Varga Szabolcs
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?

Fekete péntek, cyber hétfő, Centrum kedd - ha utóbbiból indulunk ki, úgy érezhetjük, Magyarországon is vannak hagyományai a pillanatoknak, amikor megőrülhetnek a vásárlók. Amerikában pénteken elszabadul a pokol a boltokban. A hvg.hu utánanézett, léteznek-e hazai elágazásai a Black Friday-nak. Vagy idegenkedünk az egésztől? Szavazzon: milyen akciót szeretne!

Amerikában nagy népszerűségnek örvend a Fekete Péntek (Black Friday), ami a Hálaadást követő péntekre esik. Ilyenkor a kereskedők rendkívül kedvezményesen – akár önköltség alatt – értékesítik termékeiket, egész napos nyitva tartás mellett. A megszállott vásárlók gyakran már egy nappal korábban sátrat vernek az üzletek előtt, a nyitás pillanatában pedig vadállat módjára csapnak le prédájukra. Utánajártunk, hogy Magyarországon tartanak-e ilyen vagy hasonló eseményt. És ha nem,  miért nincs nálunk  ez az őrület. Pedig imádunk konzumálni. 

Indul a karácsonyi szezon 

Az elnevezés alapján sokaknak az 1869-es pénzügyi válság juthat eszükbe - a pénteki napon bekövetkező New York-i tőzsdekrachra utalva. A XXI. század egész más értelmezést adott a kifejezésnek. A fekete péntek a fogyasztói társadalom világában extrém nyitvatartási időt és rendkívüli leárazásokat jelent. A kereskedők már kora reggel kinyitnak, többségük reggel 5 órától várja a vásárlók hadát. A nagyobb áruházláncok – mint a Best Buy, a Macys, vagy a Walmart – 24 órás nyitva tartással üzemelnek. A nagy leértékelések miatt, a boltok előtt - a nyitást megelőző órákban – tömegek verődnek össze és türelmetlenül várják, hogy letarolhassák az üzletek polcait. Résen kell lenni, mert a legvonzóbb termékekből korlátozott a kínálat. Előfordulnak 60-70, de akár 80 százalékos árengedmények is. Az elektronikai cikkek, játékok a legkeresettebbek, leginkább ezeket akciózzák. A fekete péntek hagyományosan a karácsonyi ünnepekre vásárlókat célozza meg, de akadnak olyanok is, akik - kapva az alkalmon – a különösen népszerű, nyomott áron kínált árucikkeket azért vásárolják fel, hogy később a hasznot lefölözve tovább adják.

Mindent féláron - leárazás New York boltjaiban
©

Az eseményt gyakran az év legnagyobb kiskereskedelmi forgalmat hozó napjaként emlegetik, vannak olyan vállalkozások, amelyek éves profitjuk 40 százalékát termelik ki ilyenkor. A ShopperTrak által készített felmérésében szereplő adatok magukért beszélnek: a vásárlók tavaly összesen 11,4 milliárd dollár (2600 milliárd forint) értékben költöttek, 6,6 százalékkal meghaladva az előző évi forgalmat. A magas munkanélküliség és a bizonytalan gazdasági növekedés sem vetette vissza a vásárlási kedvet. A vásárlók főleg a nagyképernyős televíziókat és videojátékokat forgalmazó láncokat vették célba. Az akciónap nyertesei rendszerint a luxuscikkeket forgalmazó, vagy az alacsony keresetű vásárlókra építő üzletek. 

Veszélyt rejtő akciók

A leárazások okozta izgalom olykor elképesztő méreteket ölt. 2008-ban például egy New York-i Walmart előtt várakozó tömeg a nyitás pillanatában olyan lendülettel tört be az üzletbe, hogy maga alá gyűrte az ajtót nyitó alkalmazottat, akit a türelmetlen vásárlók agyontapostak. A kiérkező rendőrök is alig tudták megfékezni a megvadult emberáradatot. A következő évek sem maradtak botrány nélkül, 2010-ben egy bolti alkalmazottat szúrt le egy áruházi tolvaj, 2011-ben pedig egy nő a Los Angeles-i Walmart boltban paprikaspray-vel fújta le az egyik vásárlót, hogy így szerezze meg a vita tárgyát képező terméket. A fegyveres rablások is megszaporodtak az áruházak környékén, többször volt példa rá, hogy a bevásárlásból távozóktól megszabadították újonnan szerzett holmijuktól.

 Az online kereskedők a hétfőt kapták 

Nem feledkeztek el azokról sem, akik a korszellemnek megfelelően – vagy csak a boltokban tapasztalható tülekedéstől elrettenve - az internet segítségével intézik a bevásárlást. A cyber hétfő, ami fekete péntek utáni hétfőre esik, a webáruházak kiárusításának napja. A kezdeményezést a korábbi piaci keresletnek megfelelően alakították, felmérések igazolták, hogy az internetes vásárlás éves forgalma a hálaadást követő hétfőn a legnagyobb. Az emberek a családi hétvége után virtuális környezetben folytatják a költekezést.

A Comscore adatai szerint tavaly ezen az egy napon az online áruházakban a forgalom meghaladta az egymilliárd dollárt. A Shop.org felmérése azt mutatta, hogy az e-kereskedések közel 90 százalékában készülnek valamilyen akcióval. Vannak oldalak, ahol a fekete péntekhez hasonlóan árengedményekkel várják a vásárlókat, máshol ingyenes szállítást kínálnak. Az idei cyber hétfőre 1,2 milliárd dolláros rekordot várnak. Nagy előnye még az eseménynek, hogy a kereskedők már az idény elején látják, mi az, ami a karácsonyi szezonban slágertermék lesz, és melyek azok az árucikkek, amik még nagyobb promóciót igényelnek. 

Akciók interneten 

Soós Gergely a Neo Interactive ügyvezetője meglátta a lehetőséget a cyber hétfő Magyarországra importálásában, és megszervezte a DotcommerceDay elnevezésű eseményt, ami egy olyan nap, amikor a kezdeményezésben részt vevő több száz webáruház akciósan árulja termékeit. Ugyanakkor a DotcommerceDay egy mozgalom is, amelynek célja megismertetni az internetezőkkel az online vásárlás előnyeit, ezzel segítve az internetes kereskedelem és a tudatos vásárlás fejlődését hazánkban. A tavaly először megrendezésre kerülő akciónap alkalmával közel 400 webshop kínált egyedi kedvezményeket köztük a Bookline, az Extreme Digital, a T-Mobile, a Praktiker, a Netpincér és az easyJet. 

Soós Gergely megkeresésünkre elmondta, hogy tavaly a cyber hétfővel egy napon tartották az internetes vásárlás napját, de idén a résztvevők javaslatára korábbra – november 8-ára – hozták, mert a magyar piaci viszonyok eltérőek. Amerikában a Hálaadás után kezdődik a vásárlási szezon, nálunk viszont nincs ilyen ünnep, és már korábban elkezdik a kereskedők a karácsonyi akciókat. A cégek részéről már tavaly is erős volt a részvétel, de az idén az erősebb kommunikációnak köszönhetően még többen vettek részt. A nagyobb cégek is készültek egyedi akciókkal - például a Chocome kézműves csokoládét gyártó cég külön termékkel rukkolt elő az eseményre –, de legjobban a kisebb webáruházaknak éri meg részt venni az eseményen, mert egy jó ötlettel, akcióval komoly reklámot csinálhatnak maguknak. „Mint egy falat kenyér, úgy kellett ez nekik” – mondja Soós a kisebb webáruházakra utalva. Ma az online kereskedelem mindössze 3-4 százalékát adja a teljes forgalomnak, de nem lehet nem észrevenni, hogy ebbe az irányba haladunk – véli a Neo Interactive ügyvezetője. Pontos adatok még nem állnak rendelkezésre az idei forgalomra vonatkozólag, de 180 milliárd körüli összegre lehet számítani.

©

A fekete péntek még gyerekcipőben jár 

A Praktiker is a részt vett a magyar Cyber Hétfőn, és kérdésünkre a marketingigazgató elmondta, hogy a Dotcommerce Day-t egy olyan kezdeményezésnek találja, amely mögött komoly összefogás, szervezés és PR-érték van. A barkácsáruház 15 százalékost kedvezményt biztosított ezen a napon vásárlóinknak, amivel számos új vásárlót szereztek, a projekt egy átlagos hét négyszeresét hozta a forgalomban. Arra a kérdésünkre, hogy jó ötletnek tartja-e a fekete péntek meghonosítását, elmondta: ugyan a Black Friday-t egy működőképes kereskedelmi modellnek tartja, Magyarországon még gyerekcipőben jár, s a magyar fogyasztói szokások eltérnek a nyugat-európaitól vagy az amerikaitól, ezért egyelőre kivárnak azzal a döntéssel, hogy érdemes-e hasonló kezdeményezéshez csatlakozni.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a fekete pénteket a bronz-, ezüst- és –arany hétvégékkel azonosítja. Véleménye szerint Magyarországon előbb elkezdődik a vásárlási szezon, és a kereskedők úgy rendezkedtek be, hogy a decemberi hétvégéken a karácsonyhoz közeledve folyamatos akciókkal várják a vásárlókat, ezért nem tartja valószínűnek, hogy nálunk is kialakul egy fekete péntekhez hasonló nap. Bár ez a piaci szereplők magatartásától függ, hiszen minden cég hozza magával a kultúráját, így például az amerikai Apple.hu-n már tavaly is voltak kedvezmények, de az Apple termékeket forgalmazó viszonteladóknál nem. Kiderül mennyire fogadnak el a vásárlók egy ilyen kezdeményezést, az árengedményt biztos – véli Vámos.  Az internetes értékesítésről úgy nyilatkozott, hogy annak jelenleg kisebb a súlya, az online vásárlások aránya mindössze 2,3 százalék, és csak néhány ezer webshop működik. Kétségtelen, hogy ebbe az irányba halad a fejlődés, de Magyarországon egyelőre csak a háztartások 65 százalékában van internet. De az biztos, hogy szembetűnő a terjeszkedés.

A nagy árengedményekkel kapcsolatban divatárucikkekre gondolnak legtöbben, hiszen itt rendszeresek az akciók. De ez részben a szezonváltásoknak, részben pedig a raktárkészlet gyors kiárudításán alapuló üzleti modellnek köszönhető. Megkeresésünkre hivatalosan nem nyilatkozott egyik nagyobb nemzetközi divatáru gyártó cég sem, de a háttérbeszélgetésekből azért kiderült, hogy folyamatosak év közben a marketing célú leértékelések, melyek így nem kötődnek egy kiemelt alkalomhoz, mint amilyen a fekete péntek, de ezekről marketingstratégiai okokból inkább nem adnának bővebb információt. Annyit elárultak, hogy a karácsonyt megelőző időszakban sem jellemzőek nagyobb akciók, inkább az ünnepek után viszik lejjebb az árakat, amikor a felhalmozott készletek kiszórása zajlik.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A templomok nem zárnak, a katolikus miséket megtartják

A templomok nem zárnak, a katolikus miséket megtartják

Ez a különleges pillangó egy elszáradt falevélnek álcázza magát

Ez a különleges pillangó egy elszáradt falevélnek álcázza magát

74 ezer oltásra jelentkezett magyarnak küldenek ki SMS-t, ez lesz benne

74 ezer oltásra jelentkezett magyarnak küldenek ki SMS-t, ez lesz benne