szerző:
Molnár Csaba - Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Benne vagyunk már az idei bringaszezonban, ideje irányt mutatni annak, aki még mindig hezitál, hogy milyen kelóra volna szüksége. Igazodási pontokért felkerestünk jó pár fővárosi kerékpárboltot, ahol egy kérdést tettünk fel: ha egyetlen bringát kellene ajánlania a boltban lévő kínálatból, melyik lenne az?

Húzómárka – Kiss Norbert, a Mogyoródi úton működő Bikecafe boltvezetője egy KTM-et ajánl. Mint mondja, ez a cross trekking kerékpártípus tömegesen terjedőben van, mivel sokkal kényelemesebb bringázási lehetőséget nyújt, mint egy hagyományos keló – vagy akár egy mountain bike. A KTM Life One 2016 Cross Trekking túrázni, városon kívüli és belüli használatra is tökéletes választás; mind férfi, mind női vázas verzióban 3-4 különböző méretben állandó készleten tartják, így a méretvariációkkal ez a kerékpár valóban a „lovasához” igazítható.

©

Az erős és stabil váz mellé a kiválasztott bringát kifejezetten a magyar utakra tervezett teleszkóppal – Suntour SF NEX 700C – szerelték, amit a normál, hobbi használatra abszolút megfelelő Shimano Acera M360 váltórendszerrel egészítettek ki. „Úgy látjuk, hogy ez a kerékpár igazából ár-érték arányban magasodik a többiek fölé, és az ára e márkától több mint abszolút tolerálható” – magyarázta Kiss Norbert. Hozzátette: az sem utolsó szempont, hogy ha valaki szeretné felszerelni sárvédővel, csomagtartóval és egyéb kiegészítővel is a kerékpárt, ez a kis híján 160 ezer forintba kerülő modell „még úgy sem mutat rosszul”.

Hardcore élvezet – Scsaurszki Péter, a Massivebikes vezetője: „Ha csak egyet ajánlhatok, akkor a talán ma a legextrémebb élményt nyújtót választanám, amely kifejezetten terepbringásoknak épült. Egyedi váz, egyedi váltó, fék, de még a gumijai sem hagyományosak az általunk épített Mi:Tech kerékpárnak. Saját tapasztalatból mondom: más élményt ad, mint egy hagyományos bringa, és ennek az egyedi vázgeometria a legfőbb oka. Ez a bicaj alkatrészenként is megtalálható a boltunkban, de így egyben nem, mert minden szempontból igazi maximalista. Pinion hajtásrendszerrel szereltük, de a konstrukció igazi kuriózuma az, hogy a hajtókarnál, középen van az ’agyváltója’. A Gearbox ugyanazon az elven működik, mint az autók sebváltója, csak ez kisebb és egyszerűbb. És bár az igaz, hogy a konstrukció a súlyát tekintve alig kevesebb, mint egy átlagosnak mondható, terepre való kerékpár, de a kezelhetősége éppen azáltal, hogy a bringa súlypontja a lehető legjobb helyen – középen és alul  – van, extrém módon könnyűvé vált.

©

Ami ennek a másfél millió forintba kerülő Mi:Tech bringának a felszereltségét illeti, az utolsó csapágyig mindent a legjobb alkatrészekből építettünk bele. A fékei (Trickstuff) a ma elérhető legjobbak, és 'természetesen' belső nélküli, tubeless gumikat kapott, ezáltal sokkal defektállóbb, ami hardcore terepen is nagy biztonságot jelent.”

Népbicikli – A főként városi használatra city bike-ot, esetleg túra trekkinget ajánlanak az óbudai Berguson kerékpárüzlet szakértői. Kissé kibővítve a fenti paramétereket – azaz, ha a bicikliző időnként ki is menne a városból –, már jól használhatók a cross-trekking gépek is. „Jelenlegi kínálatunkból egy cross-trekking kerékpár, a Kellys Phanatic 90 modellje tűnik a legjobb választásnak” – mondta Aranyi Zoltán, a Berguson értékesítője. A 310 ezer forintba kerülő bicajnál ebben a kategóriában persze lehet drágábbat is kapni, de a menőbb név nem feltétlenül jelent „nagyobb tudást”. Azaz kaphatók ugyanilyen paraméterekkel Trek, Cube vagy Merida kerékpárok is, de ezeknél 15-20 százalékban a nevet kell megfizetni. Ugyanakkor az inkább „népbicikli” márkák, mint például a Kellys vagy a CTM is kompromisszumok nélkül alkalmasak a városi suhanásra.

©

A 10-12 márkát – az említettek mellett például Bianchit, GT-t, Devront vagy a magyar Gepidát is – áruló üzlet legdrágább gépe jelenleg a Merida Ninety-Six Team modellje 2,2 millió forintért. Azt azonban tudni kell, hogy a Merida a legmagasabb szintű versenygépeket is gyártja, a Lampre csapat szállítójaként ott vannak a nagy háromhetes körversenyeken, a Touron, a Girón vagy a Vueltán is.

Spéci Trek – A belvárosi Nella a Trek kerékpárokra specializálódott, náluk 250-300 ezer forintért már messze nem alapmodelleket lehet kapni. Városi „átlagfogyasztásra” a közel univerzális fitneszbicajokat ajánlják, mint például a Trek FX 7.4 vagy FX 7.5 modellek 249, illetve 325 ezer forintért. A Tektro alu V-fékekkel, állítható fékkarokkal és Shimano Tiagra, illetve RD350 váltókkal, valamint 10 sebességes váltókarral szerelt gépek minden városi szituációban megbízhatóan kezelhetők. Kicsit feljebb, 350 és 400 ezer forint között pedig már a legjobb fitneszkerékpárokhoz lehet hozzájutni. Ezeket kicsit jobb váltókkal, fékekkel, kiegészítőkkel szerelik. „Ezeket jól is viszik.” Azt azonban meg kell fizetni, hogy a Trek igazi világmárka, igazán híressé Lance Armstrong tette, de már előtte is a legjobbak között jegyezték az 1976 óta létező gyár kerékpárjait. A Nella, ha kell, szállítja a Trek 3-4 milliós csúcsmodelljeit is, a karbonból készült versenybicikliket – ezeket persze csak rendelésre. Jelenlegi legdrágább gépük egy 1,9 milliós mountain kerékpár.

©

Karbon kinézet – „A KTM Life Lite modellje tökéletesen alkalmas a kényelmes, de tempós városi közlekedésre, sőt a városon kívülre is bátran ki lehet merészkedni vele” – tudtuk meg a Kálvin téri Hugo Sport bicikliüzletben. A matt feketére fújt, karbon kinézetű, de alumínium vázas gépet 265 ezer forintért „vesztegetik”, ezzel nem lóg ki a hasonló tudású gépek közül. Más kategória, de ár-érték arányban ugyancsak jó vételnek tűnik ugyancsak a városi közlekedésre a Gepida 139 ezer forintért kínált S3 fixie-je, ami igazából félfixie, azaz a biciklista maga döntheti el, hogy „örökhajtó” vagy racsnis üzemmódban közlekedik vele. Az átlag kerékpárosnak azonban nagyon megfelelnek például a Kellys teleszkópos villájú, túrázásra is nagyon alkalmas gépei, például a Kellys Phanatic 90 cross 310 ezer forintért. Jellemzően az országúti gépek szoktak őrült összegekbe kerülni, ehhez képest a KTM Strada 800 modell már 249 ezer forintért elvihető. A másik véglet a KTM Revelator Prime modellje 1,639 millió forintért. Rendelésre pedig full karbon gépeket is behoznak bőven millió feletti áron.

©

Kalandozó Gepida – „A főleg városban mozgó, de időnként azon kívülre is kalandozó biciklista számára egy trekking gép a leghasznosabb” – mondja Sass József, a Probike „mindenese”. Például a Gepida 200-300 ezer forintos gépei nagyon jó ár-érték arányt kínálnak. Ráadásul nagyjából ugyanolyan felszereltséghez – például agydinamó, hidraulikus tárcsafék – lehet jutni, mint a nagy márkák hasonló kerékpárja – csak éppen sokkal kevesebb marketingköltséget kell megfizetni. Persze ebben a kategóriában is előfordulnak elszállt árak, egy karbon KTM-ért például 500-700 ezer forintot is ki kell csengetni. Ugyanakkor ki lehet fogni kifejezetten jó vételeket is, ilyen lenne például a Scott Sub 20-as modellje, ami 285 ezret kóstál vagy a szintén Scott Venture 40 modell 300 ezerért.

©

A budai, Szilágyi Erzsébet fasori üzlet jelenlegi legdrágább gépe egy 1,04 milliós Canondale országúti kerékpár, de korábban voltak 2-3 milliós kerékpárok is a boltban. Öt-hat évvel ezelőtt több millión felüli gépet is eladtak, most inkább a 200-300 ezres bicajok mennek. Nagyon keresik a 100-200 ezres túrabicikliket is, valamint gyerekkerékpárokat.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!