Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Közbeszerzési szakértők és az elektronikus útdíjtenderen elinduló cégek is meglepődtek, amikor Orbán Viktor szerdán bejelentette: a kormány megoldja saját maga a rendszer kiépítését. Arra egyelőre senkinek sincs ötlete, miként valósítják meg a tervet, és hogy lesz ez támadhatatlan. Elvileg lehetséges lenne az útdíjemelés is, és a jelenlegi rendszer megtartása, ezen azonban az Európai Unió akadna ki.

„Nem világos, hogy Orbán Viktor milyen megoldásra utalt, de ebben a történetben valamelyik állami szereplőnek előbb vagy utóbb úgyis közbeszereznie kell” – mondta lapunknak egy közbeszerzési tanácsadó cég vezetője arra a hírre, miszerint a miniszterelnök ma azt mondta, hogy az elektronikus útdíj-rendszer kiépítését az állam saját hatáskörben fogja megvalósítani, és nem kell tartani attól, hogy a nyertes pályázó visszalépése miatt a költségvetés elesne az elvárt bevételtől. A megkérdezett szakértők szerint egy 40 milliárdos, egyszer már a közbeszerzési rendszerben „megfuttatott” projekt esetében jogszerű keretek között a kormányfő által meglebegtetett megoldásra nincs mód.

Mérlegelt a kormány

"Köszönjük szépen, nagyon jót szórakoztunk, jó mulatság volt, kiírtuk a pályázatot, beadták a cégek, elbíráltuk, szerződni akartunk, aztán nem írták alá. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő!"  – mondta a vásárosnaményi kihelyezett kormányülést követően Orbán Viktor. A miniszterelnök ezt követőn elmondta: miután az e-útdíj tendert megnyerő Getronics Magyarország a szerződéskötéstől visszalépett, a kabinetnek két lehetőség közt kellett döntenie. Az egyik, hogy új pályázatot írnak ki – és ezzel az eredeti határidőt eleve elbukják – a másik, hogy a rendszerépítés és üzembe helyezés állami megvalósításába fognak. A kormány végül utóbbit választotta.

"Köszönjük szépen, nagyon jól szórakoztunk!"
©

Álláspontja szerint az államnak igenis rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy ha be akar vezetni egy használatarányos újdíjat, akkor azt mindenfajta külső segítség nélkül meg tudja oldani. - A költségvetésben rendelkezésre fog állni az a bevétel, amelynek az e-útdíjból kell befolynia - mondta Orbán Viktor. Hogy mindezt milyen módon képzeli a kormányzat, egyelőre nem tudni, azt azonban érdemes újfent felidézni, hogy az e-útdíj tender bebukásához a kormányzat késlekedése, ügyetlenkedése alaposan hozzájárult. (Ez a Tenderkronológia cím keretesünk alapján jól végigkövethető.)

Tenderkronológia

2012. május - Kormánydöntés születik arról, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre használatarányos útdíj fizetési rendszert vezetnek be, mely kietrejed a közúthálózat 6.318 km-re

2012. augusztus - A Clarity Consulting és a MultiContact Consulting  tanácsadó cégek összesen 1,348 milliárd forintos szerződést kötnek a tender-előkészítő és a  tíz éves működtetést lemodellező munkára.

2012. szeptember 15.  - A kabinet hivatalosan jelzi: 42 milliárd forintot szán a rendszer tervezésére és kiépítésére, továbbá az "éles üzemi" indulástól számított egy évig tartó bevezetés támogatói tevékenységére.

2012. szeptember 26. - Kiírják a pályázatot, a gyorsított eljárás sarokpontjai: 2013. július 1-től működnie kell a rendszernek és még ugyanabban az évben 75 milliárd forint bevételt kell termelnie.

2012. október 1. - Lejárt a jelentkezési határidő, ekkor a menetrend még az, hogy a győztessel szerződést kötnek december 3-án.

2012. október 10. - Három magyar, egy-egy kínai, olasz, osztrák és szlovák, valamint egy osztrák-magyar konzorcium adta be a jelentkezését a 36 érdeklődő közül.

2012. október 19. – Hivatalosan a pályázati értékelés határideje, a kritériumoknak megfelelő jelentkezőknek ezt követően küldik meg az ajánlattételi meghívást

2012. november 5. - Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) négy pályázót kér fel ajánlattételre.

2012. december 15. - A tárgyalások és december 4-i konkrét ajánlattételek után kihirdetik: a legjobb ajánlatot (34,89 milliárd forinttal) a Getronics Magyarország adta. Két pályázó (a kínai CIC és az osztrák-magyar Kapsch) az utolsó fordulóban kiesik, a negyedik ajánlattevő T-Systems viszont drágább (53,4 milliárd forintos) ajánlatot adott be. Ez utóbbi ajánlattétel eredményes ugyan, de az ÁAK nem nevezi meg a céget a tenderen második helyezettnek.

2012. december 15-27. - A T-Systems előzetes vitarendezési eljárást kezdeményez azért, hogy a nyertes lapjaiba beleláthasson (a technológiai garanciákra és árajánlat megalapozottságára voltak kíváncsiak), de az ÁAK ezt üzleti titokra hivatkozva elutasítja.

2013. január 15.  - A Getronics nem írja alá a szerződést

2013. január 16. Vályi-Nagy Vilmos, a téma minisztériumi felelőse bejelenti, a Getronics kap még 30 napot.

2013. január 18. - A Getronics bejelenti: visszalép.

2013. január 21. Giró-Szász András bejelenti: a Getronics visszalépése nincs érdemi befolyással a rendszer beindítására.  

Orbán Viktor mai bejelentésének értelmezéséhez megkerestünk több, korábban a közbeszerzési tenderen elindult cégnek az illetékesét, de az elhangzottakat egyikük sem kívánta egyelőre sem értelmezni, sem kommentálni. Arra a kérdésre azonban, hogy a közbeszerzési eljáráson elbukott tender megoldása elképzelhető-e tendereztetés nélkül, valamennyien azt mondták, hogy szerintük nem. Egyikük azt is megjegyezte: ha a kormány akár a nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva próbálná is megkeresni a közbeszerzést megkerülő megoldást, az eljárásnak abban az esetben is hirdetménnyel kellene indulnia. "Az úgy jogszerűen nem megy, hogy szólnak a piacon, hogy ilyen és ilyen rendszert akarnak építeni" – hangsúlyozta az egyik forrás.

Belső erőforrás

Hirdetmény nélküli eljárás megindítására csak akkor van mód, ha a feladatot a kormányzat saját, belső erőforrásból képes megoldani. A Közbeszerzési Törvény elvileg lehetővé teszi, hogy a kormány úgymond feljogosítson egy szervezetet e tevékenység elvégzésére, de ehhez például  az e-útdíj rendszer kiépítésével és beüzemelésével foglalkozó szervezetet kellene létre hozni (vagy egy meglévő szervezetet e feladat elvégzésére felvértezni). Ez azonban biztosan nem megy egyik napról a másikra, ráadásul ez még önmagában nem jelenti azt, hogy a szervezet mentesülne a közbeszerzési eljárások lefolytatásának kötelezettsége alól.

Ha saját szervezetet bíznának meg a rendszerépítéssel, akkor arra külön figyelni kell, hogy az elkerülje a bújtatott állami támogatás gyanúját. Egy ilyen méretű, ilyen előéletű történet ugyanis nem csak idehaza számíthat fokozott figyelemre, hanem a közbeszerzési szakemberek egybehangzó véleménye szerint Brüsszelben is. "Azzal  a kockázattal az Állami Autópálya-kezelő és a fejlesztési tárca illetékesei is pontosan tisztában vannak, hogy egy ilyen szervezet a közbeszerzés elkerülésével papírt, nyomtatót, pláne IT-, illetve más fejlesztő kapacitást csak saját erőből szerezhet be"  – mondta egy érintettsége okán névtelen forrás. Úgy véli, mivel a tender vége felé eléggé elvadultak viszonyok, azt is tudják, hogy a piac árgus szemekkel figyelne egy „saját utas megoldást”. ”Ahol korábban egy elvérzett jogorvoslati kérelemért 25 millió forintot kellett fizetni, nem meglepő, ha minden vitatható lépésre azonnal ráugranának a tenderen korábban pórul járt szereplők – mondta.

Orbán Viktor beszédéből az következik, hogy a kormány úgy látja: saját fejlesztői kapacitással megoldható az e-útdíj rendszer felépítése és üzembe helyezése. Hogy ez így van-e, nem tudni. De ha „házon belül megoldható”, akkor nagy kérdés, hogy ezt a megoldást eddig miért nem szorgalmazták

Gyakorlatilag nem járható a saját utas megoldás

Szakértők szerint inkább az a reális, hogy a rendszer működtetéséhez szükséges eszközök nem állnak rendelkezésre. Az pedig biztosra vehető, hogy július elsejéig nincs elegendő idő a rendszer felállítására. A csúszás kockázatát egyébként már az e-útdíj bevezetését felvető Széll Kálmán Terv is tartalmazta, és a szakértők eleve számoltak azzal, hogy ha a projekt nem áll üzembe, mindent lehet kezdeni elölről.

A tavaly áprilisban publikált Széll Kálmán Terv 2.0-ban ugyan ennek kivédésére már azt is leírták, hogy ha az új rendszer nem épül meg határidőre, akkor annak elkészültéig a jelenleg működő matricás rendszer "érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható", de ez a felvetés meglehetősen ingatag lábon áll. Elvileg ugyan beárazhatók úgy a kamionok matrica-árai, hogy a költségvetés 75 milliárd forintos bevétele biztosítva legyen, de a drasztikus áremelésre egy uniós irányelv miatt aligha van Orbánéknak lehetősége. A jelenlegi autópályaútdíj pedig már így is a határérték közelében van.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI / hvg.hu Gazdaság

E-útdíj: összeesküvésre hivatkozik a Getronics

A Getronics Magyarország Kft. szokatlan piaci nyomásgyakorlással indokolta, hogy szerződés aláírás helyett ma visszalépett az elektronikus útdíj tendertől. A cég az egyik vetélytársára mutogat.

hvg.hu Gazdaság

Megbukott az e-útdíj tender

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban kedd délután, maratoni tárgyalás végén dolguk végezetlenül álltak fel az asztaltól a Getronics Magyarország Kft. és az Állami Autópálya Kezelő szakemberei, mivel a tendergyőztes nem írta alá az e-útdíj-szerződést.

hvg.hu Gazdaság

Kapitulált a Getronics: végképp megbukott az e-útdíj tender

A Getronics Magyarország Zrt., az elektronikus útdíjszedési rendszer bevezetésére és megvalósítására kiírt tender nyertes ajánlattevője január 18-án nyilatkozatban értesítette az autópálya-kezelőt a visszalépésről. Az alvállalkozóival történő egyeztetések alapján a cég "nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítést biztosító együttműködést", ezért a szerződést nem írják alá.

MTI Itthon

Így oldják meg Orbánék az e-útdíj problémáját

Az állam saját hatáskörében valósítja meg az elektronikus útdíjszedési rendszert - jelentette be a kormány döntését Orbán Viktor miniszterelnök szerdán Vásárosnaményban, a kihelyezett kormányülés után. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő - fogalmazott a pályáztatásra utalva Orbán.

Dobrev Klára koronavírusos

Dobrev Klára koronavírusos

Szlovákia bekérette a pozsonyi magyar nagykövetet

Szlovákia bekérette a pozsonyi magyar nagykövetet

50 millió forintot segíthetett tisztára mosni egy ghánai bűnözőkkel dolgozó tolnai asszony

50 millió forintot segíthetett tisztára mosni egy ghánai bűnözőkkel dolgozó tolnai asszony