Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"03be15db-cd09-47e3-a80d-61f92de7f90d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nick Clegg hamarosan végleg elköszön a Metától, a cég globális ügyekért felelős alelnöki pozícióját Joel Kaplan, a volt amerikai elnök, George Bush egyik beosztottja veszi majd át.","shortLead":"Nick Clegg hamarosan végleg elköszön a Metától, a cég globális ügyekért felelős alelnöki pozícióját Joel Kaplan, a volt...","id":"20250103_meta-nick-clegg-tavozas-felmondas-politika-technologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03be15db-cd09-47e3-a80d-61f92de7f90d.jpg","index":0,"item":"67a85c56-4e6d-47ec-8762-74e97324027a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_meta-nick-clegg-tavozas-felmondas-politika-technologia","timestamp":"2025. január. 03. 11:03","title":"Hét év után otthagyja a Metát az egyik legfontosabb embere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak szinte semmire. Ami korábban sem volt könnyű, most még nehezebb, hiszen 2010 óta a NER sok területen törvényesítette is a lopást, a célzott közpénzherdálást. Mégis, Magyar Péter is elszámoltatást tervez: a kishalaknak immunitást ígér, de több ezer, milliárdossá vált embert számonkérne: mibű’?","shortLead":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak...","id":"20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979.jpg","index":0,"item":"ca3802b5-256f-48e6-b298-19fa6268b077","keywords":null,"link":"/360/20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","timestamp":"2025. január. 02. 14:32","title":"Magyar Péter elszámoltatási programja: nem csak börtönválogatottal fenyeget, stadionnyi embert vonna kérdőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13bff0f9-8350-4961-88cd-68bccb1a7226","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A magyar válogatott és az Union Berlin középpályása is beszállt a gyűjtésbe: 55 milliót dobtak össze a szurkolók, hogy kifizessék a klub NAV-tartozását.","shortLead":"A magyar válogatott és az Union Berlin középpályása is beszállt a gyűjtésbe: 55 milliót dobtak össze a szurkolók...","id":"20250102_szombathely-haladas-szurkolok-penzgyujtes-nav-tartozas-schafer-andras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13bff0f9-8350-4961-88cd-68bccb1a7226.jpg","index":0,"item":"0f220f37-9a33-43f1-8021-0dbc7cb603e4","keywords":null,"link":"/sport/20250102_szombathely-haladas-szurkolok-penzgyujtes-nav-tartozas-schafer-andras","timestamp":"2025. január. 02. 11:41","title":"Szektort neveznének el a Haladás stadionjában Schäfer Andrásról, aki 15 millióval segítette a klubot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c2c9b70-46e6-48a8-a6cf-59e6458e2348","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán márka összességében is piacvezető. ","shortLead":"A japán márka összességében is piacvezető. ","id":"20250102_suzuki-vitara-uj-auto-eladas-piacvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c2c9b70-46e6-48a8-a6cf-59e6458e2348.jpg","index":0,"item":"95959936-8431-4e2d-8ef0-f932cdcd73c7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_suzuki-vitara-uj-auto-eladas-piacvezeto","timestamp":"2025. január. 02. 12:15","title":"A Suzuki Vitara lett itthon a legnépszerűbb új autó tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A tűzoltók sikeresen eloltották a lángokat. ","shortLead":"A tűzoltók sikeresen eloltották a lángokat. ","id":"20250102_Budapest-tuz-kigyulladt-lakas-menekites-tuzolto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690.jpg","index":0,"item":"0c04f490-b553-4b94-9dfd-326d2aaca9c9","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Budapest-tuz-kigyulladt-lakas-menekites-tuzolto","timestamp":"2025. január. 02. 14:12","title":"Három embert kellett kimenekíteni egy budapesti lakásból, miután kigyulladt a karácsonyfa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06530e58-2e06-4a97-8383-bb4fa39c9a80","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Nézőpont Intézet igazgatója Brüsszelt is megidézte posztjában, ami Magyar Péter szerint „zagyvaság”.","shortLead":"A Nézőpont Intézet igazgatója Brüsszelt is megidézte posztjában, ami Magyar Péter szerint „zagyvaság”.","id":"20250103_mraz-agoston-magyar-peter-elorehozott-valasztas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06530e58-2e06-4a97-8383-bb4fa39c9a80.jpg","index":0,"item":"52e5c542-3f4a-4c28-a09f-8648561d6a32","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_mraz-agoston-magyar-peter-elorehozott-valasztas-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 18:53","title":"Mráz Ágoston szerint biztosan nem lesz előrehozott választás, Magyar Péter már reagált is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"047202ca-26df-45c5-a5b3-69cba04bdaf4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Tavaly kevesebb Tesla talált gazdára, mint 2023-ban, de az utolsó negyedév igen jól alakult.","shortLead":"Tavaly kevesebb Tesla talált gazdára, mint 2023-ban, de az utolsó negyedév igen jól alakult.","id":"20250103_visszaestek-a-tesla-eladasai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/047202ca-26df-45c5-a5b3-69cba04bdaf4.jpg","index":0,"item":"cabbafe9-d035-49dd-8ab6-ada22f72aa33","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_visszaestek-a-tesla-eladasai","timestamp":"2025. január. 03. 09:02","title":"Visszaestek a Tesla eladásai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A rendőrség a lakosság segítségét kéri. ","shortLead":"A rendőrség a lakosság segítségét kéri. ","id":"20250102_37-es-ut-balesetveszely-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"2f40904b-b24b-487d-993c-d21c683d3b63","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_37-es-ut-balesetveszely-rendorseg","timestamp":"2025. január. 02. 18:55","title":"Életveszélyes trükkökkel próbálja megállítani a sofőröket egy férfi a 37-es főúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ahogy az a múlt héten rendeletileg előkészített terepen várható volt, szerdán aláírták a Déli Áramlat magyarországi szakaszáról szóló megállapodást. Az MVM gyakorlatilag a legnagyobb hazai gázos cég lett, de a projekt továbbra is az oroszokon áll vagy bukik.
Baji Csaba, az MVM elnök-vezérigazgatója szerdán aláírta a Déli Áramlat földgázvezeték magyarországi szakaszáról szóló részvényesi megállapodást. A Gazprom elnökhelyettese, Alekszandr Medvegyev által is szignált budapesti papír azonban csak azt biztosítja, hogy a Fekete-tenger fenekén végighúzott csővezeték - ami az európai oldalon két ágra válva egyrészt Dél-Olaszország, másrészt Kelet-Közép-Európán keresztül Ausztria felé veszi az irányt - 229 kilométeres magyarországi szakaszának megépítése 2016-ig megtörténik. A tervek szerint orosz-türkmén gázzal töltendő, közel 30 milliárd köbméter éves kapacitású vezetéket 600 millió euróból építik, ebből mintegy 450 milliót hitelből finanszíroznak.
jöjjön ami a csövön befér?
AP / Svetlana Kozlenko
A szerződés előjele volt, hogy egy hete a kormány kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a Déli Áramlattal kapcsolatos közigazgatási ügyeket. A Magyar Közlönyben múlt csütörtökön megjelent rendeletnek köszönhetően a Hercegszántó-Tornyiszentmiklós közötti szakasz építése egyszerűbb eljárásban, rövidebb idő alatt épülhet meg.
Nabucco vs. Déli Áramlat
A Nabucco 2004-ben született egy olyan projektvállalat terveként, melyben - európai energiacégek igényeit szem előtt tartva - az orosz gáz alternatívájaként kezelt Kaszpi térségből Törökországon, Bulgárián, Románián és Magyarországon át az ausztriai Baumgartenben lévő elosztó központba eljuttatandó energiahordozó szállítását célozták meg. A projektben kezdetektől sok kérdőjel volt, főként a beruházási költség és a vezetékbe töltendő gázmennyiség ügyében.
Az oroszok két évvel később válaszként jelentették be a Déli Áramlat tervét, ami főként a dél-európai gázellátás szűk keresztmetszeteinek felszámolását helyezte kilátásába. Az új távvezeték szexepiljét az jelentette, hogy az Európára rendszeresen gázellátási frászt hozó ukrán-orosz vitára ígért gyógyírt azzal, hogy az ukránokat kivonta e képletből. A Déli Áramlat gyakorlati megépítése azonban annak ellenére nem haladt előbbre, hogy az utóbbi időben több, a munka megkezdését sürgető bejelentés is történt (akárcsak a Nabucco projekt esetében).
Magyarország idővel mindkét projektbe beszállt, és a vasak mindkét tűzben tartása mellett akkor is kitartott, amikor az orosz terv támogatása miatt az EU-ból is, Amerikából is támadták. Főként ezért keltett nagy feltűnést, amikor Orbán Viktor, mint azt áprilisban megírtuk, egy brüsszeli konferencián kerek perec bejelentette: a Mol kivonul a Nabucco tervből. (A legfőbb érv az volt, hogy a Nabucco bajban van, elszálltak a költségei - 7 milliárd euró helyett több mint 20-ról szóltak a becslések. De elhangzott az is, hogy nem látszik, a beruházás megtérülését biztosító évi, legalább 30 milliárd köbméter gázhoz honnan lesz forrás, mivel ehhez az azeri termelői oldal 10 milliárdos teljesítménye önmagában nem elegendő.)
Itt még azért nem járunk...
AP / Misha Japaridze
Azóta azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a témában csupán súlypontáthelyezés történt a kormány részéről. Ennek lényege, hogy az egyébként kisebbségi állami tulajdonú Molt kitúrják a gázszállítási piacról, és helyébe az olajipari cégénél kezesebbnek tartott MVM kerüljön. Ezt igazolja, hogy a villamos művek egyszeriben - a Mol-hoz tartozó infrastruktúra-építő FGSz helyett - az Észak-Dél Energiafolyosó részeként megépülő magyar-szlovák összeköttetés építője lett. Ezt a 30 millió eurós uniós támogatással készülő projektet tavaly novemberben kiemelt jelentőségűvé is nyilvánították.
De az is ezt igazolja, hogy a végül csak szóbeli „Mol-talanítás” után, augusztusban a Nabucco gázvezeték 384 km-es magyarországi szakasza megkapta az utolsó szükséges környezetvédelmi engedélyt is. És így került ma az MVM első emberének aláírása a Déli Áramlatról szóló megállapodásra is.
Déli Áramlat is kérdőjelekkel
„Szép dolog ez a mai szerződéskötés, de - miközben az most sem kérdés, hogy Moszkva meg tudná-e építeni a Déli Áramlatot akár egyedül is, és az is biztosítottnak látszik, hogy a kellő gázmennyiséget is be tudják táplálni, ha kell – az a nagy kérdőjel, hogy ez a beruházás az oroszoknak valóban megtérül-e” – mondta a hvg.hu kérdésére Sz. Bíró Zoltán. Az Oroszország-szakértő szerint ugyanis a Déli Áramlat terve fölött (is) évek óta gomolyfelhők gyűltek, és ezeket máig sem sikerült eloszlatni.
A 2008-ban Európában begyűrűző gazdasági válság okozta gázfogyasztáscsökkenés mellett a kontinens gázpiaca radikális változáson ment keresztül. Amellett, hogy 2009-ben 44 milliárd köbméterrel esett az európai gázfogyasztás, éppen ekkor a piacra ömlött a katari cseppfolyós gáz is, ami drasztikusan lenyomta az árakat. (Az eredetileg az amerikai piacokra szánt katari LNG úgy került Európába, hogy az USA a palagáz-technológia elterjedésével és hatására importőrből önellátóvá vált.) Az orosz gáz versenyképességén esett csorbán a szolidan emelkedő fogyasztás és gázáremelkedés köszörült egy keveset, de a piaci előrejelzések az amerikai palagáz 2016-os megjelenésével kapcsolatban is hasonló traumát jósolnak.
Ebből kiindulva az oroszoknak egyáltalán nem mindegy, hogy milyen megtérülés mellett kell új gázvezetékekbe befektetniük, hogy a biztos piacot jelentő Európában nagy menniységű gázt eladhassanak. És ha az Oroszországot Németországgal összekötő Északi Áramlat jelenlegi két, már átadott vezetéke (évi 55 milliárd köbméter kapacitással) mellé olcsóbb a 3. és 4. csövet lefektetni, és ezzel az exportmennyiséget megduplázni, nem kérdés, hogy mi a befektetői preferencia.
Stratégiai sakkjátszma
A Dél Áramlattal kapcsolatos kérdés úgy is feltehető, hogy ebben az esetben arra az oroszoknak valóban szükségük van-e. A Déli Áramlat építési költségei ugyanis messze meghaladják az északi rokonét, ami főként abból adódik, hogy a Fekete-tenger aljára fektetett csövek mélyebbre kerülnek, mint északon - ahol az is további megtakarítást jelenthet, ha sikerül az észtekkel megegyezni egy rövidebb útvonalban. Ráadásul, bár a ma aláírt MVM -Gazprom szerződésben szereplő magyarországi szakasz költsége nem csak az oroszokat terhelné (a Gazpromnál úgy számolnak, hogy a teljes Déli Áramlat projekt felét nekik kell majd finanszírozniuk), az oroszországi betáplálási pontok infrastruktúra-építéséhez még hozzá sem kezdtek. Putyin áprilisban ugyan arra kérte Alekszej Millert, a Gazprom vezérigazgatóját, hogy még az idén kezdejenk hozzá az építéshez, de azóta erről nincs hír.
Alekszandr Medvegyev - még kivárnak
AP / Michel Euler
A Déli Áramlat valódi Achilles-sarka azonban az, hogy az ukrán tranzitvezeték-rendszert megkerülő, 16,5 miliárd eurós beruházás (ebből a 2000 kilométeres szárazföldi szakasz kivitelezési költsége 6,5 milliárd euróba, a tenger alatti 925 kilométeres hosszúságú rész pedig 10 milliárd euróba kerül) feltétlenül szükséges-e, vagy mégis kikényszeríthető valahogy az ukrán gázszállítói kapituláció. A Déli Áramlat építési költségeinek töredékéből meg-, és fel lehetne újítani a jelenlegi ukrajnai tranzit infrastruktúrát, de ennek csak akkor van értelme, ha a gáztranszportok dézsmálása és a főcsapok elzárásával fenyegetések egyszer és mindenkorra leszerelhetők. Ha ez nem lehetséges, akkor valóban nőnek a Déli Áramlat megépültének esélyei.
Sz. Bíró Zoltán szerint a mai megegyezés olvasata az, hogy Moszkva fenn akarja tartani a látszatát és a lehetőségét annak, hogy ha úgy dönt, akkor megépítse a Déli Áramlatot. A történész szerint azonban ettől még az kérdéses maradt, hogy valóban lesz-e valaha ilyen vezeték. "Amíg a projekt legköltségesebb részéhez, a tengerfenéken végzendő munkákhoz nem kezdenek hozzá, addig igazából csak egy nagy stratégiai sakkjátszma zajlik. Olyan, amiben nem vagyunk központi szereplők, de olyan, amiben ennek ellenére, amíg lehet, ott kell maradnunk” - mondta.