Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Tanúsítványt állított ki az a Magyar Energia Hivatal (MEh) a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányítónak (Mavir) arról, hogy megfelel az európai uniós szabályoknak. Ezen azt kell érteni, hogy a céget lényegében levágták az MVM-ről.
A Mavir szerdai sajtóközleménye egy szakmai körökben rég várt helyzetet deklarál, mivel arra a kérdésre adja meg az eddigi legpontosabb választ, hogy a rendszerirányító működhet-e - és ha igen, milyen szerkezeti és jogszabályi garanciák mellett - az állami energiacégben. Jelesül abban az MVM-ben, ami ugyan fontos, de csak az egyik szereplője az árampiacnak (termelőként, szolgáltatóként és kereskedőként is). A kérdés bő hat éve lebeg az áramszektor felett; azóta, hogy 2005 decemberében, egy viharos közgyűlési manővernek köszönhetően az MVM az alig néhány éve függetlenített Mavirt újra bekebelezte.
Megtehette, mert erről papíros is született néhány hónappal korábban a parlamentben: a villamosenergia törvény módosítása címet viselte. Az akkor keveseket hatott meg, hogy a rendszerirányító akkori vezetője, Tombor Antal a döntést úgy kommentálta a Magyar Narancsnak, hogy bár a továbbiakban is ugyanazt a munkát fogják végezni, mint korábban, de "most, hogy bent vagyunk az MVM-ben, fel vagyok készülve arra, hogy többen meg fogják kérdőjelezni a függetlenségünket".
Érdekes párhuzam húzható Tombor hat évvel ezelőtti mondata és a ma a távirati irodánál megjelent sajtóközlemény között. A Mavir dokumentumban jelenleg már az olvasható, hogy az energiahivatalos tanúsítványra azért volt szükség, "hogy az átviteli rendszerirányító működése teljes mértékben megfeleljen a villamos energiáról szóló törvényben szereplő előírásoknak." Eredetileg azonban a közleményben az állt, hogy "a modellváltás lényege az volt, hogy szétválasztódjon a Mavirnak és tulajdonosának, a Magyar Villamos Művek Zrt.-nek a tevékenysége annak érdekében, hogy a piacon ne juthassanak jogtalan előnyhöz." Noha voltaképpen mindkét megfogalmazás helytálló, a már visszavont mondat a piaci szereplők vélt vagy valós félelmét is pontosan tartalmazza. Azt, hogy az MVM-Mavir összebútorozásában hol látják a legfőbb veszélyt.
A 2006. január elsejével levezényelt újra-beolvadásnak így utólag van olyan olvasata is, hogy annak leginkább a pénz volt az oka. Mert a rendszerirányító - a függetlenségével együtt is - állami tulajdonban maradt (volna), az MVM is állami cég, tehát elvileg nincs nagy különbség, hogy benne vagy mellette. Az akkor a rendszerirányítóra vonatkozó uniós irányelv magyarországi lokalizálása viszont azzal járt volna, hogy a Mavir tulajdonává válik az országos villamosenergia gerinchálózat. Ehhez viszont az MVM-től azt el kellett volna "venni" - márpedig az akkor mintegy 140 miliárd forintot érő vagyonelemet az MVM nem tudta (illetve a kormány nem merte) csak úgy kivágni a villamos művekből.
Véleményezte: az Európai Bizottság
Azóta sok minden megváltozott, és szinte az összes központi szereplő lecserélődött e területen. Azzal együtt is lényeges változások történtek, hogy Kocsis István egykori MVM vezér dédelgetett álmát, azt, hogy a cégből a Molhoz hasonló nemzeti energiahőst hozzon létre, éppen a Fidesz kormányzás idején, ma váltják valóra. A rendszerirányítói függetlenség kérdésében azonban leginkább az változott meg, hogy az EU elvárás félreérthetetlenül megfogalmazta: a rendszerirányító függetlenségét legalább úgy szavatolni kell, hogy azt szerkezetileg teljesen le kell választani az "anyacégéről".
A szerdán megjelent közlemény szerint az Európai Unió úgynevezett harmadik energiacsomagjához igazodva tavaly, bő kilenc hónapja indult el a tanúsítási kérelem. A szakanyagot a MEh véleményezésre az Európai Bizottságnak (EB) is megküldte, majd a decemberben visszaérkező észrevételek figyelembe vételével folytatta eljárást.
A tanúsítvány lényegében azt kellett, hogy megállapítsa, hogy az MVM és a Mavir között a jogi, tulajdonosi és szervezeti kapcsolódási pontokat az uniós normák szerint átalakították, ami a legtöbb esetben a "köldökzsinórok" elvágását jelentette. Ennek megfelelően a Mavir megszüntette az MVM Csoportban kötött számviteli és informatikai szolgáltatási megállapodásait, függetlenítette az informatikai és biztonsági hozzáférési rendszereit, berendezéseit és épületeit. Valamint gondoskodott a külön könyvvizsgáló kiválasztásáról, módosította alapszabályát, és kinevezett egy, az uniós szétválasztási előírások betartásáért felelős tisztviselőt (úgynevezett megfelelési ellenőrt) is.
A tanúsítvány meglétének van olyan olvasata is, hogy a Mavir lassan eljut majd oda, ahol 2006 január elsejét megelőzően tartott.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A kamatcsökkentést követően megugrott az érdeklődés a Széchenyi Kártya Max Plusz beruházási hiteltermékei iránt.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.
Novák Előd szerint a Fidesz hülyét csinál magából.
Hosszú hallgatás után jelentkezett a kormányközeli közvélemény-kutató.
A műsorvezető kiáll a szombati felvonulók mellett és drukkol, hogy békés legyen a rendezvény.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A jelentős indulótőkével is megtámogatott alapítvány már dátumot sem mond, mikorra várható a régóta ígért beruházás.