szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A gazdasági válság ellenére és 2007-hez viszonyítva is nőtt a karácsonyi vásárlási kedv tavaly, ugyanakkor csökkent a költési és a hitelfelvételi hajlandóság, valamint a kereskedői visszaélések száma is - állapítja meg a Kirakat.hu és a Szonda Ipsos karácsonyi vásárlási szokásokat vizsgáló januári kutatása.

A közlemény szerint a karácsony után elvégzett kutatás egyik legmeglepőbb eredménye, hogy nemcsak a decemberben felmért tervezett vásárláshoz képest, de az elmúlt évhez viszonyítva is nőtt a felnőtt magyar lakosság vásárlási kedve: a kutatásban részvevők 92 százaléka vásárolt valakinek ajándékot 2008 karácsonyára, míg 2007-ben ugyanez az arány 76 százalék volt.
   
Ugyanakkor ezzel párhuzamosan a lakosság költési kedve csökkent: 2008-ban a vásárlók kétharmada, míg 2007-ben 58 százaléka keresett ajándékot legfeljebb 30 ezer forintért, míg az ennél az összegnél többet költők aránya 39-ől 32 százalékra csökkent.
   
A felmérés szerint míg az ünnepek előtt a karácsonyi ajándékozók 3 százaléka tervezte hitelből megoldani vásárlásait, addig a valóságban kevesebb mint 1 százalékuk vásárolt ajándékot áruhitelre, részletfizetésre, illetve hitelkártyára. Személyi kölcsönt pedig gyakorlatilag senki nem vett igénybe.
   
A Szonda és a Kirakat.hu kutatása szerint a lakosság tizede senkitől sem kap ajándékot karácsonyra. Ugyanakkor a felmérés szerint az ajándékozók szinte kivétel nélkül pozitív visszajelzéseket kaptak a karácsonyi ajándékokkal kapcsolatban, ami jelentős növekedésnek számít az előző évi 78 százalékhoz viszonyítva.
   
A felmérés szerint 2007-hez hasonlóan, 2008-ban is csak a megajándékozottak 3 százaléka vitte vissza az üzletbe az ajándékot. Az elégedetlenkedők többségének vagy nem tetszett az ajándék, vagy nem működött, illetve hibás volt.
   
A felnőtt magyar lakosság ajándékozási toplistáját a ruházati cikkek, gyermekjátékok, kozmetikumok és könyvek vezetik, ami csupán sorrendjében jelent változást az előző évi adatokhoz képest, mivel akkor a gyermekjáték foglalta el a negyedik pozíciót. A közlemény szerint váratlan fordulat ugyanakkor, hogy a - listán eddig nem szereplő - bútor és lakberendezési cikkek bekerültek a top 10-be, a hatodik helyre, kiszorítva ezzel a tavalyi listán utolsóként szereplő sportfelszerelési tárgyakat.
   
A ruházati cikk vásárlása elsősorban a nőkre, a fiatalokra, a középiskolai érettségivel rendelkezőkre volt jellemző 2008-ban, hasonlóan a gyermekjátékot vásárlóihoz.
   
A fiatalok, a középiskolai érettségivel rendelkezők, a megyeszékhelyen élők, a magas társadalmi státusúak között az átlagosnál nagyobb arányt képviseltek azok, akik kozmetikumot ajándékoztak. Míg a könyvvásárlás inkább a 30-39 évesek, a diplomások, a Budapesten élők, a magas társadalmi státuszúak körében fordult elő.
   
Karórát, ékszert az átlagosnál nagyobb arányban vettek a magasan kvalifikáltak, a nagyobb városokban élők, a magas társadalmi státuszúak, míg lakberendezési cikket az idősek, a Budapesten élők, illetve a kevésbé jó társadalmi státuszúak választottak.
   
A fehérnemű leginkább a városokban élők körében volt népszerű.
   
A felmérés szerint a tendenciák azt mutatják, hogy az internetezők körében kilenc százalékponttal magasabb azok aránya - 97 százalék -, akik vásároltak valamelyik családtagnak, rokonnak vagy barátnak karácsonyi ajándékot, és jellemzően nagyobb összeget költöttek ajándékokra, mint az internetet nem használók.
   
A közlemény szerint a karácsonyra interneten is vásárlók túlnyomó többsége kedvezően vélekedik az online vásárlásról. Pozitívumként legtöbbször azt emelik ki, hogy gyors és kényelmes, illetve a weben olyan árucikkekhez is hozzájuthatnak, amiket hagyományos üzletben nem kapnak meg.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!