szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Európai Bizottság láthatóan nem vette meg a nem szokványos gazdaságpolitika (különösen a magán-nyugdíjpénztári vagyon átcsatornázása) miatt átmenetileg előálló mutatós államháztartási számokat, s újabb szigorító intézkedéseket “ajánlott” Magyarország figyelmébe. Brüsszelből nézve sem vagyunk túl a konszolidáció nehezén.

Az állam- és kormányfők márciusi megállapodása értelmében az Európai Bizottság kedden közzétette az Európa 2020 növekedési és foglalkoztatási stratégia céljainak elérését szolgáló országspecifikus ajánlásait. A kibővített gazdaságpolitikai koordinációval együtt megvalósuló programoknak azokra a területeire hívják fel a tagállami kormányok figyelmét, amelyeken mindenképpen jelentős lépéseket kell tenniük ahhoz, hogy visszatérjen az unióban a gazdasági növekedés és érdemben javuljon a gazdasági térség versenyképessége. A 27 országspecifikus javaslat elfogadásáról a június végi, a magyar elnökséget is lezáró EU-csúcson döntenek véglegesen, miután a tagállami pénzügyminiszterek és foglalkoztatási miniszterek is egyeztetnek róla a következő hetekben.

Brüsszeli magyar bál. Szigorú táncrendet ajánlanak - Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson a képre!
©

A nemrégiben frissített konvergenciaprogram alapján – az EB tavaszi éves gazdasági előrejelzését is figyelembe véve – az Európai Unió Tanácsa arra jutott, hogy a magyar makrogazdasági várakozások túlzottan bizakodóak, különösen a belső kereslet alakulását illetően. A frissített jelentés alapján a Tanács által megállapított 2011-es határidő a deficit lefaragására tarthatónak tűnik, de csak az egyszeri bevételt eredményező magán-nyugdíjpénztári vagyon beolvasztásának köszönhetően, amely a GDP két százalékát kitevő többletet eredményez a költségvetésben 2011-ben.

A következő évekre az EB előrejelzései szerint a kiadás oldali megszorításoknak köszönhetően a deficit 2012-ben a GDP 2,5 százalékát, míg 2015-re a GDP 1,5 százalékát teheti ki. Az államadósság a strukturális gazdasági konszolidációs csomagnak köszönhetően 2015-re a GDP 64 százalékra mérséklődhet.

Az EB várakozása szerint azonban, mivel a strukturális reformok hatásai csak 2012-ről lesznek értékelhetőek, a 2010-es és 2011-es, a GDP 3 százalékát meghaladó költségvetési hiány miatt nem teljesülnek a 2009 júniusi tanácsi ajánlások Magyarország esetében. Ezért a hiány további legalább évi 0,5 százalékos lefaragására szólítottak fel. A tavaszi EB-előrejelzések ugyanis a jövő évre is 3,3 százalékos hiánnyal számolnak, ami növeli annak kockázatát, hogy hazánk 2012-ben sem tartja magát az EU-val történt megállapodásokhoz, amennyiben nem történnek további kiigazító lépések.

Az EB azt is kimondja, hogy a nyugdíj-megtakarítások államosítása ugyan rövid és középtávon többletbevételeket eredményez az államnak, de alááshatja a gazdaság hosszú távú pénzügyi fenntarthatóságát.

Az ország gazdaságának pénzügyi konszolidációja továbbra is a legnagyobb kihívás a Bizottság elemzései szerint. Ez csakis az eddig bejelentett megszorító intézkedések és további strukturális átalakítások szigorú keresztülvitele révén érhető el. A fiskális konszolidáció ráadásul segít az ország eladósodottságának megfelelő ütemű mérséklésében és a hosszú távú fenntarthatóság javításában is, amelynek kockázatát most közepesre értékeli Brüsszel.

Az EU üdvözli, hogy az új alkotmánnyal a GDP 50 százalékában határozták meg az eladósodottság maximumát, az éves büdzsé vétójának jogával ruházva fel a Költségvetési Tanácsot. Egyúttal arra is felhívják a figyelmet, hogy az eladósodottsági korlát részleteihez szükség sarkalatos törvény még várat magára, valamint hogy a pénzügyi kormányzás további aspektusai, így a pénzpolitika középtávú tervei és a transzparencia kérdése sem tisztázott egyelőre megfelelően.

Komoly gondként azonosították az EU-s szinten egyik legalacsonyabb, 60,4 százalékos foglalkoztatottságot. A nők 55 százalékos foglalkoztatottságát különösen aggasztónak tartják. Megjegyezték, hogy az unióban a második legnagyobb a különbség a tagállamok közül Magyarországon a gyermektelen és a 0-6 éves gyermekeket nevelő nők foglalkoztatottsága között. Míg ugyanis ez a különbség EU szerte 12,1 százalék, addig itthon 33,6 százalék. Ennek hátterében a nappali csecsemő- és gyermekgondozási kapacitások szűkössége és minősége áll, amely különösen a nagyvárosokon kívül és a magas munkanélküliségi rátával sújtott térségekben jelent gondot. A kevés bölcsődei és óvodai férőhely ugyanis Brüsszel szerint komoly gátja a szülők visszatérésének a munkaerőpiacra.

Tovább nehezíti a helyzetünket, hogy miközben az eddigi általánosan nagyon magas foglalkoztatási adóterheket részint mérsékelte a kormány, az alacsony jövedelmű gyermektelenek terhei tovább növekedtek. Komoly gond, hogy nagyon rossz a közmunka-szolgáltatások adminisztratív kapacitása. Ráadásul a korábbi források felhasználása nem javította érdemben a szolgáltatások minőségét és ezáltal nem segítette a munkanélküliek visszatérését a munkaerőpiacra. Mindeközben a foglalkoztatási programok nem kellően eredményorientáltak. Végezetül a munkanélküli segélyek időtartalma az egész EU-ban a legrövidebbé vált a bevezetett változtatásokkal.

Magyar Bál Brüsszelben - Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson a képre!
©

A szegénység, a hozzá szorosan kötődő alacsony iskolázottság és magas munkanélküliség továbbra is kiemelten érint jól körülhatárolható társadalmi csoportokat, így elsősorban a romákat. Hetven százalékuk él a szegénységi küszöb alatt az EB statisztikái szerint. Az alacsonyan képzettek körében továbbá az EU-s átlag 36,8 százalékával szemben a munkanélküliség eléri az 53,4 százalékot.

Uniós összevetésben rendkívül bonyolult szabályozási keretek nehezítik a kis- és középvállalkozások életét, ami súlyos adminisztrációs terheket ró rájuk és jelentősen rontja a támogatások átláthatóságát és elszámoltathatóságát. Ami a kkv-k pénzügyi támogatását illeti: hazánk komoly lemaradásban van a nem banki alapú támogatási megoldások hozzáférhetővé tétele terén, de a rendelkezésre álló vállalkozásindítási forrásokban is a jóval az EU-átlag alatt teljesítünk. Az eddigi támogatási programokat pedig anélkül alakítja át a kormány, hogy módszeresen kielemezte volna ennek hatásait.

Ajánlások

A fentiek figyelembe vételével az Európai Bizottság június 7-én a következő ajánlásokat tette:

A kormánynak fokoznia kell költségvetési erőfeszítéseit a gazdaság szerkezeti átalakításából adódó idei büdzsétöbblet felhasználásával, elkerülendő, hogy a hiány 2012-ben ismét átlépje a 3 százalékos küszöböt.

Vigyen véghez állandó jellegű pénzügyi átalakításokat legkésőbb jövőre a konvergenciaprogramban vállalt 2012-es és 2013-as költségvetési célok elérése érdekében.

Dolgozza ki és fogadja el az alkotmányba foglalt 50 százalékos eladósodottság elérésére és fenntartására irányuló szabályokat és számszerűsített vállalásokat a kormány. Emellett szélesítse ki a Költségvetési Tanács hatáskörét a teljes költségvetési ciklusra vonatkozóan, különösen ami a költségvetést számottevően érintő új szabályok valós idejű elemzését, a közfinanszírozás transzparensebbé tételét és a több éves pénzügyi tervezést illeti.

A foglalkoztatottság esetében az adóreform alacsony jövedelműekre gyakorolt hatásának költségvetés-semleges átértékelésére szólít a Bizottság. Emellett a nők munkavállalásának segítésére javítsa az óvodák és bölcsődék hozzáférhetőségét, növelve a kapacitásaikat.

Hasonlóképpen javítson a közfoglalkoztatottság feltételein, emelve a képzések színvonalán, a munkakeresés feltételein. Továbbá tegye eredményorientáltabbá a közmunkaprogramokat és vezessen be az alacsony képzettségűek és különösen hátrányos helyzetűek igényeire szabott programokat.

A kkv-knál  a Nemzeti Fejlesztési Tervben felvázoltak szerint vigye keresztül a kormány a szabályozás egyszerűsítését célzó reformokat az üzleti környezet javítása érdekében. Végül tegyen lépéseket a kkv-k támogatási mechanizmusainak hozzáférhetőbbé és hatékonyabbá tétele érdekében.

Folk György/Brüsszel

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Gazdaság

Brüsszeli értesülésünk: az EU tétlenül nézheti a magánnyugdíjrendszer lerombolását

Kevés az esély arra, hogy az Európai Bizottság bármilyen érdemi lépést tegyen a magánnyugdíjrendszer lerombolására készülő Orbán-kormányzat ellen. A második pillér mellett kitartó pénztártagok számára az összefogás és a kollektív pereskedés szolgálhat reménnyel. Magyarország legfeljebb a makrogazdasági célok teljesítésének elmulasztása miatt kaphat idővel megrovást.

MTI Gazdaság

Az MNB függetlenségének megsértése jogvitához vezethet az EU-val

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) függetlenségének megsértése az Európai Bizottság (EB) döntése alapján megindított jogvitát, vagyis kötelességszegési eljárást eredményezhet; az MNB a hatályos jogszabályokat betartja, a jogvitában nem vesz részt − közölte a jegybank.

MTI Gazdaság

Magyarország elleni szankciókat követelnek a multik

Szankciókat követel a magyar kormány ellen tizenhárom jelentős európai nagyvállalat elsőszámú vezetője a különadók, és a külföldi vállalatokra vonatkozó egyéb intézkedések miatt - írta a hétvégén a Die Welt című német lap online kiadása egy december 15-én íródott közös levélre hivatkozva.

A szolgálati jogviszony miatt nem dolgozhat tovább együtt Dézsi Csaba András és a felesége

A szolgálati jogviszony miatt nem dolgozhat tovább együtt Dézsi Csaba András és a felesége

Putyin Oroszországa: mérgező bogyók és megalázó bosszúk

Putyin Oroszországa: mérgező bogyók és megalázó bosszúk

Változik az oltási terv, később adják a második Pfizert és AstraZenecát

Változik az oltási terv, később adják a második Pfizert és AstraZenecát