szerző:
MTI/hvg.hu

Alig hét héttel azután, hogy az osztrák vasút (ÖBB) szállítmányozási cége, a Rail Cargo Austria AG (RCA) megvásárolta a MÁV Cargo Zrt.-ét, máris borús a hangulat az anya- és a leányvállalat között – írja pénteki számában a Der Standard osztrák napilap.

ÖBB mozdony. Nehéz terhet vettek magukra?
© ÖBB
Az ok a vételi szerződésnek abban a passzusában rejlik, amelyben az RCA a 102,5 milliárd forintos vételáron felül öt év alatt 43,5 milliárd forintnyi fejlesztésre vállalt kötelezettséget.

A lap utánajárása szerint a pénzt beruházási javakra kell költeni. Úgy tudja, hogy a szerződéses kikötésnek megfelelően az első részlet, 8,7 milliárd forint társasági hitel formájában meg is érkezik, és a MÁV Cargo 19 mozdonyt és 50 tehervagont vásárol rajta. De nem a Siemensnél vagy más gyártócégnél, hanem az ÖBB Technisches Services-nél, amelynek 51 százalékos tulajdonosa maga az RCA. (A részvények fennmaradó része pedig az osztrák vasút személyszállító vállalatához tartozik.) "Innentől válik igazán izgalmassá a dolog, ugyanis a MÁV Cargo az RCA-hitelből vásárolt mozdonyokat és vagonokat azon nyomban lízingbe adja az ÖBB-nek. Ennek fejében rendszeres lízingdíjban részesül az anyavállalattól, a pénz azonban nem marad nála, mert abból kell fedeznie a társasági kölcsön költségeit" – állítja a Der Standard, hozzáfűzve: egyáltalán nem meglepő, hogy a magyarokból nem vált ki viharos ujjongást a pénz ilyesfajta körforgása.

A MÁV Cargo szóvivője csak annyit erősített meg a lapnak, hogy az RCA valóban átutalta a 8,7 milliárd forintot, és azon 19 mozdonyt és 50 vagont vásároltak. Ám adós maradt annak megválaszolásával, hogy hol szerezték be az eszközöket, és miért adták azokat lízingbe az ÖBB-nek. "A MÁV Cargo többletforgalmat generál ezzel a befektetéssel, és készülnek a tervek az új vagonállomány további optimális felhasználására" - mondják Budapesten a lap szerint.

Az ÖBB-nél és a Rail Cargo Austriánál sem nyilatkoznak a tranzakcióról, hivatalos állásfoglalást nem adtak ki. RCA-körökben mindazonáltal élesen visszautasítják azt a felvetést, amely szerint a tranzakció valójában csupán látszatügylet, és a magyar leányvállalatnak a könyvelésben feltüntetett értéken és az eszközök amortizációján túlmenően semmi haszna nem származik belőle. A fejlesztési beruházás második részlete az idén esedékes, az előkészítés már megkezdődött – jegyzi meg a Der Standard.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Vélemény

MÁV Cargo: interjú a botrány kirobbantójával

Szép Béla, a Kisvárda székhelyű, Záhonyt is magába foglaló választókerület szocialista országgyűlési képviselője, a MÁV záhonyi igazgatóságának egykori osztályvezetője figyelt fel arra, hogy a MÁV 2002 végén és 2003 elején kétezer tehervagont ócskavas áron adott el. Az ügyet a MÁV a nyilvánosság kizárásával vizsgálta, három Cargo-vezetőnek, Kovács Imre – időközben leváltott - vezérigazgatónak, Lékai Gusztáv szolgáltatási és Orosz Balázs jogi igazgatónak fegyelmit adott. Most már az ügyészség vizsgálódik hármuknál, akik az idén oroszlánszerepet játszottak a cég privatizálásában.

MTI Gazdaság

Sokba kerülhet az osztrákoknak a MÁV Cargo

A MÁV Cargo megvételére kötött megállapodás jóval többe kerülhet az Osztrák Szövetségi Vasútnak (ÖBB), ha az Európai Bizottság versenypiaci hatósága arra az álláspontra helyezkedik, hogy a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.-nek ki kell szállnia az ügyletből - írta szombati számában a Die Presse osztrák napilap.

MTI Itthon

Nem fogadta el visszahelyezését a MÁV Cargo vezére

A MÁV Cargo Zrt. kedden közgyűlést tartott, ahol közgyűlési határozattal helyreállt Kovács Imre vezérigazgatói státusza, aki azonban a visszahelyezést nem fogadta el - áll a MÁV Zrt. közleményében, amely megnevezi a MÁV Cargo új megbízott vezérigazgatóját, Átal Lászlót.

MTI Gazdaság

Csúszik a MÁV Cargo-ügylet uniós szentesítése

Hétfőn az Európai Bizottság négy héttel meghosszabbította azt a határidőt, amelyig döntenie kell az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) és a MÁV Cargo adásvételi szerződésének jóváhagyásáról.

MTI Gazdaság

Az EU csak feltételekkel hagyná jóvá az ÖBB-MÁV Cargo-ügyletet

Az Európai Bizottság versenyjogi hivatala feltételeket kíván szabni az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) és a MÁV Cargo adásvételi szerződésének jóváhagyásához – írta pénteken megjelent számában a Frmat osztrák gazdasági-üzleti hetilap brüsszeli értesülésekre hivatkozva.

Ezt a fényképet küldte haza a Holdról az indiai Csandraján-2

Ezt a fényképet küldte haza a Holdról az indiai Csandraján-2

Vasúti munkagéppel ütközött, a helyszínen életét vesztette

Vasúti munkagéppel ütközött, a helyszínen életét vesztette

A győri rendőrök biztosan nem nyomoznak a Borkai-ügyben

A győri rendőrök biztosan nem nyomoznak a Borkai-ügyben

Íme a négy hónapon át laborban növesztett emberi miniagy első eredményei

Íme a négy hónapon át laborban növesztett emberi miniagy első eredményei

Megismételhetik a polgármester-választást Jászberényben

Megismételhetik a polgármester-választást Jászberényben

A hónap végéig van idő a banki adategyeztetésre

A hónap végéig van idő a banki adategyeztetésre