szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A napi szinten szükséges friss élelmiszereket a leggyakrabban a kis boltokban, a legritkábban a "cash and carry" üzletekben szerzik be a háztartások - derül derül ki a GfK Hungária legfrissebb felméréséből.

Az átlagos vásárlásonkénti költés a friss élelmiszerek beszerzésénél az idén az első félévbe 1725 forint volt, ami 4,7 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Átlagosan a legkisebb összeget vásárlásonként a független kisboltokban, a legtöbbet a cash and carry üzletekben költötték - áll a GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek tanulmányában. 
 
Az elemzés szerint folytatódott a kiskereskedelemben az évek óta tartó koncentráció. A diszkontok forgalom alapú piaci részesedése 1,4 százalékponttal emelkedett 2006 első félévéhez képest, elérte a 19 százalékt. A diszkontok minden más kereskedelmi csatornától vittek el forgalmat, legnagyobb mértékben a láncba szervezett kisboltoktól. A hipermarketek piacrésze 0,9 százalékponttal 25 százalékra nőtt.
 
A szupermarketek piacrésze annak ellenére csökkent közel fél százalékponttal, 14 százalékra az év első felében, hogy az új boltnyitásoknak köszönhetően nőtt a csatorna együttesen számított vásárlói hatóköre. A piacvesztés főként a ritkább vásárlással, valamint a vásárlásonként elköltött összeg infláció alatti emelkedésével indokolható.
 
A "cash and carry" csatorna piacrésze 2007 első félévében főleg a diszkontüzletekkel szemben elvesztett forgalom következtében csökkent a tavalyi év hasonló időszakához képest és 3 százalékon állt. A kisboltok szerepe tovább csökkent az év első hat hónapjában, a korábbi "láncosodási" tendenciával ellentétben azonban a független kisboltok piaci pozíciója stabil maradt az elmúlt időszakban, míg a láncba szervezett kisboltok szerepe tovább csökkent.
 
A vásárlások teljes forgalmának 40 százaléka pénteken és szombaton zajlik, kétharmaduk gyalogosan történik, de ezek a teljes forgalom kevesebb mint felét adják. A kártyás fizetések aránya 5 százalék, ám az elmúlt években az arány folyamatosan emelkedett, ez a fizetési mód a hipermarketekben a leggyakoribb, a forgalom 32 százalékát adja.
 
Jelenleg a 15 éven felüli magyar lakosságnak mindössze 11 százaléka vásárol bioélelmiszereket és csak 5 százalék választja havonta többször ezeket a termékeket. A mérsékelt vásárlási kedv egyik fő oka a biotermékek viszonylag magas árfekvése, mely részben annak tulajdonítható, hogy Magyarországon az összes művelt földterület mindössze 3 százalékán folyik biogazdálkodás, a legkeresettebb biotermékek a zöldségek, gyümölcsök, a kenyérfélék és a tejtermékek közé tartoznak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vállalkozás

Bírság helyett lakat a boltokra

Intenzív harcot indított az agrártárca az élelmiszer-hamisítók ellen. Március közepén csaknem egy hónapig tartó razziasorozat indult országszerte. Hamarosan elkészülhet az a törvényjavaslat is, amely bezárással és szégyentáblával bélyegezné meg a szabályszegőket.

hvg.hu Vállalkozás

Bajba kerülhetnek a kisboltok

Magyarországon a kormányzati megszorítások miatt mérséklődő reálbérek következtében drasztikusan csökkenhet a kereslet. Ez nemcsak a kisboltok létét veszélyezteti, hanem az egész kiskereskedelem ágazati kockázatát növeli - derül ki a Coface csoport 2007-re szóló előrejelzéséből.