Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Közbeszerzési szakértők és az elektronikus útdíjtenderen elinduló cégek is meglepődtek, amikor Orbán Viktor szerdán bejelentette: a kormány megoldja saját maga a rendszer kiépítését. Arra egyelőre senkinek sincs ötlete, miként valósítják meg a tervet, és hogy lesz ez támadhatatlan. Elvileg lehetséges lenne az útdíjemelés is, és a jelenlegi rendszer megtartása, ezen azonban az Európai Unió akadna ki.

„Nem világos, hogy Orbán Viktor milyen megoldásra utalt, de ebben a történetben valamelyik állami szereplőnek előbb vagy utóbb úgyis közbeszereznie kell” – mondta lapunknak egy közbeszerzési tanácsadó cég vezetője arra a hírre, miszerint a miniszterelnök ma azt mondta, hogy az elektronikus útdíj-rendszer kiépítését az állam saját hatáskörben fogja megvalósítani, és nem kell tartani attól, hogy a nyertes pályázó visszalépése miatt a költségvetés elesne az elvárt bevételtől. A megkérdezett szakértők szerint egy 40 milliárdos, egyszer már a közbeszerzési rendszerben „megfuttatott” projekt esetében jogszerű keretek között a kormányfő által meglebegtetett megoldásra nincs mód.

Mérlegelt a kormány

"Köszönjük szépen, nagyon jót szórakoztunk, jó mulatság volt, kiírtuk a pályázatot, beadták a cégek, elbíráltuk, szerződni akartunk, aztán nem írták alá. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő!"  – mondta a vásárosnaményi kihelyezett kormányülést követően Orbán Viktor. A miniszterelnök ezt követőn elmondta: miután az e-útdíj tendert megnyerő Getronics Magyarország a szerződéskötéstől visszalépett, a kabinetnek két lehetőség közt kellett döntenie. Az egyik, hogy új pályázatot írnak ki – és ezzel az eredeti határidőt eleve elbukják – a másik, hogy a rendszerépítés és üzembe helyezés állami megvalósításába fognak. A kormány végül utóbbit választotta.

"Köszönjük szépen, nagyon jól szórakoztunk!"
MTI / Balázs Attila

Álláspontja szerint az államnak igenis rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy ha be akar vezetni egy használatarányos újdíjat, akkor azt mindenfajta külső segítség nélkül meg tudja oldani. - A költségvetésben rendelkezésre fog állni az a bevétel, amelynek az e-útdíjból kell befolynia - mondta Orbán Viktor. Hogy mindezt milyen módon képzeli a kormányzat, egyelőre nem tudni, azt azonban érdemes újfent felidézni, hogy az e-útdíj tender bebukásához a kormányzat késlekedése, ügyetlenkedése alaposan hozzájárult. (Ez a Tenderkronológia cím keretesünk alapján jól végigkövethető.)

Tenderkronológia

2012. május - Kormánydöntés születik arról, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre használatarányos útdíj fizetési rendszert vezetnek be, mely kietrejed a közúthálózat 6.318 km-re

2012. augusztus - A Clarity Consulting és a MultiContact Consulting  tanácsadó cégek összesen 1,348 milliárd forintos szerződést kötnek a tender-előkészítő és a  tíz éves működtetést lemodellező munkára.

2012. szeptember 15.  - A kabinet hivatalosan jelzi: 42 milliárd forintot szán a rendszer tervezésére és kiépítésére, továbbá az "éles üzemi" indulástól számított egy évig tartó bevezetés támogatói tevékenységére.

2012. szeptember 26. - Kiírják a pályázatot, a gyorsított eljárás sarokpontjai: 2013. július 1-től működnie kell a rendszernek és még ugyanabban az évben 75 milliárd forint bevételt kell termelnie.

2012. október 1. - Lejárt a jelentkezési határidő, ekkor a menetrend még az, hogy a győztessel szerződést kötnek december 3-án.

2012. október 10. - Három magyar, egy-egy kínai, olasz, osztrák és szlovák, valamint egy osztrák-magyar konzorcium adta be a jelentkezését a 36 érdeklődő közül.

2012. október 19. – Hivatalosan a pályázati értékelés határideje, a kritériumoknak megfelelő jelentkezőknek ezt követően küldik meg az ajánlattételi meghívást

2012. november 5. - Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) négy pályázót kér fel ajánlattételre.

2012. december 15. - A tárgyalások és december 4-i konkrét ajánlattételek után kihirdetik: a legjobb ajánlatot (34,89 milliárd forinttal) a Getronics Magyarország adta. Két pályázó (a kínai CIC és az osztrák-magyar Kapsch) az utolsó fordulóban kiesik, a negyedik ajánlattevő T-Systems viszont drágább (53,4 milliárd forintos) ajánlatot adott be. Ez utóbbi ajánlattétel eredményes ugyan, de az ÁAK nem nevezi meg a céget a tenderen második helyezettnek.

2012. december 15-27. - A T-Systems előzetes vitarendezési eljárást kezdeményez azért, hogy a nyertes lapjaiba beleláthasson (a technológiai garanciákra és árajánlat megalapozottságára voltak kíváncsiak), de az ÁAK ezt üzleti titokra hivatkozva elutasítja.

2013. január 15.  - A Getronics nem írja alá a szerződést

2013. január 16. Vályi-Nagy Vilmos, a téma minisztériumi felelőse bejelenti, a Getronics kap még 30 napot.

2013. január 18. - A Getronics bejelenti: visszalép.

2013. január 21. Giró-Szász András bejelenti: a Getronics visszalépése nincs érdemi befolyással a rendszer beindítására.  

Orbán Viktor mai bejelentésének értelmezéséhez megkerestünk több, korábban a közbeszerzési tenderen elindult cégnek az illetékesét, de az elhangzottakat egyikük sem kívánta egyelőre sem értelmezni, sem kommentálni. Arra a kérdésre azonban, hogy a közbeszerzési eljáráson elbukott tender megoldása elképzelhető-e tendereztetés nélkül, valamennyien azt mondták, hogy szerintük nem. Egyikük azt is megjegyezte: ha a kormány akár a nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva próbálná is megkeresni a közbeszerzést megkerülő megoldást, az eljárásnak abban az esetben is hirdetménnyel kellene indulnia. "Az úgy jogszerűen nem megy, hogy szólnak a piacon, hogy ilyen és ilyen rendszert akarnak építeni" – hangsúlyozta az egyik forrás.

Belső erőforrás

Hirdetmény nélküli eljárás megindítására csak akkor van mód, ha a feladatot a kormányzat saját, belső erőforrásból képes megoldani. A Közbeszerzési Törvény elvileg lehetővé teszi, hogy a kormány úgymond feljogosítson egy szervezetet e tevékenység elvégzésére, de ehhez például  az e-útdíj rendszer kiépítésével és beüzemelésével foglalkozó szervezetet kellene létre hozni (vagy egy meglévő szervezetet e feladat elvégzésére felvértezni). Ez azonban biztosan nem megy egyik napról a másikra, ráadásul ez még önmagában nem jelenti azt, hogy a szervezet mentesülne a közbeszerzési eljárások lefolytatásának kötelezettsége alól.

Ha saját szervezetet bíznának meg a rendszerépítéssel, akkor arra külön figyelni kell, hogy az elkerülje a bújtatott állami támogatás gyanúját. Egy ilyen méretű, ilyen előéletű történet ugyanis nem csak idehaza számíthat fokozott figyelemre, hanem a közbeszerzési szakemberek egybehangzó véleménye szerint Brüsszelben is. "Azzal  a kockázattal az Állami Autópálya-kezelő és a fejlesztési tárca illetékesei is pontosan tisztában vannak, hogy egy ilyen szervezet a közbeszerzés elkerülésével papírt, nyomtatót, pláne IT-, illetve más fejlesztő kapacitást csak saját erőből szerezhet be"  – mondta egy érintettsége okán névtelen forrás. Úgy véli, mivel a tender vége felé eléggé elvadultak viszonyok, azt is tudják, hogy a piac árgus szemekkel figyelne egy „saját utas megoldást”. ”Ahol korábban egy elvérzett jogorvoslati kérelemért 25 millió forintot kellett fizetni, nem meglepő, ha minden vitatható lépésre azonnal ráugranának a tenderen korábban pórul járt szereplők – mondta.

Orbán Viktor beszédéből az következik, hogy a kormány úgy látja: saját fejlesztői kapacitással megoldható az e-útdíj rendszer felépítése és üzembe helyezése. Hogy ez így van-e, nem tudni. De ha „házon belül megoldható”, akkor nagy kérdés, hogy ezt a megoldást eddig miért nem szorgalmazták

Gyakorlatilag nem járható a saját utas megoldás

Szakértők szerint inkább az a reális, hogy a rendszer működtetéséhez szükséges eszközök nem állnak rendelkezésre. Az pedig biztosra vehető, hogy július elsejéig nincs elegendő idő a rendszer felállítására. A csúszás kockázatát egyébként már az e-útdíj bevezetését felvető Széll Kálmán Terv is tartalmazta, és a szakértők eleve számoltak azzal, hogy ha a projekt nem áll üzembe, mindent lehet kezdeni elölről.

A tavaly áprilisban publikált Széll Kálmán Terv 2.0-ban ugyan ennek kivédésére már azt is leírták, hogy ha az új rendszer nem épül meg határidőre, akkor annak elkészültéig a jelenleg működő matricás rendszer "érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható", de ez a felvetés meglehetősen ingatag lábon áll. Elvileg ugyan beárazhatók úgy a kamionok matrica-árai, hogy a költségvetés 75 milliárd forintos bevétele biztosítva legyen, de a drasztikus áremelésre egy uniós irányelv miatt aligha van Orbánéknak lehetősége. A jelenlegi autópályaútdíj pedig már így is a határérték közelében van.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI / hvg.hu Gazdaság

E-útdíj: összeesküvésre hivatkozik a Getronics

A Getronics Magyarország Kft. szokatlan piaci nyomásgyakorlással indokolta, hogy szerződés aláírás helyett ma visszalépett az elektronikus útdíj tendertől. A cég az egyik vetélytársára mutogat.

hvg.hu Gazdaság

Megbukott az e-útdíj tender

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban kedd délután, maratoni tárgyalás végén dolguk végezetlenül álltak fel az asztaltól a Getronics Magyarország Kft. és az Állami Autópálya Kezelő szakemberei, mivel a tendergyőztes nem írta alá az e-útdíj-szerződést.

hvg.hu Gazdaság

Kapitulált a Getronics: végképp megbukott az e-útdíj tender

A Getronics Magyarország Zrt., az elektronikus útdíjszedési rendszer bevezetésére és megvalósítására kiírt tender nyertes ajánlattevője január 18-án nyilatkozatban értesítette az autópálya-kezelőt a visszalépésről. Az alvállalkozóival történő egyeztetések alapján a cég "nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítést biztosító együttműködést", ezért a szerződést nem írják alá.

MTI Itthon

Így oldják meg Orbánék az e-útdíj problémáját

Az állam saját hatáskörében valósítja meg az elektronikus útdíjszedési rendszert - jelentette be a kormány döntését Orbán Viktor miniszterelnök szerdán Vásárosnaményban, a kihelyezett kormányülés után. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő - fogalmazott a pályáztatásra utalva Orbán.