Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"43a07cb9-0a7d-40a1-91d4-22b0bfc1d132","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Azt viszont még nem tudni, Orbán Viktor mikor látogat Washingtonba.","shortLead":"Azt viszont még nem tudni, Orbán Viktor mikor látogat Washingtonba.","id":"20250129_egyesult-allamok-izrael-donald-trump-talalkozo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43a07cb9-0a7d-40a1-91d4-22b0bfc1d132.jpg","index":0,"item":"758103b3-3f80-4efa-9272-e098b2324995","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_egyesult-allamok-izrael-donald-trump-talalkozo","timestamp":"2025. január. 29. 12:30","title":"Netanjahu lesz Trump első külföldi vendége a Fehér Házban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e16f94a6-486b-4d09-addb-9c8af254b5c9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kevesebb tiszta hajtás kell. A VW már le is fújta, hogy elektromos autót vigyen az USA-ba. ","shortLead":"Kevesebb tiszta hajtás kell. A VW már le is fújta, hogy elektromos autót vigyen az USA-ba. ","id":"20250130_Trump-autok-uzemanyagtakarekossagi-szabaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e16f94a6-486b-4d09-addb-9c8af254b5c9.jpg","index":0,"item":"d60215d7-e331-404d-9049-5e39f7c26ddc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_Trump-autok-uzemanyagtakarekossagi-szabaly","timestamp":"2025. január. 30. 08:44","title":"Trumpék máris átírják az autók üzemanyag-takarékossági szabályait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. január. 29. 14:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"11b03069-9f58-4d45-b27c-04598511668c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"652 milliárd forintot hagytak a vásárlók a gyógyszertárakban tavaly, ezt 1200 milliárdra egészítette ki az állam.","shortLead":"652 milliárd forintot hagytak a vásárlók a gyógyszertárakban tavaly, ezt 1200 milliárdra egészítette ki az állam.","id":"20250129_gyogyszertar-gyogyszer-bevetel-egeszsegugy-neak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11b03069-9f58-4d45-b27c-04598511668c.jpg","index":0,"item":"f392e2a6-6add-4ce1-96dc-2aa389ae976f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_gyogyszertar-gyogyszer-bevetel-egeszsegugy-neak","timestamp":"2025. január. 29. 08:10","title":"Attól nőtt nagyot a gyógyszertárak bevétele, hogy nagyobb kiszerelésben árulnak sok gyógyszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8753f299-6d61-4d3d-b1a7-9dd769692a94","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Az úszószövetség kérte, hogy változzon az olimpiai életjáradékra vonatkozó rendelkezés.","shortLead":"Az úszószövetség kérte, hogy változzon az olimpiai életjáradékra vonatkozó rendelkezés.","id":"20250130_milak-kristof-virth-balazs-edzo-neveloedzo-magyar-uszoszovetseg-sportallamtitkarsag-sporttorveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8753f299-6d61-4d3d-b1a7-9dd769692a94.jpg","index":0,"item":"010474ad-37f3-4270-8b59-9f4a31af98b6","keywords":null,"link":"/sport/20250130_milak-kristof-virth-balazs-edzo-neveloedzo-magyar-uszoszovetseg-sportallamtitkarsag-sporttorveny","timestamp":"2025. január. 30. 12:16","title":"Milák Kristóf esete miatt módosíthatják a sporttörvényt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88220cd0-8005-4398-95ba-c01e0a7ebe58","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A legújabb BMW iX felfrissített dizájnnal, modernizált technikával, megnövelt teljesítménnyel és minden korábbinál nagyobb hatótávval debütált.","shortLead":"A legújabb BMW iX felfrissített dizájnnal, modernizált technikával, megnövelt teljesítménnyel és minden korábbinál...","id":"20250129_bmw-ix-facelift-700-kilometeres-hatotavu-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88220cd0-8005-4398-95ba-c01e0a7ebe58.jpg","index":0,"item":"7dcd2b3b-46e9-4c5d-8a7d-b2fd506cb9f7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_bmw-ix-facelift-700-kilometeres-hatotavu-uj-villanyauto","timestamp":"2025. január. 29. 07:03","title":"Itt a BMW 700 kilométeres hatótávú új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2522507a-ab1d-4fad-977a-00497e6d3850","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Tom Welling, az ifjú Superman egykori alakítója ittas vezetés miatt került bajba.","shortLead":"Tom Welling, az ifjú Superman egykori alakítója ittas vezetés miatt került bajba.","id":"20250129_Letartoztattak-Supermant","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2522507a-ab1d-4fad-977a-00497e6d3850.jpg","index":0,"item":"78e3910c-334d-4a7d-b29b-462f941097a7","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Letartoztattak-Supermant","timestamp":"2025. január. 29. 08:20","title":"Letartóztatták Supermant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nagyjából négy hetet kellett várni 2025 első súlyos hibájára az Apple operációs rendszereiben – a jó hír, hogy már a hibajavítás is megérkezett hozzá. ","shortLead":"Nagyjából négy hetet kellett várni 2025 első súlyos hibájára az Apple operációs rendszereiben – a jó hír, hogy már...","id":"20250129_apple-veszfrissites-hibajavitas-iphone-ipad-mac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58.jpg","index":0,"item":"2d2ef6b0-a89c-40c9-a9c5-f7a8d1040f82","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_apple-veszfrissites-hibajavitas-iphone-ipad-mac","timestamp":"2025. január. 29. 15:03","title":"Vészfrissítés jött az Apple eszközeihez – iPhone, iPad, Mac és sok más is érintett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével és kivitelezésével kapcsolatban kijelenthető, hogy a 2014. novemberi szerződéskötés óta nem módosult a határidő, az továbbra is 2017. év vége. A korábbi menedzsment előkészítő fázis csúszásaival kapcsolatban nem tudunk érdemi információval szolgálni. Bár a projekt véghatárideje nem változik, azonban a belső határidőket és a projekt főbb mérföldköveit át kell tervezni. Ennek egyik oka a hatályos jogszabályi rendelkezések változása, másodsorban a projekt előkészítése során – az előző BKK vezetés által - elkövetett szakmai hibák kiküszöbölése. Az állami és önkormányzati szervek elektronikus adatbiztonságáról, valamint a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény olyan követelményeket írnak elő a BKK számára, amelyek az elektronikus jegyrendszer informatikai hátterét, annak felépítését, működését, valamint ezek üzemeltetési eljárásait alapvetően befolyásolják. A rendszer éles üzembe helyezése előtt valamennyi olyan módosítást el kell végezni, ami a jogszabályi megfelelőséget és a rendszer működőképességét biztosítja.
Az újratervezés a projekt teljes forrásigényét (EBRD hitelkeret és önkormányzati forrás) nem változtatja, a rendelkezésre álló források átcsoportosításáról, azok hatékonyabb felhasználásáról folynak a szállítói egyeztetések. A BKK korábbi vezetése az eredeti kiírás szerint számos munkanemet külön, a fővállalkozói szerződésétől függetlenül kívánt megrendelni. A 3. felektől, független vállalkozóktól beszerzendő munkák olyan szerves részei a projektnek, hogy azt a rendszer szállítóján kívül más gyakorlatilag nem képes elvégezni határidőre. A több mint egy évvel ezelőtt kinevezett BKK management megítélése szerint illetve a 2015 folyamán külső szakértő által elvégzett kockázatelemzés alapján - ez azonban jelentős kockázatokat hordoz, ezért azokat a projekt sikere érdekében meg kell változtatni. A BKK a vállalkozóval és az EBRD-vel közösen egységes felelősségi rendszeren alapuló szerződéses konstrukción dolgozik annak érdekében, hogy ezeket a kockázatokat kiküszöbölje. A változtatások főként a rendszer hátterében működő szoftverek integrációját, interfészek elkészítését és adatkezelési, valamint a fizikai kivitelezéshez kapcsolódó építőipari szakmunkákat érinti egy egységes, a felelősségeket pontosan definiáló szerződésben. Ezek nem új munkák, hanem azoknak a feladatoknak az egy kézbe és egységes felelősségi rendszerbe történő adását jelentik, amelyek megrendelése eredetileg 3. féltől történtek volna.
A változtatások költségstruktúrájának kidolgozása a hatályos szerződéses kereteket és az EBRD direktíváit, valamint a megkötött hitelszerződés összegét is figyelembe véve történik. Ebben az egyeztetésben a BKK, a szállító és az Scheidt&Bachmann által megjelölt alvállalkozók is közreműködnek. A munka során a meglévő szerződést kívánják a felek úgy módosítani, hogy az teljes körűen megfeleljen a jogi, műszaki és gazdasági jellegű követelményeknek és igényeknek. Plusz anyagi forrást a szerződés revíziója és a projekt ilyen jellegű áttervezése nem igényel, a projekt költségvetése az eredetileg rendelkezésre álló forrásokhoz képest tehát nem nő.
A Főváros leendő elektronikus jegyrendszeréhez hasonló összetettséggel egy rendszer sem büszkélkedhet a világon. Az alapkoncepció - hasonlóan a FUTÁR rendszeréhez - úgy született, hogy néhány lelkes amatőr összeszedte a világ különböző pontjain üzemelő elektronikus jegyrendszerének funkcióit, majd mindezt összegyűjtötte egy tenderkiírásba, majd szerződésbe foglalta azokat. Nem újdonság ez a megközelítés, már az említett FUTÁR (Fővárosi Utas Tájékoztatási Rendszer) kiépítésénél is hasonló problémák adódtak, de ott még sikerült ezt a felelősséget áthárítani a vállalkozói oldalra, ez azonban a projekt több éves csúszásához vezetett. Itt erre nem volt lehetőség, ezért is kell beavatkozni. A Vitézy - féle BKK számos pontján tetten érhető volt ez a tapasztalatlanság. A ma több esetben megnyilatkozó csapat tagjai a közlekedési módok vitájaként állítanak be olyan szakmai nézetkülönbségeket, melyek mögött valójában komoly vállalatvezetési hiányosságok állnak. A fonódó fejlesztés és más beruházások kapcsán is előfordultak hasonló szakmai problémák, melyeket még vezetése alatt indított a közlekedésszervező. Aki egy kicsit is ért az ilyen komoly beruházások tervezéséhez és lebonyolításához, azt tudhatja, hogy ezek a hibák nem az utolsó pillanatban az átadás küszöbén, hanem sokkal inkább a tervezési fázisában keletkeznek. Ember legyen a talpán, aki ezeket később, a projekt lefolytatása közben korrigálni képes. Az elektronikus jegyrendszer projekt – a Széll Kálmán térrel és a fonódó villamos projekttel ellentétben – még abban a fázisában van, hogy a tervezési hibák – ugyan nehézségek árán is – de korrigálhatók.
A műszaki koncepció számos elemét néhány éve a piac többsége még kivitelezhetetlennek tartotta. A BKK akkori vezetése ennek ellenére a saját felelősségi körébe vonta a projekt műszaki integrációjának kockázatát és úgy döntött, hogy részekre tagolva írja ki a tendert. Mára sikerült ezeket az anomáliákat beazonosítani és megoldást találni rájuk. Az újratervezés során az elmúlt 5 év technikai fejlődésének eredményeit is integrálni kell a projektbe.
Mindezen intézkedéseknek köszönhetően a végén mégis egy egységes, integrált online rendszer épülhet meg.