Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"87d48aaf-38cc-4956-b652-21b92bd23058","c_author":"Hamvay Péter","category":"kultura","description":"Az új Nemzeti Galéria építésének pályázatára öt építőipari cég adott be pályázatot, a projekt megkezdéséről tavasszal dönthet a kormány – mondta Baán László, aki a múzeum idei kiállítási tervét is ismertette.","shortLead":"Az új Nemzeti Galéria építésének pályázatára öt építőipari cég adott be pályázatot, a projekt megkezdéséről tavasszal...","id":"20250226_szepmuveszeti-muzeum-idei-kiallitasok-fotografiai-muzeum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87d48aaf-38cc-4956-b652-21b92bd23058.jpg","index":0,"item":"db81f699-41df-474f-90b3-6d7a102d3ba6","keywords":null,"link":"/kultura/20250226_szepmuveszeti-muzeum-idei-kiallitasok-fotografiai-muzeum","timestamp":"2025. február. 26. 10:43","title":"Itt vannak a Szépművészeti Múzeum idei kiállításai, jövő tavasszal megnyílik a Fotográfiai Múzeum","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1c6d15d-8abf-41dc-9326-11a2248609e5","c_author":"Fülöp István","category":"kkv","description":"Szerdán részleteiben is bemutatta a Magyar Telekom vezetése a február 25-én közzétett 2024-es, várakozásokon felüli pénzügyi évéről szóló jelentését.","shortLead":"Szerdán részleteiben is bemutatta a Magyar Telekom vezetése a február 25-én közzétett 2024-es, várakozásokon felüli...","id":"20250226_2025-ben-tovabbi-massziv-novekedesre-szamit-a-Magyar-Telekom-vezetese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1c6d15d-8abf-41dc-9326-11a2248609e5.jpg","index":0,"item":"9dcd69f3-6076-4050-bd3c-b25018069a65","keywords":null,"link":"/kkv/20250226_2025-ben-tovabbi-massziv-novekedesre-szamit-a-Magyar-Telekom-vezetese","timestamp":"2025. február. 26. 15:02","title":"Magyar Telekom: az elmúlt évek magas inflációja már az ügyfelek magatartásán is látszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46bae51f-77b0-409f-9b2f-e351f4f995f9","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"A konzervatív CDU nyerte a német választást, Friedrich Merz pártelnök húsvétig akar kormányt alakítani a szociáldemokratákkal közösen. Az ellenzékében két putyinista párt is lesz, és hajszálon múlott, hogy ne legyen három. Közben Merz az Amerikától való függetlenedésről beszél. ","shortLead":"A konzervatív CDU nyerte a német választást, Friedrich Merz pártelnök húsvétig akar kormányt alakítani...","id":"20250224_Nemetorszag-arcot-valasztott-az-arcon-bikazott-kontinensnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46bae51f-77b0-409f-9b2f-e351f4f995f9.jpg","index":0,"item":"e3d29ae1-9ce3-45b1-8cda-e9bd67dbf17e","keywords":null,"link":"/360/20250224_Nemetorszag-arcot-valasztott-az-arcon-bikazott-kontinensnek","timestamp":"2025. február. 24. 18:30","title":"Németország arcot választott az arcon bikázott kontinensnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d6d1151-1039-42fd-8c38-479874d31ef5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A zenész a házi őrizetben rájött, hogy kevesebb is elég neki.","shortLead":"A zenész a házi őrizetben rájött, hogy kevesebb is elég neki.","id":"20250226_Galambos-Lajos-mar-nem-akarok-halmozni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d6d1151-1039-42fd-8c38-479874d31ef5.jpg","index":0,"item":"93821645-7c30-494a-a6e2-049bf046674e","keywords":null,"link":"/elet/20250226_Galambos-Lajos-mar-nem-akarok-halmozni","timestamp":"2025. február. 26. 09:51","title":"Galambos Lajos: „Már nem akarok halmozni, nincs szükségem több karórára vagy nagyobb autókra”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a3f776b-ae0e-4728-97f6-ca538bf037d4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Decemberben ismét megerősítette az Európai Bizottság, hogy a modellváltó egyetemeknek nem jár Erasmus, de a kormány nem adja fel a harcot. ","shortLead":"Decemberben ismét megerősítette az Európai Bizottság, hogy a modellváltó egyetemeknek nem jár Erasmus, de a kormány nem...","id":"20250225_erasmus-kormany-eu-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a3f776b-ae0e-4728-97f6-ca538bf037d4.jpg","index":0,"item":"d28554ea-a217-4597-80f3-dc6abf5994cd","keywords":null,"link":"/itthon/20250225_erasmus-kormany-eu-birosag","timestamp":"2025. február. 25. 16:27","title":"Az uniós bíróságra megy a magyar kormány az Erasmusért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a57bb5c5-7a84-44a2-9e67-3d0eda5e9751","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Trump 500 milliárd dollár értékben akar hozzájutni Ukrajnában található ritka ásványkincsekhez az amerikai katonai segítség ellentételezéseként.","shortLead":"Trump 500 milliárd dollár értékben akar hozzájutni Ukrajnában található ritka ásványkincsekhez az amerikai katonai...","id":"20250224_ukrajna-egyesult-allamok-asvanykincsek-haboru-katonai-segisegnyujtas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a57bb5c5-7a84-44a2-9e67-3d0eda5e9751.jpg","index":0,"item":"4a13dfc2-7aad-4dc2-bfbc-2898d2e274e6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_ukrajna-egyesult-allamok-asvanykincsek-haboru-katonai-segisegnyujtas","timestamp":"2025. február. 24. 17:42","title":"Karnyújtásnyira a megállapodás az ásványkincsekről szóló ukrán–amerikai tárgyalásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a5e3575-b9e0-43bf-b03c-27b520ceb3fa","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Akár kétmilliárd embert is érinthet a krónikus fájdalom problémája, közülük sokuknál azt sem lehet tudni, mi okozza ezt. Fájdalomcsillapítók tipikusan erre a problémára nem léteznek, azt szedik az emberek, ami kapható, ez azonban további gondokat okozhat a mellékhatások által. Pécsen most speciális gyógyszert fejlesztenek, ami áttörést hozhat.","shortLead":"Akár kétmilliárd embert is érinthet a krónikus fájdalom problémája, közülük sokuknál azt sem lehet tudni, mi okozza...","id":"20250225_kronikus-fajdalom-gyogyszer-kutatas-helyes-zsuzsanna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a5e3575-b9e0-43bf-b03c-27b520ceb3fa.jpg","index":0,"item":"fbffaedd-dd1e-4b23-acf1-02698801781d","keywords":null,"link":"/360/20250225_kronikus-fajdalom-gyogyszer-kutatas-helyes-zsuzsanna","timestamp":"2025. február. 25. 10:06","title":"Legalább egymillió magyar él folyamatos fájdalmak között, és nincs rá gyógyszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70aa152e-c6de-4b20-b350-07db26d77947","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Baja Sándor ügyvezető szerint az intézkedés sérti az azonos munkáért azonos fizetés elvét.","shortLead":"Baja Sándor ügyvezető szerint az intézkedés sérti az azonos munkáért azonos fizetés elvét.","id":"20250224_baja-sandor-randstadt-szja-mentesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70aa152e-c6de-4b20-b350-07db26d77947.jpg","index":0,"item":"8dff3129-d5be-457e-8582-08f116b08c7a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_baja-sandor-randstadt-szja-mentesseg","timestamp":"2025. február. 24. 17:00","title":"Randstad: Ugyanolyan átgondolatlan a mostani szja-mentesség, mint a 25 éven aluliaké","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Felesben is építhetné Orbán Ficóval az e-útdíj rendszert
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A Levegő Munkacsoport a szoros határidőre és az ésszerűségre hivatkozva javasolja, hogy Magyarország Szlovákiával összefogva építse meg az eddig csak botrányoktól hangos elektronikus útdíj rendszerét. Erre egy uniós irányelv is lehetőséget adna.
A január 15-én megbukott e-útdíj tender történetének állomásait több cikkben is megírtuk; a tavaly szeptemberben indított gyorsított közbeszerzési eljárás közben látható problémák után azt is, hogy bár december közepén tendergyőztest is hirdettek a Getronics Magyaroroszág „személyében”, a szerződéskötésre végül sem a törvényhatáridőn belül, sem azon kívül nem került sor. Azt is megírtuk, hogy a kútba esett szerződéskötés után a kormány hivatalosan továbbra is kitart amellett, hogy az idén július 1-től a megtett úttal arányos fizetést vezetnek be több mint 6100 km-en a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre. És azt is, hogy erre - úgy, ahogy a kommunikációból kiolvasható: saját erőből, közbeszerzések nélkül - miért nincs reális esélye.
Véget lehet-e vetni határidőre a matrica uralmának?
MTI / Czika László
Levél Orbán Viktornak
Az e-útdíj ügyében eddig nem látszó Levegő Munkacsoport azonban most hallatja a hangját. Nyílt levelet küldtek Orbán Viktornak, amiben azt javasolják, hogy mivel a kormány ragaszkodik az eredeti határidőhöz, Orbán fogjon össze szlovák kollégájával. A Lukács András elnök által szignált javaslat annyira nem légből kapott, hogy uniós irányelv is alátámasztja a megvalósíthatóságát.
Összekötő anyag Brüsszelből
A szomszédos tagállamok közötti együttműködésre az útdíjszedés területén az uniós irányelv hangsúlyosan is kitér, az 1999/62/EK irányelv a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szól:
„8b. cikk (1) Két vagy több tagállam együttműködhet közös, az együttes területükön egységesen alkalmazandó úthasználatidíj-rendszer bevezetése érdekében. Az érintett tagállamok ilyen esetben biztosítják, hogy a Bizottság tájékoztatást kapjon ezen együttműködésről, valamint a rendszer későbbi üzemeltetéséről és esetleges módosításairól.
(2) A közös úthasználatidíj-rendszerre a 7–7k. cikkben foglalt feltételek vonatkoznak. A közös rendszerhez más tagállamok is csatlakozhatnak.”
(forrás: Levegő Munkacsoport)
Mint a Levegő Munkacsoport saját weboldalán írja: az európai úthálózat minél jobb átjárhatóságát uniós jog szabályozza (elsősorban az 1999/62/EK irányelv*), és az európai hálózat részének tekintett utakon az úthasználati díjszedés lehetőségei közt a kivetés módját és az elektronikus beszedést is. Az érvelés szerint középtávon azok az országok profitálnak, amelyek e szabályozást figyelembe véve alkalmazkodnak az Európai Elektronikus Útdíj-szedési Rendszerhez (EETS). Az EETS egyelőre csak a kezdő lépéseket tette meg, de érdemes rá készülni, mert a szervezet úgy látja, hogy az uniós piacon néhány éven belül olyan útdíj-szolgáltatók dolgoznak majd, akik szerződést kötnek a gépjárművek üzemeltetőivel, biztosítják számukra a fedélzeti útdíj-számoló berendezést, és bármerre is járnak az EU-ban, a mobiltelefonos barangoláshoz hasonlóan számlázzák ki az úthasználatot.
Így ha Magyarország és Szlovákia úthálózatán közös elektronikus útdíj-szedést valósítana meg – érvel a szervezet - az elősegítené a beilleszkedésüket az EETS-be. Ez viszont úgy lehet logikus, hogy már most olyan rendszert kellene építeni, ami zökkenőmentesen képes fogadni a majd más országokból érkező, EETS-kompatibilis készülékkel felszerelt tehergépkocsikat.
Szlovákiában már megvalósított rendszer működik, ezért ahhoz egy önálló rendszer kiépítéséhez képest lényegesen kevesebb időre és beruházásra lenne szükség, ráadásul az északi szomszédunknál működő rendszer fedélzeti útdíj-számoló berendezéseit sok, az e-útdíj fizetésben érintett magyarországi fuvarozó már most is ismeri. Sőt, vannak olyan hazai cégek is, ahol e készülékek felszerelését már most is vállalják.
Máris van támogató
Az ötlettel a Levegő Munkacsoport tavaly márciusban Martonyi Jánosnál is jelentkezett, de akkor erre nem volt érdemi válasz. Ha a zöldeknek egyelőre Orbán Viktor nem is, a Mol közgazdászainak és műszaki szakembereinek civil írásait publikáló gurulóhordó blognál az ötlet máris meghallgatásra talált. A friss blogbejegyzésében a levélben megfogalmazottakat ki is egészítették. „A Levegő Munkacsoport nagyszerű ötletét csak támogatni tudjuk. Azt hozzátennénk, hogy a megvalósuláshoz az is kell, hogy az elvárt díjbevételeket reális szintre csökkentsék.” – olvasható az oldalon. A probléma az, hogy Szlovákiában egy kamion ma 0,2 eurót fizet az autópályán kilométerenként, a hazai jogszabály ezt 0,29 euróban határozza meg. Ez a 40 százalékos különbség az egész rendszer értelmét veszélyezteti, mert a fuvarozók - ahol lehet - kikerülnék az országot. Ahhoz, hogy a rendszer betöltse feladatát, az útdíj-tételeket reális szintre kell csökkenteni.