Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8ca3c805-2f9c-4b91-b2c6-e00b413c9245","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienrennwagen a motorsport-történelem méregdrága ikonikus darabja.","shortLead":"A Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienrennwagen a motorsport-történelem méregdrága ikonikus darabja.","id":"20241127_20-milliard-forintnal-ertekesebb-regi-mercedes-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ca3c805-2f9c-4b91-b2c6-e00b413c9245.jpg","index":0,"item":"0e7b840f-e4e9-489b-8626-cfa392e17974","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_20-milliard-forintnal-ertekesebb-regi-mercedes-var-uj-gazdara","timestamp":"2024. november. 27. 07:59","title":"20 milliárd forintnál értékesebb régi Mercedes vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e5b23e2-475d-4e46-919c-3e71e6a6457c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy nagy hullám borította fel a turistahajót, hét embert még keresnek.","shortLead":"Egy nagy hullám borította fel a turistahajót, hét embert még keresnek.","id":"20241127_tulelo-voros-tenger-elsullyedt-hajo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e5b23e2-475d-4e46-919c-3e71e6a6457c.jpg","index":0,"item":"4c97b0e3-2adb-4159-8b08-78c39ab905d7","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_tulelo-voros-tenger-elsullyedt-hajo","timestamp":"2024. november. 27. 06:03","title":"Öt túlélőt találtak a Vörös-tengerben egy nappal azután, hogy elsüllyedt a hajójuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"604f826a-fd09-4cb2-bb7c-0288e3737df2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A lány anyja levelet írt a Sándor-palotának, és az adatvédelmi hivatalnál is bejelentést készül tenni.","shortLead":"A lány anyja levelet írt a Sándor-palotának, és az adatvédelmi hivatalnál is bejelentést készül tenni.","id":"20241126_sulyok-tamas-koztarsasagi-elnok-video-12-eves-lany-kozossegi-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/604f826a-fd09-4cb2-bb7c-0288e3737df2.jpg","index":0,"item":"f3e0396f-0fa8-45a0-b389-edbaea1fd843","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_sulyok-tamas-koztarsasagi-elnok-video-12-eves-lany-kozossegi-media","timestamp":"2024. november. 26. 19:06","title":"Tizenkét éves lány is szerepelt a Sulyok Tamás oldalára készült videóban, de a készítők nem kértek hozzá engedélyt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0731f57b-c4fa-4283-8e83-8e54885f34a1","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az angol történész-politikai elemző Angela Merkel Freiheit, azaz Szabadság című önéletrajzának megjelenése alkalmából tárgyalja a volt német kancellár ellentmondásos politikai pályáját a Die Zeitban. ","shortLead":"Az angol történész-politikai elemző Angela Merkel Freiheit, azaz Szabadság című önéletrajzának megjelenése alkalmából...","id":"20241127_die-zeit-timothy-garton-ash-angela-merkel-vlagyimir-putyin-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0731f57b-c4fa-4283-8e83-8e54885f34a1.jpg","index":0,"item":"1559d8ea-8578-4f2e-b2d9-18ced662a7d7","keywords":null,"link":"/360/20241127_die-zeit-timothy-garton-ash-angela-merkel-vlagyimir-putyin-orban-viktor","timestamp":"2024. november. 27. 15:30","title":"Timothy Garton Ash: Putyin és Orbán rászedték Angela Merkelt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eacf66f8-dca4-4f70-b1ff-9430f342cbdc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tíz megyében kell számítani tartós ködre.","shortLead":"Tíz megyében kell számítani tartós ködre.","id":"20241127_suru-kod-figyelmeztetes-hungaromet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eacf66f8-dca4-4f70-b1ff-9430f342cbdc.jpg","index":0,"item":"4060f3e7-c732-49e6-b574-ac1ac56709d2","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_suru-kod-figyelmeztetes-hungaromet","timestamp":"2024. november. 27. 05:35","title":"Sűrű köd miatt adott ki figyelmeztetést a HungaroMet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d2c48c8-4ed5-4c28-b00a-e79617badb1e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már javában zajlik az Apple-nél az iPhone 17 Air fejlesztése, de a jelentések szerint sokat kell dolgozzanak a mérnökök azon, hogy mindent bele tudjanak sűríteni a vékony készülékházba. Lesz is, amit nem sikerül.","shortLead":"Már javában zajlik az Apple-nél az iPhone 17 Air fejlesztése, de a jelentések szerint sokat kell dolgozzanak a mérnökök...","id":"20241126_apple-iphone-17-air-szupervekony-mobil-kompromisszumok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d2c48c8-4ed5-4c28-b00a-e79617badb1e.jpg","index":0,"item":"19482405-6d4a-419f-aa3d-4a3c3cb0002c","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_apple-iphone-17-air-szupervekony-mobil-kompromisszumok","timestamp":"2024. november. 26. 15:03","title":"Szupervékony lehet az iPhone 17 Air, de ez komoly kompromisszumokkal járhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ba033e7-9540-4e2b-a5ae-b7276510a6d2","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A Mol hazai üzemeinek áramfogyasztását így már 2-3 százalékban a napenergia biztosítja.","shortLead":"A Mol hazai üzemeinek áramfogyasztását így már 2-3 százalékban a napenergia biztosítja.","id":"20241127_mol-napelem-tiszaujvaros-megujulo-energia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ba033e7-9540-4e2b-a5ae-b7276510a6d2.jpg","index":0,"item":"26fa01c7-7c5a-4cc7-89fb-6375db9708aa","keywords":null,"link":"/zhvg/20241127_mol-napelem-tiszaujvaros-megujulo-energia","timestamp":"2024. november. 27. 19:50","title":"Két és félszeresére növelte napelemparkjai kapacitását a Mol az új, tiszaújvárosi erőművel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe5b9f0d-b7f8-4347-a09d-2b611cbd76a9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eredetileg 2025-ben indította volna útnak a NASA a Dragonfly-projektet, ezt azonban a költségvetés megnyirbálása miatt el kellett halasztani. Most úgy tűnik, megvan az új indítási dátum.","shortLead":"Eredetileg 2025-ben indította volna útnak a NASA a Dragonfly-projektet, ezt azonban a költségvetés megnyirbálása miatt...","id":"20241127_nasa-dragonfly-szaturnusz-holdja-titan-spacex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe5b9f0d-b7f8-4347-a09d-2b611cbd76a9.jpg","index":0,"item":"0ad2db2a-92fe-4eb5-a1f3-f5dbf3026c3a","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_nasa-dragonfly-szaturnusz-holdja-titan-spacex","timestamp":"2024. november. 27. 18:03","title":"2028-ban elindít egy rakétát a SpaceX, és ami utána jön, az mindennél fontosabb lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Malév válsága ugyan alapvetően nem a pénzügyi válság miatt alakult ki, de a légitársaságot is sújtja a jelenlegi helyzet, és bár a privatizációs szerződés több pontját sem teljesítette a légitársaság vevője, a Malév visszavétele üzleti alapon nem kerülhet szóba, a vagyonkezelő ugyanis még így is jobb pozícióban van, mint az értékesítés előtt.
Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója szerint a Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó Airbridge Zrt. még nem tett eleget a privatizációs szerződés néhány pontjának: nem fizette vissza például az EIB hitelt 2007. december 31-ig, és az MNV ZRt. tulajdonában lévő Malév Vagyonkezelő Kft.-nek sem fizet rendesen a névhasználatért és a repülőgép-bérletért, ezért legalább 600 millió forinttal tartozik az MNV-nek.
A vagyonkezelő pozíciója ennek ellenére javult az értékesítés előtti időszakhoz képest, azaz csökkent a Malévval kapcsolatos kötelezettségek mértéke. A légitársaság tartósan stabil működését és likviditásának biztosítását azonban nem sikerült megoldani. A kialakult helyzetben csak a szoros egyeztetés melletti együttműködés hozhat eredményt - mondta Tátrai Miklós. Hozzátette azonban: most nehéz olyan befektetőt találni, amelyik biztosítaná a cég likviditását, és kielégítené középtávú finanszírozási igényét is.
Ebből a szempontból valóban kedvezőtlen a légitársaságnak a pénzügyi válság, nehéz ugyanis a jelenlegi helyzetben vállalkozó bankot találni, ám a Malévnek Tátrai Miklós szerint ma is az az alapproblémája, mint 5 évvel ezelőtt. Nem sikerült jelentősen növelni a légitársaság utasainak számát - mondta.
A vevő koncepciója az volt, hogy az oroszországi szövetséget használva tölti meg a Malév gépeit, ám az Abramovics érdekeltségű oroszországi cégek csődje után ez bizonytalanná vált. A vezérigazgató hozzátette, hogy az Airbridge - a privatizációs szerződéssel - nem teljesen összhangban úgy kapott a Vnyesekonombanktól (VEB) 50 millió euró hitelt, hogy a pénzintézet jelzálogot jegyzett be a Malév részvényekre. Tátrai Miklós szerint ez a privatizációs szerződés hiányossága. A részvényeket a bank ugyan nem tudja értékesíteni, de az MNV sem tudna lépni ebben a helyzetben, ha akarna. Hangsúlyozta, hogy az egyetlen kiutat a hosszas egyeztetés jelentheti, és megerősítette, hogy szoros az együttműködés az érdekelt felek között.
A légitársaság lejárt követelései mintegy 4 milliárd forintra rúgnak, ám egy felszámolásnak vajmi kevés haszna lenne. Az értéket képviselő földi kiszolgáló cégre ugyanis az APEH, a karbantartást végző Aeroplexre pedig a Budapest Airport jegyeztetett be jelzálogot, így a felszámolás során nem jutna sok a szállítóknak. Nemcsak a felszámolás lehet veszélyes a légitársaságnak, de az is, ha a szállítók korlátozzák, feltételekhez kötik, vagy megszüntetik a légitársaságnak nyújtott szolgáltatásukat. A légitársaság péntekre hívta össze rendkívüli közgyűlését, amelyet azonban 30 napra felfüggesztettek, így később döntenek a tulajdonosok a cég tőkehelyzetének rendezéséről.
Tátrai Miklós emlékeztetett rá: csak európai uniós többségi tulajdonú társaság lehet a Malév tulajdonosa, ellenkező esetben a légitársaság elveszti az EU repülési engedélyét. A világgazdasági recesszió hatásaival a Malévnek is meg kell küzdenie, az IATA, a Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség jelentései alapján aggasztóan csökken a nemzetközi légi forgalom.
Tavasszal még csak az egekbe szökő kőolajárakkal kellett megküzdenie az iparág szereplőinek, a helyzet azóta romlott. Giovanni Bisignani, az IATA főtitkára és vezérigazgatója szerint az utasforgalom ilyen léptékű visszaesésére nem volt példa a 2003-as atípusos tüdőgyulladás (SARS) okozta pánik óta. Bár jó hír, hogy az olaj ára a júliusi csúcshoz képest a felére esett vissza, de ez nem elég a kereslet csökkenésének kompenzálására, az iparág veszteségei az idén meg fogják haladni a korábban előre jelzett 5,2 milliárd USA dollárt, jövőre pedig a 4,1 milliárdot.
A világ légiközlekedésének utasforgalma 2008 szeptemberében 2,9 százalékkal, az áruforgalom pedig 7,7 százalékkal esett 2007 szeptemberéhez képest. Az átlagos telítettségi faktor 74,8 százalékra csökkent, ami 4,4 százalékpontos visszaesés a megelőző hónaphoz képest.
A nagy légitársaságok gazdasági vezetőinek a 70 százaléka szerint további hanyatlás várható a forgalom és a profit tekintetében az következő egy évben. Ezért a legfőbb feladatának valamennyi pénzügyi vezető a költségek további csökkentését tartja.
Az AEA (Európai Légitársaságok Szövetsége) által a novemberi forgalomról kiadott sajtóközlemény szerint az év utolsó előtti hónapjában a tavalyi év hasonló időszakához képest a forgalom jelentősen, 4,7 százalékkal csökkent. Ilyen számokat a 2003. év eleji Öböl-háború óta nem produkált a légiközlekedési iparág.
A Malév ebben az időszakban meg tudta tartani utasszámát, sőt bizonyos őszi időszakokban, például december első hetében - ha kis mértékben is - de 1,4 százalékkal bővült az utasok száma az előző év hasonló időszakához képest. A ferihegyi sztrájk azonban várhatóan elviszi a decemberi növekedést, mivel a légitársaság több mint 80 járatát kénytelen volt törölni.
A Malév mindent megtesz, hogy járatait a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-nél kialakult helyzet ellenére üzemeltetni tudja, a légitársaság vezetés a szerdán a műszakváltásokat követően értékelni a kialakult helyzetet - közölte a Malév kedd este, a BA két szakszervezete által szerdára meghirdetett sztrájkkal kapcsolatban.
A Malév és a pilótákat tömörítő szakszervezet közti tárgyalások a hét elején megfeneklettek. A pilóták sztrájkot helyeztek kilátásba. Az orosz tulajdonos, Borisz Abramovics cége csődbe ment, a magyarországi fejlesztési tervek veszélybe kerültek. Ám máig nem tudni, mire kötelezte el magát, a privatizációs szerződés titkait gondosan őrzik a páncélszekrényekben, még a szakszervezeti vezetők sem pillanthatnak bele. A szakszervezet az ombudsmanhoz fordulna.
Igazán sajnáljuk, ha úgy tűnhet, hogy mi mindig csak szidjuk a Malévet, mi lennénk a legboldogabbak, ha minél több jót írhatnánk a nemzeti légitársaságról. Erre azonban kevés okunk van mostanában és nem csak azért, mert nem kapunk ehhez elegendő információt a Malévtől.
A Malév rendkívüli közgyűlésén a tulajdonos visszahívta Lambert Zoltán igazgatósági tagot és helyére Erdős Endrét, a Malév vezérigazgatójának tanácsadóját, a Magyar Turizmus Zrt. Igazgatóságának tagját választotta meg.
Hatalmas a különbség a Századvég és a Medián közvélemény-kutatási eredményei között. A kormánypárti intézetnél a Fidesz-KDNP biztosan vezet a Tisza előtt, a harmadik legnépszerűbb párt pedig az MKKP.