Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Harmadával esett vissza a magyar lízingpiac az idei harmadik negyedévben a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a két évvel korábban finanszírozott összeghez képest 78 százalékos a csökkenés. Az új szerződések száma viszont „csak” 18,9 százalékkal mérséklődött a harmadik negyedben, miközben nőtt a tartósan nem fizető ügyfelek száma is.
A piac egésze tovább zsugorodott az idén. A harmadik negyedévben 35 százalékos a visszaesés a finanszírozásban az előző évhasonló időszakához képest. A magyar lízingpiacon finanszírozott összeg 2010 első három negyedévében 212, 8 milliárd forint volt, míg egy évvel korábban 323,7 milliárd forintot ért el. Ennem az időszakban majdnem 19 százalékkal kevesebb új üzletet kötöttek a lízingcégek. Ügyfeleik között pedig már többségben vannak a kis-és középvállalkozások a magánszemélyekkel szemben.
„A banki különadó miatt jövőre több, akár 5-6 lízingcég is kivonulhat a piacról és egy friss felmérésünk szerint ez akár a piaci szereplők több mint felénél okozhat tőkeproblémát. Reméljük, hogy 2011-ben a szövetség erőteljesebben tudja képviselni a szektor érdekeit a kormányzattal folytatott tárgyalások során” – hangsúlyozta Dunavölgyi Mária, a Lízingszövetség elnöke. „A különböző lízingpiaci szegmensek közül jövőre a legnagyobb mértékű növekedést a lakossági használt autó vásárlások piacán várjuk, a legkisebbet pedig az építőgépek területén” – tette hozzá.
A gépek és berendezések finanszírozásában 2010 harmadik negyedévében a kihelyezések alig maradtak el az előző negyedévhez képest; 16 milliárd forintot finanszíroztak augusztus-október időszakban. Ebben a szegmensben már látszik némi élénkülés, a szerződések száma már elérte az egy évvel korább szintet. A mezőgazdasági gépek a tavaly év végéig folyamatosan futó támogatási programoknak köszönhetően a legnagyobb portfóliójú alszegmensnek számítana.
A flottafinanszírozásban gyakorlatilag megszűnt a hitelben történő kihelyezés, és enyhén növekedett a pénzügyi lízing aránya.
A flottakezelő cégek az elmúlt időszakhoz hasonlóan továbbra is jól teljesítenek, az összes üzletág közül a legjobban ebben az évben, ennek eredményeként a flotta részesedése az összkihelyezésen belül a duplájára növekedett. Ez az egyetlen szegmens, ahol a válság előtti állapothoz képest nőtt a tőkekintlévőség. Ez annak is köszönhető, hogy a cégek számára egy bizonyos idő elteltével jelentős költségekkel jár, ha fenntartják idősödő járműparkjukat, ezért döntenek egyre gyakrabban a csere mellett. A harmadik negyedévben kihelyezett összeg 6 milliárd forint.
A haszongépjármű szegmensben már látszik némi élénkülés a piacon, a szerződések száma megközelíti az egy évvel ezelőtti szintet, és a kihelyezés is „csak” 10 százalékkal marad el a 2009 Q3-tól. A kihelyezések értéke 19 milliárd forintot tett ki. Az új haszonjárművek értékesítése 2009-hez képest öt, a használtaké pedig 80 százalékkal nőtt.
Az idei harmadik negyedévében az ingatlanfinanszírozás értéke nem csökkent tovább, a kihelyezések értéke megegyezik az előző negyedévével (2,95 milliárd forint). A lízingcégek szempontjából szintén pozitív eredmény, hogy az ingatlanfinanszírozáson belül ismét nő a lízing részesedése, és a szerződések jelentős részénél valamilyen kisvállalkozás lízingel cége számára lakóingatlant.
Az autófinanszírozásban 2009 első kilenc hónapjához képest az év eddig eltelt időszakában 30 százalékos a visszaesés a kihelyezéseknél; a finanszírozott összeg 20 milliárd forint volt az elmúlt negyedévben. A szerződésszám kisebb mértékben, 40 százalékkal esett vissza 2009 harmadik negyedévéhez képest. Nőtt azonban a céges autók aránya az új szerződéseknél. A növekedéssel Magyarország meghaladta az unióban mért közel 50 százalékos átlagot.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Akár nyáron, akár télen fogadják el a költségvetést, az abban leírt számokat szinte heti rendszerességgel írják át, és a fontos gazdasági előrejelzéseket is csak néha-néha sikerül eltalálni. Már most, az év felénél látszik, hogy így lesz ez 2025-ben is.
Mi történhetett valójában a BTR-ekkel?
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
A hivatalosan is az ő nevén lévő 188 milliárd forintnál sokkal több pénze lehet Orbán Viktor vejének a Válasz Online számítása szerint.
A kormányoldal megpróbál egy olyan narratívát költeni a tüntetésről, amelyben logikai gubanc van.
Szombat óta újra fellángoltak a tiltakozások, vasárnap éjjel és hétő hajnalban a tüntetők több helyen barikádokat emeltek.
A HétköznaPI CSAlódások zenekar koncertjéről készült videón is ezzel a skandálással zártak a rajongók.