szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az EADS légi-, hadi- és űripari vállalkozás, amely az Airbus révén a polgári repülőgépek legnagyobb gyártója a világon, a harmadik negyedévet 87 millió euró adózás utáni veszteséggel zárta, szemben az egy évvel korábbi, 679 milliós adózott eredménnyel.

A piacnak kellemetlen meglepetést okozó fordulatot azzal magyarázták a cég hétfői  beszámolójában, hogy 965 millió eurót kellett leírni az Airbus egyes, veszteséget okozó szerződései miatt, továbbá még mindig "gondot okoz" a A380-as óriás utasszállító program költségtúllépése, és a valutaárfolyamok alakulása is a csoport ellen dolgozott. Az elemzők 67 millió eurós adózott eredményt vártak most.

Az első negyedév gyengén sikerült az EADS-nál, de a második negyedévben 208 millió eurós adózott eredményük volt, 76 százalékkal több a tavalyi második negyedévinél, mert akkor még a növekvő értékesítés ellensúlyozta a gyengülő árakat és a valutaárfolyamok kedvezőtlen hatását. Az EADS-nál úgy vélik, hogy az üzemanyagok drágulása a jövőre nézve is "kockázatokkal" terheli a polgári repülőgépek átvételének készségét a megrendelőknél.

A bevétel 9,53 milliárd euró volt a harmadik negyedévben, 2 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Az első kilenc hónapban az EADS 24,6 milliárd eurónyi új megrendelést kapott a tavalyi első kilenchavi, 88,7 milliárd helyett. Szeptember végén a teljesítendő megrendelések értéke 378 milliárd euró volt, ez is kevesebb a tavaly év végi 400,25 milliárdnál. A polgári célú teljesítendő megrendelések állománya erősen csökkent, miközben a védelmi célúaké gyakorlatilag változatlan maradt 54,94 milliárd eurón.

Az Airbus 104 repülőgépet adott át a megrendelőknek a harmadik negyedévben, ugyanannyit, mint egy évvel korábban, de kevesebbet a második negyedévi 138-nál és az első negyedévi 116-nál. A második negyedévben még szaporodott a kiszállítás az egy évvel korábbihoz képest is.

A harmadik negyedévben az Airbus üzemi eredménye 99 százalékkal 4 millió euróra esett az egy évvel korábbi 754 millióhoz képest, az első kilenc hónapban 64 százalékkal 523 millió euróra apadt 1,464 milliárdhoz képest. Az első kilenc hónapban a bevétele 2 százalékkal 20,193 milliárd euróra csökkent az egy évvel korábbi 20,565 milliárdhoz képest, a harmadik negyedévben 3 százalékkal esett a bevétel éves összehasonlításban, 6,242 milliárd euróra.

Az első kilenc hónapban az Airbus 11,335 milliárd euró értékben kapott új megrendelést, ez 86 százalékkal kevesebb a tavalyi első kilenchavi 78,991 milliárdnál. A teljesítendő polgári megrendelések értéke 332 milliárd euró volt szeptember végén, 7 százalékkal kevesebb a tavaly év végi 357,82 milliárdnál. Ez 3480 kiszállítandó polgári repülőgépet jelent a tavaly évi végi 3715 helyett.

Tavaly az EADS 1,597 milliárd eurós adózott eredményt ért el a 2007-es, 437 milliós veszteség után, amelyet főleg az A380-as óriásgép késedelme okozott. A bevétele 10,6 százalékkal 43,265 milliárd euróra gyarapodott 39,123 milliárdról. Az Airbus bevétele tavaly 9 százalékkal 27,453 milliárd euróra nőtt, az üzemi eredménye 1,79 milliárdos pluszra váltott a 2007-es, 881 milliós mínuszról. Az Airbus tavaly 483 repülőgépet adott át a megrendelőknek, 7 százalékkal többet a 2007-es 453-nál, év végén 3715 gépre volt megrendelése, 9 százalékkal többre, mint 2007 végén.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!