szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az AiRUnion legnagyobb társasága, a KrasAir ellen csődeljárást kért pénteken az Ilyushin Finance lízingtársaság, amelynek a KrasAir mintegy 20 millió dollárral tartozik, ebből csupán lízingdíjakkal négymillió dollárral – jelentette a Vedomosztyi című orosz üzleti lap hétfőn.

Tankolásra váró KrasAir gép a salzburgi repülőtéren. Szándékosan
navigálnak a csőd felé?
© Salzburg Airport
Az utóbbi néhány hétben az egész AiRUnion szövetség és egyes társaságai is igen súlyos anyagi helyzetbe kerültek, olyannyira, hogy gépeiket az adósságok miatt a kerozint szállítók nem tankolták fel, így a repülők üzemanyaghiány miatt nem tudtak elindulni, s múlt héten utasok ezrei rekedtek különféle oroszországi repülőtereken.

Az AiRUnion számára az illetékes főhatóság letiltotta a téli menetrend időszakára való jegyeladásokat, ami megfigyelők szerint tovább rontja anyagi helyzetét. A szövetség társaságaiban tartott állami részvénypakettek várományosa, a Rostechnologii végül megállapodott néhány szállítóval, ezek azonban csupán e hét szerdájáig elegendő kerozint hajlandók szállítani.

Alekszandr Rubcov, az Ilyushin Finance vezérigazgatója a lapnak nyilatkozva azonban kijelentette, hogy a csődeljárásra vonatkozó kérelemnek nincs köze a szövetség jelenlegi válságos anyagi helyzetéhez. A KrasAir 2004-ben lízingelt két Il-96 típusú repülőgépet az Ilyushin Finance-tól 15 évre, de a lízingdíjakat már 2005 óta nem fizeti, ezért az Ilyushin Finance már évek óta pereskedik a pénzéért.

A Rostechnologii korábban egy bankárt és egy légitársasági menedzsert nevezett ki az AiRUnionhoz, s pénteken elismerte, hogy a szövetség nem képest törleszteni adósságait és fenntartani üzleti tevékenységét. Az állami korporációhoz közelálló forrás szerint ez annyit tesz, hogy a Rostechnologii nem kezeskedik a továbbiakban például az üzemanyag fedezetéért.

A KrasAir gépeit keddtől több repülőtéren csak előzetes fizetés fejében juthatnak kerozinhoz, de Omszkban ez az intézkedést az AiRUnion összes társaságára nézve életbe léptetik szerdán. A repülésügyi főhatóság pedig jelente: ha a járatok múlt heti több napos késései megismétlődnek, a nyári menetrend idejére is letiltja a jegyeladásokat.

A múlt héten a sajtó repülésügyi szakembereket idézve azt írta: nem zárható ki, hogy a helyzetet az AiRUnion fő magánrészvényesei, az Abramovics fivérek szándékosan idézték elő, mivel ellenzik az állami részvények átadását a Rostechnologii állami korporációnak. A szakemberek szerint erre utal, hogy többi társaságuk, így a Sky Express, valamint a Malév – amelynek Borisz Abramovics az AirBridge Zrt. 49 százalékának tulajdonosaként közvetve résztulajdonosa – normálisan működik.

Az idei első félévben az AiRUnion öt társaságára esett az orosz légitársaságok teljes utasforgalmának 7,11 százaléka, s ebből a fele (3,53 százalék) a szövetség legnagyobb társasága, a KrasAir gépein utazott.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A KrasAir tavaly óta nem fizeti az IL-repülőgépek lízingdíját

Az orosz Ilyushin Finance Co., repülőgépeket kölcsönbérletbe adó, túlnyomórészt állami tulajdonban lévő társaság visszakövetel két Il-96 típusú repülőgépet a KrasAir légitársaságtól, mivel az 2007 óta 18 millió dollár lízingdíjjal hátralékban van, jelentette pénteken a Kommerszant című orosz lap.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Kié lesz az AirUnion többsége?

Szerdán tartják az AirUnion alapító közgyűlését: ott derül majd ki, hogy az államé, vagy az Abramovics fivéreké lesz-e a többségi részvénypakett, de az már biztos, hogy a vezérigazgató Borisz Abramovics lesz – jelentette hétfőn a Vedomosztyi című moszkvai gazdasági lap az egyik illetékes minisztériumból származó értesülésre hivatkozva.

MTI Gazdaság

Abramovics nem is vihetné a Malévot az AiRUnionba

A Malévot Borisz Abramovics nem viheti az AiRUnionba, mert ezt nem teszik lehetővé a magyar törvények és a kötelezettségek, amelyeket az Abramovics-fivérek a magyar társaság 49 százalékának megvásárlásakor vállaltak – mondta el az AiRUnionnál egy neve mellőzését kérő forrás az RBK Daily című moszkvai gazdasági napilapnak.

MTI Gazdaság

Az AiRUnion a csőd szélén áll?

Az AiRUnion légi szövetség a csőd szélén áll – állapította meg pénteki számában az RBK Daily című üzleti napilap, s annak a gyanújának adott hangot, hogy a helyzetet a többségi magánrészvényesek idézték elő. Más lapok azonban arra hívták fel a figyelmet, hogy az orosz légi közlekedés több általános problémája – így a kerozin rendkívül magas ára is – hozzájárult a helyzet kialakulásához.

hvg.hu Gazdaság

Nincs válságban az AirUnion

Az AirUnionnak – mint valószínűleg valamennyi légitársaságnak - valóban vannak tartozásai az üzemanyag szállítókkal szemben, ám ezek a tartozások nem haladják meg a szokásos szintet, és a szállítók sohasem emeltek kifogást az AirUnion fizetési szokásai miatt – mondta a hvg.hu-nak Olga Trapeznyikova, az AirUnion moszkvai képviselője.

Nemzetközi gazdaság

AiRUnion holding

Az orosz vagyonügynökség állami ellenőrzés alatt akarja tartani a - Malévra is pályázó - krasznojarszki KrasAir...