Ppo.hu: internetes fizetési botrány

Visszavetheti a magyarországi internetes kereskedelmet, hogy az egyik szolgáltató több százezer ügyfél számlájáról emelt le pénzt külön hozzájárulásuk nélkül.

  • HVG HVG
Ppo.hu: internetes fizetési botrány

Sikertelennek hitte a ppo.hu oldalon tavaly tavasszal indított regisztrációját egy – a portálon korábban rendszeresen autópálya-matricát vásárló – kuncsaft, ezért otthagyta a szolgáltatást. A matricát attól kezdve csak saját bankja honlapján keresztül vette, mégis egyike lett az átvert Ppo-ügyfeleknek, akiknek a kártyaszámlájáról az év elején váratlanul leemelt 2490 forintot a portált január óta üzemeltető, a svájci Zug kantonban bejegyzett Centillion AG. Az eljárással az ügyfélkör több mint 100 ezres számából kiindulva legalább 200 millió forintos bevétel üthette a kedvezményes adózásáról ismert kantonban székelő cég markát. A portál korábbi üzemeltetője a magyar Investech Kft. volt, az üzemeltetőnek kártyaelfogadói szolgáltatásokat nyújtó pénzintézet pedig továbbra is az OTP Bank. A 2003 óta működő portált a kuncsaftok az autópálya-matricák vásárlása mellett főként mobiltelefon-egyenleg feltöltésére használták.

A svájci cég, állítása szerint, a két és fél ezer forintokkal azt az adminisztrációs díjat inkasszálta, amelyre az általános szerződési feltételek (ászf) feljogosították. E díjat 2008. november 15-én vezették be – mondta a HVG-nek Simén Tamás, az Investech ügyvezetője, egyben a Centillion magyarországi képviselője. Ekkortól tették ugyanis fizetőssé az addig ingyenes szolgáltatásukat. Volt azonban egy akciós időszak is, amikor nem számolták fel a meghirdetett díjakat, ezért először azok fizettek, akik 2009. január 20-a után regisztráltak a honlapon és választottak egyet az ott kínált három szolgáltatási csomagból. Ezek közül a havidíj-mentessége miatt legnépszerűbb Ppo Light csomag adminisztrációs költsége évi 940 forint volt, amelyet az új ászf-ben 2490 forintra módosítottak. Simén szerint az idei díjlevonás azért okozott problémát, mert ez volt az első évforduló, amikor az összes ügyfelük számlájáról leemelték a díjat.

A leemelés óriási felzúdulást keltett a kuncsaftok körében. Egyrészt azért, mert állításuk szerint erről előzetesen nem kaptak tájékoztatást, másrészt pedig azért, mert rengeteg olyan ügyféltől vettek le pénzt, aki a honlapot évek óta nem, vagy nagyon ritkán használta. Sokan most döbbentek rá arra is, hogy a regisztráció kapcsán olyan speciális fizetési felhatalmazást (recurring) adtak a szolgáltatónak, amelylyel az akár le is kopaszthatja a számlájukat, annak ellenére, hogy a kártyaszámot nem a szolgáltató internetes oldalán, hanem az OTP Banknál adták meg egy erre szolgáló, biztonságos felületen.

A kártyacsalást és különféle jogtalanságokat emlegető károsultak az internet és az online sajtó mozgósító erejét felhasználva, az index.hu fogyasztóvédelmi blogja segítségével gyorsan ütőképes csapattá szerveződtek. Beadványaikkal és feljelentéseikkel elérték, hogy az adatvédelmi biztos soron kívül vizsgálja az online vásárlásokkal foglalkozó portál szolgáltatásához kapcsolódó személyesadat-kezelést, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. pedig a fokozódó nyomás hatására múlt pénteken szerződést bontott a portál üzemeltetőjével. Ezt megelőzően az index.hu oldalán megjelent egy írás arról, hogy az autópálya-kezelő honlapjáról szinte automatikusan éppen a Ppo honlapjára irányították azt, aki matricát akar vásárolni. Tehát az állami cég hathatós segítséget nyújtott ahhoz, hogy a magántársaság kiépítse azt a százezres ügyfélkört, amelyet most lehúzott. Ráadásul az államot ezúttal sem zavarta – tette hozzá egy másik véleményíró –, hogy partnerének tulajdonosi hátterét jótékony homályban hagyja a svájci cégbejegyzés.

A felbőszült kuncsaftoktól beérkezett több mint háromszáz feljelentés alapján a Budapesti Rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi főosztálya nyomozást rendelt el a múlt héten. Az ismeretlen tettes ellen indított eljárásban a BRFK, függetlenül attól, hogy ki tett feljelentést, generálisan vizsgálja a magánszemélyek számláiról történő levonások jogosságát – áll a rendőrség közleményében.

„A Centillion továbbra is kitart amellett, hogy nem lehet jogellenességről beszélni, mert az ászf alapján jártak el” – mondta a HVG-nek Hegedűs László, az eljárásban tanúként kihallgatott Simén Tamás ügyvédje. Emiatt szerinte az is kérdéses, hogy milyen bűncselekményt lehetne megállapítani. Legfeljebb az ászf megfogalmazása és a változásokról való értesítés módja lehet aggályos, véli, hozzátéve, hogy ha ezt valamely hatóság jogellenesnek találja, átgondolják az álláspontjukat.

A Gazdasági Versenyhivatal mindenesetre e hét elején bejelentette, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény megsértése miatt két héten belül vizsgálatot indít a Ppo-ügyben hozzá érkezett mintegy háromszáz panasz kapcsán. A versenyhatóság egyelőre gyűjti az információkat arról, hogy a honlapon regisztrálók milyen tájékoztatást kaptak a szerződési feltételekről, s azt is tisztáznia kell – fogalmazott a GVH közleménye –, hogy milyen vállalkozások lehetnek érintettek a vélhetően jogsértő magatartásban. „Vizsgálni kell például, milyen volt a kapcsolat a mobilszolgáltatók és a Ppo, valamint az OTP Bank és a Ppo között” – mondta a HVG-nek Balogh Virág, a GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője. Világosan szeretnék látni azt is, tájékoztatták-e a fogyasztókat arról, hogy a regisztráció nem egyszeri tranzakcióra szólt, hanem egy olyan előfizetést vásároltak vele, amely automatikusan fizetőssé válik, sőt automatikusan meg is hosszabbodik, ha nem mondják fel időben, díját pedig további figyelmeztetés nélkül leveszik a számlájukról.

A nyomozás és a versenyhivatali eljárás nem rövid csörte, ezért a panaszosok pénzük visszaszerzése érdekében bankjukat is ostromolják. „Egyelőre gyűjtjük a reklamációkat, amiből sok van, 400 ezer kártyás ügyfelünk közül 2800-at érinthet az ügy” – mondta a HVG-nek Braun Csaba, a Raiffeisen Bank igazgatója, keserűen megjegyezve, hogy nagy pofont kapott most az internetes kártyaelfogadás. A jövő technikáját jelentő megoldás iránt hirtelen bizalmatlanná vált kuncsaftok chargeback eljárás keretében szeretnék elérni, hogy a bank írja jóvá az általuk jogtalannak tartott levonást. Ám mivel az eset nem egyszerű, más pénzintézetekhez hasonlóan a Raiffeisen is arra vár, hogy a levonást a Ppo megbízásából kezdeményező OTP Bank jogászai megállapítanak-e jogtalanságot, vagy sem.

Az OTP egyeztetést kezdeményezett a ppo.hu képviselőivel, ennek lezárására azonban még várni kell. Mindenesetre a banknál egyelőre úgy vélik, hogy a Ppo-tranzakciók lebonyolítása kártyakezelési szempontból szabályos volt, s hangsúlyozzák: az ügyfélnek a reklamáció benyújtása előtt nem árt ellenőriznie, a Ppo-val kötött szerződésében szerepel-e az éves díj megfizettetése. A jóváírás a bank szerint csak akkor illeti meg a panaszost, ha ilyen megállapodás nem jött létre.

PAPP EMÍLIA

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek