szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A reklámadó törvényjavaslata egy egészen meglepő, megszokottnak semmiképpen sem nevezhető adóztatható "forrást" is talált. A médiacégeknek saját maguk reklámozása után is fizetniük kellene adót. A már így is igencsak vitatott elképzelésben ez egy olyan elem, mely egyes cégeknél a reklámadóból igen nagy szeletet hasíthat ki. Ráadásul azt is eredményezheti, hogy a kereskedelmi tévék megritkítják ajánlóikat, a lapcsaládok pedig nem futtatnak majd hirdetéseket laptársaikról.

A reklámadóról szóló törvényben, melyet kivételes sürgősséggel a héten már el is fogadna a parlament, és hatalmas szakmai ellenállás övez, megbújik egy olyan elem is, mely még inkább különös színt ad a törvényjavaslatnak. A törvényjavaslatban az adó alapja szekciónál az szerepel, hogy az adó alapja az adóköteles tevékenységből származó adóévi nettó árbevétel. Saját célú reklám közzététele esetén az adó alapja а reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség.

Utóbbi azt jelenti, hogy az önreklámot is adókötelessé teszik, vagyis ha egy portál a saját, önmagáról szóló konferenciáját, egy újság lapcsaládjából másik magazint reklámoz hasábjain, akkor az is adóköteles lesz. A sajtóorgánumoknak az önreklámmal költségük keletkezik: olyan adóval már eddig lehetett találkozni, amelyet árbevétel után számítottak fel, ám olyannal még nem, amelyet a költség után.

A kereskedelmi tévék ajánlói is adókötelesek lesznek

Az önreklám előállításának költsége lesz adóköteles, az időráfordítás, járulékok is beleszámítanak ebbe a körbe – fejtette ki a hvg.hu-nak Zara László, az Adótanácsadók Egyesületének elnöke. Elmondása szerint ugyanakkor sajtóorgánumtól függően változni fog, hogy mi tartozik majd bele az önreklámnál az adóalapba.

Hasonló adóztatással már lehetett korábban találkozni, például ha egy cég egy terméket ingyen ad, akkor az áfát azután is be kell fizetni a piaci értéknek megfelelően, ám nem volt szokásos az ilyen jellegű adóztatás. Ugyanakkor azt látni kell, hogy hazánkban az adók sokszor nem racionális érvek mentén születnek – tette hozzá Zara.

Reklámadó: a tévékben kevesebb műsorajánló jöhet
Túry Gergely

További érdekesség a reklámadó kapcsán, hogy az elnök szerint önreklámnak számítanak a kereskedelmi tévék ajánlói is. Egy Barátok közt, vagy Aktív beharangozó is önreklámnak minősül Zara véleménye szerint, ez pedig komoly tétel lehet a nagy kereskedelmi tévékre eső reklámadóból. A nagyobb szereplők reklámadó-befizetéséből akár 30 százalékot is kihasíthat az önreklám adóztatása – emelte ki az Adótanácsadók Egyesületének elnöke (azért nem többet, mivel az ajánlók önköltségesek, míg a reklámnál van haszon is). Az önreklám adóztatásának az is lehet az egyik hatása, hogy a nagy tévék megpróbálják megvágni az önreklámból befizetendő adójukat, így kevesebb ajánlóval találkozhatunk majd.

Nem mindegy, milyen konferencia is lesz

Ugyanakkor élesen elkülönülhet Zara szerint az, hogy például mi minősülhet majd reklámnak. Ha egy nyomtatott napilap a saját jövőjével, átalakulásával kapcsolatban szervez konferenciát, akkor az önreklámnak minősül az Adótanácsadók Egyesületének elnöke szerint, ha viszont például egy logisztikai konferenciát szervez – pénzes belépőkkel –, akkor az üzleti tevékenységnek minősül, az külön kategória.

Az önreklám adóztatása alól mindeközben nem lehet kibújni Zara szerint, ő legalábbis nem lát olyan megoldást – például az adott tevékenység átcímkézését – mellyel ki lehetne kerülni a reklámadónak ezt a részét. Így a médiacégek minden bizonnyal az önreklámok megvágása mellett dönthetnek – emelte ki az Adótanácsadók Egyesületének elnöke.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!