Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A buszgyártás nincs a Rába stratégiájának fókuszában, de ha lenne országos autóbuszcsere-program, a cég részt venne "egy kooperációban" - mondta Pintér István vezérigazgató a Világgazdaságnak. Addig azonban a társaság vezetője szerint a futómű- és alvázgyártásra koncentrálnak.
A Rába felkészült a buszgyártásra, olyannyira, hogy szeptemberben Norvégiából kapott megrendelést a Rába Jármű Kft. olyan midibuszok szállítására, amelyeket a Molitus Kft-vel és a Webasto Hungária Kft-vel közösen fejlesztettek ki - írja a Világgazdaság. Ez az a jármű, amit hazai igényekre, a BKV korábbi, eredménytelennek minősített tenderére hoztak létre, s amely problémamentesen zárta 6 hetes tesztperiódusát a BKV-nál, a várbusz útvonalán - teszi hozzá a lap.
Fónagy János, az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium politikai államtitkára a múlt héten azt mondta, elképzelhetőnek tartotta, hogy beszállítóival közösen a Rába egy összeszerelő üzemet hozzon létre. „A buszpiac fontos területet jelent számunkra, termékfejlesztéseink egyik célja, hogy megerősítsük pozíciónkat ebben a fontos és hagyományos szegmensben”– emelte ki akkor Pintér István vezérigazgató.
A Rába vezetője most azt mondta a Világgazdaságnak, hogy az első néhány midibusz norvégiai és svédországi értékesítése ugyan csupán egymillió euró körüli üzlet, ám referencia szempontból igen fontos eredmény, hiszen magyar gyártó az utóbbi időben nemigen tudott buszt értékesíteni Nyugat-Európában.
"Másrészt azért tartjuk fontosnak, mert talán ez az értékesítés meggyőző lesz azok számára, akik Magyarországon tervezik az autóbuszpark megújítását, illetve, ha az új tulajdonos piacot lát" - fűzte hozzá magyarázatul a cégvezető egyben arra utalva, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. nyilvános vételi ajánlatot tett a társaság részvényeinek megvásárlására.
Szeptember végéig a Rába-csoport 3,5 százalékkal 26,4 milliárd forintra növelte árbevételét. Az EBITDA 20,7 százalékkal 1,576 milliárd forintra süllyedt a tavaly háromnegyedévi szinthez képest, a cégcsoport adózott eredménye pedig 118 százalékos eséssel 1,256 milliárd forint veszteséget mutatott. Ennek oka, hogy a deviza hiteleket a fordulónapi árfolyamra, szeptember 30-ra kellett átértékelni.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.