szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hiány és a drágulás miatt Magyarországon és Németországban is visszaesett a tejfogyasztás – olvasható a Gfk piackutató cég friss jelentésében.

Egy pohár tej. Sokan
lemondanak róla
© sxc.hu
A németországi fogyasztói átlagárak 2007 szeptemberében mintegy 2,4 százalékkal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest, ami – a gáz és fűtőolaj mellett – különösen az élelmiszerárakat érintette. A tej fogyasztói átlagára szeptemberben tavaszhoz képest mintegy 30 százalékkal ugrott meg, amire a fogyasztók azonnal a tejfogyasztás visszafogásával válaszoltak – derül ki a GfK Csoport németországi panelvizsgálatának adataiból. Hazánkban a háztartások által megvásárolt a tej ára tavaly szeptemberhez képest 13,8 százalékkal drágult, ami itt is fogyasztás csökkenéséhez, illetve a szegmensek átstrukturálódásához vezetett – mutatják a GfK Hungária ConsumerScan eredményei.

Magyarországon idén szeptemberben 6,4 százalék volt az infláció, azonban az élelmiszerek átlagosan ezt meghaladó mértékben, 9,8 százalékkal drágultak. A tej fogyasztói álagára 2007 szeptemberében jelentősebben, 13,8 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakában mérthez képest. A jelentős tejáremelkedés hátterében leginkább a világszerte tapasztalható tejhiány áll, melyet az ázsiai térség – leginkább Kína – megnövekedett igényei generálnak. A megnövekedett kereslet eredményeképpen a tejtermelők kedvezőbb áron tudják exportálni a tejet, ami összességében a belföldi piacon is dráguláshoz vezet.

A szeptember közepén a Németországon végigsöprő tejár-emelkedési hullám néhány hónapon belül már a második volt. A hónap végén a friss tejért átlagosan 74 centet ( mintegy 187 forintot ) , a tartós tejért pedig 68 centet ( mintegy 172 forintot ) fizettek, ami az év elejéhez képest 28, illetve 31 százalékos emelkedést jelent. A mintegy 20 ezer német háztartás napi fogyasztási cikk vásárlási szokásait felmérő GfK kutatásai szerint az áremelkedés a fogyasztókat elbizonytalanította. Ennek eredményeképpen a tejfogyasztás szeptember második felében erőteljesen, az előző év azonos időszakához képest 6,7 százalékkal, visszaesett, ami azt jelenti, hogy háztartásonként napi egy pohárral (2 deciliterrel) kevesebb tej fogyott. A kereskedők és gazdálkodók bevételei ezt látszólag mégsem sínylik meg, hiszen a fogyasztók összesen körülbelül 18 százalékkal költöttek többet tejre, ami egy-egy átlagos háztartás költségvetését havonta mintegy 177 forintnak megfelelő plusz 70 centtel terhelte meg. A jelenség az újdonság erejével hat a meglehetősen ár érzékeny német fogyasztókra, hiszen a tej ára az elmúlt években gyakorlatilag nem változott.

Az élelmiszerinfláció majd 10 százalékos (Oldaltörés)

Magyarországon a megszorító intézkedések első lépésében már 2006 szeptemberétől fokozatosan növekvő infláció a tej árára is hatással volt , mely ugrásszerű emelkedésnek indult. Az idei év elején ezt a hatást több tényező is tovább erősítette. E tényezők közé sorolhatók egyrészt a magyar agrárgazdaságot sújtó kedvezőtlen időjárási körülmények, másrészt a már említett és hazánkba is begyűrűző nemzetközi tejhiány. Mindezek következtében a magyarországi háztartások tejfogyasztása összességében visszaesett. A vásárlások visszafogását jól mutatja, hogy a hazai fogyasztók által megvásárolt tej mennyisége idén szeptemberben 8,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A mind drágábbá váló tartós UHT tej helyett egyre nagyobb mennyiségben az olcsóbb friss tejet választják. Idén szeptemberben a korábban a kimért tejek után legkedvezőbb árú UHT tej literenkénti átlagára 174 forintra emelkedett és ezzel meghaladta a friss kartonos tej árát.

Összehasonlításképpen Németországban az idei első, júliusi tejár-emelkedési hullám még nem járt a fogyasztásra nézve negatív következményekkel. A fogyasztók azóta a más élelmiszerkategóriák – így kenyér, édességek és sör – drágulása miatt egyre árérzékenyebbé váltak. Az augusztusra kilátásba helyezett újabb tejár-emelésre a fogyasztók egy héten belül óriási – különösen tartós tejből – felvásárlással válaszoltak. Így ebben a periódusban a 2006 azonos időszakában mért forgalmi adatokkal összehasonlítva a vásárolt tejmennyiség 59 százalékkal nőtt. A nagy felvásárlási hullámot követő augusztus négy hetében viszont a vásárolt mennyiség újra körülbelül 5,8 százalékkal csökkent.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Gazdaság

Jóváhagyták az EU-agrárminiszterek a mini-tejreformot

Jóváhagyták az Európai Unió tagországainak mezőgazdasági miniszterei szerdán az uniós tejágazat irányításának javítására irányuló intézkedéscsomagot, többek között az iskolatejprogram jelentős fejlesztését - jelentette be az Európai Bizottság.

Hét nap gazdaság

Tejhiány

Hiánycikké vált a magyar tej az utóbbi napokban néhány üzletlánc polcain.

MTI Gazdaság

EU: 221 millió eurós illeték tejkvóta-túllépés miatt

Az Európai Bizottság előzetes számítása szerint a tagállamoknak csaknem 221 millió eurós illetékkel kell számolniuk a tejtermelési kvóta túllépéséért a 2006-2007-es kvótaévben - közölte csütörtökön a brüsszeli bizottság.