Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk, hogyan!
A német veszteségek nagynak ígérkeznek, ha az új washingtoni adminisztráció büntetővámokkal sújtja a Mexikóból származó autóimportot. A protekcionizmus pedig vírusként terjedhet tovább világszerte, kereskedelmi háborúkat generálva.
Így értékelte a helyzetet Jürgen Pieper a Metzler német befektetési bank és üzleti tanácsadó ház vezető elemzője, autóipari pénzügyi stratégája az Alapblog.hu-nak adott interjúban.
Pieper szerint egyre inkább látszik, hogy Donald Trump ígéreteit komolyan kell venni: már biztos, hogy falat fog építtetni a mexikói határ teljes hosszában és az is, hogy a Mexikóval és Kanadával kötött szabadkereskedelmi szerződés, a NAFTA felszámolására készül. Ezek a lépések közvetlenül is hátrányosan fogják érinteni a német autógyárakat, közvetetten pedig befolyásolhatják Németország gazdasági stratégiáját, változtatni kényszerülhetnek a németek a nemzetközi beruházási politikájukon.
A VW-ra nehezedő várható politikai nyomás – éppen azért, mert amerikai autógyárnak is minősül – nagyobb lesz, mint az Amerikában telephellyel nem bíró más német gyártóké. Mindenesetre nincs negyedéve, hogy az Audi óriási bővítést hajtott végre a San José Chiapa városában (Puebla államban) létesített gyárában, Mexikóban. Az idén kellene maximumra futtatni a termelést a bővítés utolsó, harmadik szakaszának lezárásával: 15 ezer luxus terepjárót kellene évente gyártaniuk – szinte kizárólag az amerikai piacra.
Csak Pueblában az utóbbi néhány évben 4200 munkahelyet létesített a konszern, (a VW egyébként ötven éve van Mexikóban jelen) a Jettákat és a bogárhátú Beetle-eket csak az Egyesült Államokba exportálja, exportálta eddig. Abban az egyetlen körzetben 15 ezer embert foglalkoztat a német konszern, miközben hozzákezdett egy, az európai kiadáshoz képest nagyobb és luxus felszereltségű Tiguan (az amerikai piacon Allspace néven forgalmaznák) gyártásához, szintén csak az észak-amerikai megrendelésekben bízva. Az Audinak, Porschénak, az ugyancsak a konszernhez tartozó Bentley-nek, Lamborghininek egyébként egyáltalán nincs gyára az Egyesült Államokban. Ezen márkák számára, így vagy úgy, de valószínűleg mindenképpen megdrágítják a bejutást az amerikai piacra – mondta az elemző.
"Ha a közvetett hatásokat vizsgáljuk annak fényében, hogy péntektől Donald Trump az elnök, azt tapasztalhatjuk, hogy a kereskedelmi gátak emelése már érezteti hatását egy ideje Kína és egy sor dél-amerikai állam, például Brazília felől. Trump most kezdődő protekcionista politikája egyrészt felbátorítja egy sor más, a világpiacon fontos importőrnek számító ország kormányát, hogy másolja az újfajta USA-gyakorlatot. Illetve számítani lehet arra is, hogy egyes országok ellenintézkedésekkel torolják meg az amerikai és a várhatóan másutt is kitörő protekcionizmust. Ezt kereskedelmi háborúknak hívják"- mondta a szakértő.
Mindennek stratégiai következménye, hogy szemlélet- és stratégiaváltásra kényszerülnek a gyártók, például a német autógyárak is. Ott fognak bővíteni, pláne új beruházásokat indítani, ahol a belső piac eleve hatalmas, ezáltal megengedhető a gyártók számára, hogy egy-egy gyár csak a helyi piaccal foglalkozzon. Az új amerikai protekcionizmus odáig vezethet, hogy gyengülnek vagy érdektelenné válnak azok a befektetési stratégiai előnyök, amelyeket a kisebb piaccal bíró, olcsóbb gyártási helyszínt kínáló országok – egyebek között a közép- és kelet-európai országok – eddig biztosítottak a nagy külföldi működőtőke, a például a német autógyárak számára” – véli Pieper.
A német alkancellár olyan választ adott Trumpnak, hogy a fal adja a másikat
Sigmar Gabriel az autógyártásra vonatkozó fenyegetésekre válaszolt.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk, hogyan!
Egyre több szektorban kötelező a felelősségbiztosítás. Mire nyújt valódi védelmet? És mikor fizetjük hiába a díjat?
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Meghosszabbították a BAY Voucher programot – október közepéig lehet pályázni.
Az Irán elleni példátlan amerikai katonai támadás és Teherán visszafogott válasza után Donald Trump elérkezettnek látta az időt a tűzszünetre, és akaratát érvényesíteni is tudta az iszlám köztársasággal és Izraellel szemben. De hogy elfajul-e a konfliktus, attól is függ, mekkora kár érte a nukleáris programot.
Nem sokkal az indulást követően rövid beszédet mondott Kapu Tibor a SpaceX Dragon űrkapszulájának fedélzetéről.
Van köztük olyan, amelyik az űrruhák fejlesztését segíti, de olyan is, aminek eredményét az űrbéli növénytermesztésben lehet majd hasznosítani.
Használja ezt a technikát, ami Szilágyi Áronnak is sokat segített.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.
Bár több településen is érdeklődéssel vizsgálják a törvényt, hasznosságát és kockázatait illetően változatlanul vannak aggályaik.
A közlekedési miniszter szerint a kormány és a felügyelet hibázott a 2000-es évek elején, meg kell várni a bírósági folyamat végét.