szerző:
Dabóczi Kálmán

A BKK vezérigazgatója szerzőnknek válaszol.

A BKK cáfolja a tegnapi napon a hvg.hu-n „Tarlós István bevezeti az e- hazugságot?” címmel megjelent cikk tartalmát.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével és kivitelezésével kapcsolatban kijelenthető, hogy a 2014. novemberi szerződéskötés óta nem módosult a határidő, az továbbra is 2017. év vége. A korábbi menedzsment előkészítő fázis csúszásaival kapcsolatban nem tudunk érdemi információval szolgálni.  Bár a projekt véghatárideje nem változik, azonban a belső határidőket és a projekt főbb mérföldköveit át kell tervezni. Ennek egyik oka a hatályos jogszabályi rendelkezések változása, másodsorban a projekt előkészítése során – az előző BKK vezetés által - elkövetett szakmai hibák kiküszöbölése. Az állami és önkormányzati szervek elektronikus adatbiztonságáról, valamint a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény olyan követelményeket írnak elő a BKK számára, amelyek az elektronikus jegyrendszer informatikai hátterét, annak felépítését, működését, valamint ezek üzemeltetési eljárásait alapvetően befolyásolják. A rendszer éles üzembe helyezése előtt valamennyi olyan módosítást el kell végezni, ami a jogszabályi megfelelőséget és a rendszer működőképességét biztosítja.

Az újratervezés a projekt teljes forrásigényét (EBRD hitelkeret és önkormányzati forrás) nem változtatja, a rendelkezésre álló források átcsoportosításáról, azok hatékonyabb felhasználásáról folynak a szállítói egyeztetések. A BKK korábbi vezetése az eredeti kiírás szerint számos munkanemet külön, a fővállalkozói szerződésétől függetlenül kívánt megrendelni. A 3. felektől, független vállalkozóktól beszerzendő munkák olyan szerves részei a projektnek, hogy azt a rendszer szállítóján kívül más gyakorlatilag nem képes elvégezni határidőre. A több mint egy évvel ezelőtt kinevezett BKK management megítélése szerint illetve a 2015 folyamán külső szakértő által elvégzett kockázatelemzés alapján - ez azonban jelentős kockázatokat hordoz, ezért azokat a projekt sikere érdekében meg kell változtatni. A BKK a vállalkozóval és az EBRD-vel közösen egységes felelősségi rendszeren alapuló szerződéses konstrukción dolgozik annak érdekében, hogy ezeket a kockázatokat kiküszöbölje. A változtatások főként a rendszer hátterében működő szoftverek integrációját, interfészek elkészítését és adatkezelési, valamint a fizikai kivitelezéshez kapcsolódó építőipari szakmunkákat érinti egy egységes, a felelősségeket pontosan definiáló szerződésben. Ezek nem új munkák, hanem azoknak a feladatoknak az egy kézbe és egységes felelősségi rendszerbe történő adását jelentik, amelyek megrendelése eredetileg 3. féltől történtek volna.

A változtatások költségstruktúrájának kidolgozása a hatályos szerződéses kereteket és az EBRD direktíváit, valamint a megkötött hitelszerződés összegét is figyelembe véve történik. Ebben az egyeztetésben a BKK, a szállító és az Scheidt&Bachmann által megjelölt alvállalkozók is közreműködnek. A munka során a meglévő szerződést kívánják a felek úgy módosítani, hogy az teljes körűen megfeleljen a jogi, műszaki és gazdasági jellegű követelményeknek és igényeknek. Plusz anyagi forrást a szerződés revíziója és a projekt ilyen jellegű áttervezése nem igényel, a projekt költségvetése az eredetileg rendelkezésre álló forrásokhoz képest tehát nem nő.

A Főváros leendő elektronikus jegyrendszeréhez hasonló összetettséggel egy rendszer sem büszkélkedhet a világon. Az alapkoncepció - hasonlóan a FUTÁR rendszeréhez - úgy született, hogy néhány lelkes amatőr összeszedte a világ különböző pontjain üzemelő elektronikus jegyrendszerének funkcióit, majd mindezt összegyűjtötte egy tenderkiírásba, majd szerződésbe foglalta azokat. Nem újdonság ez a megközelítés, már az említett FUTÁR (Fővárosi Utas Tájékoztatási Rendszer) kiépítésénél is hasonló problémák adódtak, de ott még sikerült ezt a felelősséget áthárítani a vállalkozói oldalra, ez azonban a projekt több éves csúszásához vezetett. Itt erre nem volt lehetőség, ezért is kell beavatkozni. A Vitézy - féle BKK számos pontján tetten érhető volt ez a tapasztalatlanság. A ma több esetben megnyilatkozó csapat tagjai a közlekedési módok vitájaként állítanak be olyan szakmai nézetkülönbségeket, melyek mögött valójában komoly vállalatvezetési hiányosságok állnak. A fonódó fejlesztés és más beruházások kapcsán is előfordultak hasonló szakmai problémák, melyeket még vezetése alatt indított a közlekedésszervező. Aki egy kicsit is ért az ilyen komoly beruházások tervezéséhez és lebonyolításához, azt tudhatja, hogy ezek a hibák nem az utolsó pillanatban az átadás küszöbén, hanem sokkal inkább a tervezési fázisában keletkeznek. Ember legyen a talpán, aki ezeket később, a projekt lefolytatása közben korrigálni képes. Az elektronikus jegyrendszer projekt – a Széll Kálmán térrel és a fonódó villamos projekttel ellentétben – még abban a fázisában van, hogy a tervezési hibák – ugyan nehézségek árán is – de korrigálhatók.

A műszaki koncepció számos elemét néhány éve a piac többsége még kivitelezhetetlennek tartotta. A BKK akkori vezetése ennek ellenére a saját felelősségi körébe vonta a projekt műszaki integrációjának kockázatát és úgy döntött, hogy részekre tagolva írja ki a tendert. Mára sikerült ezeket az anomáliákat beazonosítani és megoldást találni rájuk. Az újratervezés során az elmúlt 5 év technikai fejlődésének eredményeit is integrálni kell a projektbe.

Mindezen intézkedéseknek köszönhetően a végén mégis egy egységes, integrált online rendszer épülhet meg.

 

A szerző a BKK vezérigazgatója

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Vizsgálja az ombudsman a genderszak megszüntetését

Vizsgálja az ombudsman a genderszak megszüntetését

Nézze meg az elmúlt három év legszebbként díjazott budapesti épületeit

Nézze meg az elmúlt három év legszebbként díjazott budapesti épületeit

Sok egyéni vállalkozót érhet kínos meglepetés az év végén, ha nem figyelmes

Sok egyéni vállalkozót érhet kínos meglepetés az év végén, ha nem figyelmes

Rossz hírt kaptak a pereskedő devizahitelesek az Európai Bíróságtól

Rossz hírt kaptak a pereskedő devizahitelesek az Európai Bíróságtól

Gruevszkiről kérdezték Orbánt, egy mondatban válaszolt

Gruevszkiről kérdezték Orbánt, egy mondatban válaszolt

Egyszerűen eltűnnek az SMS-ek a Google telefonjairól

Egyszerűen eltűnnek az SMS-ek a Google telefonjairól