szerző:
hvg.hu

A Déli pályaudvarról átszállás nélkül eljuthatunk Rákoskeresztúrra, Gödöllőre vagy Csömörre, ha megvalósul az M2 és a HÉV összekötése, illetve kiépül egy új szárnyvonal, amelynek tervezésére most kapott megbízást a Főmterv.

A Budapesti Közlekedési Központ már 2013-ban a nagy múltú tervezőcéget választotta ki, hogy csaknem félmilliárd forintért megvalósíthatósági tanulmányt készítsen a 2-es metró és a gödöllői HÉV (H8) összekötéséről. A mostani tenderen ugyancsak a Főmterv győzött, ennek a feladatnak az elvégzéséért viszont már kereken 5 milliárd forint üti a mérnökök markát. Pedig ez még csak a tervezés.

A pályázat kiírása szerint a Főmtervnek felül kell vizsgálnia saját megvalósíthatósági tanulmányát, amelyet ki kell egészítenie az új ötlettel, a rákoskeresztúri szárnyvonal részletes megvalósíthatósági tanulmányával. Az engedélyezési, majd a kivitelezési tervekben pedig ki kell találnia, merre vezessen, hogyan nézzenek ki a vasúti pályák, a peronok, a biztosító berendezések, a találkozások a közutakkal, közművekkel.

Az érintett agglomerációs települések (Gödöllő, Csömör, Kerepes, Kistarcsa, Mogyoród és Nagytarcsa) lakóinak száma az elmúlt 15 évben 150 százalékkal, autóik száma pedig 2000 óta 68 százalékkal nőtt. Ők adják a Budapestre a városkörnyékről érkezők 12 százalékát.

A két vonal, az M2 és a H8 az Örs vezér terén találkozik. A vasúti pálya a Pillangó utcai állomásnál süllyed a föld alá, majd a Körvasút megállóhelynél bukkan a felszínre. Az Örs vezér tere állomást a tervek szerint a Kerepesi út közepén, a jelenlegi gyalogosaluljáró alatt alakítják ki, a –2. szinten. Az új állomásról közvetlenül el lehet sétálni majd a két nagy bevásárlóközpontba, illetve a Kerepesi út és a Gyakorló köz lakótelepei felé. Az állomást mozgólépcsőn és lifttel is meg lehet majd közelíteni.

A rákoskeresztúri szárnyvonal kialakításának terve azért merült fel, mert a belvárostól a XVII. kerület fekszik a legtávolabb, területének mindössze 25 százaléka közelíthető meg a belvárosból 45 percen belül, míg a metró kiépítésével ez az arány 45 százalékra változna.

Az elképzelés szerint a rákoskeresztúri szárnyvonal Rákosfalvánál, a Körvasútnál ágazna ki az akkorra már összekötött M2-es metró és a H8-as hév nyomvonalából.

A „kiágazás” többnyire a felszínen vezetne egészen Akadémia-újtelepig, ahonnan föld alatt futna tovább. A XVII. kerületben 4 állomást terveznek. Rákoskeresztúr városközponttól a menetidő a jelenlegi 35 percről 23 percre csökkenne a belváros felé. A Déli és Gödöllő között az utazási idő egyharmadának a megspórolásával számolnak.

A Főmterv 1950-ben alakult, 1992-ben privatizálták, amikor dolgozói tulajdonba került, és azóta is 10 irodában 200 mérnököt foglalkoztat. Most két konkurenst utasított maga mögé, az Uvatervet és a Speciálterv-Ring Mérnöki Irodát.

A tervezés keretszerződése azonban (legfeljebb) 8 évre szól, úgyhogy még marad pár év, amíg az átszállások és a rákoskeresztúri dugók miatt hosszabb ideig utazhatunk.

Többet lophattak a 4-es metrónál, mint amit visszafizettethet az EU

Mintegy 167 milliárd forintos károkozást tárt fel a 4-es metró beruházása során jelentésében az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF), az Európai Bizottság pedig 76,6 milliárd forintos büntetés megfizetésére kötelezheti Magyarországot - közölte Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Egy szaúdi ellenzéki azt állítja, Rijád lehallgatta beszélgetéseit az eltűnt újságíróval

Egy szaúdi ellenzéki azt állítja, Rijád lehallgatta beszélgetéseit az eltűnt újságíróval

Valódi nemzeti konzultációt indítottak egy valóban égető kérdésről, a franciáknál

Valódi nemzeti konzultációt indítottak egy valóban égető kérdésről, a franciáknál

Fotók: Bütykölni kezdte a szerelő a vadászgépet, rommá lőtt vele egy F–16-ost

Fotók: Bütykölni kezdte a szerelő a vadászgépet, rommá lőtt vele egy F–16-ost

Itt vannak a hivatalos fotók Eugénia hercegnő esküvőjéről

Itt vannak a hivatalos fotók Eugénia hercegnő esküvőjéről

A kislánya óvodai menzapénzén spórolt, nyomoznak a NAV-os ellen

A kislánya óvodai menzapénzén spórolt, nyomoznak a NAV-os ellen

10 ezer óra gyakorlással tényleg profik lehetünk bármiben?

10 ezer óra gyakorlással tényleg profik lehetünk bármiben?