Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5437c1cc-9d7c-4c00-96a8-e179d5d0277f","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Ma harminc éve jelent meg a Common People, az a dal, amely után a Blur vagy Oasis kérdésre jobb körökben az a válasz, hogy a Pulp. Jarvis Cocker zenekarának slágere egy gyorsan jött, annál is gyorsabban ment, ám máig ható brit őrület himnusza, csajozásba bújtatott osztályőrület és ami még fontosabb: remek diszkósláger.","shortLead":"Ma harminc éve jelent meg a Common People, az a dal, amely után a Blur vagy Oasis kérdésre jobb körökben az a válasz...","id":"20250522_pulp-common-people-evfordulo-britpop-cool-britannia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5437c1cc-9d7c-4c00-96a8-e179d5d0277f.jpg","index":0,"item":"3edfa572-9eec-4e67-8707-684be8460891","keywords":null,"link":"/360/20250522_pulp-common-people-evfordulo-britpop-cool-britannia","timestamp":"2025. május. 22. 20:02","title":"Egyetemi buliból a diszkonton át a lepukkant diszkóig: hogyan lett a Pulp slágere egy korszak himnusza?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"315db20f-e9af-4f1a-bc21-6b7472e40f1e","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Tom Cruise leghíresebb filmsorozata hosszú évek óta kötelezően a legakciódúsabb, a leglátványosabb és a leginkább lélegzetelállító, ami amúgy nagyszerű, csak nehéz emelni a téteket. Az utolsó, nyolcadik részben addig-addig emelték, amíg az egész nevetségessé nem vált. Kritika.","shortLead":"Tom Cruise leghíresebb filmsorozata hosszú évek óta kötelezően a legakciódúsabb, a leglátványosabb és a leginkább...","id":"20250521_mission-impossible-a-vegso-leszamolas-kritika-Tom-Cruise-Christopher-McQuarrie","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/315db20f-e9af-4f1a-bc21-6b7472e40f1e.jpg","index":0,"item":"11bdc086-0f05-4217-80f4-cae45cf21b97","keywords":null,"link":"/kultura/20250521_mission-impossible-a-vegso-leszamolas-kritika-Tom-Cruise-Christopher-McQuarrie","timestamp":"2025. május. 21. 20:03","title":"A Mission: Impossible utolsó része elment a falig, most már fullba nyomja a kretént","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03b7d4c8-28cf-4cf3-9fec-a18bb313ae9c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szervezet a terepjáróját újítaná fel, most támogatói adományokat várnak.","shortLead":"A szervezet a terepjáróját újítaná fel, most támogatói adományokat várnak.","id":"20250521_pest-varmegyei-kutato-mento-szolgalat-palyazat-elutasitas-miniszterelnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03b7d4c8-28cf-4cf3-9fec-a18bb313ae9c.jpg","index":0,"item":"bc85d446-5012-47e9-a752-2ed53e49f532","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_pest-varmegyei-kutato-mento-szolgalat-palyazat-elutasitas-miniszterelnokseg","timestamp":"2025. május. 21. 17:12","title":"Forráshiányra hivatkozva nem adott pénzt a kormány egy Pest megyei mentőszolgálatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19bbae3-8084-410f-9c6f-2fd13ac49e1f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Boeing 747-8-as 400 millió dollárt ér. Ez a legnagyobb értékű ajándék, amelyet az Egyesült Államok kormánya valaha egy másik kormánytól kapott.","shortLead":"A Boeing 747-8-as 400 millió dollárt ér. Ez a legnagyobb értékű ajándék, amelyet az Egyesült Államok kormánya valaha...","id":"20250522_katar-repulo-ajandek-pentagon-donald-trump-air-force-one-boeing-demokratak-megvesztegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19bbae3-8084-410f-9c6f-2fd13ac49e1f.jpg","index":0,"item":"d89f7088-6b22-43b8-843a-1345b1ae125b","keywords":null,"link":"/vilag/20250522_katar-repulo-ajandek-pentagon-donald-trump-air-force-one-boeing-demokratak-megvesztegetes","timestamp":"2025. május. 22. 05:24","title":"Elfogadta a katari ajándék repülőt a Pentagon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3c670a9-e913-4e9e-b419-fc837105a23f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Demokrata főszerkesztője szerint Magyar Péter „nagyon ügyesen mobilizálja az ő szörnyűséges népét”, ezért újabb Békemeneteket kell szervezni.","shortLead":"A Demokrata főszerkesztője szerint Magyar Péter „nagyon ügyesen mobilizálja az ő szörnyűséges népét”, ezért újabb...","id":"20250521_bencsik-andras-bekemenet-magyar-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3c670a9-e913-4e9e-b419-fc837105a23f.jpg","index":0,"item":"b14bfb70-facb-467d-b5df-292447bcc43c","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_bencsik-andras-bekemenet-magyar-peter","timestamp":"2025. május. 21. 18:14","title":"Bencsik András: Ebből rohadt nagy vereség lesz, ha nem szedjük össze magunkat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1678599b-1094-40aa-afb1-d87a3512aec2","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Korábban a Hamászt is felszólította a túszok elengedésére.","shortLead":"Korábban a Hamászt is felszólította a túszok elengedésére.","id":"20250521_xiv-leo-papa-izrael-gaza-humanitarius-segely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1678599b-1094-40aa-afb1-d87a3512aec2.jpg","index":0,"item":"fa898742-e302-40d8-b5c3-a74b5210d63d","keywords":null,"link":"/vilag/20250521_xiv-leo-papa-izrael-gaza-humanitarius-segely","timestamp":"2025. május. 21. 15:05","title":"XIV. Leó felszólította Izraelt, hogy engedje be a humanitárius segélyeket Gázába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e18436f0-fd61-4b6b-8330-aef474efb561","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Még azok sem emlékeznek rá, hogy mióta van kertje a háznak, akik az építése óta ott laknak, de az biztos, hogy a Thurzó utca 5/c-d ház előtt egy igazi kis park van, a lakók nagy örömére. A Budapest100 elkezdte közösséggé kovácsolni a lakókat, akik idén magaságyást is telepítettek, így már kertészkedésre is lehetőségük nyílik, reményeik szerint pedig a jövőben padok telepítésével is kihasználtabbá válhat a házhoz tartozó zöldfelület.","shortLead":"Még azok sem emlékeznek rá, hogy mióta van kertje a háznak, akik az építése óta ott laknak, de az biztos, hogy a Thurzó...","id":"20250522_varosi-zoldfelulet-ujlipotvaros-thurzo-utca-fa-kert-park-budapest-100","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e18436f0-fd61-4b6b-8330-aef474efb561.jpg","index":0,"item":"77de8bd5-fd70-4ff1-ba14-e5fb3445fde6","keywords":null,"link":"/elet/20250522_varosi-zoldfelulet-ujlipotvaros-thurzo-utca-fa-kert-park-budapest-100","timestamp":"2025. május. 22. 17:32","title":"Rózsalugas és 63 éves fa Újlipótváros varázslatos kertjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a1b2d97-e89e-43bd-978e-ab95f6732da5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ötezernél is többen szeretnék visszaszerezni a pénzüket a Dunaferr összeomlása után.","shortLead":"Ötezernél is többen szeretnék visszaszerezni a pénzüket a Dunaferr összeomlása után.","id":"20250522_dunaferr-tartozas-vasmu-hitelezok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a1b2d97-e89e-43bd-978e-ab95f6732da5.jpg","index":0,"item":"05c33c9b-9f4f-4836-993c-784a695d6bf3","keywords":null,"link":"/kkv/20250522_dunaferr-tartozas-vasmu-hitelezok","timestamp":"2025. május. 22. 08:56","title":"728 milliárd forint tartozást követelnek a Dunaferr hitelezői","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
E-útdíj: Orbán megsértődött és összerakja a sufniban
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Közbeszerzési szakértők és az elektronikus útdíjtenderen elinduló cégek is meglepődtek, amikor Orbán Viktor szerdán bejelentette: a kormány megoldja saját maga a rendszer kiépítését. Arra egyelőre senkinek sincs ötlete, miként valósítják meg a tervet, és hogy lesz ez támadhatatlan. Elvileg lehetséges lenne az útdíjemelés is, és a jelenlegi rendszer megtartása, ezen azonban az Európai Unió akadna ki.
„Nem világos, hogy Orbán Viktor milyen megoldásra utalt, de ebben a történetben valamelyik állami szereplőnek előbb vagy utóbb úgyis közbeszereznie kell” – mondta lapunknak egy közbeszerzési tanácsadó cég vezetője arra a hírre, miszerint a miniszterelnök ma azt mondta, hogy az elektronikus útdíj-rendszer kiépítését az állam saját hatáskörben fogja megvalósítani, és nem kell tartani attól, hogy a nyertes pályázó visszalépése miatt a költségvetés elesne az elvárt bevételtől. A megkérdezett szakértők szerint egy 40 milliárdos, egyszer már a közbeszerzési rendszerben „megfuttatott” projekt esetében jogszerű keretek között a kormányfő által meglebegtetett megoldásra nincs mód.
Mérlegelt a kormány
"Köszönjük szépen, nagyon jót szórakoztunk, jó mulatság volt, kiírtuk a pályázatot, beadták a cégek, elbíráltuk, szerződni akartunk, aztán nem írták alá. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő!" – mondta a vásárosnaményi kihelyezett kormányülést követően Orbán Viktor. A miniszterelnök ezt követőn elmondta: miután az e-útdíj tendert megnyerő Getronics Magyarország a szerződéskötéstől visszalépett, a kabinetnek két lehetőség közt kellett döntenie. Az egyik, hogy új pályázatot írnak ki – és ezzel az eredeti határidőt eleve elbukják – a másik, hogy a rendszerépítés és üzembe helyezés állami megvalósításába fognak. A kormány végül utóbbit választotta.
"Köszönjük szépen, nagyon jól szórakoztunk!"
MTI / Balázs Attila
Álláspontja szerint az államnak igenis rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy ha be akar vezetni egy használatarányos újdíjat, akkor azt mindenfajta külső segítség nélkül meg tudja oldani. - A költségvetésben rendelkezésre fog állni az a bevétel, amelynek az e-útdíjból kell befolynia - mondta Orbán Viktor. Hogy mindezt milyen módon képzeli a kormányzat, egyelőre nem tudni, azt azonban érdemes újfent felidézni, hogy az e-útdíj tender bebukásához a kormányzat késlekedése, ügyetlenkedése alaposan hozzájárult. (Ez a Tenderkronológia cím keretesünk alapján jól végigkövethető.)
Tenderkronológia
2012. május - Kormánydöntés születik arról, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre használatarányos útdíj fizetési rendszert vezetnek be, mely kietrejed a közúthálózat 6.318 km-re
2012. augusztus - A Clarity Consulting és a MultiContact Consulting tanácsadó cégek összesen 1,348 milliárd forintos szerződést kötnek a tender-előkészítő és a tíz éves működtetést lemodellező munkára.
2012. szeptember 15. - A kabinet hivatalosan jelzi: 42 milliárd forintot szán a rendszer tervezésére és kiépítésére, továbbá az "éles üzemi" indulástól számított egy évig tartó bevezetés támogatói tevékenységére.
2012. szeptember 26. - Kiírják a pályázatot, a gyorsított eljárás sarokpontjai: 2013. július 1-től működnie kell a rendszernek és még ugyanabban az évben 75 milliárd forint bevételt kell termelnie.
2012. október 1. - Lejárt a jelentkezési határidő, ekkor a menetrend még az, hogy a győztessel szerződést kötnek december 3-án.
2012. október 19. – Hivatalosan a pályázati értékelés határideje, a kritériumoknak megfelelő jelentkezőknek ezt követően küldik meg az ajánlattételi meghívást
2012. december 15. - A tárgyalások és december 4-i konkrét ajánlattételek után kihirdetik: a legjobb ajánlatot (34,89 milliárd forinttal) a Getronics Magyarország adta. Két pályázó (a kínai CIC és az osztrák-magyar Kapsch) az utolsó fordulóban kiesik, a negyedik ajánlattevő T-Systems viszont drágább (53,4 milliárd forintos) ajánlatot adott be. Ez utóbbi ajánlattétel eredményes ugyan, de az ÁAK nem nevezi meg a céget a tenderen második helyezettnek.
2012. december 15-27. - A T-Systems előzetes vitarendezési eljárást kezdeményez azért, hogy a nyertes lapjaiba beleláthasson (a technológiai garanciákra és árajánlat megalapozottságára voltak kíváncsiak), de az ÁAK ezt üzleti titokra hivatkozva elutasítja.
Orbán Viktor mai bejelentésének értelmezéséhez megkerestünk több, korábban a közbeszerzési tenderen elindult cégnek az illetékesét, de az elhangzottakat egyikük sem kívánta egyelőre sem értelmezni, sem kommentálni. Arra a kérdésre azonban, hogy a közbeszerzési eljáráson elbukott tender megoldása elképzelhető-e tendereztetés nélkül, valamennyien azt mondták, hogy szerintük nem. Egyikük azt is megjegyezte: ha a kormány akár a nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva próbálná is megkeresni a közbeszerzést megkerülő megoldást, az eljárásnak abban az esetben is hirdetménnyel kellene indulnia. "Az úgy jogszerűen nem megy, hogy szólnak a piacon, hogy ilyen és ilyen rendszert akarnak építeni" – hangsúlyozta az egyik forrás.
Belső erőforrás
Hirdetmény nélküli eljárás megindítására csak akkor van mód, ha a feladatot a kormányzat saját, belső erőforrásból képes megoldani. A Közbeszerzési Törvény elvileg lehetővé teszi, hogy a kormány úgymond feljogosítson egy szervezetet e tevékenység elvégzésére, de ehhez például az e-útdíj rendszer kiépítésével és beüzemelésével foglalkozó szervezetet kellene létre hozni (vagy egy meglévő szervezetet e feladat elvégzésére felvértezni). Ez azonban biztosan nem megy egyik napról a másikra, ráadásul ez még önmagában nem jelenti azt, hogy a szervezet mentesülne a közbeszerzési eljárások lefolytatásának kötelezettsége alól.
Ha saját szervezetet bíznának meg a rendszerépítéssel, akkor arra külön figyelni kell, hogy az elkerülje a bújtatott állami támogatás gyanúját. Egy ilyen méretű, ilyen előéletű történet ugyanis nem csak idehaza számíthat fokozott figyelemre, hanem a közbeszerzési szakemberek egybehangzó véleménye szerint Brüsszelben is. "Azzal a kockázattal az Állami Autópálya-kezelő és a fejlesztési tárca illetékesei is pontosan tisztában vannak, hogy egy ilyen szervezet a közbeszerzés elkerülésével papírt, nyomtatót, pláne IT-, illetve más fejlesztő kapacitást csak saját erőből szerezhet be" – mondta egy érintettsége okán névtelen forrás. Úgy véli, mivel a tender vége felé eléggé elvadultak viszonyok, azt is tudják, hogy a piac árgus szemekkel figyelne egy „saját utas megoldást”. ”Ahol korábban egy elvérzett jogorvoslati kérelemért 25 millió forintot kellett fizetni, nem meglepő, ha minden vitatható lépésre azonnal ráugranának a tenderen korábban pórul járt szereplők – mondta.
Orbán Viktor beszédéből az következik, hogy a kormány úgy látja: saját fejlesztői kapacitással megoldható az e-útdíj rendszer felépítése és üzembe helyezése. Hogy ez így van-e, nem tudni. De ha „házon belül megoldható”, akkor nagy kérdés, hogy ezt a megoldást eddig miért nem szorgalmazták
Gyakorlatilag nem járható a saját utas megoldás
Szakértők szerint inkább az a reális, hogy a rendszer működtetéséhez szükséges eszközök nem állnak rendelkezésre. Az pedig biztosra vehető, hogy július elsejéig nincs elegendő idő a rendszer felállítására. A csúszás kockázatát egyébként már az e-útdíj bevezetését felvető Széll Kálmán Terv is tartalmazta, és a szakértők eleve számoltak azzal, hogy ha a projekt nem áll üzembe, mindent lehet kezdeni elölről.
A tavaly áprilisban publikált Széll Kálmán Terv 2.0-ban ugyan ennek kivédésére már azt is leírták, hogy ha az új rendszer nem épül meg határidőre, akkor annak elkészültéig a jelenleg működő matricás rendszer "érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható", de ez a felvetés meglehetősen ingatag lábon áll. Elvileg ugyan beárazhatók úgy a kamionok matrica-árai, hogy a költségvetés 75 milliárd forintos bevétele biztosítva legyen, de a drasztikus áremelésre egy uniós irányelv miatt aligha van Orbánéknak lehetősége. A jelenlegi autópályaútdíj pedig már így is a határérték közelében van.
A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint nincs veszélyben az e-útdíjból származó idénre betervezett 75 milliárd forint. A minisztérium a nem aggódik a pénztárgépek online bekötésének csúszása miatt sem.
A Getronics Magyarország Kft. szokatlan piaci nyomásgyakorlással indokolta, hogy szerződés aláírás helyett ma visszalépett az elektronikus útdíj tendertől. A cég az egyik vetélytársára mutogat.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban kedd délután, maratoni tárgyalás végén dolguk végezetlenül álltak fel az asztaltól a Getronics Magyarország Kft. és az Állami Autópálya Kezelő szakemberei, mivel a tendergyőztes nem írta alá az e-útdíj-szerződést.
A Getronics Magyarország Zrt., az elektronikus útdíjszedési rendszer bevezetésére és megvalósítására kiírt tender nyertes ajánlattevője január 18-án nyilatkozatban értesítette az autópálya-kezelőt a visszalépésről. Az alvállalkozóival történő egyeztetések alapján a cég "nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítést biztosító együttműködést", ezért a szerződést nem írják alá.
Az állam saját hatáskörében valósítja meg az elektronikus útdíjszedési rendszert - jelentette be a kormány döntését Orbán Viktor miniszterelnök szerdán Vásárosnaményban, a kihelyezett kormányülés után. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő - fogalmazott a pályáztatásra utalva Orbán.