szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hétfőn üzemkezdettől folytatódik a vasutassztrájk – jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke vasárnap Budapesten.

Az üzemkezdet időpontja területenként eltérő, 0 és 6 óra között lehet, e szerint a határozatlan ideig tartó, úgynevezett gördülő sztrájk eltérő időpontokban kezdődhet. A munkabeszüntetéssel a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen tiltakoznak – mondta sajtótájékoztatóján a szakszervezeti vezető.

Gaskó István utalt arra, hogy a sztrájkbizottság vasárnap értékelte a helyzetet, és döntött a folytatás időpontjáról. A VDSZSZ elnöke kitért arra, hogy szombaton 18 óra után a MÁV-tól elektronikusan megkapták a jövő évi menetrend tervezetet, amelyhez mellékelték a felszámolandó vonalakat is, eszerint 30 vonalon szűnik meg a személyszállítás a decemberben életbe lépő menetrendben.

Tavalyi és idei sztrájkok
2008. február 1. - A VDSZSZ meghatározatlan idejű sztrájkot kezdett a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-START Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél, követelve a munkáltatóktól, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételeiből, illetve 10 százalékos többletbérfejlesztést kért a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozóinak. Az akciót még aznap befagyasztották, de bejelentették, hogy amíg nem születik számukra elfogadható egyezség, addig alkalmazzák a "gördülő sztrájkot". Így az év folyamán munkabeszüntetés volt február 4-7-én, április 7-én, július 14-én és december 14-22. között is. Ez utóbbi alkalommal követeléseik azonosak voltak a korábbiakkal, kiegészítve azzal, hogy nem tartották megfelelőnek az aznap életbe lépett új menetrendet sem.
2009. május 8. - A VDSZSZ csatlakozott a Liga Szakszervezetek által szervezett általános, országos, ágazatokra kiterjedő, a Bajnai-kormány programja ellen hirdetett sztrájkhoz, ami csak a vasúti forgalomban okozott fennakadást. A VDSZSZ a 0 órától este hat óráig tervezett sztrájkot délben felfüggesztette.
Paródiának nevezte, ahogyan a vasútvonalak bezárását kezeli a szaktárca. Tapasztalatuk szerint ahol a „pártember” erősen „odacsapott az asztalra”, ott nincs vonalbezárás. A VDSZSZ visszautasítja, hogy „bratyi módon” döntsenek a vasutasok tízezreit, az utasok százezreit érintő vasúti közlekedésről – mondta Gaskó István.

Utalt arra, hogy az autóbusz-közlekedésben is 4,5 milliárd forinttal kevesebb állami költségtérítést akar a kormány adni jövőre, ami 20-30 százalékos kapacitáscsökkenést jelenthet a Volán-társaságoknál. A vasútnál a 40 milliárd forint megvonás, a vonalbezárások a vasutas-munkahelyeket is veszélyeztetik. A pályavasútnál mintegy 5.000 dolgozót - többségében forgalmi szolgálattevőket, váltókezelőket, kocsirendezőket érint a leépítés, de MÁV-csoportszinten ez akár tízezer is lehet.

A szakszervezet számítása szerint a 30 vasúti vonal bezárása megközelítően 1 milliárd forint, vagy még annyit megtakarítást sem jelent, ebből a 40 milliárd forint megvonást nem lehet megoldani, így további megszorítások, elbocsátások várhatók a vasútnál.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke szerint a közlekedési minisztériumban azok az emberek, akik a közösségi közlekedés átalakításával foglalkoznak, nem értenek hozzá, politikai hiúságból vállalták el a posztot, nem törődnek a következményekkel. Az ígéreteiket nem tartják be, a vasút átalakítása előtt érdemi tárgyalásokat nem folytattak a szakszervezettel.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium szombaton azt közölte, hogy a jövő évi közszolgáltatási szerződésben foglalt megrendelés alapján az érdekképviselet által vélelmezett háromezer kilométert mintegy kétszeresen meghaladó mértékű hálózaton indul vasúti személyszállítás. Az ebből a megrendelésből kimaradó települések pedig autóbuszos szállítással, a jelenleginél magasabb színvonalon lesznek elérhetők – tették hozzá. Közölték azt is, hogy a rendelés nélküli szárnyvonalakon igény esetén tovább folytatódhat a teherforgalom és helyi vállalkozásban akár a személyszállítás is.

A közlekedési tárca úgy ítéli meg, hogy sztrájk helyett célszerű lenne a tárgyalásokat az előre meghatározott rend szerint tovább folytatni. A kormányzati oldal október 20-án visszavárja a tárgyalóasztal mellé a VDSZSZ képviselőt is, és reméli, hogy a szakszervezet eláll a hibás okkal vagy hamis ürüggyel meghirdetett munkabeszüntetéstől – zárja közleményét a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.

Kérdésre válaszolva Gaskó István a vasárnapi sajtótájékoztatón elmondta, hogy hétfőn kiszámíthatatlan lesz a vasúti közlekedés, ezért nem érdemes vonatot igénybe venniük az utasoknak, mivel a sztrájk alatt a vonatok nagy része nem fog közlekedni, amelyiket pedig elindítják, bizonytalan lesz, hogy meddig jut el.

A sztrájk támogatottságára vonatkozó kérdésre Gaskó István közölte: a forgalmi szolgálatban lévők 80 százaléka, a VDSZSZ-hez tartozók teljes egészében sztrájkolni fognak. Elképzelhető, hogy a sztrájkban lesznek regionális különbségek, de összességében a vasúti közlekedésre nem lehet számítani, a tehervonatokat sem engedik majd tovább – hangsúlyozta Gaskó István.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!