szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatósága úgy döntött, hogy újra kell tervezni a fővárosi elektronikus jegyrendszert, mert kiderült, hogy az a korábbi menedzsment által rögzített műszaki feltételekkel működésképtelen lenne.

Már nyár elején tudni lehetett

Dabóczi Kálmán, a BKK vezére már június elején beszámolt a hvg.hu-nak az e-jegyrendszer várható áttervezeséréről. Akor azt írta, a projekt határideje és forrásigénye nem változik, az továbbra is 2017 vége, de a belső határidőket és a projekt főbb mérföldköveit át kell tervezni. "A műszaki koncepció számos elemét néhány éve a piac többsége még kivitelezhetetlennek tartotta. A BKK akkori vezetése ennek ellenére a saját felelősségi körébe vonta a projekt műszaki integrációjának kockázatát, és úgy döntött, hogy részekre tagolva írja ki a tendert. Mára sikerült ezeket az anomáliákat beazonosítani és megoldást találni rájuk. Az újratervezés során az elmúlt 5 év technikai fejlődésének eredményeit is integrálni kell a projektbe" – írta akkor a BKK vezérigazgatója.

A majdnem egy évig tartó átfogó vizsgálatok után megállapították, hogy a projekt előkészítése és tervezése nem volt kellően megalapozott, és a rendszer még alapszinten sem működött volna - írta közleményében a BKK.

A műszaki kiírás számos helyen hibás, hiányos vagy ellentmondásos volt, a szükséges építészeti munkák és a szoftverintegrációs feladatok kimaradtak a szerződésből. Nem lehetett tudni továbbá, hogy a beléptetőkapuk mekkora torlódást okoznának, és bizonyos jogszabályi követelményeket, katasztrófavédelmi, biztonsági előírásokat is figyelmen kívül hagytak.

Ezenkívül az is kiderült, hogy a fejlett adatátviteli rendszer működtetéséhez nem elég a szerződésekben szereplő 3G adatkapcsolat, helyette 4G szükséges.

Megállapították azt is, hogy az előző menedzsment súlyos szakmai hibát követett el, amikor nem integrált, kulcsrakész elektronikus jegyrendszer kiépítésére írt ki pályázatot, hanem tulajdonképpen eszközbeszerzésre szoftveres integráció nélkül. Ezen felül időközben a projekt lényeges elemeit érintő jogszabályok, például a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény is megváltoztak, ezt pedig az eredeti konstrukció nem képes kezelni – tették hozzá. 

Közölték, a BKK megteszi az újratervezéshez szükséges lépéseket, amivel nemcsak a jogszabályi feltételeket teljesüléséről gondoskodik, hanem csökkenti az utasok adminisztrációs terheit is. Utóbbi különösen fontos, mivel a regisztrációs folyamat eredeti elképzelések szerinti megvalósítása "elfogadhatatlan és kezelhetetlen állapotot eredményezett volna".

Jelezték, hogy a 3-as metróval kapcsolatos elemek a felújítás miatt kikerülnek a 2017 végén záruló projektből, és annak második fázisában valósulnak majd meg. A BKK szerint a módosítások miatt a program nem lesz drágább, és a befejezés határideje sem módosul.

A közleményben kitértek arra, hogy a projekt számos elemében a legfejlettebb, de kész rendszerként a világon még sehol sem bevezetett megoldásokat alkalmaz majd. Egy ilyen összetett fejlesztési program esetén a BKK szerint törvényszerűek az irányváltások, újratervezési lépések.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!