Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Közbeszerzési szakértők és az elektronikus útdíjtenderen elinduló cégek is meglepődtek, amikor Orbán Viktor szerdán bejelentette: a kormány megoldja saját maga a rendszer kiépítését. Arra egyelőre senkinek sincs ötlete, miként valósítják meg a tervet, és hogy lesz ez támadhatatlan. Elvileg lehetséges lenne az útdíjemelés is, és a jelenlegi rendszer megtartása, ezen azonban az Európai Unió akadna ki.
„Nem világos, hogy Orbán Viktor milyen megoldásra utalt, de ebben a történetben valamelyik állami szereplőnek előbb vagy utóbb úgyis közbeszereznie kell” – mondta lapunknak egy közbeszerzési tanácsadó cég vezetője arra a hírre, miszerint a miniszterelnök ma azt mondta, hogy az elektronikus útdíj-rendszer kiépítését az állam saját hatáskörben fogja megvalósítani, és nem kell tartani attól, hogy a nyertes pályázó visszalépése miatt a költségvetés elesne az elvárt bevételtől. A megkérdezett szakértők szerint egy 40 milliárdos, egyszer már a közbeszerzési rendszerben „megfuttatott” projekt esetében jogszerű keretek között a kormányfő által meglebegtetett megoldásra nincs mód.
Mérlegelt a kormány
"Köszönjük szépen, nagyon jót szórakoztunk, jó mulatság volt, kiírtuk a pályázatot, beadták a cégek, elbíráltuk, szerződni akartunk, aztán nem írták alá. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő!" – mondta a vásárosnaményi kihelyezett kormányülést követően Orbán Viktor. A miniszterelnök ezt követőn elmondta: miután az e-útdíj tendert megnyerő Getronics Magyarország a szerződéskötéstől visszalépett, a kabinetnek két lehetőség közt kellett döntenie. Az egyik, hogy új pályázatot írnak ki – és ezzel az eredeti határidőt eleve elbukják – a másik, hogy a rendszerépítés és üzembe helyezés állami megvalósításába fognak. A kormány végül utóbbit választotta.
Álláspontja szerint az államnak igenis rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy ha be akar vezetni egy használatarányos újdíjat, akkor azt mindenfajta külső segítség nélkül meg tudja oldani. - A költségvetésben rendelkezésre fog állni az a bevétel, amelynek az e-útdíjból kell befolynia - mondta Orbán Viktor. Hogy mindezt milyen módon képzeli a kormányzat, egyelőre nem tudni, azt azonban érdemes újfent felidézni, hogy az e-útdíj tender bebukásához a kormányzat késlekedése, ügyetlenkedése alaposan hozzájárult. (Ez a Tenderkronológia cím keretesünk alapján jól végigkövethető.)
Tenderkronológia |
2012. május - Kormánydöntés születik arról, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre használatarányos útdíj fizetési rendszert vezetnek be, mely kietrejed a közúthálózat 6.318 km-re 2012. augusztus - A Clarity Consulting és a MultiContact Consulting tanácsadó cégek összesen 1,348 milliárd forintos szerződést kötnek a tender-előkészítő és a tíz éves működtetést lemodellező munkára. 2012. szeptember 15. - A kabinet hivatalosan jelzi: 42 milliárd forintot szán a rendszer tervezésére és kiépítésére, továbbá az "éles üzemi" indulástól számított egy évig tartó bevezetés támogatói tevékenységére. 2012. szeptember 26. - Kiírják a pályázatot, a gyorsított eljárás sarokpontjai: 2013. július 1-től működnie kell a rendszernek és még ugyanabban az évben 75 milliárd forint bevételt kell termelnie. 2012. október 1. - Lejárt a jelentkezési határidő, ekkor a menetrend még az, hogy a győztessel szerződést kötnek december 3-án. 2012. október 10. - Három magyar, egy-egy kínai, olasz, osztrák és szlovák, valamint egy osztrák-magyar konzorcium adta be a jelentkezését a 36 érdeklődő közül. 2012. október 19. – Hivatalosan a pályázati értékelés határideje, a kritériumoknak megfelelő jelentkezőknek ezt követően küldik meg az ajánlattételi meghívást 2012. november 5. - Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) négy pályázót kér fel ajánlattételre. 2012. december 15. - A tárgyalások és december 4-i konkrét ajánlattételek után kihirdetik: a legjobb ajánlatot (34,89 milliárd forinttal) a Getronics Magyarország adta. Két pályázó (a kínai CIC és az osztrák-magyar Kapsch) az utolsó fordulóban kiesik, a negyedik ajánlattevő T-Systems viszont drágább (53,4 milliárd forintos) ajánlatot adott be. Ez utóbbi ajánlattétel eredményes ugyan, de az ÁAK nem nevezi meg a céget a tenderen második helyezettnek. 2012. december 15-27. - A T-Systems előzetes vitarendezési eljárást kezdeményez azért, hogy a nyertes lapjaiba beleláthasson (a technológiai garanciákra és árajánlat megalapozottságára voltak kíváncsiak), de az ÁAK ezt üzleti titokra hivatkozva elutasítja. 2013. január 15. - A Getronics nem írja alá a szerződést 2013. január 16. Vályi-Nagy Vilmos, a téma minisztériumi felelőse bejelenti, a Getronics kap még 30 napot. 2013. január 18. - A Getronics bejelenti: visszalép. 2013. január 21. Giró-Szász András bejelenti: a Getronics visszalépése nincs érdemi befolyással a rendszer beindítására. |
Orbán Viktor mai bejelentésének értelmezéséhez megkerestünk több, korábban a közbeszerzési tenderen elindult cégnek az illetékesét, de az elhangzottakat egyikük sem kívánta egyelőre sem értelmezni, sem kommentálni. Arra a kérdésre azonban, hogy a közbeszerzési eljáráson elbukott tender megoldása elképzelhető-e tendereztetés nélkül, valamennyien azt mondták, hogy szerintük nem. Egyikük azt is megjegyezte: ha a kormány akár a nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva próbálná is megkeresni a közbeszerzést megkerülő megoldást, az eljárásnak abban az esetben is hirdetménnyel kellene indulnia. "Az úgy jogszerűen nem megy, hogy szólnak a piacon, hogy ilyen és ilyen rendszert akarnak építeni" – hangsúlyozta az egyik forrás.
Belső erőforrás
Hirdetmény nélküli eljárás megindítására csak akkor van mód, ha a feladatot a kormányzat saját, belső erőforrásból képes megoldani. A Közbeszerzési Törvény elvileg lehetővé teszi, hogy a kormány úgymond feljogosítson egy szervezetet e tevékenység elvégzésére, de ehhez például az e-útdíj rendszer kiépítésével és beüzemelésével foglalkozó szervezetet kellene létre hozni (vagy egy meglévő szervezetet e feladat elvégzésére felvértezni). Ez azonban biztosan nem megy egyik napról a másikra, ráadásul ez még önmagában nem jelenti azt, hogy a szervezet mentesülne a közbeszerzési eljárások lefolytatásának kötelezettsége alól.
Ha saját szervezetet bíznának meg a rendszerépítéssel, akkor arra külön figyelni kell, hogy az elkerülje a bújtatott állami támogatás gyanúját. Egy ilyen méretű, ilyen előéletű történet ugyanis nem csak idehaza számíthat fokozott figyelemre, hanem a közbeszerzési szakemberek egybehangzó véleménye szerint Brüsszelben is. "Azzal a kockázattal az Állami Autópálya-kezelő és a fejlesztési tárca illetékesei is pontosan tisztában vannak, hogy egy ilyen szervezet a közbeszerzés elkerülésével papírt, nyomtatót, pláne IT-, illetve más fejlesztő kapacitást csak saját erőből szerezhet be" – mondta egy érintettsége okán névtelen forrás. Úgy véli, mivel a tender vége felé eléggé elvadultak viszonyok, azt is tudják, hogy a piac árgus szemekkel figyelne egy „saját utas megoldást”. ”Ahol korábban egy elvérzett jogorvoslati kérelemért 25 millió forintot kellett fizetni, nem meglepő, ha minden vitatható lépésre azonnal ráugranának a tenderen korábban pórul járt szereplők – mondta.
Orbán Viktor beszédéből az következik, hogy a kormány úgy látja: saját fejlesztői kapacitással megoldható az e-útdíj rendszer felépítése és üzembe helyezése. Hogy ez így van-e, nem tudni. De ha „házon belül megoldható”, akkor nagy kérdés, hogy ezt a megoldást eddig miért nem szorgalmazták
Gyakorlatilag nem járható a saját utas megoldás
Szakértők szerint inkább az a reális, hogy a rendszer működtetéséhez szükséges eszközök nem állnak rendelkezésre. Az pedig biztosra vehető, hogy július elsejéig nincs elegendő idő a rendszer felállítására. A csúszás kockázatát egyébként már az e-útdíj bevezetését felvető Széll Kálmán Terv is tartalmazta, és a szakértők eleve számoltak azzal, hogy ha a projekt nem áll üzembe, mindent lehet kezdeni elölről.
A tavaly áprilisban publikált Széll Kálmán Terv 2.0-ban ugyan ennek kivédésére már azt is leírták, hogy ha az új rendszer nem épül meg határidőre, akkor annak elkészültéig a jelenleg működő matricás rendszer "érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható", de ez a felvetés meglehetősen ingatag lábon áll. Elvileg ugyan beárazhatók úgy a kamionok matrica-árai, hogy a költségvetés 75 milliárd forintos bevétele biztosítva legyen, de a drasztikus áremelésre egy uniós irányelv miatt aligha van Orbánéknak lehetősége. A jelenlegi autópályaútdíj pedig már így is a határérték közelében van.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Felvesz a kamera, amikor valami kínos dolgot művelük, majd még fel is kap az internet. A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története jól példázza, hogyan változhat meg valakinek egyik napról a másikra az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?
Megtudtuk: az átláthatóságinak mondott törvény vitáját a frakciónak le kell folytatnia.
Érezni-e a Fidesz zuhanását a híres erdélyi fesztiválon?
Bekapcsolt a kármentő üzemmód.
Az utolsó negyedben úszott el az esély a győzelemre.
Az Újpest ezzel szemben fittyet hány az ötmagyaros szabályra. Kezdődik az NB I.