió euróra nőhet.

Júliusban hivatalossá vált, hogy az észak-erdélyi autópálya az eredeti tervekhez képest legalább kétszer többe kerül, miután elkészültek a beruházás végleges technikai kivitelezési tervei. A Brassót (Brasov) Borssal összekötő, 415 kilométeres autópálya eredeti költségeit 2,2 milliárd euróra tervezték a 2003-ban megkötött szerződésben. Az akkori felmérést viszont csak olyan előzetes megvalósíthatósági tanulmányok alapján készítették, amelyekből nem lehetett megállapítani a pontos költségeket.

Még nem lehet tudni, hogy a román államnak mennyivel kell többet fizetnie a korszerű útért, amely a magyarországi autópálya-hálózathoz való csatlakoztatása után jelentősen csökkentené a Budapest és Bukarest közötti utazási időt.

A Cotidianul című napilapnak a CNADNR-ből meg nem nevezett források úgy vélték, hogy a végső számla akár a hétmilliárd eurót is elérheti majd, ami az eredeti költségek megháromszorozódását jelentené.

A növekedés legfőbb oka, hogy az első tervek mélyen alulbecsülték a költségeket. Emellett nem voltak tekintettel az erdélyi domborzat sajátosságaira sem, ami miatt az autópálya nyomvonalán számos viaduktot kell építeni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Elektronikus autópályadíj Csehországban

A teherautók számára alkalmazott elektronikus autópályadíj-rendszer beindításának első két napján 13,3 millió cseh korona (több mint százmillió forint) folyt be a díjakból.

MTI/hvg.hu Gazdaság

E-autópályadíj: 15 százalékos kamionforgalom csökkenés Prágában

Az elektronikus autópályadíj-rendszer januári bevezetése óta 15 százalékkal kevesebb kamion közlekedett Prágában, mint egy évvel korábban, jelentette a Mladá fronta Dnes című cseh lap hétfőn, de figyelmeztetett, hogy tartani kell az osztrák autópályák konkurenciájától.