Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65b23f6c-3a4d-4e27-a590-7e987231ae9f","c_author":"Jungheinrich","category":"brandchannel","description":"A jövő kérdése ősidők óra foglalkoztatja az emberiséget. Mindig kíváncsiak voltunk, vajon mit hoz a holnap, hogyan élhetjük túl a ránk váró kihívásokat, hogyan kerülhetjük el a ránk leselkedő veszélyeket. Legújabb podcastunkban azt járjuk körbe meghívott szakértőinkkel, hogy miért lényeges kérdés az ma egy vállalat életében, hogy az eddig is alkalmazott, fontos összetevők mellett a tudomány fókuszát is használja saját jövőjének tervezésében.","shortLead":"A jövő kérdése ősidők óra foglalkoztatja az emberiséget. Mindig kíváncsiak voltunk, vajon mit hoz a holnap, hogyan...","id":"20250120_Jungheinrich-jovokutatas-technologia-logisztika-ai-robotizacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65b23f6c-3a4d-4e27-a590-7e987231ae9f.jpg","index":0,"item":"957c2886-bea9-4b58-8550-2d872ae4a311","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250120_Jungheinrich-jovokutatas-technologia-logisztika-ai-robotizacio","timestamp":"2025. január. 20. 13:30","title":"Miért fektetnek cégek egyre több energiát a jövőkutatásba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Jungheinrich Hungária Kft.","c_partnerlogo":"2b5681f7-2be2-41a2-b449-eafef36cad80","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"763e833a-df5b-4d03-9e74-537199468fb1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Putyin szerint Oroszországnak és Kínának közös a gondolkodásmódja a nácizmus, a fasizmus és a militarizmus újjáéledésének megakadályozása tekintetében.","shortLead":"Putyin szerint Oroszországnak és Kínának közös a gondolkodásmódja a nácizmus, a fasizmus és a militarizmus...","id":"20250121_putyin-hszi-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/763e833a-df5b-4d03-9e74-537199468fb1.jpg","index":0,"item":"c21140ab-7d0a-472a-9330-537ecc9bc985","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_putyin-hszi-targyalas","timestamp":"2025. január. 21. 17:13","title":"Kétoldalú együttműködésről tárgyaltak a „drága barátok”, az orosz és a kínai elnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da3e8af0-c53e-4be3-83ea-618d9c2e46ba","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hemzsegnek az örök vegyi anyagoktól az okosórák és fitneszkarkotők pántjai, mutat rá egy friss vizsgálat. Ezek ráadásul fel is szívódnak a bőrön át.","shortLead":"Hemzsegnek az örök vegyi anyagoktól az okosórák és fitneszkarkotők pántjai, mutat rá egy friss vizsgálat. Ezek ráadásul...","id":"20250120_okosorak-fitneszkarkotok-pant-orok-vegyi-anyagok-pfa-szennyezettseg-veszely-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da3e8af0-c53e-4be3-83ea-618d9c2e46ba.jpg","index":0,"item":"ed3ddf46-e439-4855-adc2-4d0e0d31cc9b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_okosorak-fitneszkarkotok-pant-orok-vegyi-anyagok-pfa-szennyezettseg-veszely-kutatas","timestamp":"2025. január. 20. 20:03","title":"Időzített bomba lehet az okosóra, súlyos veszélyre figyelmeztetnek a kutatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c90d373d-4ff2-4816-a282-5de7366aa765","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A népszerű író fiatalon hajlamos volt a bosszúállásra, de aztán leszokott róla. Sokszor verekedett is életében.","shortLead":"A népszerű író fiatalon hajlamos volt a bosszúállásra, de aztán leszokott róla. Sokszor verekedett is életében.","id":"20250120_vamos-miklos-bosszu-rataposot-egy-ujsagiro-szemuvegere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c90d373d-4ff2-4816-a282-5de7366aa765.jpg","index":0,"item":"f006aa59-1202-4774-bd78-699f8e7122ec","keywords":null,"link":"/elet/20250120_vamos-miklos-bosszu-rataposot-egy-ujsagiro-szemuvegere","timestamp":"2025. január. 20. 09:34","title":"Vámos Miklós egyszer rátaposott a szemüvegére egy újságírónak, aki hazudott róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"260a1515-de17-45b3-850e-319a5989417b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester szerint a történetnek nincs itt vége.","shortLead":"A főpolgármester szerint a történetnek nincs itt vége.","id":"20250120_Netto-hazaarulas-Karacsony-Gergely-kiakadt-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/260a1515-de17-45b3-850e-319a5989417b.jpg","index":0,"item":"b17e2d79-c5f2-4458-8851-72bb1c0bb62c","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Netto-hazaarulas-Karacsony-Gergely-kiakadt-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. január. 20. 11:16","title":"„Nettó hazaárulás” – Karácsony kiakadt a Mini-Dubaj miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21a9d64e-fe3a-4317-92e4-21101c77e287","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy másik F40-törésnél is a szerelő csapta oda a kocsit. ","shortLead":"Egy másik F40-törésnél is a szerelő csapta oda a kocsit. ","id":"20250121_Osszetorte-egy-szerelo-Lando-Norris-Ferrari-F40-eset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21a9d64e-fe3a-4317-92e4-21101c77e287.jpg","index":0,"item":"14c8f4ea-84b6-4f1d-86e4-343810c17f00","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_Osszetorte-egy-szerelo-Lando-Norris-Ferrari-F40-eset","timestamp":"2025. január. 21. 07:55","title":"Összetörte egy szerelő Lando Norris Ferrari F40-esét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d97ba21c-3182-469d-83ab-9ff0b718f86a","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Kiscelli Múzeumban egy élő társasjátékban válik megtapasztalhatóvá, hogyan működik a hatalom manipulációja.","shortLead":"A Kiscelli Múzeumban egy élő társasjátékban válik megtapasztalhatóvá, hogyan működik a hatalom manipulációja.","id":"20250121_kiscelli-muzeum-labirintus-tarsasjatek-orszag-lili","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d97ba21c-3182-469d-83ab-9ff0b718f86a.jpg","index":0,"item":"ee306ed8-c921-447a-8809-a7de97434380","keywords":null,"link":"/kultura/20250121_kiscelli-muzeum-labirintus-tarsasjatek-orszag-lili","timestamp":"2025. január. 21. 19:45","title":"Aczél-kocka: a Kádár-kor egy társasjátékba sűrítve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"faa9f854-643c-4a8d-a62f-ecffe02b26a1","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Hosszú cikkben indokolták meg, miért döntöttek így. ","shortLead":"Hosszú cikkben indokolták meg, miért döntöttek így. ","id":"20250121_le-monde-twitter-x","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/faa9f854-643c-4a8d-a62f-ecffe02b26a1.jpg","index":0,"item":"bfadf2b5-4940-480e-8050-bf7797da823e","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_le-monde-twitter-x","timestamp":"2025. január. 21. 14:50","title":"A Le Monde is otthagyja az X-et Musk miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elképesztő nyereséget, mondhatni, extraprofitot hozott tavaly a trafikbiznisz. A cégekbe betett pénz 90 százalékos (!) nyereséget fialt, tehát egy év alatt csaknem visszahozta a trafik azt a pénzt, amit a tulajdonos befektetett. Ennek a töredékéről sem mernek álmodni például az autóiparban, a bankoknál, az élelmiszer-feldolgozásnál – de egyetlen szektor sincs, amelyben ez a jövedelmezőség belátható távolságban lenne. A 2013 közepi újraosztásig a trafikok még 10-20 százalékos sajáttőke-arányos nyereséget produkáltak.
Tudja, hogy mi számít ma őrületesen jó befektetésnek, ha tutira akar menni? A bankbetét biztonságos, a bankok ajánlatai azonban 0–1 százalék között szóródnak (a jegybanki alapkamat 1,35 százalék, ehhez szokták igazítani ajánlataikat a bankok), akciósan azonban 2,5 százalékért is el tudja helyezni a pénzét.
Aki vállalkozik, ennél azért többet szeretne kapni a pénzéért, hiszen a vállalkozás kockázatosabb dolog, mint csak betenni a megtakarított pénzt a bankba. Tavaly Magyarországon az üzleti szférában a cégekbe tett saját pénz átlagosan durván 9 százalékos hozamot termelt, vagyis például egy cégtulajdonos egymillió forintot tett bele a vállalkozásába, és év végén 90 ezer forint lett az adózott nyereség. (Ezt nevezik sajáttőke-arányos nyereségnek, a rövidítése ROE.) Az egyes szektorok jövedelmezősége persze eltérő, de feldolgozóiparban, amelynek a szekere fut, 11 százalékos sajáttőke-arányos nyereség jött össze. Az élelmiszeriparban kissé kevesebb, ingatlanügyekkel pedig nagyon nem érte meg foglalkozni, veszteség jött össze az ágazatban.
Igen, jól látja. Tavaly a dohány-kiskereskedelemmel foglalkozó cégeknél 90 százalékos (!) volt ez a mutató a cégmérlegekből kigyűjtött, a GKI Gazdaságkutatótól származó adataink szerint. Ez annyit tesz: egyetlen év alatt csaknem visszahozta a trafik azt a pénzt, amit a tulajdonos betett a cégbe.
A piac újraosztásáig átlagos hasznot hoztak a trafikok
Hogy mekkora szó ez, jól mutatja, hogy a 2013 közepi trafikújraosztásig 10-20 százalék között – tehát voltaképpen ott, ahol más szektorokban, a nemzetgazdasági átlag közelében – mozgott a csak cigarettát, dohányárut árusító cégek sajáttőke-arányos nyeresége.
2013-ban egy fél év is elég volt ahhoz, hogy 50 százalékos mutatót hozzanak össze a trafikok.
Ez teszi érthetővé, miért is lehetett fontos 2013-ban a trafikpiacot úgy átrendezni, hogy a dohányboltok egy része a kormánypártokhoz köthető vagy közel álló emberekhez került.
Nemzeti dohánybolt bejáratánál. Biztos nyeremény
Túry Gergely
A fenti szám átlag. Elfedi, hogy vannak a trafiktulajdonosok közül, akiknek bejött az új éra, és vannak, akik vegetálnak. De akik nem panaszkodhatnak, azok igencsak jól jártak, ezért lett az átlag kiugróan magas.
A kevés jól helyezkedőnek bejött a biznisz, de a kép vegyes
Van néhány olyan szereplő, akik ezen a bolton óriásit szakítottak. És bár keveseknek megy elfogadhatóan, és a többség csak kínlódik, az is kiderült a 2014-es gazdálkodási adatok böngészése alapján, hogy Sopronban működik például a magyarországi trafikvilág csúcsüzeme, amely 2013-ban fél év alatt 2,6 milliárd forint forgalmat bonyolított, míg a tavalyi, első teljes évében bő 3,5 milliárd forint bevételre tett szert. Az extra forgalom elvileg abból származott, hogy jó helyen vannak – a vevőik 80 százaléka Ausztriából érkezik, és nagyobb tételben vásárolnak, mint a magyarok –, illetve hogy a 16 alkalmazottjukkal hétfőtől szombatig 6–22 óra között főként cigarettát árulnak. A tulajdonosok 2013-ban és 2014-ben is 150 milliós osztalékot vettek ki a cégből. (Ezzel nem állítjuk, hogy ez a soproni trafik és tulajdonosai a jól értesültek közé tartozna.)
"A mintegy hatezer koncessziót nyert cég közül ötszáznak, de legfeljebb ezernek megy jól az üzlet, a többiek számára inkább a túlélés a tét" – mondta júniusban lapunknak egy, a dohányértékesítésben évtizedek óta jelen lévő és koncessziót is nyert trafikos. Az, hogy kinek megy jó vagy rosszul, főként a trafik helyével magyarázható. Ugyanakkor az adatok szerint sok kuncsaftra főként Budapesten, illetve a vidéki nagyvárosokban és a nyugati határszélen lehetett boltot nyitni, mert máshol inkább csak pangás van. Főként, hogy a déli és keleti országrészben újra jelentős az illegális cigaretta jelenléte.
Így zajlott
Mint az a trafikmutyis botrányból ismeretes, a kormány 2013-ban államosította, majd a koncessziókat újraosztotta a dohány-kiskereskedelmi piacon, aminek a hatására a korábbi, mintegy 30 ezer árusítóhelyhez képest alig 5-6 ezer Nemzeti Dohányboltban lehet legálisan cigarettát vásárolni.
2013 áprilisától, tehát még a júliusi indulás előtt sorozatosan jelentek meg olyan bizonyító erejű írások, amelyek a Fidesz-közeli, kormányközeli kapcsolattal rendelkezők túlnyeréseiről szóltak. A botránysorozat csúcspontja azonban így is az lett, hogy kiderült: a koncessziót elnyerő pályázók mintegy tizede egy pontban összpontosul, hisz közel 500 nyertes koncessziós jog ahhoz a hódmezővásárhelyi székhelyű Continental-csoportot vezető Sánta Jánoshoz kötődött, aki maga is tevékeny szerepet vállalt a trafiktörvény kialakításában.
A műsorvezető azt mondta, nem beszélt Rogán Antallal a Varga Judit-interjú előtt. Hajdú a Fidesszel szimpatizál, de vannak témák, amikben nem ért egyet a párttal.