Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a7bd80cc-913e-445d-8c4f-45f166bcd194","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megtörtént az első jelátvitel egy olyan agyi chippel, mely teljesen vezeték nélkül működik. A megoldás segíthet helyreállítani például a stroke-on átesett betegek kommunikációját.","shortLead":"Megtörtént az első jelátvitel egy olyan agyi chippel, mely teljesen vezeték nélkül működik. A megoldás segíthet...","id":"20250603_paradromics-connexus-bci-agyi-chip-teszt-vizsgalat-vezetek-nelkuli-kapcsolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7bd80cc-913e-445d-8c4f-45f166bcd194.jpg","index":0,"item":"690a7824-5c39-42f5-992b-46e3604e1fce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_paradromics-connexus-bci-agyi-chip-teszt-vizsgalat-vezetek-nelkuli-kapcsolat","timestamp":"2025. június. 03. 11:03","title":"Kipróbálták az első agyi chipet, amely vezeték nélkül kapcsolja össze az embert egy számítógéppel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41db833b-e15d-49e3-8e51-b00797f5a721","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A halottkém ellen eljárás indult, akár börtönbe is kerülhet.","shortLead":"A halottkém ellen eljárás indult, akár börtönbe is kerülhet.","id":"20250603_halottkem-koporso-csehorszag-hiba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41db833b-e15d-49e3-8e51-b00797f5a721.jpg","index":0,"item":"111d3008-d8e0-46d8-adb7-fc15ef8976fc","keywords":null,"link":"/elet/20250603_halottkem-koporso-csehorszag-hiba","timestamp":"2025. június. 03. 09:14","title":"Kinyitotta a szemét a koporsóban a halottnak nyilvánított nő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be0aa197-e6a8-4977-8ac0-0394b5c21f0c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":" Közel 30 éves a kocsi, de szinte makulátlan. ","shortLead":" Közel 30 éves a kocsi, de szinte makulátlan. ","id":"20250602_Egymillio-kilometernel-jar-ez-az-5-os-BMW-eredeti-valtoval-motorral","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be0aa197-e6a8-4977-8ac0-0394b5c21f0c.jpg","index":0,"item":"2fac1308-1249-4c5a-9676-e2af7a4dc029","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Egymillio-kilometernel-jar-ez-az-5-os-BMW-eredeti-valtoval-motorral","timestamp":"2025. június. 03. 07:11","title":"Ez a BMW cáfolja a sztereotípiákat: egymillió kilométernél jár eredeti váltóval, motorral","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8645c187-9c2e-4914-b40d-4ec561317c5c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás arra az esetre, ha csak egy finom kis tuningra lenne szükségünk BMW X5 fronton.","shortLead":"Itt a megoldás arra az esetre, ha csak egy finom kis tuningra lenne szükségünk BMW X5 fronton.","id":"20250602_Finom-tuningot-kapott-az-itthon-legkelendobb-BMW","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8645c187-9c2e-4914-b40d-4ec561317c5c.jpg","index":0,"item":"67ce4529-53ad-46a1-aa45-f566fd01ae61","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Finom-tuningot-kapott-az-itthon-legkelendobb-BMW","timestamp":"2025. június. 04. 06:41","title":"Finom tuningot kapott az itthon legkelendőbb BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"513638b4-849d-46bf-a8d3-53ae99f19100","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy éven belül teljesítik a vállalást.","shortLead":"Egy éven belül teljesítik a vállalást.","id":"20250604_London-dron-Ukrajna-Oroszorszag-haboru-UK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/513638b4-849d-46bf-a8d3-53ae99f19100.jpg","index":0,"item":"25ec0f62-acd3-4ae8-be46-c3f72f1c6e08","keywords":null,"link":"/vilag/20250604_London-dron-Ukrajna-Oroszorszag-haboru-UK","timestamp":"2025. június. 04. 06:18","title":"Nagy-Britannia 100 ezer drónt szállít Ukrajnának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25901b3d-24cf-47c7-8110-09a15a174a97","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Noha korábban kirúgták, mégis visszament az Operettszínházba Sándor Péter, és a közérdekű adatokból úgy tűnik, a döntése jövedelmező volt, hiszen 10 millió forintot kap a színháztól – írta meg a Blikk. Erre az Operettszínház megváltoztatta a közérdekű adatait bemutató táblázatot.","shortLead":"Noha korábban kirúgták, mégis visszament az Operettszínházba Sándor Péter, és a közérdekű adatokból úgy tűnik...","id":"20250603_Megirtak-hogy-az-Operettszinhaz-10-milliot-fizet-egy-enekesenek-erre-megvaltoztattak-a-kozerdeku-adatokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25901b3d-24cf-47c7-8110-09a15a174a97.jpg","index":0,"item":"f7a51179-5c84-4fd6-bcd7-29a3769d08da","keywords":null,"link":"/kultura/20250603_Megirtak-hogy-az-Operettszinhaz-10-milliot-fizet-egy-enekesenek-erre-megvaltoztattak-a-kozerdeku-adatokat","timestamp":"2025. június. 03. 09:49","title":"Megírták, hogy az Operettszínház 10 milliót fizet egy énekesének, erre megváltoztatták a közérdekű adatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ef0253b-e3bd-4155-8f14-6b907eaca3b6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az indoklás szerint a tervezett belvárosi útvonalon nem garantálható, hogy 18 évesek ne találkozhassanak a gyülekezési törvénnyel ellentétes magatartással. A rendőrség azt is feltételezi, hogy a bejelentett gyűlés bármikor az idei Pride-felvonulássá válhat, az pedig fotók szerint veszélyes.","shortLead":"Az indoklás szerint a tervezett belvárosi útvonalon nem garantálható, hogy 18 évesek ne találkozhassanak a gyülekezési...","id":"20250603_Megtiltotta-a-rendorseg-a-30-Pride-megtartasat-a-budapesti-belvarosban-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ef0253b-e3bd-4155-8f14-6b907eaca3b6.jpg","index":0,"item":"cf1f973f-bda1-4b32-9eeb-04da0fe50b77","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_Megtiltotta-a-rendorseg-a-30-Pride-megtartasat-a-budapesti-belvarosban-ebx","timestamp":"2025. június. 03. 12:00","title":"Megtiltotta a rendőrség a Pride napjára tervezett LMBTQ-felvonulás megtartását a budapesti belvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"333345d5-bce4-4bc0-b13b-f30f09b858e6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Super Mustang Mach-E az elképesztően erős elektromos hajtásról és a brutális leszorítóerőről szól.","shortLead":"A Super Mustang Mach-E az elképesztően erős elektromos hajtásról és a brutális leszorítóerőről szól.","id":"20250603_elgurultak-a-ford-gyogyszerei-orult-szornyeteg-bukkant-fel-super-mustang-mach-e","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/333345d5-bce4-4bc0-b13b-f30f09b858e6.jpg","index":0,"item":"ffc2c22b-9f6a-48fe-9c62-9a1bd04eb9dd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_elgurultak-a-ford-gyogyszerei-orult-szornyeteg-bukkant-fel-super-mustang-mach-e","timestamp":"2025. június. 03. 06:41","title":"Elgurultak a Ford gyógyszerei, őrült szörnyeteg bukkant fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével és kivitelezésével kapcsolatban kijelenthető, hogy a 2014. novemberi szerződéskötés óta nem módosult a határidő, az továbbra is 2017. év vége. A korábbi menedzsment előkészítő fázis csúszásaival kapcsolatban nem tudunk érdemi információval szolgálni. Bár a projekt véghatárideje nem változik, azonban a belső határidőket és a projekt főbb mérföldköveit át kell tervezni. Ennek egyik oka a hatályos jogszabályi rendelkezések változása, másodsorban a projekt előkészítése során – az előző BKK vezetés által - elkövetett szakmai hibák kiküszöbölése. Az állami és önkormányzati szervek elektronikus adatbiztonságáról, valamint a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény olyan követelményeket írnak elő a BKK számára, amelyek az elektronikus jegyrendszer informatikai hátterét, annak felépítését, működését, valamint ezek üzemeltetési eljárásait alapvetően befolyásolják. A rendszer éles üzembe helyezése előtt valamennyi olyan módosítást el kell végezni, ami a jogszabályi megfelelőséget és a rendszer működőképességét biztosítja.
Az újratervezés a projekt teljes forrásigényét (EBRD hitelkeret és önkormányzati forrás) nem változtatja, a rendelkezésre álló források átcsoportosításáról, azok hatékonyabb felhasználásáról folynak a szállítói egyeztetések. A BKK korábbi vezetése az eredeti kiírás szerint számos munkanemet külön, a fővállalkozói szerződésétől függetlenül kívánt megrendelni. A 3. felektől, független vállalkozóktól beszerzendő munkák olyan szerves részei a projektnek, hogy azt a rendszer szállítóján kívül más gyakorlatilag nem képes elvégezni határidőre. A több mint egy évvel ezelőtt kinevezett BKK management megítélése szerint illetve a 2015 folyamán külső szakértő által elvégzett kockázatelemzés alapján - ez azonban jelentős kockázatokat hordoz, ezért azokat a projekt sikere érdekében meg kell változtatni. A BKK a vállalkozóval és az EBRD-vel közösen egységes felelősségi rendszeren alapuló szerződéses konstrukción dolgozik annak érdekében, hogy ezeket a kockázatokat kiküszöbölje. A változtatások főként a rendszer hátterében működő szoftverek integrációját, interfészek elkészítését és adatkezelési, valamint a fizikai kivitelezéshez kapcsolódó építőipari szakmunkákat érinti egy egységes, a felelősségeket pontosan definiáló szerződésben. Ezek nem új munkák, hanem azoknak a feladatoknak az egy kézbe és egységes felelősségi rendszerbe történő adását jelentik, amelyek megrendelése eredetileg 3. féltől történtek volna.
A változtatások költségstruktúrájának kidolgozása a hatályos szerződéses kereteket és az EBRD direktíváit, valamint a megkötött hitelszerződés összegét is figyelembe véve történik. Ebben az egyeztetésben a BKK, a szállító és az Scheidt&Bachmann által megjelölt alvállalkozók is közreműködnek. A munka során a meglévő szerződést kívánják a felek úgy módosítani, hogy az teljes körűen megfeleljen a jogi, műszaki és gazdasági jellegű követelményeknek és igényeknek. Plusz anyagi forrást a szerződés revíziója és a projekt ilyen jellegű áttervezése nem igényel, a projekt költségvetése az eredetileg rendelkezésre álló forrásokhoz képest tehát nem nő.
A Főváros leendő elektronikus jegyrendszeréhez hasonló összetettséggel egy rendszer sem büszkélkedhet a világon. Az alapkoncepció - hasonlóan a FUTÁR rendszeréhez - úgy született, hogy néhány lelkes amatőr összeszedte a világ különböző pontjain üzemelő elektronikus jegyrendszerének funkcióit, majd mindezt összegyűjtötte egy tenderkiírásba, majd szerződésbe foglalta azokat. Nem újdonság ez a megközelítés, már az említett FUTÁR (Fővárosi Utas Tájékoztatási Rendszer) kiépítésénél is hasonló problémák adódtak, de ott még sikerült ezt a felelősséget áthárítani a vállalkozói oldalra, ez azonban a projekt több éves csúszásához vezetett. Itt erre nem volt lehetőség, ezért is kell beavatkozni. A Vitézy - féle BKK számos pontján tetten érhető volt ez a tapasztalatlanság. A ma több esetben megnyilatkozó csapat tagjai a közlekedési módok vitájaként állítanak be olyan szakmai nézetkülönbségeket, melyek mögött valójában komoly vállalatvezetési hiányosságok állnak. A fonódó fejlesztés és más beruházások kapcsán is előfordultak hasonló szakmai problémák, melyeket még vezetése alatt indított a közlekedésszervező. Aki egy kicsit is ért az ilyen komoly beruházások tervezéséhez és lebonyolításához, azt tudhatja, hogy ezek a hibák nem az utolsó pillanatban az átadás küszöbén, hanem sokkal inkább a tervezési fázisában keletkeznek. Ember legyen a talpán, aki ezeket később, a projekt lefolytatása közben korrigálni képes. Az elektronikus jegyrendszer projekt – a Széll Kálmán térrel és a fonódó villamos projekttel ellentétben – még abban a fázisában van, hogy a tervezési hibák – ugyan nehézségek árán is – de korrigálhatók.
A műszaki koncepció számos elemét néhány éve a piac többsége még kivitelezhetetlennek tartotta. A BKK akkori vezetése ennek ellenére a saját felelősségi körébe vonta a projekt műszaki integrációjának kockázatát és úgy döntött, hogy részekre tagolva írja ki a tendert. Mára sikerült ezeket az anomáliákat beazonosítani és megoldást találni rájuk. Az újratervezés során az elmúlt 5 év technikai fejlődésének eredményeit is integrálni kell a projektbe.
Mindezen intézkedéseknek köszönhetően a végén mégis egy egységes, integrált online rendszer épülhet meg.