szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az AiRUnion problémái gondokat okozhatnak a SkyExpress társaságának, az egyetlen orosz fapados légitársaságnak is, amelyben tulajdonrészük van az Abramovics-fivéreknek, az AiRUnion fő magánrészvényeseinek. A Roszaviacija vezetője szerint a SkyExpress is eladósodott és hamarosan leállítják.

Jevgenyij Bacsurin, a Roszaviacija civil repülésügyi főhatóság vezetője kijelentette: előbb felszólítást küldenek a társaságnak, hogy fizesse ki adósságait, aztán ellenőrzést hajtanak végre, s csak ezután következik majd a leállítás, vagyis egy határozat, amely megállapítja, hogy a társaság nem felel meg az működési követelményeknek.

A SkyExpressnél csodálkozással fogadták Bacsurin bejelentését, s közölték, hogy a társaságnak nincs rendezetlen adóssága, csupán hitelei vannak. A SkyExpress fő részvényesei korábbi információk szerint az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, az amerikai Altima Partners alapkezelő és magánemberek, köztük Alekszandr és Borisz Abramovics.

Az RBK Daily című moszkvai üzleti lap piaci szereplőket idézve azt írta csütörtökön, hogy a Bacsurin által említett összeggel – mintegy egymilliárd rubellel – a SkyExpress valóban tartozik a moszkvai önkormányzatnak, nevezetesen a vnukovói repülőtérnek, de más társaságok lényegesen többel tartoznak.

A lap egyik forrása arra mutatott rá: "A moszkvai kormányzatot már régen érdekli a SkyExpress, hogy bevigye a Rosztechnologii állami korporáció által létrehozandó légitársaságba, csak nem tudja, hogyan jusson hozzá".

Jevgenyij Osztrovszkij, a kerozinszállító TOAP  társaság igazgatója azt mondta: "A SkyExpress remekül működött, de fél évvel ezelőtt az Abramovics fivérek megértették, hogy nincs helyük a légi közlekedésben, és elkezdték növelni a repülőtérrel szembeni adósságot". Osztrovszkij, aki csoportba szervezete az AiRUnion hitelezőit, kijelentette, hogy a hitelezők nem nagyon számítanak a SkyExpressre, mivel az Abramovics-fivérek abban tartott tulajdonrésze amúgy sem fedezi a felhalmozódott adósságot.

Az AiRUnion öt társaságának a gépei már Vnukovóról indulnak – korábban az új Domogyedovón szálltak le és fel, s az utasokat buszok szállítják az egyik repülőtérről a másikra. Ez szeptember végéig, a nyári menetrend lejártáig lesz így, akkor a Roszaviacija egy korábbi bejelentés szerint megvonja az AiRUnion KrasAir, DAL és Szamara társaságainak működési engedélyét.

Mint ismeretes, az AiRUnion szövetség a tervek szerint részvénytársasággá alakult volna, s Vlagyimir Putyin akkori elnök rendelete lehetővé tette, hogy az állami tulajdonrész kisebbségben maradjon. A cél az lett volna, hogy konkurenciát teremtsenek az orosz piacon.

A Deloitte becslése azonban az állami rész nagy többségét mutatta ki, s miközben erről még folyt a vita az állami vagyonkezelő és a magánrészvényesek között, a vagyonkezelő úgy döntött, hogy a nála lévő részt a Rosztyechnologii állami vállalat adja át.

Az AiRUnion társaságainak adósságai körülbelül egy éve halmozódnak, ezért a Rosztyechnologii úgy döntött, hogy azokat összevonja a moszkvai kormányzat Atlant-Szojuz társaságával és még több más távol-keleti járatokat bonyolító társasággal. Az új társaságban szívesen látják az AiRUnion magánrészvényeseit is, amennyiben van mit bevinniük. A közlés szerint amint az AiRUnion társaságaitól megvonják a működési engedélyt, egész járathálózatukat az Atlant-Szojuzra írják át.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Az AiRUnion és az orosz légiközlekedés problémái

Az oroszországi repülőtereken továbbra is utasok ezrei – köztük sokan napokon át – várakoznak, hogy elinduljon elhalasztott járatuk, de az AiRUnion szövetség válsága lassan átterjed az egész polgári légi forgalomra.

MTI Gazdaság

Tulajdonosváltás az AiRUnion megmentésére

Az AiRUnion szövetség, a Moszkva tulajdonában lévő Altlant-Szojuz, valamint az állami Rosszija, a Kavminvodavia, az Orenburgszkije Avialinyii és a Szaratovszkije Avialinyii légitársaságok összevonásával szándékozik új légitársaságot létrehozni a kormánnyal való egyeztetés nyomán a Rosztyechnologii állami vállalat, továbbá Moszkva város és a Krasznojarszki terület vezetése.

Hét nap gazdaság

Bajban az AiRUnion

Moszkvában már a kormány is foglalkozik a Malév-tulajdonos Borisz Abramovics nevével fémjelzett, öt légitársaságot...

MTI/hvg.hu Gazdaság

Az AiRUnion helyzete tovább romlik, már Putyin is beavatkozott

Az AiRUnion orosz légi szövetség gépei kedden megint nem tudtak elindulni számos repülőtérről üzemanyaghiány miatt. Vlagyimir Putyin orosz kormányfő úgy rendelkezett, hogy rendezzék a szövetség problémáit. Eközben a legnagyobb konkurensek gyakorlatilag már az AiRUnion útvonalhálózatán osztoznak, és úgy vélik, az AiRUnion ellen alighanem csődeljárás indul.

MTI Gazdaság

Az AiRUnion a csőd szélén áll?

Az AiRUnion légi szövetség a csőd szélén áll – állapította meg pénteki számában az RBK Daily című üzleti napilap, s annak a gyanújának adott hangot, hogy a helyzetet a többségi magánrészvényesek idézték elő. Más lapok azonban arra hívták fel a figyelmet, hogy az orosz légi közlekedés több általános problémája – így a kerozin rendkívül magas ára is – hozzájárult a helyzet kialakulásához.